IPPP3/443-1014/09-2/KC - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego wydatków na zakup monitoringu zainstalowanego w budynku mieszkalnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-1014/09-2/KC Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego wydatków na zakup monitoringu zainstalowanego w budynku mieszkalnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków na zakup monitoringu zamontowanego w budynku mieszkalnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków na zakup monitoringu zamontowanego w budynku mieszkalnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 1 czerwca 2009 r. Podatnik rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej - kod wg PKD 2007 - 69.20.Z - Działalność rachunkowo - księgowa; doradztwo podatkowe.

Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wyżej wymienione usługi opodatkowane są 22 % VAT. Siedzibą prowadzonej działalności gospodarczej jest miejsce zamieszkania podatnika. W domu jednorodzinnym (miejscu zamieszkania podatnika) o powierzchni użytkowej 118 m2 został wydzielony 1 pokój o powierzchni użytkowej 8 m2 z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej. W ewidencji nieruchomości tutejszego Urzędu Gminy lokal został zgłoszony do prowadzenia działalności gospodarczej oraz podatek od nieruchomości od tego lokalu został za 2009 r. uiszczony w całości.

W lokalu przeznaczonym na biuro przechowywane są oryginały wszystkich dokumentów finansowych i księgowych klientów niezbędne do rozliczeń podatkowych. Podatnik posiada umowy z klientami o prowadzenie spraw księgowych i rozliczeń podatkowych. Każdy klient biura wskazał w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na swoje miejsce zamieszkania, że miejscem przechowywania dokumentów księgowych jest biuro Podatnika.

W listopadzie 2009 r. podatnik otrzymał dotację finansową w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI "Rynek otwarty dla wszystkich", Działanie 6.2: "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i zatrudnienia".

Ww. projekt jest w współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Za otrzymaną dotację zostaną nabyte środki trwałe i wartości niematerialne i prawne m.in. zestaw komputerowy z oprogramowaniem oraz monitoring lokalu. W skład monitoringu będą wchodzić: detektory ruchu i dymu zamontowane w lokalu przeznaczonym na działalność gospodarczą, sygnalizator dźwiękowy, centralka alarmu oraz 5 kamer zewnętrznych wraz z usługą montażu. Centralka alarmu zamontowana będzie w pomieszczeniu innym niż biuro - ze względów bezpieczeństwa pomieszczenie będzie trudnodostępne - bez okien i ze wzmocnionymi drzwiami. Natomiast kamery zewnętrzne zamontowane będą na zewnątrz domu w miejscach niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania monitoringu, tak aby widoczny był cały teren wokół domu. Monitoring zewnętrzny będzie automatycznie archiwizowany i nagrywany. Dodatkowo Podatnik stwierdza, że otrzymana dotacja nie będzie dopłatą do ceny lub usługi, kwota dotacji zostanie wydatkowana w całości na koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dotacja pokryje poniesione koszty i podatnik nie osiągnie żadnego dochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupionego zestawu monitoringu (zamontowanego wewnątrz lokalu i domu oraz na zewnątrz domu) w pełnej wysokości. Czy tylko w proporcji, w jakiej pozostaje powierzchnia lokalu do powierzchni domu.

Zdaniem Podatnika cały zestaw do monitoringu będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. W związku z czym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje od całości zestawu monitoringu w pełnej wysokości - na podst. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dn. 11 marca 2004 r.

Zestaw do monitoringu (zamontowany wewnątrz lokalu, wewnątrz domu i na zewnątrz domu) ma za zadanie chronić dokumenty księgowe klientów biura. Detektory ruchu, detektor przeciwpożarowy oraz sygnalizator dźwiękowy jako zamontowane w biurze będą w pełni wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej i czynności opodatkowanych.

Centralka alarmu jako urządzenie sterujące alarmem musi być umieszczona w miejscu trudnodostępnym i będzie zamontowana poza lokalem przeznaczonym na działalność gospodarczą. Centralka będzie sterować wyżej wymienionymi detektorami, bez centralki detektory nie spełniałyby swojej funkcji. W związku z tym centralka będzie także w pełni wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej i do czynności opodatkowanych.

Kamery zewnętrzne mają chronić całe otoczenie domu jednorodzinnego, tak aby nikt nie mógł przedostać się do domu, a potem do biura przez drzwi zewnętrzne wejściowe lub okna pomieszczeń prywatnych. Oznacza to, że kamery będą także w pełni wykorzystywane do działalności gospodarczej i do czynności opodatkowanych.

W związku z czym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupionego zestawu monitoringu przysługuje od całości zestawu monitoringu w pełnej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści powyższego przepisu wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku.

Kwotę podatku naliczonego - stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar zakupić system zabezpieczeń w postaci zestawu do monitoringu wraz z osprzętem - monitory, komputery, detektory ruchu i dymu, centralki. Sprzęt ten będzie zamontowany w domu prywatnym Wnioskodawcy, który jest jednocześnie siedzibą jego firmy jako osoby fizycznej - wydzielone jedno pomieszczenie o powierzchni użytkowej 8 m2. Część kosztów będzie finansowana przez dotację w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI "Rynek otwarty dla wszystkich", Działanie 6.2: "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i zatrudnienia". Zestaw do monitoringu miałby chronić całe otoczenie domu jednorodzinnego, tak aby nikt nie mógł przedostać się do domu, a potem do biura przez drzwi zewnętrzne wejściowe lub okna pomieszczeń prywatnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione na zainstalowanie urządzeń i osprzętu, które służyć będą monitorowaniu pomieszczeń biurowych, uwzględniając jedynie tę część nieruchomości, która związana jest z działalnością gospodarczą.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca wykorzystuje tylko część nieruchomości - tzn. 8 m2 powierzchni użytkowej, na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, to do tej części będą miały zastosowanie przepisy ustawy. Natomiast w przypadku poniesionych wydatków inwestycyjnych, które nie mogą zostać jednoznacznie przypisane do części budynku, wykorzystywanego przez Podatnika do czynności opodatkowanych, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie występuje. Wyraża się to w generalnej zasadzie podatku VAT, która mówi, że podatek naliczony nie podlega odliczeniu w odniesieniu do wydatków nie poniesionych na cele działalności gospodarczej w ścisłym tego słowa znaczeniu.

Dodatkowo, tut. Organ informuje, że ciężar rzetelnego rozliczenia wydatków związanych z instalacją monitoringu, w części przeznaczonej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej i w części wykorzystywanej dla potrzeb osobistych osoby fizycznej prowadzącej działalność, spoczywa zawsze na podatniku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl