IPPP3/443-1035/11-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1035/11-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.) - uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1035/11-2/KT z dnia 17 października 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1035/11-2/KT z dnia 17 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowym przedmiotem działalności Uczelni jest kształcenie i wychowywanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Tak więc, podstawowa działalność Uczelni to usługi edukacyjne - zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane wg podstawowej stawki VAT.

Realizując podstawowe cele działalności Uczelnia bierze udział w projekcie (studia podyplomowe), dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości zawartej w dniu 30 kwietnia 2010 r.

Projekt realizowany jest przez Wydział Uczelni. Beneficjentami w projekcie są słuchacze uczestniczący w studiach podyplomowych. Głównym celem projektu jest wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez wsparcie kapitału ludzkiego o kluczowym znaczeniu dla rozwoju firm. Priorytetem programowym jest nauczenie słuchaczy nowoczesnych metod i narzędzi zarządzania, adekwatnych do wyzwań współczesnej konkurencji rynkowej i wykorzystujących najnowszą wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych.

Cel projektu jest realizowany poprzez cele szczegółowe: 1) kształcenie osób z wykształceniem technicznym, potrzebujących wzmocnienia zdolności kierowniczych (kierunek specjalizacyjny "Studia menedżersko-ekonomiczne dla inżynierów"), 2) kształcenie w zakresie całościowego zarządzania ryzykiem działalności gospodarczej firmy (kierunek specjalizacyjny "Ryzyko w działalności przedsiębiorstw - identyfikacja, pomiar, przeciwdziałanie"), 3) kształcenie menedżerów i liderów rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (kierunek specjalizacyjny "Efektywność ekonomiczna małych i średnich przedsiębiorstw"), 4) kształcenie w zakresie kompetencji służących osiąganiu trwałych przewag konkurencyjnych firm, poprzez takie wykorzystanie funduszy UE, aby było to spójne ze strategią przedsiębiorstwa i redukowało do minimum ryzyko związane z koniecznością spełniania wymogów formalnych i merytorycznych Instytucji Wdrażających (kierunek specjalizacyjny "Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w strategiach rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw").

W wyniku realizacji projektu uczestnicy uzyskają świadectwa ukończenia studiów podyplomowych Uczelni.

Głównymi kosztami projektu są koszty osobowe dydaktyki (wykładowcy) oraz koszty osobowe obsługi administracyjnej. Pozostałymi kosztami bezpośrednimi projektu są: koszty promocji projektu (ogłoszenia prasowe i internetowe), usługi pocztowe na potrzeby rekrutacji, usługi telekomunikacyjne, materiały biurowe, dyplomy i materiały promocyjne dla słuchaczy studiów podyplomowych, zakup materiałów szkoleniowych dla uczestników, materiały biurowe na potrzeby zarządzania i obsługi projektu, koszty audytu projektu, zakup plakatów promocyjnych.

W ramach projektu wnoszony jest w formie pieniężnej wkład prywatny słuchaczy studiów podyplomowych (wpłaty na wydzielone subkonto bankowe). Wkład prywatny stanowi różnicę pomiędzy kwotą wydatków kwalifikowalnych, a wartością dofinansowania z Unii Europejskiej. Z wkładu prywatnego finansowana jest część wydatków kwalifikowalnych projektu. Wydział Uczelni wystawi dla słuchaczy faktury dotyczące wkładu prywatnego za studia podyplomowe. Usługa ta jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b).

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, w przypadku wystawienia faktury VAT związanej z wniesieniem wkładu w postaci gotówkowej, co do zasady, może zaistnieć przesłanka do odliczenia przez Beneficjenta podatku VAT. W sytuacji, gdy Uniwersytet Warszawski uzna, iż pomimo wystawienia faktury VAT związanej z wniesieniem przez słuchacza wkładu w postaci gotówkowej (wkładu prywatnego słuchaczy), nie jest w stanie odzyskać poniesionego podatku VAT, zobowiązany jest do przedstawienia interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej, z której będzie jednoznacznie wynikać, że Uczelnia nie ma prawnej możliwości odliczenia zapłaconego w ramach danego projektu podatku VAT. Przedstawienie interpretacji indywidualnej w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości będzie warunkiem uznania tego kosztu za kwalifikowalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Uczelni przysługuje prawo obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy z Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Uczelnia świadczy usługi w zakresie edukacji zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz nieobjęte zakresem działania ww. ustawy. Uczelnia realizując projekt nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych VAT (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując, Uczelnia nie ma możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, do odzyskania kwot podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu, w tym również od wkładu prywatnego uczestników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 tej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została zawarta w art. 86 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podstawową działalnością Wnioskodawcy (uczelni wyższej) są usługi edukacyjne - zwolnione z podatku VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane wg podstawowej stawki VAT. Realizując podstawowe cele działalności Uczelnia bierze udział w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Beneficjentami projektu są słuchacze studiów podyplomowych. Priorytetem programowym jest nauczenie słuchaczy nowoczesnych metod i narzędzi zarządzania, adekwatnych do wyzwań współczesnej konkurencji rynkowej i wykorzystujących najnowszą wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych. W wyniku realizacji projektu uczestnicy uzyskają świadectwa ukończenia studiów podyplomowych Uczelni.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca ponosi następujące koszty bezpośrednie: koszty osobowe dydaktyki oraz obsługi administracyjnej, koszty promocji projektu, usługi pocztowe na potrzeby rekrutacji, usługi telekomunikacyjne, materiały biurowe, dyplomy i materiały promocyjne dla słuchaczy studiów podyplomowych, zakup materiałów szkoleniowych dla uczestników, materiały biurowe na potrzeby zarządzania i obsługi projektu, koszty audytu projektu, zakup plakatów promocyjnych.

W ramach projektu wnoszony jest w formie pieniężnej wkład prywatny słuchaczy studiów podyplomowych, który stanowi różnicę pomiędzy kwotą wydatków kwalifikowalnych a wartością dofinansowania z UE. Uczelnia wystawi dla słuchaczy faktury dotyczące wkładu prywatnego za studia podyplomowe. Usługa ta jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b). Wnioskodawca realizując projekt nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedmiotowe okoliczności sprawy należy zauważyć, iż stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle powyższego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca jest uczelnią wyższą a opisane usługi są świadczone w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Jednocześnie stwierdzić należy, iż wnoszony w ramach projektu przez słuchaczy studiów podyplomowych wkład prywatny w formie gotówkowej stanowi wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Tym samym, stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5; obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku; kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy; obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku - otrzymany wkład pieniężny wniesiony przez uczestnika projektu stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego. Tak więc, otrzymany wkład pieniężny od uczestników projektu stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według stawki obowiązującej dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi, tj. korzysta ze zwolnienia od podatku.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt świadczy usługi korzystające ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano, rozliczenie, przez podatnika podatku od towarów i usług, podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie niniejszy warunek nie zostanie spełniony, ponieważ Uczelnia realizując projekt nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT a usługi zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT. Uczelni nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl