IPPP3/443-1028/11-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1028/11-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia (21 lipca 2011 r.) (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla usług instalacji klimatyzacji i wentylacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla usług instalacji klimatyzacji i wentylacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy usługi remontowo-budowlane.

W 2010 r. Spółka zawarła umowę ryczałtową na wykonanie instalacji wentylacji i klimatyzacji w budynku mieszkalnym wielorodzinnym stałego zamieszkania z lokalami użytkowymi i pomieszczeniami przeznaczonymi na muzeum.

Z dokumentacji technicznej i otrzymanego od Inwestora zestawienia powierzchni użytkowej budynku wynika ze

1.

2,10% całkowitej powierzchni użytkowej budynku przeznaczone jest na usługi-lokale użytkowe,

2.

9,56% całkowitej powierzchni użytkowej budynku przeznaczone jest na muzeum,

3.

88,33% całkowitej powierzchni użytkowej budynku przeznaczone jest na cele mieszkalne z tego:

* 61 40% powierzchni stanowi powierzchnia mieszkań z tarasami i balkonami

* 17,72% powierzchni stanowi powierzchnia garaży przynależnych mieszkaniom

* 9,21% powierzchni stanowi powierzchnia przeznaczona na komunikację ogólną, technikę i zaplecza przynależne mieszkaniom

W budynku znajdują się lokale mieszkalne zarówno o powierzchni użytkowej do 150 m2 jak i powyżej tego metrażu.

Zgodnie z powyższym i objaśnieniami wstępnymi do PKOB budynek jako całość spełnia warunki dla sklasyfikowania go w dziale 11 PKOB i stanowi obiekt budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT.

W 2010 r. Spółka zrealizowała 60% wartości kontraktu wykonując częściowo instalacje zarówno w części mieszkaniowej jak i usługowo-muzealnej.

Wykonane usługi na podstawie częściowych protokołów odbioru zostały zafakturowane ze stawką 7%, jako roboty wykonane w obiekcie budownictwa mieszkaniowego.

Od stycznia 2011 r. do chwili obecnej prace zostały wstrzymane z przyczyn leżących po stronie inwestora. Dalsza realizacja zawartego kontraktu rozpocznie się w bieżącym miesiącu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT powinniśmy stosować na roboty wykonywane w 2011 r. w ramach dalszej realizacji kontraktu przedstawionego w poz. 68 wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy:

1.

przedmiotem robót budowlano-montażowych jest obiekt budownictwa mieszkaniowego

2.

umowa zawarta na wykonanie instalacji jest umową kompleksową i dotyczy wykonania robót w budynku jako całości a nie wykonania odrębnych robót instalacyjnych w poszczególnych lokalach budynku to bez względu na fakt, że w budynku usytuowane są lokale usługowe i lokale mieszkalne o powierzchni zarówno do 150m2, jak i przekraczające ten limit, Spółka wykonywane w 2011 r. roboty instalacyjne powinna opodatkować w całości, preferencyjną 8% stawką podatku VAT- zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

O wysokości stawki VAT powinna przesądzić klasyfikacja obiektu jako całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, przebudowa, remont, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi remontowo-budowlane. Spółka zawarła umowę ryczałtową na wykonanie instalacji wentylacji i klimatyzacji w budynku mieszkalnym wielorodzinnym stałego zamieszkania z lokalami użytkowymi i pomieszczeniami przeznaczonymi na muzeum. Z dokumentacji technicznej i otrzymanego od Inwestora zestawienia powierzchni użytkowej budynku wynika że:

1.

2,10% całkowitej powierzchni użytkowej budynku przeznaczone jest na usługi-lokale użytkowe,

2.

9,56% całkowitej powierzchni użytkowej budynku przeznaczone jest na muzeum,

3.

88,33% całkowitej powierzchni użytkowej budynku przeznaczone jest na cele mieszkalne z tego:

* 61 40% powierzchni stanowi powierzchnia mieszkań z tarasami i balkonami

* 17,72% powierzchni stanowi powierzchnia garaży przynależnych mieszkaniom

* 9,21% powierzchni stanowi powierzchnia przeznaczona na komunikację ogólną, technikę i zaplecza przynależne mieszkaniom

W budynku znajdują się lokale mieszkalne zarówno o powierzchni użytkowej do 150 m2 jak i powyżej tego metrażu.

Budynek, jako całość spełnia warunki dla sklasyfikowania go w dziale 11 PKOB i stanowi obiekt budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT.

W 2010 r. Spółka zrealizowała 60% wartości kontraktu wykonując częściowo instalacje zarówno w części mieszkaniowej jak i usługowo-muzealnej.

Od stycznia 2011 r. do chwili obecnej prace zostały wstrzymane z przyczyn leżących po stronie inwestora. Dalsza realizacja zawartego kontraktu Wnioskodawca rozpocznie w bieżącym miesiącu. Ponadto we własnym stanowisku Wnioskodawca wskazuje, iż umowa zawarta na wykonanie instalacji jest umową kompleksową i dotyczy wykonania robót w budynku jako całości a nie wykonania odrębnych robót instalacyjnych w poszczególnych lokalach budynku. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi fakt, jaką stawkę należy zastosować na wykonanie instalacji wentylacji i klimatyzacji do pozostałej części budynku, w którym to znajdują się lokale mieszkalne i usługowe.

Analizując powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Wnioskodawca wykonując usługę instalacji wentylacji i klimatyzacji w budynku dokonuje modernizacji budynku poprzez ulepszenie jego funkcjonalności.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz wynikający z treści wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż stawka podatku VAT na przedmiotowe prace modernizacyjne, jakie będzie wykonywał Wnioskodawca uzależniona jest od rodzaju budynku, w jakim jest ona wykonywana.

W przypadku wykonywania robót modernizacyjnych dotyczących budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, jako całości w ramach jednolitej usługi, do robót wykonywanych w całym budynku tj. w lokalach mieszkalnych jak i w lokalach usługowych, łącznie z częściami wspólnymi, należy zastosować stawkę podatku VAT 8% - w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Analizując powyższe przepisy oraz biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca wykonuje roboty modernizacyjne w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w POKB w dziale 11. A zatem będzie miał prawo do zastosowania stawki preferencyjnej 8% dla usług instalacji klimatyzacji i wentylacji również dla części usługowej tego budynku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl