IPPP3/443-1031/13-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1031/13-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.) - uzupełnionym w dniu 3 lutego 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 23 stycznia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 27 stycznia 2014 r.) - o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania przepisów ustawy do transakcji związanych z obrotem sprzętem elektronicznym oraz prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z tymi transakcjami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania przepisów ustawy do transakcji związanych z obrotem sprzętem elektronicznym oraz prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z tymi transakcjami. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 3 lutego 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr IPPP3/443-1031/13-2/KT z dnia 23 stycznia 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. została zarejestrowana w dniu 7 sierpnia 2013 r. w rejestrze przedsiębiorców. Przeważający rodzaj działalności to 4652Z (sprzedaż hurtowa sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego). Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza dokonywać transakcji handlowych pomiędzy podmiotami krajowym jak i podmiotami z krajów Unii Europejskiej. Transakcje będą dotyczyły głównie dostawy sprzętu elektronicznego i telefonów komórkowych.

Dostawcą towaru będzie podmiot polski zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Odbiorcą może być kontrahent krajowy jak również odbiorcy z krajów Unii Europejskiej, posiadający właściwy i ważny numer identyfikacji dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy (art. 42 ust. 1 pkt ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Spółka zamierza dokonać wewnątrzwspólnotowej dostawy sprzętu elektronicznego (w tym telefonów komórkowych), która zostanie przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi zasadami wskazanymi w art. 42 ustawy o VAT. Spółka również zamierza dokonać dodatkowej staranności i zachować należytą ostrożność przy wyborze dostawcy sprzętu elektronicznego (w tym telefonów komórkowych), a mianowicie:

* sprawdzić wiarygodność kontrahenta, czy jest zarejestrowany w KRS,

* sprawdzić, czy jest podatnikiem VAT czynnym, poprzez uzyskanie od kontrahenta zaświadczenia stwierdzającego status podatnika VAT (czynny/zwolniony),

* uzyskać potwierdzenie złożenia deklaracji VAT za ostatnie miesiące (nie krócej niż 6 miesięcy),

* uzyskać kopię dokumentów finansowych spółki na przestrzeni bieżącego roku, tj. rachunek wyników oraz bilans,

* uzyskać aktualne zaświadczenie o niezaleganiu w Urzędzie Skarbowym.

Spółka otrzyma na dostarczony towar fakturę VAT (wystawioną zgodnie z obowiązującymi przepisami) i specyfikację poszczególnych towarów (numery ewidencyjne w przypadku telefonów komórkowych) oraz dokona zapłaty za ww. fakturę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dla transakcji sprzętem elektronicznym (w tym telefonów komórkowych) będą miały zastosowanie przepisy u.p.t.u. art. 105 a), b), c) znowelizowanej ustawy o VAT, tj.:

* nabywca ponosi solidarną odpowiedzialność wraz z dostawcą za zobowiązania podatkowe z tytułu przeprowadzonej transakcji,

* nabywca będzie podlegać obowiązkowi zastosowania mechanizmu odwróconego obciążenia,

* nabywca ma zażądać od dostawcy zabezpieczenia w postaci kaucji gwarancyjnej.

2. Czy nabywca - Spółka może ubiegać się o zwrot podatku VAT w związku z dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy sprzętu elektronicznego, która została przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi zasadami wskazanymi w u.p.t.u. - towar do Spółki będzie dostarczony, faktura będzie wystawiona zgodnie z obowiązującymi zasadami dokumentującymi transakcje, zapłata za towar będzie dokonana, dodatkowo Spółka dokona dodatkowej staranności i zachowa należytą ostrożność przy wyborze dostawcy, natomiast dostawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie ureguluje zobowiązania podatkowego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie fakultatywnym i tymczasowym mechanizmem odwrotnego obciążenia (dyrektywa 2013/43/UE) został rozszerzony katalog towarów i usług, w stosunku do których państwa członkowskie będą mogły zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia na dostawy elektroniki, takie jak telefony komórkowe, konsole do gier, laptopy. Natomiast przepisy ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1027) dokonując nowelizacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. - oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) - dalej o.p., nie włączyły wyżej wymienionych towarów do załącznika nr 13.

Wskazany katalog jest sugerowany a nie obowiązujący, w związku z tym każdy kraj może sam podjąć decyzję, które towary wchodzą w katalog tzw. szczególnego ryzyka. Polska nowelizacja u.p.t.u. nie włączyła telefonów komórkowych i sprzętu elektronicznego do załącznika nr 13, w związku z tym do tej grupy towarowej nie można zastosować art. 105 a), b), c) znowelizowanej ustawy. Nie ciąży na Spółce odpowiedzialność solidarna za zaległości podatkowe zgodnie z art. 105a) u.p.t.u.

Ad. 2

Spółka dochowa należytej staranności przy wyborze dostawcy. W związku z tym, że żaden przepis ustawy o VAT nie definiuje pojęcia należytej staranności, Spółka opiera się na wyjaśnieniach ETS (Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości): "od podatnika można oczekiwać tzw. należytej staranności rozumianej jako zwykła kupiecka, zwyczajowo przyjęta staranność, związana z uzyskaniem przekonania, że towar nie jest nabywany od oszusta"; "należy poszukiwać minimalnego, zwyczajowo przyjętego w biznesie, poziomu staranności - wyznacznikiem powinien być kanon rzetelności kupieckiej i dana praktyka rynkowa" oraz "nie można oczekiwać więcej niż zwykłego, racjonalnego działania weryfikacyjnego". Według opinii Spółki, wskazane poniżej kroki, które Spółka zamierza podjąć w celu sprawdzenia kontrahenta, będą wystarczające:

* uzyskanie od kontrahenta dokumentów rejestracyjnych,

* sprawdzenie, czy jest podatnikiem VAT czynnym, poprzez uzyskanie od kontrahenta zaświadczenia stwierdzającego status podatnika VAT czynny/zwolniony,

* uzyskanie potwierdzenia złożenia deklaracji VAT za ostatnie miesiące (nie krócej niż 6 miesięcy),

* uzyskanie kopii dokumentów finansowych spółki na przestrzeni bieżącego roku, tj. rachunek wyników oraz bilans,

* uzyskanie aktualnego zaświadczenia o niezaleganiu w Urzędzie Skarbowym.

Spółka otrzyma zakupiony towar i na podstawie otrzymanej prawidłowo wystawionej faktury VAT rozliczy podatek VAT w deklaracji.

Spółka ma prawo ubiegać się o zwrot VAT zgodnie z ogólną zasadą uregulowaną w art. 87 ust. 1 lub 87 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), dalej u.p. t. u., w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy i nie jest uzależniony od tego, czy dostawca spółki wywiązał się z obowiązku zapłacenia podatku VAT czy nie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą hurtową sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego. Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza dokonywać transakcji handlowych pomiędzy podmiotami krajowym jak i podmiotami z krajów Unii Europejskiej. Transakcje będą dotyczyły głównie dostawy sprzętu elektronicznego i telefonów komórkowych. Dostawcą towaru dla Spółki będzie polski podmiot zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, natomiast odbiorcą może być kontrahent krajowy jak również odbiorcy z krajów UE.

W odniesieniu do nabywanych ww. produktów Spółka ma wątpliwości co do stosowania przepisów wprowadzonych przez ustawę zmieniającą w zakresie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zaległości podatkowe dostawcy tych wyrobów, tj. art. 105a, 105b i 105c ustawy o VAT, a także w zakresie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przy nabyciu tych produktów.

Należy zatem wskazać na regulacje wprowadzone ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1027; dalej: ustawa zmieniająca). Na mocy art. 1 pkt 4 tego aktu, do ustawy o VAT został dodany Dział Xa zatytułowany "Odpowiedzialność podatkowa nabywcy w szczególnych przypadkach", zawierający przepisy art. 105a-105c. Powyższe przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2013 r. (z wyjątkami wymienionymi w tym artykule), a ich celem jest zapobieganie nadużyciom podatkowym. Regulacje te wprowadzają instytucję odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe w podatku od towarów i usług sprzedawcy (odpowiedzialność solidarna) w obrocie niektórymi wyrobami stalowymi (nieobjętymi mechanizmem odwrotnego obciążenia), paliwami i złotem nieobrobionym.

Powyższa zmiana spowodowała, że od dnia 1 października 2013 r. do ustawy został dodany także załącznik nr 13 stanowiący wykaz towarów (tzw. towarów wrażliwych), o których mowa w art. 99 ust. 3a oraz art. 105a ust. 1 ustawy.

Zgodnie z ww. przepisem art. 105a ust. 1 ustawy, podatnik, o którym mowa w art. 15, na rzecz którego dokonano dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, odpowiada solidarnie wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe w części podatku proporcjonalnie przypadającej na dostawę dokonaną na rzecz tego podatnika, jeżeli:

1.

wartość towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, nabywanych od jednego podmiotu dokonującego ich dostawy, bez kwoty podatku przekroczyła w danym miesiącu kwotę 50 000 zł, oraz

2.

w momencie dokonania dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę tych towarów lub jej część nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.

Wprowadzone z dniem 1 października 2013 r. regulacje zawierają ponadto katalog przesłanek, których spełnienie wyłącza zastosowanie odpowiedzialności solidarnej nabywcy. Jednakże, podstawowym warunkiem zastosowania instytucji odpowiedzialności solidarnej, o której mowa w ww. przepisach, jest to, aby przedmiotem nabycia były towary wymienione w załączniku nr 13 do ustawy, stanowiącym - jak wyżej wskazano - wykaz towarów tzw. wrażliwych, o których mowa w art. 99 ust. 3a oraz art. 105a ust. 1 ustawy. Wykaz ten, obejmujący 12 pozycji, zawiera towary z następujących grup: I - "wyroby stalowe" (poz. 1 - 9 załącznika), II - "paliwa" (poz. 10 - 11), III - "pozostałe towary" (poz. 12).

Towary będące przedmiotem zapytania Spółki, tj. sprzęt elektroniczny i telefony komórkowe, nie zostały wymienione w żadnej z ww. pozycji załącznika nr 13 do ustawy. Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że przepisy dotyczące odpowiedzialności solidarnej, tj. art. 105a-105c ustawy o podatku od towarów i usług, nie znajdą zastosowania w niniejszej sprawie.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy co do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przy nabyciu ww. produktów, należy wskazać, że katalog towarów, wobec których ma zastosowanie tzw. mechanizm odwrotnego obciążenia, zawiera załącznik nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług. Katalog ten został rozszerzony z dniem 1 października 2013 r. na mocy powołanej wyżej ustawy zmieniającej z dnia 26 lipca 2013 r. - załącznik nr 11 do ustawy o VAT otrzymał brzmienie określone w załączniku nr 1 do ustawy zmieniającej.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Podkreślić przy tym trzeba, że powyższa zasada odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, tj. sytuacja, gdy podatnikiem z tytułu danej transakcji jest podmiot nabywający towary, ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy. Załącznik ten, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2013 r., zawiera 41 grup towarów, wśród których znajdują się towary z kategorii złomu, jak również surowców wtórnych oraz niektóre wyroby ze stali i miedzi.

W świetle przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że żadna z wymienionych pozycji załącznika nr 11 do ustawy nie zawiera towarów (lub grupy towarów) o nazwie "sprzęt elektroniczny" lub "telefony komórkowe".

W tej sytuacji nabywca (Wnioskodawca) opisanych wskazanych we wniosku towarów, tj. sprzętu elektronicznego i telefonów komórkowych, niewymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu ich nabycia, nie znajdzie bowiem zastosowania norma zawarta w tym przepisie, tj. mechanizm odwrotnego obciążenia. Obowiązek podatkowy nie zostanie w tym przypadku przeniesiony na nabywcę, a podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dostawy tych towarów będzie sprzedający.

W odniesieniu do opisanych zakupów, dokonanych w ramach prowadzonej działalności handlowej, Wnioskodawca ma również wątpliwości w zakresie do prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu ww. towarów na zasadach określonych w przepisach art. 87 w związku z art. 86 ustawy, w przypadku, gdy dostawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie ureguluje zobowiązania podatkowego.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a i b) powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powołanych przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że można odliczyć podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zasada ta wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno ww. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z wniosku wynika, że Spółka będzie nabywać sprzęt elektroniczny (w tym telefony komórkowe) od dostawcy krajowego, w celu dokonania, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wewnątrzwspólnotowej dostawy tych towarów, która to dostawa zostanie przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi zasadami ustawy o VAT. Spółka wskazała, że zamierza dokonać dodatkowej staranności i zachować należytą ostrożność przy wyborze dostawcy ww. sprzętu, w szczególności sprawdzi wiarygodność kontrahenta - czy jest zarejestrowany w KRS, sprawdzi, czy jest podatnikiem VAT czynnym, poprzez uzyskanie od kontrahenta zaświadczenia stwierdzającego status podatnika VAT (czynny/zwolniony), uzyska potwierdzenie złożenia deklaracji VAT za ostatnie miesiące (nie krócej niż 6 miesięcy), uzyska kopię dokumentów finansowych spółki na przestrzeni roku (rachunek wyników oraz bilans), uzyska aktualne zaświadczenie o niezaleganiu w Urzędzie Skarbowym. Spółka otrzyma na dostarczony towar fakturę VAT (wystawioną zgodnie z obowiązującymi przepisami) i specyfikację poszczególnych towarów (numery ewidencyjne w przypadku telefonów komórkowych) oraz dokona zapłaty za tę fakturę.

Przywołane wcześniej regulacje art. 86 ustawy wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych, a dla realizacji przez podatnika tego prawa niezbędnym jest wcześniejsze otrzymanie przez niego faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług, przy czym faktura ta musi potwierdzać faktycznie zrealizowaną przez wystawcę czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Należy jednocześnie zauważyć, że przepisy ustawy nie wymagają, aby dla realizacji prawa do odliczenia podatku przez nabywcę towarów lub usług konieczne było potwierdzenie, że jego dostawca wywiązał się ze swoich obowiązków i uregulował zobowiązanie podatkowe wynikające z wystawionej przez niego faktury.

W niniejszej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, Spółka otrzyma zakupiony towar oraz prawidłowo wystawioną fakturę, dokona zapłaty za towar i rozliczy podatek w deklaracji, a ponadto, zachowując należytą ostrożność, potwierdzi, że dostawca jest zarejestrowanym przedsiębiorcą i podatnikiem podatku VAT. Faktura będzie dokumentowała faktycznie zrealizowaną transakcję dokonaną pomiędzy podatnikami.

Tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z opisanej faktury, w zakresie w jakim nabyte towary będą przez Niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - o ile nie wystąpią przesłanki wyłączające to prawo wymienione w art. 88 ustawy - niezależnie od tego, czy kontrahent Spółki wywiązał się z obowiązku zapłacenia podatku VAT od dokonanej dostawy.

W konsekwencji, Spółka będzie miała również prawo ubiegać się o zwrot podatku VAT na zasadach określonych przepisami ww. art. 87 ustawy.

W świetle powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl