IPPP3/443-105/10-2/KG - Miejsce świadczenia kompleksowej usługi świadczonej na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w Szwajcarii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-105/10-2/KG Miejsce świadczenia kompleksowej usługi świadczonej na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w Szwajcarii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi kompleksowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi kompleksowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Spółka świadczy usługę kompleksową na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Szwajcarii, zwanego dalej "Kontrahentem". W skład przedmiotowej usługi wchodzą m.in. następujące świadczenia:

a.

reklamowanie, promowanie produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

b.

informowanie o właściwościach produktów farmaceutycznych w środowisku medycznym,

c.

reprezentowanie Kontrahenta w kontaktach z hurtowniami odnośnie stanu zapasów produktów farmaceutycznych Kontrahenta, m.in. w związku z niedoborami produktów lub ich zaleganiem w magazynach,

d.

wsparcie i udział w negocjacjach prowadzonych przez Kontrahenta z hurtowniami farmaceutycznymi w przedmiocie zawarcia lub zmiany umów o dostawcę produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

e.

operacyjne wsparcie sprzedaży produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

f.

przeprowadzanie badań dotyczących działań leków dopuszczonych od obrotu na wybranej populacji pacjentów, poprzez zlecanie tych badań firmom monitorującym (tzw. badania IV fazy),

g.

wykonywanie szeregu czynności związanych z rejestracją w Polsce leków znajdujących się w ofercie Kontrahenta w celu ich dopuszczenia do sprzedaży na terenie Polski, w tym:

*

działania związane z dopuszczeniem nowych produktów farmaceutycznych do obrotu, prowadzenie procesów zmian porejestracyjnych i przedłużeń terminów ważności wcześniej wydanych pozwoleń,

*

prowadzenie systemu monitorowania działań niepożądanych i zgłaszania incydentów medycznych,

*

występowanie z wnioskami o wpisanie produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta na listy refundacyjne.

Z uwagi na kompleksowy charakter świadczeń wykonywanych przez Spółkę, strony transakcji uzgodniły, iż za wykonywanie przedmiotowych świadczeń Spółka otrzymywać będzie jedno wspólne wynagrodzenie ustalane w oparciu o metodę "koszt plus".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w powyżej opisanym stanie faktycznym, świadczona przez Spółkę na rzecz zagranicznego Kontrahenta, przedmiotowa kompleksowa usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce podatkiem VAT.

Świadczona przez Spółkę na rzecz zagranicznego Kontrahenta usługa jest tzw. usługą złożoną, tj. usługą, w skład której wchodzą różne świadczenia takie jak szeroko rozumiane świadczenia reklamowe, świadczenia związane ze wsparciem sprzedaży produktów farmaceutycznych w Polsce, czy też świadczenia w zakresie pośrednictwa w ich sprzedaży na terenie Polski.

Kontrahent nie posiada w Polsce własnej sieci przedstawicieli handlowych, stąd też to na Spółce spoczywają wszystkie funkcje związane ze wsparciem sprzedaży produktów farmaceutycznych na terenie kraju.

Wykonywane zatem przez Spółkę świadczenia są ze sobą ściśle związane i ukierunkowane na zwiększenie poziomu sprzedaży produktów farmaceutycznych dystrybuowanych w Polsce przez Kontrahenta, jak również na zwiększenie jego udziału w sprzedaży na terenie Polski.

Od 1 stycznia 2010 r. uległa zmianie zasada dotycząca określania miejsca opodatkowania usług. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b znowelizowanej ustawy o podatku od towarów usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W związku z tym należy stwierdzić, iż nowa zasada nakazuje opodatkować usługi świadczone pomiędzy podatnikami z różnych państw w kraju siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy.

Artykuł 28a ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wprowadza definicje podatnika. Na potrzeby rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia usług, przez podatnika rozumie się podmioty które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6.

Biorąc pod uwagę powyżej przytoczone przepisy należy uznać, że Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz podatnika mającego siedzibę w Szwajcarii. Dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczone przez niego usługi nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, gdyż zgodnie z zasadą generalną usługi opodatkowane są w miejscu siedziby usługobiorcy - w przedmiotowym stanie faktycznym w Szwajcarii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy, przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Szwajcarii jedną kompleksową usługę w skład której wchodzą następujące świadczenia:

a.

reklamowanie, promowanie produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

b.

informowanie o właściwościach produktów farmaceutycznych w środowisku medycznym,

c.

reprezentowanie Kontrahenta w kontaktach z hurtowniami odnośnie stanu zapasów produktów farmaceutycznych Kontrahenta, m.in. w związku z niedoborami produktów lub ich zaleganiem w magazynach,

d.

wsparcie i udział w negocjacjach prowadzonych przez Kontrahenta z hurtowniami farmaceutycznymi w przedmiocie zawarcia lub zmiany umów o dostawcę produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

e.

operacyjne wsparcie sprzedaży produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

f.

przeprowadzanie badań dotyczących działań leków dopuszczonych od obrotu na wybranej populacji pacjentów, poprzez zlecanie tych badań firmom monitorującym (tzw. badania IV fazy),

g.

wykonywanie szeregu czynności związanych z rejestracją w Polsce leków znajdujących się w ofercie Kontrahenta w celu ich dopuszczenia do sprzedaży na terenie Polski, w tym:

*

działania związane z dopuszczeniem nowych produktów farmaceutycznych do obrotu, prowadzenie procesów zmian porejestracyjnych i przedłużeń terminów ważności wcześniej wydanych pozwoleń,

*

prowadzenie systemu monitorowania działań niepożądanych i zgłaszania incydentów medycznych,

*

występowanie z wnioskami o wpisanie produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta na listy refundacyjne.

Z uwagi na kompleksowy charakter świadczeń wykonywanych przez Spółkę, strony transakcji uzgodniły, iż za wykonywanie przedmiotowych świadczeń Spółka otrzymywać będzie jedno wspólne wynagrodzenie ustalane w oparciu o metodę "koszt plus".

Wnioskodawca świadczy usługi związane z obrotem towarami oraz pozostałe usługi (np. szeroko rozumiane świadczenia reklamowe, świadczenia związane ze wsparciem sprzedaży produktów farmaceutycznych w Polsce, świadczenia w zakresie pośrednictwa w ich sprzedaży na terenie Polski). Zatem należy uznać, iż wskazane usługi stanowią jedno świadczenie i tym same winny być opodatkowane w miejscu świadczenia tej kompleksowej usługi.

Reasumując, świadczona przez Wnioskodawcę kompleksowa usługa nie zawiera się w wyjątkach od ogólnej zasady zawartej w przepisie art. 28b ust. 1. W związku z tym miejscem świadczenia przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta mającego siedzibę w Szwajcarii usługi kompleksowej o której mowa w przedmiotowym wniosku, będzie miejsce w którym usługobiorca tych usług posiada siedzibę. Tym samym usługa te nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl