IPPP3/443-103/12-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-103/12-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłacanych premii pieniężnych za świadczenie usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłacanych premii pieniężnych za świadczenie usługi. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r., złożonym w dniu 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 20 kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest autoryzowanym dealerem F w Polsce. Do zakresu jej działalności należy m.in. sprzedaż hurtowa części i akcesoriów F (dalej: "części"). Kontrahenci Spółki, działając we własnym imieniu i na własny rachunek, nabywają od Spółki części w celu jej dalszej odsprzedaży klientom ostatecznym.

Zmierzając do powiększenia wolumenu sprzedaży oferowanych części i "przywiązania" odbiorcy do Spółki, Spółka zawiera ze swoimi kontrahentami umowy, na mocy których kontrahenci Spółki, działając w charakterze punktu sprzedaży części, zobowiązują się do osiągnięcia ustalonej przez Spółkę, dla danego okresu rozliczeniowego, wartości (ilości) zakupów i następnie sprzedaży części oferowanych przez Spółkę. Spółka określa wysokość wypłacanych premii pieniężnych na podstawie sporządzonych przez siebie lub kontrahenta raportów dotyczących ilości zakupionych części. Podstawą do naliczenia premii pieniężnej stanowią natomiast zapłacone przez kontrahenta w całości faktury na części wystawione przez Spółkę. Kontrahent, zgodnie z podpisaną umową, zobowiązuje się do aktywnej, wszechstronnej promocji części, do aktywnego zabiegania o rozszerzenie grupy odbiorców części wśród klientów indywidualnych, do zapewnienia należytej dostępności i kolportażu materiałów reklamowych dostarczonych przez Spółkę itp. działań.

Spółka przekazuje swoim kontrahentom informacje o ustalonej wysokości należnej im premii pieniężnej. Uzyskane informacje stanowią podstawę do wystawienia przez kontrahenta noty księgowej na rzecz Spółki opiewającej na kwotę premii pieniężnej. Spółka następnie, na podstawie otrzymanej noty, dokonuje wypłaty premii pieniężnej.

Według opinii Spółki premie pieniężne wypłacone z tytułu dokonywanych przez kontrahentów zakupów części o określonej wartości w ustalonym terminie nie są związane z żadną konkretną dostawą, ale według opinii Spółki związane z usługami (np. marketingowymi) świadczonymi przez kontrahentów na rzecz Spółki.

W uzupełnieniu, Spółka wskazała, iż w celu zwiększenia wolumenu sprzedaży części zamiennych Spółka podpisała z kilkoma kontrahentami (hurtownikami, zwanymi dalej Sklepem) umowy w ramach programu "F". Spółka zobowiązuje się do dostawy oryginalnych części zamiennych i akcesoriów do pojazdów marki F, a Sklep zobowiązuje się do nabywania części od Spółki w celu sprzedaży klientom ostatecznym. W okresie obowiązywania umowy ustalone zostały okresy rozliczeniowe (z reguły kwartalne), dotyczące poszczególnych zadań warunkujących wypłatę wynagrodzenia dla Sklepu, rozumianych w umowie jako planowane wartości lub ilości zakupu części przez Sklep od Spółki w celu dalszej odsprzedaży. Załącznikiem takiej umowy są "Zadania", w których Spółka umawia się ze Sklepem, co do wartości zakupu części i akcesoriów marki F w okresach kwartalnych i rocznym oraz określa wysokość wynagrodzenia, proporcjonalną do stopnia wykonania zadania.

W ramach programu "F" Sklep zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Spółki usług w postaci prowadzenia wszechstronnej i aktywnej promocji części oferowanych do sprzedaży i zabiegania o rozszerzenie grupy odbiorców części wśród klientów indywidualnych na obszarze działania Sklepu, zapewnienia należytej dostępności i kolportażu stosownych materiałów reklamowych dostarczanych przez Spółkę, bieżącego monitorowania zapotrzebowania na rynku lokalnym na oryginalne części itp.

Z umowy wynika, że warunkiem otrzymania wynagrodzenia od Spółki, jest realizacja zadań zgodnie z ustaleniami z załączników do zawartej umowy. Podejmowanie działań w zakresie świadczenia usług, zmierzających do zwiększenia wolumeny sprzedaży części przez Sklep a tym samym zwiększenia zakupów tych części od Spółki leży w bezpośrednim "ekonomicznym" interesie Sklepu i Spółka przyjmuje, że Sklep podjął wszelkie możliwe działania, aby zwiększyć sprzedaż części i zrealizować przyjęte zadania.

Spółka wypłaca umówione wynagrodzenie na podstawie uzgadnianego obrotu kwartalnego ze Sklepami. Należne Sklepom wynagrodzenie dokumentowane jest różnie. Niektóre Sklepy obciążają Spółkę notą księgową, niektóre fakturami VAT Spółka nie wystawia faktur korygujących do dostaw objętych wynagrodzeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 27.04.2012 (data wpływu 2 maja 2012 r.)

W związku z pojawiającymi się różnymi interpretacjami, w jaki sposób powinny być dokumentowane premie pieniężne i czy podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz ze względu na różne dokumenty otrzymywane od kontrahentów Spółki, Spółka pyta, czy wypłata wynagrodzenia zgodnie z zawartymi umowami jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a tym samym powinna być dokumentowana fakturą VAT wystawianą przez kontrahenta Spółki - Sklep, w związku z świadczonymi jednocześnie usługami na rzecz Spółki, czy też Spółka, powinna udokumentować wypłacane wynagrodzenie fakturami korygującymi dostawy części.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. Spółka podtrzymuje swoje stanowisko, że wypłacane przez Spółkę premie pieniężne są czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz, że stanowią wynagrodzenia za zrealizowane zadanie i za usługi z tytułu świadczonych na jej rzecz usług przez Sklep. Wypłacane wynagrodzenie nie jest w żaden sposób przyporządkowane do konkretnej dostawy i w efekcie nie powodują obniżenia jej ceny i nie mogą być traktowane jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Są premią nagrodą za "wierność" kontrahenta w stosunku do Spółki i działania, które kontrahent podejmuje (aktywna promocja, aktywne rozszerzanie grupy odbiorców części, udostępnianie materiałów informacyjnych i reklamowych z logiem Spółki).

Wypłacane należne wynagrodzenie powinno być udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez Sklep a nie fakturami korygującymi dostawy, wystawionymi przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Na podstawie zapisu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do ust. 4 tego artykułu, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z opisu sytuacji wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na sprzedaży części samochodowych. Aby powiększyć wolumen sprzedaży oferowanych części i przywiązania odbiorcy do Wnioskodawcy, zawiera ze swoimi kontrahentami umowy, na mocy których kontrahenci, działając w charakterze punktu sprzedaży części, zobowiązują się do osiągnięcia ustalonej przez Wnioskodawcę, dla danego okresu rozliczeniowego, wartości zakupów i następnie sprzedaży części oferowanych przez Spółkę. Wnioskodawca określa wysokość wypłacanych premii pieniężnych na podstawie sporządzonych przez siebie lub kontrahenta raportów dotyczących ilości zakupionych części. Kontrahent, zgodnie z podpisaną umową, zobowiązuje się do aktywnej, wszechstronnej promocji części, do aktywnego zabiegania o rozszerzenie grupy odbiorców części wśród klientów indywidualnych, do zapewnienia należytej dostępności i kolportażu materiałów reklamowych dostarczonych przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wypłata wynagrodzenia zgodnie z zawartymi umowami jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy też powinna udokumentować wypłacane wynagrodzenie fakturami korygującymi dostawy części samochodowych dla kontrahentów.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem bądź powstrzymania się od dokonania czynności stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Wnioskodawca w stanie faktycznym podaje, że w ramach programu "F" Sklep zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Wnioskodawcy usług w postaci prowadzenia wszechstronnej i aktywnej promocji części oferowanych do sprzedaży i zabiegania o rozszerzenie grupy odbiorców części wśród klientów indywidualnych na obszarze działania Sklepu, zapewnienia należytej dostępności i kolportażu stosownych materiałów reklamowych, bieżącego monitorowania zapotrzebowania na rynku lokalnym na oryginalne części Wnioskodawcy.

Wnioskodawca warunkuje wypłatę wynagrodzenia na rzecz Sklepów od realizacji określonych zadań ustalonych w umowie. Premie są wypłacane w związku ze świadczeniami Sklepu, i nie są efektem obniżenia ceny konkretnej dostawy części na rzecz Sklepu.

Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest zatem rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Sklepu polegające na nabyciu pewnej ilości towarów z koniecznością zapłaty za dostarczone przez Wnioskodawcę produkty oraz podjęcia działań promocyjnych i marketingowych, a w konsekwencji za zwiększenie (intensyfikację) sprzedaży w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Zachowanie Sklepu stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem - premią pieniężną. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi wynikające z umowy w ramach, której Sklep wykonuje usługi takie jak: prowadzenia wszechstronnej i aktywnej promocji części oferowanych do sprzedaży i zabiegania o rozszerzenie grupy odbiorców części wśród klientów indywidualnych na obszarze działania Sklepu, zapewnienia należytej dostępności i kolportażu stosownych materiałów reklamowych, bieżącego monitorowania zapotrzebowania na rynku lokalnym na oryginalne części.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawne stwierdzić należy, iż premia pieniężna udzielana za osiągnięcie założonego programem celu sprzedażowego przy jednoczesnym świadczeniu dodatkowych czynności stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Tym samym przedmiotowe premie, nie stanowią rabatu obniżającego wartość konkretnych dostaw, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy.

Reasumując, premia pieniężna udzielana kontrahentowi za osiągnięcie założonego umową celu sprzedażowego, przy jednoczesnym świadczeniu dodatkowych czynności stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl