IPPP3/443-1057/11-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1057/11-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), uzupełniony pismem w dniu 14 listopada 2011 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 24 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczenia dostawy towarów dla kontrahenta na Słowacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego rozliczenia dostawy towarów dla kontrahenta na Słowacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Towar handlowy został zaimportowany z Chin i wszedł na obszar celny Unii Europejskiej w Niemczech w Hamburgu, gdzie podlegał odprawie celnej. W czynnościach tych uczestniczy agencja celna zarejestrowana w Niemczech będąca przedstawicielem fiskalnym firmy T. Transakcja zakupu towarów w zakresie podatku od towarów i usług VAT rozliczona została jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wykazana w deklaracji VAT-7K oraz Informacji podsumowującej UE.

Odbiorcą docelowym była firma S. z siedzibą w Wielkiej Brytanii zidentyfikowana dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na Słowacji. Przemieszczenie towaru nastąpiło bezpośrednio z Hamburga do magazynu firmy na Słowacji, z pominięciem terytorium kraju. Firma T. wystawiła fakturę sprzedaży dla kontrahenta w Słowacji ze stawką VAT "nie podlega".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy podatnik - Firma T. postępuje w sposób prawidłowy stosując stawkę VAT "nie podlega" w fakturze sprzedaży wystawionej dla kontrahenta słowackiego w opisanej powyżej transakcji.

2.

Czy transakcja sprzedaży towarów przeprowadzona w opisany powyżej sposób podlega opodatkowaniu w zakresie podatku od towarów na terytorium kraju, kraju importu (Niemcy-Hamburg), czy też w kraju docelowym dostawy (Słowacja).

Zdaniem Wnioskodawcy, który jest podatnikiem zidentyfikowanym w kraju dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, zakup towarów handlowych stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów powodujące rozliczenie w zakresie należnego i naliczonego podatku VAT.

Przedstawiony sposób postępowania jest prawidłowy i zgodny zarówno z normami prawnymi krajowymi, jak i europejskimi. Sprzedaż towarów na rzecz zidentyfikowanego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych podatnika na terytorium państwa członkowskiego (Słowacja), z innego niż terytorium kraju, stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów zgodnie z art. 13 ustawy PTU, która na terenie RP nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy PTU.

Podatek VAT winien być odprowadzony w Słowacji przez nabywcę unijnego zgodnie z art. 40 dyrektywy 2006/112/WE Rady Europy z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z kolei w art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Według przepisu cytowanego powyżej, czynność wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wymaga, co do zasady, istnienia dwóch stron transakcji: jeden podatnik nabywa towary, rozpoznając u siebie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast druga strona dostarcza te towary, rozpoznając u siebie wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zauważyć należy, że w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, czynności opodatkowanej w Polsce, musi się ona odbywać z Polski i ma być dokonywana przez polskiego, zarejestrowanego w Polsce podatnika, w efekcie której następuje wywóz towaru z terytorium kraju do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca dokonał zakupu towaru handlowego z Chin, który został zaimportowany na obszarze celnym Unii Europejskiej w Niemczech w Hamburgu. Odprawy celnej dokonała agencja celna zarejestrowana w Niemczech, będąca przedstawicielem fiskalnym Wnioskodawcy. Transakcja zakupu towarów rozliczona została jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wykazana w deklaracji VAT-7K oraz informacji podsumowującej UE przez Wnioskodawcę. Odbiorcą docelowym towaru była firma z siedzibą w Wielkiej Brytanii zidentyfikowana dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na Słowacji. Z kolei przemieszczenie towaru nastąpiło bezpośrednio z Hamburga do magazynu firmy na Słowacji, z pominięciem terytorium kraju. Dostawa towaru na rzecz słowackiego kontrahenta została udokumentowana fakturą ze stawką VAT " nie podlega".

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wyżej opisana transakcja sprzedaży towaru na rzecz kontrahenta słowackiego prawidłowo została rozpoznana jako niepodlegająca opodatkowaniu w Polsce.

Podatek VAT jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają jedynie czynności, które miały miejsce na określonym obszarze. Taki charakter ma też polski podatek od towarów i usług, zatem opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem dostawy czy świadczenia było terytorium kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej. W sytuacji, gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza terytorium Polski, czynność ta nie będzie, co do zasady, podlegała opodatkowaniu na jej terytorium.

Artykuł 22 ust. 1 pkt 1 ustawy zawiera podstawową zasadę określającą miejsce dostawy towarów transportowanych. I tak, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (...).

Wnioskodawca wskazuje, że towar, po dokonaniu odprawy celnej na terenie Niemiec, został przemieszczony bezpośrednio na teren Słowacji, z pominięciem Polski. Zatem dostawa towaru na rzecz kontrahenta zidentyfikowanego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na Słowacji nastąpiła z terytorium Niemiec a nie Polski. Dostawa ta nie spełnia dyspozycji art. 5 ustawy. Konsekwencją tego jest brak obowiązku po stronie Wnioskodawcy rozliczenia tej transakcji w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast należy rozliczyć tę dostawę według przepisów podatkowych niemieckich. Nie można uznać zatem tej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towaru na podstawie art. 13 ustawy, gdyż nie nastąpiła ona z terytorium Polski. Faktem jest, że transakcja na rzecz słowackiego odbiorcy nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski, a podlega opodatkowaniu na terytorium Niemiec. Również kwestię faktury dokumentującej przedmiotową dostawę należy rozstrzygnąć w oparciu o przepisy niemieckie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Nadmienić należy, że transakcja zakupu przedmiotowych towarów, zaimportowanych na terenie Niemiec, Wnioskodawca niesłusznie rozpoznał dla celów podatku od towarów i usług jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Wskazać należy, że nie nastąpiło tu faktyczne przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, gdyż, jak wskazuje w stanie faktycznym Wnioskodawca, towar trafił bezpośrednio z Niemiec na Słowację. Zatem i w tym przypadku zabrakło czynnika terytorialności, aby daną czynność móc opodatkować zgodnie z polskimi przepisami prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii podatkowych dotyczących dostawy towaru odbywającej się na terenie Niemiec oraz nabycia na terenie Słowacji, gdyż ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, czyli podatkiem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl