IPPP3/443-1031/12-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1031/12-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu 3 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 21 grudnia 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 grudnia 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 17 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* określenia miejsca świadczenia dla nabywanych usług magazynowych - jest nieprawidłowe,

* braku obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT po stronie Wnioskodawcy z tytułu nabycia mebli od polskiego producenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług magazynowych oraz braku obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT po stronie Wnioskodawcy z tytułu nabycia mebli od polskiego producenta. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 grudnia 2012 r., złożonym w dniu 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 21 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka GmbH ("X.") jest spółką zajmującą się sprzedażą mebli głównie na terenie Niemiec. W celu zminimalizowania kosztów produkcji, przy zachowaniu wysokiej jakości wykonania, X. zleca wykonanie mebli producentom mebli mającym siedzibę na terytorium Polski. Po wyprodukowaniu mebli następują dwie sytuacje, tj. pierwsza, w której wyprodukowany towar jest od razu transportowany z Polski na terytorium Niemiec, oraz druga, w której w momencie wydania towaru przez producenta na rzecz X. nie jest znana dokładna data transportu wyprodukowanego towaru z Polski do Niemiec.

W pierwszej sytuacji, tj. w przypadku, w którym wywóz za granicę jest pewny w momencie wydania towaru X. przez producenta, X. podaje producentowi mebli niemiecki numer VAT a producent wystawia X. fakturę z zerową stawką VAT, rozpoznając wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i oczekuje na dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium kraju, które zostaną dostarczone producentowi niezwłocznie po jego wywiezieniu.

W drugiej sytuacji, w której nie jest wiadomo w momencie wydania mebli przez producenta na rzecz X., kiedy wyprodukowane meble opuszczą terytorium kraju, meble, po wydaniu X., transportowane są do magazynu znajdującego się na terytorium Polski, którego właścicielem jest spółka S. Sp. z o.o. ("S.").

S. działając na zlecenie X. będzie świadczył X. szeroko rozumianą usługę magazynowania mebli do momentu, gdy X. znajdzie na terytorium Niemiec nabywcę mebli, składowanych w magazynie S., które wówczas zostaną wywiezione na terytorium Niemiec. W ramach usługi magazynowania S. będzie przyjmował od X. paczki z meblami wytworzonymi przez producentów, dokonując rozładunku samochodów transportowych, składował je w magazynie, dokonywał załadunku mebli na samochody transportowe. Za wyświadczoną usługę magazynowania S. wystawia X. fakturę VAT.

W uzupełnieniu Spółka wskazuje, że spółka S. jest spółką świadczącą jedynie usługi magazynowe a nie transportowe, tj. w ramach usługi magazynowania S. będzie przyjmował od Spółki paczki z meblami wytworzonymi przez producentów mających siedzibę w Polsce, będzie dokonywał rozładunku mebli z samochodów transportowych (nie należących do S.), składował je w magazynie oraz dokonywał załadunku mebli na samochody transportowe (również nie należące do S.). Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że meble z magazynu S. będą transportowane do Niemiec na rzecz Spółki, dopiero po przewiezieniu ich do magazynu znajdującego się na terytorium Niemiec, meble te będą sprzedane na rzecz odbiorcy niemieckiego.

W momencie wydania mebli X. producent wystawia fakturę VAT 0% z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Z uwagi na fakt, iż brak w momencie wydania, jak również w okresie rozliczeniowym, w którym producent wydał towary na rzecz X. dowodu, że meble opuściły terytorium kraju, producent stosując przepis artykułu 42 ust. 12 litera a) albo b) ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w przypadku, gdy warunek posiadania wskazanej w przepisie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dokumentacji nie jest spełniony, wówczas w przypadku, gdy producent rozlicza się z podatku VAT czy to kwartalnie czy też za okresy miesięczne, nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za ten okres.

Zgodnie natomiast ze wskazanym przepisem, uwzględnia tą dostawę w rozliczeniu za następny okres rozliczeniowy (po okresie, w którym doszło do wydania mebli), w sytuacji, gdy dokonuje rozliczenia za okresy kwartalne oraz za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym, w sytuacji, gdy dokonuje rozliczenia za okresy miesięczne, ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, gdy w tym terminie nie posiada wskazanych wyżej dowodów. Jeżeli natomiast otrzyma w ww. terminie dokumenty wówczas wykazuje w ewidencji wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy podatek VAT naliczony z tytuły zakupionej przez X. usługi magazynowania od S. może zostać rozliczony przez X. jako podatek VAT słusznie wykazany przez S. na jego fakturze zgodnie z ogólnymi zasadami, stanowiącymi, że miejscem świadczenia usługi magazynowania jest jak przy tzw. usługach związanych z nieruchomościami miejsce, gdzie znajduje się nieruchomość, czyli terytorium kraju, czy też podatek VAT wykazany na fakturze S. nie jest należny gdyż miejsce wykonania usługi magazynowania jest to miejsce gdzie usługobiorca, czyli X. posiada siedzibę bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, zatem zastosowanie znajdzie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

2.

Czy w sytuacji, w której wyprodukowane przez krajowego producenta meble są transportowane po ich wydaniu do magazynu S., z uwagi na fakt, iż w momencie ich wydania na rzecz X. nie ma pewności, kiedy opuszczą one terytorium kraju z uwagi na brak potencjalnego klienta zainteresowanego nabyciem tych mebli, a dopiero po złożeniu zamówienia przez klienta są one transportowane z magazynu S. na terytorium Niemiec, transakcja ta powinna być rozpoznana przez X., po przesłaniu towarów do Niemiec i po przedstawieniu dostawcy mebli dowodów przemieszczenia tychże towarów do Niemiec, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium Niemiec, a co za tym idzie nie wystąpi po stronie X. obowiązek rejestracji na polski podatek VAT z tytułu tejże transakcji, czy też z uwagi na fakt, że towary po ich wydaniu X. są transportowane do magazynu S., gdzie są składowane przez pewien czas i dopiero stamtąd są transportowane do Niemiec mamy do czynienia z dwoma transakcjami, tj. nabyciem przez X. mebli od producentów, z tytułu którego X. dokona rozliczenia VAT naliczonego na terytorium kraju z faktury wystawionej przez producenta mebli a następnie po złożeniu zamówienia na przedmiotowe towary ich wywozie z Polski do Niemiec z magazynu S. znajdującego się na terytorium kraju mamy do czynienia po stronie X. z przemieszczeniem własnych towarów zgodnie z artykułem 11 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym musi dokonać rejestracji na podatek VAT w Polsce i X. winno rozpoznać podatek VAT należny z tytułu dostawy wewnatrzwspólnotwej czy też sprzedaży krajowej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zdaniem X. miejscem świadczenia opisanych w stanie faktycznym i w pytaniu usług magazynowania jest miejsce siedziby usługobiorcy, tj. X. Tym samym, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Podatek VAT naliczony wykazany przez S. na fakturze za magazynowanie nie będzie zatem podlegał odliczeniu przez X. na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego a contrario wynika, że odpłatne świadczenie usług poza terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W ocenie X., art. 28b ustawy o VAT ustanawia ogólną zasadę dotyczącą określenia miejsca opodatkowania usług transgranicznych świadczonych na rzecz podatników. Wskazana w tym przepisie reguła ogólna stosowana jest domyślnie, tzn. jeśli dana usługa nie znajduje się w katalogu wyjątków, zastosowanie znajdzie powyższa reguła ogólna. Zdaniem X. opisana w stanie faktycznym kompleksowa usługa w zakresie magazynowania nie mieści się w żadnej kategorii usług objętych wyjątkiem od reguły ogólnej. W szczególności usługa ta nie powinna być kwalifikowana do usług związanych z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e ustawy o VAT, bowiem przepis ten nie wymienia w swojej treści usług magazynowania, a ponadto charakter usługi świadczonej przez S. na rzecz X. nie pozwala na uznanie, że ma ona związek z nieruchomością, nie polega bowiem na użytkowaniu, czy używaniu nieruchomości (magazynu), nie wiąże się z udostępnieniem nieruchomości.

Zdaniem X., aby określona usługa mogła być traktowana jako usługa użytkowania, czy używania nieruchomości, usługobiorca (35) powinien w stosunku do nieruchomości otrzymać określone uprawnienia, czego w przypadku stanu faktycznego opisanego we wniosku nie ma. Natomiast usługa, której tylko jednym z elementów jest udostępnienie miejsca do przechowywania towarów, nie ma związku z nieruchomością w rozumieniu analizowanego przepisu. W związku z powyższym, zdaniem X., kompleksowej usługi magazynowania towarów nie należy uznawać za usługę związaną z nieruchomością, zamiarem stron nie jest bowiem przypisanie usługobiorcy prawa do korzystania z powierzchni magazynowej, lecz utrzymanie towarów w niezmienionym stanie oraz zapewnienie wszelkich dodatkowych świadczeń z tym związanych.

Ad.2

Zdaniem X. przy przemieszczaniu mebli z magazynu S. na terytorium Niemiec X. nie będzie zobowiązane do wykazania czynności opodatkowanej wskazanej w art. 11 ust. 1 Ustawy o VAT tj. przemieszczania własnych towarów gdyż transakcja polegająca na nabyciu mebli od polskiego producenta, przewiezienie tych mebli po ich wydaniu do magazynu S. a następnie wywiezienie ich na terytorium Niemiec, jest z punktu widzenia ustawy o VAT jedną transakcją, tj. wewnątrzwspolnotową dostawą towarów na terytorium kraju.

Wskazana struktura transakcji była przedmiotem analizy Naczelnego Sądu Administracyjnego który w wyroku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (I FSK 640/10) wskazał w podobnej sprawie, iż fakt, że towary po ich wydaniu nie są transportowane bezpośrednio do Niemiec nie wpływa na klasyfikację podatkową transakcji.

Jak wskazał NSA:

"Nie można w tym zakresie zgodzić się z Sądem pierwszej instancji, że "brak wywozu towarów w bezpośrednim następstwie sprzedaży decydował zaś o braku podstaw do uznania czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę bądź eksport towarów w świetle odpowiednio art. 13 ust. 1 i art. 2 pkt 8 u.p.t.u., a w konsekwencji również o braku podstaw do dokonania stosowanych korekt wystawionych uprzednio faktur dokumentujących sprzedaż krajową."

"Zgodnie z art. 13 ust. 1 uptu przez wewnątrzwspolnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5u p t u rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. W świetle tej definicji, aby miała miejsce WDT konieczny Jest wywóz towarów z terytorium Polski w wykonaniu dostawy zrealizowanej na terytorium Polski Nie wynika z tej definicji aby wywóz towaru był wykonany bezpośrednio (zaraz) po dostawie, lecz aby wywóz był dokonany w wykonaniu dostawy. Fakt nabycia towaru przez kontrahenta zagranicznego i pozostawienie go do momentu ostatecznego zadysponowania nim w posiadaniu sprzedawcy, a w konsekwencji wywóz tegoż towaru po jakimś czasie od jego nabycia nie oznacza, że wywóz ten nie następuje w wykonaniu dostawy tegoż towaru. Niewątpliwie bowiem wywóz taki jest bezpośrednią konsekwencją nabycia towaru z tytułu dostawy, która to właśnie umożliwia nabywcy swobodne nim zadysponowanie a przepis art. 13 ust. 1 uptu nie określa ramowych granic, w jakim czasie od dokonania dostawy towar musi zostać wywieziony z terytorium Polski, aby wywóz ten uznać za WDT."

"Odnośnie neutralności uwzględnić należy, że neutralność zewnętrzna VAT zakłada równe traktowanie produktów krajowych i pochodzących z zagranicy podatek obciążający identyczne produkty, z których jeden pochodzi z zagranicy a drugi jest produktem krajowym powinien być identyczny. Równocześnie produkt "wysyłany za granicę powinien być całkowicie uwolniony od podatku którym został obciążony w kraju (Terra B., Kajus J., A Guide op. cit., Vol. 1, s. 418-422 http //online2.ibfd.org/evd/). Uwzględnić przy tym również należy, że stworzony przez Unię Europejską mechanizm VAT ma na celu respektowanie zasady, zgodnie z którą międzynarodowe transakcje towarowe opodatkowane są w miejscu (kraju) konsumpcji transferowanych towarów. Oznacza to również, ze przepisy VAT - jako regulujące funkcjonowanie podatku od konsumpcji - powinny być interpretowane w sposób, który respektuje powyższe zasady, mając na celu obciążanie tym podatkiem towaru w kraju jego faktycznej konsumpcji, a nie w kraju, w którym nastąpiła jedynie jego dostawa w konsekwencji której towar został ostatecznie z niego wywieziony, a nie skonsumowany."

"W rozpoznawanej sprawie organ interpretacyjny, przy akceptacji Sądu pierwszej instancji, pominął w ogóle powyższe aspekty dokonywanej przez podatnika dostawy, koncentrując się na opodatkowaniu dostawy stawką krajową a pomijając następczą w stosunku do dostawy czynność wywozu towaru do innego kraju unijnego (czy pozaunijnego) oraz konsekwencje tego faktu dla odbiorcy towaru, w kontekście zasady neutralności tej transakcji oraz unikania podwójnego opodatkowania VAT. Stanowisko organu interpretacyjnego godzi w system VAT - naruszając powyższe zasady - gdyż pomija fakt, że wywóz towaru do kraju unijnego, będący następstwem jego nabycia w Polsce, nakłada na podatnika unijnego z tegoż kraju konieczność rozpoznania WNT i opodatkowania według zasad obowiązujących w tym kraju, co przy pozbawieniu polskiego podatnika prawa do zastosowania w takim przypadku stawki 0%, powodowałoby podwójne opodatkowanie oraz godziłoby w zasadę neutralności zewnętrznej VAT poprzez opodatkowanie towaru w Polsce w sytuacji gdy jego konsumpcja ma miejsce poza granicami Polski."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie określenia miejsca świadczenia dla nabywanych usług magazynowych oraz za prawidłowe w zakresie braku obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT po stronie Wnioskodawcy z tytułu nabycia mebli od polskiego producenta.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako niemiecka spółka zajmująca się sprzedażą mebli głównie na terenie Niemiec, zleca wykonanie mebli producentom mebli mającym siedzibę na terytorium Polski. Po wyprodukowaniu mebli następują dwie sytuacje, tj. pierwsza, w której wyprodukowany towar jest od razu transportowany z Polski na terytorium Niemiec, oraz druga, w której w momencie wydania towaru przez polskiego producenta na rzecz Wnioskodawcy nie jest znana dokładna data transportu wyprodukowanego towaru z Polski do Niemiec.

W pierwszej sytuacji, tj. w przypadku, w którym wywóz za granicę jest pewny w momencie wydania towaru Wnioskodawcy przez producenta, wystawiana jest faktura, z niemiecki numer VAT i zerową stawką VAT, rozpoznając wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W drugiej sytuacji, w której nie jest wiadomo w momencie wydania mebli przez producenta na rzecz Wnioskodawcy, kiedy wyprodukowane meble opuszczą terytorium kraju, meble transportowane są do magazynu znajdującego się na terytorium Polski, którego właścicielem jest inna spółka polska. Spółka ta, działając na zlecenie Wnioskodawcy świadczy szeroko rozumianą usługę magazynowania mebli do momentu, gdy Wnioskodawca znajdzie na terytorium Niemiec nabywcę mebli, składowanych w polskim magazynie, które wówczas zostaną wywiezione na terytorium Niemiec.

W ramach usługi magazynowania spółka będzie przyjmowała od Wnioskodawcy paczki z meblami wytworzonymi przez producentów, dokonując rozładunku samochodów transportowych, składowała je w magazynie, dokonywała załadunku mebli na samochody transportowe. Meble z polskiego magazynu będą transportowane na teren Niemiec na rzecz Wnioskodawcy, następnie, już na terenie Niemiec sprzedawane na rzecz niemieckiego odbiorcy. Za usługę magazynową polska spółka wystawia fakturę na rzecz Wnioskodawcy z wykazaną kwotą podatku VAT.

W momencie wydania mebli Wnioskodawcy, polski producent wystawia fakturę VAT 0% z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Z uwagi na fakt, iż brak w momencie wydania, jak również w okresie rozliczeniowym, w którym producent wydał towary na rzecz Wnioskodawcy dowodu, że meble opuściły terytorium kraju, producent stosując przepis artykułu 42 ust. 12 lit. a albo b ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w przypadku, gdy warunek posiadania wskazanej w przepisie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dokumentacji nie jest spełniony, wówczas w przypadku, gdy producent rozlicza się z podatku VAT czy to kwartalnie czy też za okresy miesięczne, nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za ten okres.

W związku z powyższym, Wnioskodawca w pytaniu pierwszym powziął wątpliwość, czy podatek VAT naliczony z tytuły zakupionej usługi magazynowania może zostać rozliczony przez Wnioskodawcę zgodnie z ogólnymi zasadami, stanowiącymi, że miejscem świadczenia usługi magazynowania jest miejsce, gdzie znajduje się nieruchomość, czyli terytorium kraju, czy też podatek VAT wykazany na fakturze nie jest należny, gdyż miejsce wykonania usługi magazynowania jest to miejsce gdzie usługobiorca posiada siedzibę bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, zatem zastosowanie znajdzie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W zakresie określania miejsca świadczenia, należy odwołać się do zapisu art. 28b ust. 1 ustawy, gdzie stwierdza się, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r.

Wnioskodawca w stanie faktycznym wskazuje, iż nabywa od polskiej spółki szeroko rozumianą usługę magazynowania, na którą składa się przyjmowanie paczek z wyprodukowanymi meblami rozładunek samochodów transportowych, składowanie paczek w magazynie oraz załadunku mebli na samochody transportowe, nie należące do spółki świadczącej usługę magazynową.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie znajduje się legalna definicja usług magazynowych. Oczywistym faktem jest, że aby skutecznie realizować tego typu zadania, należy posiadać przede wszystkim warunki techniczne - magazyny (np. budynki) przystosowane do pełnionej funkcji, jak i specjalistyczne wyposażenie tychże magazynów. Niewątpliwie usługa polegająca na magazynowaniu towaru dla kontrahenta związana jest m.in. z wykorzystaniem powierzchni magazynu (budynku bądź innej nieruchomości) w celu przechowania jego towarów. Istota tej usługi sprowadza się do kwestii wykorzystania powierzchni magazynu celem przechowania towarów kontrahenta, w konkretnym miejscu, na określony czas. Zatem istnieje związek danej, konkretnej nieruchomości ze świadczoną usługą magazynowania w niej towarów.

Magazynowanie gotowych paczek z meblami, należących do Wnioskodawcy, ma związek z umieszczeniem towaru w konkretnym miejscu, tj. danej nieruchomości i jest ono celem samym w sobie. Celem gospodarczym Wnioskodawcy jest bowiem zaspokojenie jego potrzeb w zakresie przechowywania towaru w konkretnym miejscu i przez określony okres czasu.

Wyjątkiem od ogólnej zasady dotyczącej miejsca świadczenia jest m.in. art. 28e ustawy, w którym ustawodawca sformułował wyjątek, iż miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Analizując zatem zaistniały stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż nabywane przez Wnioskodawcę usługi magazynowe - jako ściśle związane z możliwą do zlokalizowania co do miejsca jej położenia nieruchomością (magazynem), stanowią usługi związane z nieruchomościami, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28e ustawy, jest miejsce położenia nieruchomości, czyli w tym przypadku Polska.

Jednocześnie, należy stwierdzić, że nieprawidłowo Wnioskodawca powołał się w swoim uzasadnieniu na zapis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, gdyż przepis ten dotyczy wyłącznie takich sytuacji w obrocie gospodarczym, kiedy to transakcja nie ma charakteru usługi czy dostawy towaru, a zatem nie powinna być opodatkowana, inaczej mówiąc nie podlega uregulowaniom ustawy VAT, albo jest zwolniona od podatku VAT. W niniejszej sprawie, mamy do czynienia z usługą, tj. czynnością wymienioną w katalogu art. 5 ustawy, zatem jest to transakcja podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Niemniej jednak, Wnioskodawca jako niemiecki podatnik podatku od wartości dodanej, niezarejestrowany dla potrzeb podatku VAT w Polsce, nie może dokonywać rozliczeń na zasadach ogólnych, tj. w deklaracji podatkowej, lecz może skorzystać z uregulowań zawartych w Dyrektywie Rady 2008/9/WE, obowiązująca od 1 stycznia 2010 r., dotyczących szczegółowych zasad dokonywania zwrotu podatku VAT podmiotom zagranicznym niezarejestrowanym dla celów podatku VAT w danym państwie członkowskim.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym, dla nabywanej przez Wnioskodawcę usługi magazynowej miejsce świadczenia zostało określone w sposób prawidłowy, tj. na terytorium Polski i tym samym podatek VAT zawarty na fakturze od polskiej spółki jest naliczony w sposób właściwy. Wnioskodawca, jako podmiot niezarejestrowany podatnik podatku VAT w Polsce, winien skorzystać z procedury zwrotu podatku VAT podmiotom zagranicznym niezarejestrowanym dla celów podatku VAT w danym państwie członkowskim, uregulowanej w Dyrektywie Rady 2008/9/WE.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania pierwszego należy uznać za nieprawidłowe.

Pytanie drugie postawione przez Wnioskodawcę, dotyczyło kwestii, czy ze względu na fakt magazynowania wyprodukowanych i wydanych już Wnioskodawcy mebli w magazynie na terenie Polski i ich późniejszym przemieszczeniem na terytorium Niemiec, transakcja ta powinna być rozpoznana przez Wnioskodawcę jako jedna transakcja wewnątrzwspólnotowego nabycie na terytorium Niemiec, czy jako dwie czynności, tj. nabycie mebli od producentów jako transakcję krajową oraz następnie po złożeniu zamówienia na przedmiotowe towary ich wywozie z Polski do Niemiec z magazynu jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W ust. 2 tegoż artykułu stwierdza się, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Zatem, aby miała miejsce WDT konieczny jest wywóz towarów z terytorium Polski w wykonaniu dostawy zrealizowanej na terytorium Polski. Nie wynika z tej definicji jednak, aby wywóz towaru był wykonany bezpośrednio po dostawie, lecz aby wywóz był dokonany w wykonaniu dostawy.

Wnioskodawca wskazuje, że nabywa towar w momencie wydania go przez producenta. Fakt nabycia towaru i pozostawienie go w magazynie polskiej spółki do momentu wywozu po jakimś czasie, nie oznacza, że wywóz ten nie następuje w wykonaniu dostawy tego towaru.

Wywóz taki jest bezpośrednią konsekwencją nabycia towaru z tytułu dostawy, która to właśnie umożliwia nabywcy swobodne nim zadysponowanie, a przepis art. 13 ust. 1 ustawy nie określa ramowych granic, w jakim czasie od dokonania dostawy towar musi zostać wywieziony z terytorium Polski, aby wywóz ten uznać za WDT.

Jedyne ograniczenia czasowe w tym zakresie przewiduje art. 42 ustawy, określający okres, w jakim podatnik wywóz towarów w ramach WDT opodatkowuje stawką 0%, w tym w ust. 12a wskazuje okoliczności w jakich wykazaną sprzedaż krajową koryguje się w momencie otrzymania dowodów, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i opodatkowuje stawką 0%.

Reasumując, stwierdzić należy, że transakcja nabycia mebli od polskiego producenta przez Wnioskodawcę i ich składowania na terytorium Polski, do czasu znalezienia potencjalnego nabywcy na terenie Niemiec, jest jedną transakcją, zakwalifikowaną dla celów podatku VAT jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru na terytorium Niemiec, będące lustrzaną transakcją dostawy wewnątrzwspólnotowej rozpoznanej przez polskiego producenta na rzecz Wnioskodawcy a rozwiązanie takie respektuje zasadę neutralności podatku VAT. Tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek rejestracji dla celów podatku od towarów i usług z tytułu tej transakcji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl