IPPP3-443-1052/09-2/JF - Możliwość zastosowania ustawy o podatku od towarów i usług do transakcji sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-1052/09-2/JF Możliwość zastosowania ustawy o podatku od towarów i usług do transakcji sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność rolniczą oraz pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na produkcji pasz. Prowadzona przez Spółkę działalność rolnicza obejmuje prowadzenie fermy trzody chlewnej oraz prowadzenie gospodarstwa rolnego z produkcją roślinną i zwierzęcą (chów bydła) i nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, dochody z tytułu tej działalności nie są objęte regulacjami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Działalność rolnicza nie jest prowadzona w formie oddziału samodzielnie sporządzającego bilans. Nie mniej jednak, w odniesieniu do tej części działalności Spółka prowadzi oddzielną rachunkowość dla potrzeb zarządczych. W ramach prowadzonej rachunkowości zarządczej osobno księgowane są przychody i koszty, a także osobno są księgowane aktywa i zobowiązania związane z działalnością paszową i osobno z działalnością rolniczą (z dalszym szczegółowym podziałem na fermę trzody chlewnej oraz gospodarstwo rolne). W konsekwencji Spółka dokonuje szczegółowego przypisania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do każdej z rodzajów prowadzonej działalności. W przypadku przepływów pomiędzy różnymi rodzajami działalności Spółki tj. w przypadku wykorzystania pasz wyprodukowanych przez Spółkę dla celów działalności rolniczej prowadzonej przez Spółkę, Spółka dokonuje odpowiedniego księgowania w rozliczeniach działalności paszowej (wewnętrzne zbycie pasz) i działalności rolniczej (wewnętrzne nabycie pasz).

Działalność rolnicza prowadzona w ramach Spółki posiada wszelkie atrybuty do samodzielnej realizacji działalności gospodarczej - korzysta z wyodrębnionych aktywów, posiada umowy zawarte z podmiotami zewnętrznymi niezbędne do prowadzenia działalności (np. umowy dzierżawy gruntów rolnych zawarte z ARiMR).

Także z punktu widzenia zarządzania Spółką działalność rolnicza odznacza się pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Działalność rolnicza jest wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki. Do realizacji zadań związanych z działalnością rolniczą przeznaczony jest osobny pion pracowników przypisanych do działalności rolniczej podlegający odpowiednio zastępcy dyrektora ds. fermy trzody chlewnej oraz zastępcy dyrektora ds. gospodarstwa rolnego.

W chwili obecnej Spółka rozważa przeniesienie działalności rolniczej poprzez sprzedaż do odrębnej spółki zależnej, która będzie kontynuowała działalność rolniczą prowadzoną obecnie przez Spółkę (będzie to jedyny przedmiot działalności tej spółki).

Przedmiotem sprzedaży będzie działalność rolnicza jako całość, tj. transakcja będzie obejmowała wszelkie aktywa niezbędne do prowadzenia tej działalności (włączając prawa z zawartych umów), zobowiązania związane z tą działalnością. Przeniesieni na nowy podmiot zostaną również pracownicy Spółki związani z działalnością rolniczą.

Cena sprzedaży zostanie ustalona na podstawie wyceny aktywów składających się na działalność rolniczą (pomniejszone o kwotę przejmowanych zobowiązań). Aktywa te obejmują:

*

składniki materialne (środki trwale: maszyny, urządzenia itp.);

*

składniki niematerialne (w tym umowy dzierżawy gruntu);

*

inwentarz żywy (trzoda chlewna i bydło).

Wskazana w umowie sprzedaży cena będzie ustalona w ten sposób, że jej część stanowiąca wynagrodzenie za inwentarz żywy zostanie w sposób jednoznaczny wyodrębniona w całej kwocie należnej Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja polegająca na sprzedaży opisanej w stanie faktycznym działalności rolniczej będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy transakcja polegająca na sprzedaży opisanej w stanie faktycznym działalności rolniczej będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a w konsekwencji nie będzie podlegała pod ustawę o VAT.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT: "przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

Artykuł 2 pkt 27e ustawy o VAT zawiera definicję legalną zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z tym przepisem, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W wydawanych na gruncie analogicznej definicji zawartej art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego organy podatkowe wskazują (por. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 14 kwietnia 2009 r., sygn. ITPB3/423-48/09/DK, dalej: "lnterpretacja DIS"), iż:

1.

Aby dana działalność stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi ona przede wszystkim stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunek ten, jak zostało to wskazane w stanie faktycznym wniosku, jest w przypadku Spółki spełniony.

2.

Zespół składników składających się na działalność powinien zostać wydzielony w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: funkcjonalnej, organizacyjnej i finansowej.

1. Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego.

W opinii Spółki, aby omawiane kryterium zostało spełnione, zespół sprzedawanych składników majątkowych powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych oraz być w stanie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Taka interpretacja pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest uzasadniona w świetle wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Zita Modes (C-497/01), w którym wskazano: "W tym kontekście, odrębna sprzedaż dodatków odzieżowych, nie stanowi zbycia całości aktywów w rozumieniu VI Dyrektywy, lecz jest zwykłą dostawą zapasów przedsiębiorstwa. Z drugiej jednak strony, zbycie spójnego zespołu aktywów, zdatnych do tego, by pozwalały one na wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu VI Dyrektywy mogłoby mieścić się w zakresie art. 5 (8) VI Dyrektywy".

Także w Polskim orzecznictwie sądowym wskazuje się, że "zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego" (tak: Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23 lutego 1999 r., sygn. SA/Rz 1266/97).

Również w świetle powołanej powyżej interpretacji DIS wskazano, iż "nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym".

Jak natomiast Spółka wskazała w stanie faktycznym wniosku, działalność rolnicza w ramach prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa obejmuje zespół składników gotowy do samodzielnego realizowania działalności gospodarczej w pełni wyodrębniony organizacyjnie oraz wyodrębniony w księgach Spółki. W konsekwencji, w opinii Spółki, w opisanym stanie faktycznym spełniony jest warunek funkcjonalnego wyodrębnienia działalności rolniczej w strukturze Spółki.

2. Kryterium wyodrębnienia organizacyjnego.

W opinii Spółki, aby omawiane kryterium zostało spełnione, zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna mieć miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika np. jako dział, wydział, oddział.

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, działalność rolnicza Spółki cechuje się odrębnością organizacyjną przejawiającą się w funkcjonowaniu odrębnego pionu związanego z prowadzeniem fermy trzody chlewnej oraz gospodarstwa rolnego. W konsekwencji, w opinii Spółki, także omawiane kryterium jest w przedstawionej w stanie faktycznym sytuacji spełnione.

3. Kryterium wyodrębnienia finansowego

Jak wskazuje się w interpretacjach przepisów prawa podatkowego, odrębność finansowa "nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa." (tak przykładowo: Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z 25 września 2007 r., 1471/DPR1/423-109/07/MK).

Także powyższe kryterium jest w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym spełnione. Jak zostało to wskazane w stanie faktycznym wniosku, Spółka prowadzi odrębną rachunkowość dla potrzeb zarządczych, a w konsekwencji dokonywane jest szczegółowe przypisanie przychodów kosztów oraz należności i zobowiązań do tej części działalności Spółki.

Podsumowując, w opinii Spółki spełnione są wszystkie warunki dla uznania, że opisana w stanie faktycznym wniosku funkcjonująca w ramach przedsiębiorstwa Spółki działalność rolnicza spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji, sprzedaż przez Spółkę działalności rolniczej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl