IPPP3/443-104/09-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-104/09-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą: "Zapobieganie i eliminowanie skutków różnego rodzaju klęsk i zdarzeń, w tym naturalnych i ekologicznych na terenie gminy", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku od zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu inwestycyjnego pod nazwą: "Zapobieganie i eliminowanie skutków różnego rodzaju klęsk i zdarzeń, w tym naturalnych i ekologicznych na terenie gminy", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, będąc beneficjentem środków pomocowych ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "Zapobieganie i eliminowanie skutków różnego rodzaju klęsk i zdarzeń, w tym naturalnych i ekologicznych, na terenie gminy", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013. Oś priorytetowa VI: "Środowisko i czysta energia",Kategoria III: " Bezpieczeństwo ekologiczne" B. Projekt o całkowitej wartości poniżej 4 mln. PLN.

Działanie będzie polegało na zakupie samochodu ratowniczo - gaśniczego wraz z wyposażeniem dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej, która figuruje w strukturach Krajowego Systemu. Przewidziane jest dofinansowanie 85% wartości projektu. Ogólna wartość projektu wyniesie 730.000,00 zł brutto. Dofinansowanie z EFOR 620.500,00 zł, co według wytycznych Regionalnego Programu Operacyjnego stanowi 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Samochód ratowniczo - gaśniczy będzie stanowił mienie komunalne Gminy i zostanie przekazany na wyposażenie Ochotniczej Straży Pożarnej.

Z uwagi na to, że samochód ratowniczo - gaśniczy służył będzie do działań ratowniczych nieodpłatnie, podatek naliczony związany z zakupem samochodu będzie kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z prowadzoną inwestycją.

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując przedstawione argumenty Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT, w związku z zakupem samochodu ratowniczo - gaśniczego. Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Prowadzona przez Gminę inwestycja nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw prawnych do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur, jakie Gmina otrzyma realizując projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10, 12, 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, realizowane zadanie należy do zadań własnych gminy. Po zrealizowaniu inwestycji (zakupie samochodu ratowniczo - gaśniczego), gmina nie będzie generować z tego tytułu żadnych przychodów, a tym samym nie będzie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Samochód będzie stanowił mienie komunalne Gminy, nie będzie oddany w użytkowanie na podstawie umów cywilno - prawnych. Podatek naliczony związany z realizacją inwestycji będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we w wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w ramach zadań własnych będzie realizować projekt pod nazwą: "Zapobieganie i eliminowanie skutków różnego rodzaju klęsk i zdarzeń, w tym naturalnych i ekologicznych, na terenie gminy", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013. Inwestycja będzie polegać na zakupie przez Gminę samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem i będzie dofinansowana ze środków EFOR.

Zatem skoro przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z realizacji ww. projektu.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż po zrealizowaniu zadania, nastąpi przekazanie przedmiotowego samochodu Ochotniczej Straży Pożarnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 2. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tekst jedn.: nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Reasumując, Gmina nie będzie mogła skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu pod nazwą: "Zapobieganie i eliminowanie skutków różnego rodzaju klęsk i zdarzeń, w tym naturalnych i ekologicznych, na terenie gminy", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013, ze względu na brak związku pomiędzy zakupem samochodu ratowniczo-gaśniczego a czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl