IPPP3/443-1034/10-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1034/10-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.) - uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 1 grudnia 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1034/10-2/KT z dnia 17 listopada 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji zadań statutowych Stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji zadań statutowych Stowarzyszenia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu 1 grudnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1034/10-2/KT z dnia 17 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania powołane zostało w celu realizacji programu Leader, zgodnie z ustawą z 7 marca 2007 r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 42). Założeniem Lokalnej Grupy Działania jest aktywność oddolna, która poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów stworzy lepsze warunki życia dla wszystkich mieszkańców wsi w obszarze gmin. Władze tych samorządów przystąpiły do realizacji projektu polegającego na utworzeniu Lokalnej Grupy Działania, zawierając stosowne porozumienie.

Realizując cel statutowy Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków, jak i osób niezrzeszonych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności dochodowej, nie jest płatnikiem VAT i tym samym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT przez Stowarzyszenie, w związku z poniesionymi wydatkami.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione są od podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie. Taką organizacją bez wątpienia jest Stowarzyszenie.

Ma Ono na celu działanie na rzecz równoważnego rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności:

* ochronę oraz promocję środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych, rozwoju turystyki i sportu oraz popularyzację produkcji wyrobów regionalnych w gminach;

* aktywizowanie ludności do udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich;

* upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacja ludności na obszarach wiejskich położonych w gminach, zarówno na obszarach działania Stowarzyszenia, jak również na terenie innych gmin, powiatów, województw RP, a także innych wybranych powiatach i jednostkach administracyjnych UE;

* rozwój edukacji na terenach wiejskich;

* poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz popieranie zróżnicowania działalności gospodarczej;

* wspieranie działań na rzecz realizacji PROW dla obszarów gmin;

* opracowanie, aktualizacja i realizowanie Lokalnej Strategii Rozwoju.

Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania możliwe jest z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych podatek VAT. Lokalna Grupa Działania ubiega się o refundację poniesionych wydatków w trybie przepisów rozporządzenia Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie LGD" objętego programem PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660), tym samym wnosi o refundacje kosztów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl z art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem powołanym dla realizacji programu Leader, zgodnie z ustawą o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz równoważnego rozwoju obszarów wiejskich. Realizując cel statutowy Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków oraz osób niezrzeszonych. Wnioskodawca wskazuje, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z czym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanego z poniesionymi wydatkami.

Odnosząc powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie ma związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, nie będącego podatnikiem podatku VAT.

Ponieważ zatem, jak wynika z wniosku, nabywane w ramach realizacji celów statutowych towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Stowarzyszeniu, które nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy.

W związku z tym, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów, nie przysługuje Mu również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ust. 1-3 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł W przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej). Z uwagi na to, że Strona wniosła w dniu 21 września 2010 r. opłatę w wysokości 75 zł, różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, na rachunek bankowy wskazany przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl