IPPP3/443-1056/09-4/KG - Opodatkowanie dostawy zabudowanych i niezabudowanych działek gruntu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1056/09-4/KG Opodatkowanie dostawy zabudowanych i niezabudowanych działek gruntu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009 r. (data wpływu 17 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek niezabudowanych oraz jednej zabudowanej budynkiem remizy lokomotywy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek niezabudowanych oraz jednej zabudowanej budynkiem remizy lokomotywy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1056/09-2/KG z dnia 25 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest państwową osobą prawną działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1711 z późn. zm.), której zadaniem jest m.in. gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa zbędnymi dla potrzeb jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej.

Podatnik zamierza zbyć następujące nieruchomości położone w obrębie D.:

*

działka Nr 303/73 o pow. 0,1620 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów: "Ti" (inne tereny komunikacyjne),

*

działka Nr 665 o pow. 2,0000 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów: "dr" (drogi),

*

działka Nr 303/71 o pow. 0,6055 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Tk" (tereny kolejowe),

*

działka Nr 303/41 o pow. 16,4531 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Ti" (inne tereny komunikacyjne),

*

działka Nr 303/42 o pow. 7,4614 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Ti" (inne tereny komunikacyjne),

*

działka Nr 303/44 o pow. 29,3271 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/47 o pow. 30,2076 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/49 o pow. 9,6497 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/53 o pow. 1,6292 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/55 o pow. 0,6845 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/56 o pow. 0,6246 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/57 o pow. 0,5739 ha, niezabudowana rodzaj, użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/58 o pow. 0,5697 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/59 o pow. 0,5722 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/60 o pow. 0,5833 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/61 o pow. 0,5986 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/62 o pow. 1,1057 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Bp" (zurbanizowane tereny niezabudowane),

*

działka Nr 303/92 o pow. 0,4739 ha, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "Tk" (tereny kolejowe), zabudowana budynkiem remizy lokomotywy o powierzchni ogólnej 60 m2 i kubaturze 290 m3, budynek jest jednokondygnacyjny konstrukcji murowanej otynkowany wyposażony w instalację elektryczną, wodociągową, kanalizacyjną, co i odgromową, rok budowy 1966, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku,

*

działka Nr 303/110 pow. 0,0057 ha, niezabudowana, rodzaj użytku gruntowego według ewidencji gruntów "dr" (drogi).

Dla ww. działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Według zaświadczenia Wójta Gminy z dnia 19 października 2009 r. w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (uchwała Rady Gminy z dnia 26 marca 1997 r.) ww. działki mają przeznaczenie jako strefa lasów.

Wszystkie ww. działki zostały przez podatnika przejęte od Terenowego Zarządu w trwałym zarządzie którego własnością pozostawały, na mocy protokołu zdawczo odbiorczego z dnia 2 października 2001 r. Czynność przekazania / przejęcia nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podatnikowi nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż działek Nr 303/73, 665, 303/71, 303/41, 303/42, 303/44, 303/47, 303/49, 303/53, 303/55, 303/56, 303/57, 303/58, 303/59, 303/60, 303/61, 303/62, 303/110 położonych w obrębie D., oznaczonych w ewidencji gruntów jako inne tereny komunikacyjne, drogi, tereny kolejowe, zurbanizowane tereny niezabudowane, dla których studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy stanowi, iż mają przeznaczenie jako strefa lasów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy...

2.

Czy sprzedaż działki Nr 303/92 wraz z budynkiem, położonej w obrębie D. oznaczonej w ewidencji gruntów jako tereny kolejowe, dla której studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy stanowi, iż ma przeznaczenie jako strefa lasów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy też podlega zwolnieniu na podstawie art. 29 ust. 5 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy o charakterze danego gruntu niezabudowanego rozstrzyga zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy na danym obszarze nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną dokumentacją sporządzoną na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 tej ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Z kolei ewidencja gruntów i budynków jest jedynie zbiorem urzędowych informacji faktycznych. Wynikające z niej zapisy są odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego na dzień dokonania wpisu. Należy zatem stwierdzić, że o przeznaczeniu danego terenu decydują zapisy w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Z postanowień studium obowiązującego w Gminie ("strefa lasów") nie wynika, że przedmiotowe działki są terenami budowlanymi czy przeznaczonymi pod zabudowę, w szczególności działki oznaczone w ewidencji gruntów jako drogi nie są ujęte w studium jako tereny przeznaczone pod drogi. W związku z powyższym sprzedaż ww. działek jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnośnie budynku remizy lokomotywy posadowionego na działce Nr 303/92 podstawę zwolnienia od podatku od towarów i usług określa art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. W przedmiotowej sprawie dostawa budynku wybudowanego w 1966 r. nie będzie wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą minęły więcej niż 2 lata. Z uwagi na fakt, iż dostawa budynku jest zwolniona od podatku, zbycie gruntu (działki Nr 303/92), na którym jest on posadowiony korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 29 ust. 5 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z powyższego wynika, iż w obecnym stanie prawnym grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast sprzedaż gruntu stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy. Jak wynika z pkt 9 wskazanego przepisu, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego wynika, iż na mocy powyższego przepisu zwolniona od podatku jest jedynie dostawa gruntów niezabudowanych, które nie są gruntami budowlanymi lub gruntami przeznaczonymi pod zabudowę. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane oraz nieruchomości gruntowe niezabudowane będące terenami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu. Wskazać przy tym należy, iż na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu niezabudowanego winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych, a rada gminy uchwala plan po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Zaznaczyć należy, iż o ile przeznaczenie terenu określa plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja o ustaleniu warunków zabudowy oraz studium zagospodarowania, o tyle ewidencja gruntów i budynków jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wynikające z niej zapisy są odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego na dzień dokonania wpisu. Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.) informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały one założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty, a także stosunków właścicielskich. Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego, jednakże tylko w zakresie danych faktycznych w niej zawartych i nie określają przeznaczenia gruntu.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż o przeznaczeniu danego terenu niezabudowanego, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz w sytuacji, gdy nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, decyduje przeznaczenie terenu określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Ustalenia studium są bowiem wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

W przypadku zaś nieruchomości gruntowych zabudowanych budynkami bądź budowlami, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku w art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy, po spełnieniu określonych warunków zawartych w tych przepisach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

c.

wybudowaniu lub

d.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powyższego wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku VAT. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Natomiast jeżeli dostawa odbywa się w ramach pierwszego zasiedlenia, tuż przed nim lub w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia podlega zwolnieniu, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:

1.

sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, oraz

2.

sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki lub budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 ustawy.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Podstawą opodatkowania jest zatem kwota należna z tytułu sprzedaży budynków (budowli) trwale związanych z gruntem wraz z ceną gruntu.

Powyższe oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli zatem dostawa dotyczy budynków i budowli, która objęta jest stawką 22%, dostawa gruntu związanego z tym obiektem jako niewyłączona z podstawy opodatkowania tegoż obiektu, również podlega opodatkowaniu według stawki 22%. Jeżeli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem dostawy będą następujące niezabudowane działki z przeznaczeniem jako strefa lasów: Nr 303/73, 665, 303/71, 303/41, 303/42, 303/44, 303/47, 303/49, 303/53, 303/55, 303/56, 303/57, 303/58, 303/59, 303/60, 303/61, 303/62, 303/110 oraz działka Nr 303/92 wraz z budynkiem remizy lokomotywy.

Przedmiotowe grunty zostały przez Wnioskodawcę przejęte od Terenowego Zarządu w trwałym zarządzie którego pozostawały, na mocy protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 2 października 2001 r. Czynność przekazania/przejęcia nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług i Podatnikowi nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca dokona zbycia nieruchomości, w skład której wchodzą działki niezabudowane oraz działka zabudowana budynkiem remizy lokomotywy. Kwestię opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży wymienionych działek, mimo, iż stanowić mogą jeden przedmiot sprzedaży, należy rozpatrywać odrębnie.

Mając na uwadze przedstawione przepisy prawa stwierdzić należy, iż dla planowanej sprzedaży gruntów niezabudowanych (w postanowieniu studium obowiązującego w Gminie zakwalifikowanych jako strefa lasów), zastosowanie znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, na mocy którego zwolniona od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W odniesieniu natomiast do planowanej sprzedaży działki zabudowanej, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie dostawa budynku znajdującego się na działce Nr 303/92 będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa przedmiotowego obiektu wybudowanego w 1966 r. nie będzie bowiem wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłynęło więcej niż 2 lata.

Z uwagi na fakt, iż dostawa budynku, o którym mowa wyżej będzie zwolniona od podatku, zbycie gruntu, na którym jest on posadowiony, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy, będzie również korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując, dostawa nieruchomości położonej w obrębie D., składającej się z działek niezabudowanych oraz działki, na której znajduje się budynek remizy lokomotywy, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, z tym, że dostawa działek niezabudowanych - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a dostawa działki zabudowanej (działki Nr 303/92) - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wskazać również należy, iż w stosunku do sprzedaży działki zabudowanej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowana datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W przypadku wyboru opcji opodatkowania dla dostawy budynków i budowli, zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 22%. Stawka ta będzie miała zastosowanie do zbycia przedmiotowych obiektów wraz z gruntem, na którym zostały one posadowione.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl