IPPP3/443-1042/12-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1042/12-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zamiany niezabudowanej nieruchomości poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług z zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zamiany niezabudowanej nieruchomości poprzez dokonanie korekty podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: "Wnioskodawca" lub "Gmina") jest obecnie zarejestrowanym podatnikiem VAT i posiada własny numer NIP, który został uzyskany przez Gminę na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 30 lipca 2010 r. Natomiast potwierdzenie zarejestrowania Gminy jako podatnika VAT (VAT-5) zostało wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w dniu 2 sierpnia 2010 r. Do września 2010 r. jedynie Urząd Gminy (dalej także jako: "Urząd") zarejestrowany był jako podatnik od towarów i usług (dalej także jako: "VAT"). Jednocześnie z rejestracją Gminy dla celów VAT nastąpiło również wyrejestrowanie Urzędu.

Zarejestrowanie Gminy dla celów VAT przy jednoczesnym wyrejestrowaniu Urzędu było w opinii Gminy prawidłowe, gdyż to ona, a nie Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie otrzymanej przez Gminę w tym zakresie (sygn. IPPP2-443-1295/11-3/AK z dnia 8 lutego 2012 r.). Organ podatkowy odstąpił od pisemnego uzasadniania powyższej indywidualnej interpretacji, aprobując jednocześnie stanowisko Gminy, twierdzącej między innymi, że:

* Gmina będzie miała prawo do złożenia korekty (z podaniem NIP Gminy oraz wskazaniem Gminy jako podatnika VAT) odpowiednich deklaracji VAT-7 złożonych pierwotnie przez Urząd Gminy (dalej jako: "Urząd");

* Gmina będzie miała prawo wystawiania ewentualnych faktur sprzedażowych, faktur korygujących do faktur złożonych przez Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych na Urząd dotyczących transakcji w okresie, w którym czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT był Urząd;

* Gmina będzie miała prawo do przyjmowania i w razie potrzeby wykazywania w rozliczeniach z tytułu VAT faktur korygujących do faktur wystawionych na Urząd oraz not korygujących do faktur wystawionych przez Urząd w okresie, w którym czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT był Urząd.

* Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur błędnie wystawionych, jeżeli błąd będzie dotyczył omyłkowego wskazania:

* Urzędu jako nabywcy, przy jednoczesnym wskazaniu nr NIP Gminy,

* Urzędu jako nabywcy i nr NIP Urzędu,

* nr NIP Urzędu, przy jednoczesnym wskazaniu Gminy jako nabywcy, bez konieczności korygowania takiej faktury.

W marcu 2010 r. miała miejsce zamiana gruntów pomiędzy Gminą a firmą W. Sp. z o.o. (dalej: "Spółka").

Zamiana gruntów została zrealizowana na podstawie Umowy Zamiany zawartej w Akcie Notarialnym z dnia 24 marca 2010 r. Gmina, jako właściciel niezabudowanej nieruchomości w Ł. stanowiącej działkę nr 192/1 o obszarze 4.300 m2, dokonała zamiany ze Spółką - właścicielem niezabudowanej nieruchomości w Ł. stanowiącej działkę nr 190/2 o obszarze 1 ha 230 m2. Jak stanowi Umowa Zamiany, zgodnie z wyciągiem z operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, wartość rynkowa działki o nr 192/I należącej do Gminy wynosiła wówczas 1.264.200 zł, natomiast wartość rynkowa działki o nr 190/2 należącej do Spółki wynosiła 1.377.600 zł.

Co więcej, w Umowie Zamiany zawarto zapisy, iż (i) strony umowy nie dokonują żadnych dopłat oraz (ii) umowa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%, przy czym strony zobowiązane są wystawić i doręczyć sobie nawzajem w terminie 7 dni od dnia sporządzenia aktu notarialnego faktury VAT z tytułu dokonanej zamiany.

W konsekwencji powyższego, Gmina wystawiła na rzecz Spółki fakturę VAT nr..../03/10 z dnia 30 marca 2010 r. na kwotę brutto 1.542.324 zł (1.264.200 zł netto + 278.124 zł VAT). W dniu 1 kwietnia 2010 r. Gmina otrzymała od Spółki fakturę VAT nr 8..../000 z dnia 31 marca 2010 r. na takie same kwoty, tj. na kwotę brutto 1.542.324 zł (1.264.200 zł netto + 278.124 zł VAT).

Zgodnie z Uchwałą Rady Gminy z dnia 8 maja 2002 r. w sprawie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego części wsi Ł. w gminie L., działka nr 190/2 usytuowana jest w części na obszarze o przeznaczeniu pod gminną infrastrukturę techniczną, w tym z zakresu ochrony środowiska (oczyszczalni ścieków), oznaczonym na rysunku planu symbolem NO, a w części w liniach rozgraniczających projektowanej drogi lokalnej. Działka nr 192/1 znajduje się zaś na terenie o symbolu UPST - tereny wytwórczości, składów, przemysłu, przetwórstwa rolnego i usług, w tym usług komunikacyjnych. Oznacza to, że obydwie działki mają status budowlany.

Gmina wyjaśnia, iż nabyła działkę nr 190/2 od Spółki z zamiarem wybudowania na jej terenie oczyszczalni ścieków. Gmina planuje również zmodyfikować przebieg projektowanej drogi lokalnej tak, aby nie stanowiła przeszkody w budowie oczyszczalni. Gmina nie podjęła jeszcze decyzji, czy trasa projektowanej drogi będzie przechodzić przez teren działki nr 190/2. W konsekwencji, nie wyklucza możliwości, że w przyszłości część nabytej przez Gminę działki zostanie wykorzystana pod budowę drogi.

Gmina pragnie nadmienić, iż przeprowadza szereg inwestycji, w rezultacie których budowana jest infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna (dalej: "Infrastruktura"). Realizując przedmiotowe inwestycje (w tym m.in. budowa oczyszczalni i stacji uzdatniania wody), Gmina występuje w charakterze inwestora.

W ramach struktury organizacyjnej podmiotem odpowiedzialnym za Infrastrukturę jest Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z. o.o. (dalej: "LPK"), którego Gmina jest jedynym udziałowcem. LPK jest dostawcą usług w zakresie odprowadzania ścieków i zaopatrzenia w wodę mieszkańców oraz przedsiębiorców działających na terenie Gminy. W konsekwencji, sprzedaż ww. usług dla celów podatku VAT jest rozliczana przez LPK.

Co do zasady, od 2010 r. Gmina udostępnia wybudowaną Infrastrukturę LPK w formie odpłatnej dzierżawy. Objęcie dzierżawą poszczególnych odcinków Infrastruktury dokonuje się poprzez podpisanie przez Gminę i LPK kolejnego aneksu do Umowy Dzierżawy Urządzeń i Obiektów Wodociągowo-Kanalizacyjnych zawartej 5 stycznia 2010 r. W następnym kroku Infrastruktura jest przekazywana w formie aportu do LPK.

W niektórych sytuacjach Gmina od razu przekazuje aportem odcinki Infrastruktury do LPK, nie udostępniając ich wcześniej w formie dzierżawy. Dzieje się tak wtedy, gdy oddanie do użytkowania danych odcinków Infrastruktury ma miejsce w tym samym roku co ich aport do LPK. Aport środków trwałych podlega w tym przypadku opodatkowaniu VAT i czynność ta jest co do zasady dokumentowana fakturą VAT oraz rozliczana przez Gminę dla celów podatku od towarów i usług.

Przedmiotowa Infrastruktura jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej LPK, która w 100% stanowi działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po wybudowaniu oczyszczalni ścieków w Ł., Gmina planuje wnieść wybudowaną oczyszczalnię wraz z gruntem (na którym będzie posadowiona) aportem do LPK. W zamian Gmina uzyska wynagrodzenie w postaci udziałów w LPK. W sytuacji, gdy aport będzie mógł nastąpić dopiero w roku następującym po roku oddania oczyszczalni do użytkowania, Gmina wydzierżawi ją LPK jeszcze w roku oddania do użytkowania, a następnie dokona aportu oczyszczalni do LPK.

Wybudowana oczyszczalnia będzie więc nieprzerwanie wykorzystywana w działalności gospodarczej najpierw Gminy, później LPK, opodatkowanej podatkiem VAT.

Gmina pragnie dodać, iż w okresie, w którym dokonano zamiany działek zarejestrowanym podatnikiem VAT był jedynie Urząd. Urząd, w związku z wystawioną fakturą VAT ujął w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2010 r. i wpłacił z tytułu zamiany przedmiotowych działek podatek należny w wysokości 278.124 zł. Jednakże podatek naliczony wykazany na fakturze otrzymanej od spółki W. Sp. z o.o. nie został odliczony przez Urząd.

Zgodnie z wcześniejszą uchwałą dotyczącą ustalenia wydatków w budżecie Gminy na 2010 r. wydatki poniesione przez Gminę na zakup gruntu pod oczyszczalnię ścieków w Ł. (w wysokości nieodliczonego podatku VAT) zostały zaliczone przez Gminę do wydatków inwestycyjnych roku 2010 i ujęte w dziale 010 (Rolnictwo i łowiectwo) rozdział 01010 (Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi) 6060 (Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych) tzw. klasyfikacji budżetowej określonej zgodnie z obowiązującym wówczas rozporządzeniem Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 38, poz. 207). Ponadto, zgodnie ze Sprawozdaniem Rzeczowo-Finansowym za rok 2010 Referatu Przygotowania i Realizacji Inwestycji (pkt VII) ze stycznia 2011 r. środki związane z zapłatą podatku VAT od transakcji zamiany ww. działek zostały wykazane w pkt VII ww. Sprawozdania jako środki na "Zakup gruntów pod oczyszczalnię ścieków".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 86 ust. 13 w związku z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej nabycie (w drodze zamiany) niezabudowanej nieruchomości w Łaziskach stanowiącej działkę nr 190/2 poprzez dokonanie odpowiedniej korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem w drodze zamiany niezabudowanej nieruchomości w Ł. stanowiącej działkę nr 190/2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej nabycie (w drodze zamiany) niezabudowanej nieruchomości w Ł. stanowiącej działkę nr 190/2 poprzez dokonanie odpowiedniej korekty podatku naliczonego związanego zgodnie z art. 86 ust. 13 w związku z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Gmina jako podatnik VAT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: "ustawa o VAT") podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych działań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gminy, podmiot ten występuje w charakterze podatnika VAT.

W stanie faktycznym Gmina wskazała, iż nabyła działkę nr 190/2 w Ł. na podstawie Umowy Zamiany zawartej w Akcie Notarialnym z dnia 24 marca 2010 r. W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej: "Kodeks cywilny"), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. W konsekwencji należność wynikająca z takiej umowy jest najczęściej określana w naturze, co miało miejsce w przypadku umowy zamiany działek pomiędzy Gminą a Spółką.

Skoro nabycie przez Gminę działki nr 190/2 zostało dokonane w oparciu o umowę zamiany występującą w kodeksie cywilnym, należy twierdzić, iż czynność ta była czynnością cywilnoprawną.

W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, iż dokonując czynności cywilnoprawnej jaką było nabycie działki nr 190/2 w drodze zamiany występowała w charakterze podatnika VAT.

Związek wydatku na nabycie działki nr 190/2 z działalnością gospodarczą Gnilny opodatkowaną podatkiem VAT

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT określony został w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Zgodnie z powyższym przepisem, opodatkowaniu podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczeniem usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT.

Przedmiotem planowanego przez Gminę aportu będzie mienie w postaci nieruchomości gruntowej, na którą będą się składały oczyszczalnia ścieków składająca się z obiektów budowlanych (budynki, budowle lub ich części) oraz grunt, na którym ta oczyszczalnia będzie posadowiona.

Wniesienie części majątku Gminy do LPK tytułem aportu w postaci oczyszczalni ścieków i gruntu, na którym zostanie posadowiona (dalej jako: "nieruchomość zabudowana"), będzie czynnością cywilnoprawną. W rezultacie należy uznać, iż dokonując aportu Gmina będzie występowała w charakterze podatnika VAT na podstawie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność aportu stanowić będzie podlegającą VAT odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. W wyniku aportu dojdzie bowiem do przeniesienia na LPK prawa do rozporządzania nieruchomością zabudowaną jak właściciel, w zamian za uzyskane przez Gminę wynagrodzenie w postaci udziałów w spółce otrzymującej aport. W konsekwencji, Gmina będzie zobowiązana udokumentować aport fakturą VAT, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 kwietnia 2011 r., sygn. ILPP1/443-10/11-8/NS, gdzie stwierdzono "Wniesienie aportu w postaci nieruchomości lub rzeczy ruchomych do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, zatem podlega opodatkowaniu";

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 marca 2011 r., sygn. IBPP3/443-1016/10/AB "Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe. Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec powyższego, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

W sytuacji, gdy aport zostanie poprzedzony odpłatną dzierżawą oczyszczalni, zdaniem Gminy działka nr 190/2 nadal będzie służyć wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych VAT. W okresie obowiązywania umowy dzierżawy oczyszczalnia pozostanie własnością Gminy. Świadczenie wykonywane na podstawie umowy dzierżawy będzie czynnością odpłatną, ponieważ Spółka zobowiąże się płacić Gminie wynagrodzenie w postaci czynszu dzierżawnego.

Z uwagi na to, iż wynagrodzenie będzie stanowiło obligatoryjny element powyższego stosunku zobowiązaniowego, to świadczenie Gminy na rzecz Spółki będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Gminy znajduje odzwierciedlenie między innymi w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 lutego 2012 r. wydanej w podobnym stanie faktycznym. W interpretacji tej organ podatkowy uznał, że: "oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy. W świetle powyższego umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniem tej czynności na zasadach ogólnych. W konsekwencji dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT".

Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z uwagi na brak przesłanek dla zastosowania obniżonej stawki VAT lub zwolnienia z VAT, Wnioskodawca uważa, iż aport oraz ewentualna dzierżawa oczyszczalni będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej równej 23%.

Skoro zarówno czynność aportu jak i odpłatnej dzierżawy będę opodatkowane VAT, a Gmina będzie zobowiązana wystawić fakturę VAT i rozliczyć podatek należny z tytułu każdej z tych transakcji, za bezsporny należy uznać fakt, iż czynności te będą wykonywane w ramach działalności gospodarczej Gminy opodatkowanej VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje:

* podatnikowi,

* w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 13 Ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia VAT naliczonego w odpowiednich terminach, może on tego dokonać w drodze późniejszej korekty deklaracji VAT-7, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia (które co do zasady powstaje w chwili otrzymania faktury zakupowej).

Dlatego w obszarach, w których VAT naliczony związany jest z VAT należnym, Gminie (analogicznie jak w przypadku wszelkich innych podatników VAT), przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT odliczenie jest możliwe w sytuacjach, gdy wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT.

Jak wykazano powyżej, w zakresie zawieranych umów cywilnoprawnych Gmina jest podatnikiem VAT. Aby zatem posiadała możliwość odliczenia VAT naliczonego od wydatku na nabycie działki nr 190/2, musi być również spełniona druga przesłanka wymagana przez powyższy przepis, tj. wydatek Gminy związany z nabyciem działki nr 190/2 musi być związany z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT. Wydatek ten powinien być również udokumentowany fakturą VAT.

W przypadku dokonania przez Gminę aportu nieruchomości zabudowanej do LPK podlegającego opodatkowaniu VAT, wystąpi związek wydatku Gminy na nabycie działki nr 190/2 z działalnością opodatkowaną VAT Gminy.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż związek wydatku na nabycie działki nr 190/2 z czynnościami opodatkowanymi VAT był zamierzony już w momencie zakupu przedmiotowej działki. Świadczy o tym fakt, iż już w 2002 r. Rada Gminy w Uchwale opowiedziała się za przeznaczeniem działki nr 190/2 pod budowę gminnej infrastruktury technicznej (m.in. oczyszczalni). Natomiast od 2010 r. Gmina udostępnia wybudowaną infrastrukturę wodno-kanalizacyjną LPK w formie odpłatnej dzierżawy, bądź od razu przekazuje ją w formie aportu do LPK. Gmina po wybudowaniu oczyszczalni na terenie działki 190/2, przekaże ją również w formie aportu do LPK. Ewentualnie aport ten zostanie poprzedzony odpłatną dzierżawą.

Zdaniem Gminy, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionego wydatku wystarczy, aby związek wydatku z czynnościami opodatkowanymi VAT był zamierzony (zadeklarowany). Takie rozumienie prawa do odliczenia podatku VAT prezentuje Trybunat Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej "TSUE"). Przykładowo w wyroku z 14 lutego 1985 r. w sprawie 268/83 (D.A. Rompelman and E.A. Rompelman-Van Deelen vs Minister van Financiën) TSUE przyznał prawo do odliczenia podatku podatnikom, którzy nabyli prawo własności budowanego budynku, mając zamiar późniejszego wykorzystania go do działalności gospodarczej. Zdaniem TSUE, zamiar wykorzystania zakupów do działalności opodatkowanej stanowi wystarczającą przesłankę do uznania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy wydatkach poniesionych w celu prowadzenia sprzedaży opodatkowanej. Możliwość odliczenia przysługuje podatnikowi już od momentu nabycia towaru (usługi) i nie może być odkładane w czasie do chwili rozpoczęcia działalności opodatkowanej.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 15 kwietnia 2011 r., sygn. ILPP1/443-83/11-4/KŁ, uznając, że:

"Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście leżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności."

Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie działki nr 190/2 w drodze zamiany, gdyż nabyta nieruchomość zostanie wykorzystana przez Gminę do działalności opodatkowanej VAT.

Zdaniem Gminy, prawo do odliczenia VAT od wydatku na nabycie działki nr 190/2 powstało na zasadach ogólnych zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, tj. w rozliczeniu za okres, w którym Gmina otrzymała fakturę VAT nr 865/09/000 dokumentującą ten wydatek. Tak jak zostało wskazane powyżej, związek ww. wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT był bowiem zamierzony (zadeklarowany) już w momencie nabycia działki.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż nie upłynął jeszcze pięcioletni okres na dokonanie korekty, Wnioskodawca uważa, iż rozliczenie podatku naliczonego wykazanego na fakturze VAT nr 865/09/000 związanej z nabyciem przez Gminę działki nr 190/2 powinno być zrealizowane poprzez korektę wsteczną deklaracji VAT-7 za okres, w którym Gmina otrzymała tę fakturę.

W okresie, w którym Gmina otrzymała przedmiotową fakturę (tekst jedn.: w kwietniu 2010 r.) zarejestrowanym podatnikiem VAT był jedynie Urząd i do września 2010 r. tylko on składał miesięczne deklaracje VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała prawo do złożenia korekty (z podaniem NIP Gminy oraz wskazaniem Gminy jako podatnika VAT) deklaracji VAT-7 za kwiecień 2010 r. złożonej pierwotnie przez Urząd. Stanowisko Gminy w tym zakresie zostało potwierdzone w otrzymanej przez Gminę interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lutego 2012 r., sygn. IPPP2-443-1295/11-3/AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Przy czym zaznacza się, że w dniu 26 sierpnia 2011 r. ogłoszony został tekst jednolity ustawy o VAT - Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

W zakresie pytania nr 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl