IPPP3-443-101/09-7/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-101/09-7/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 30 kwietnia 2009 r. znak IPPP3-443-101/09-5/JF, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

W ocenie Spółki, stanowisko wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w przedmiotowej interpretacji narusza przepisy prawa poprzez błędną interpretację i niewłaściwe zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w szczególności:

* usunięcia naruszenia prawa polegającego na błędnej interpretacji i niewłaściwym zastosowaniu w przedstawionym stanie faktycznym przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy o VAT,

* zmiany ww. interpretacji, w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług w zakresie organizacji spotkań integracyjnych, poprzez uznanie stanowiska przedstawionego we wniosku z dnia 23 stycznia 2009 r., uzupełnionego pismem z dnia 9 kwietnia 2009 r., za prawidłowe.

Zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W dniu 9 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług organizacji spotkań organizowanych dla kontrahentów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego tytułu nabycia usług w zakresie organizacji spotkań integracyjnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 kwietnia 2009 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych poprzez wskazanie rodzaju nabywanych przez Wnioskodawcę usług udokumentowanych fakturą VAT świadczonych przez współpracujące ze Spółką firmy zewnętrzne.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i dystrybucji produktów żywnościowych pod rozpoznawalnymi markami. Jednym z elementów strategii marketingowej Spółki podejmowanej w celu zwiększenia wolumenu sprzedaży jest organizacja spotkań integracyjnych dla kontrahentów Spółki. Prowadzone imprezy mają na celu zintegrowanie zespołu Spółki oraz kontrahentów (nabywców produktów Spółki), lecz także omówienie dotychczasowych osiągnięć oraz przedstawienie nowych możliwości współpracy, przedstawienie informacji o nowych produktach, promocjach, itp. Z uwagi, że przedmiotowe wydatki mają na celu osiągnięcie pozytywnego efektu mającego na celu zwiększenia sprzedaży poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy, zaprezentowanie jej w efektowny oraz ciekawy sposób dla celów podatku dochodowego od osób prawnych wydatki z tytułu nabycia kompleksowych usług organizacji spotkań integracyjnych traktowane są jako wydatki na cele reprezentacji i jako takie nie stanowią kosztów uzyskania przychodu (w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: "ustawa p.d.o.p.").

W konsekwencji, opierając się na treści art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, dalej: "ustawa VAT") Spółka nie odliczała podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych usług.

Z uwagi, na zmianę przepisów obowiązującą od 1 grudnia 2008, tj. wykreślenie ww. przepisu Spółka ma zamiar dokonywać odliczenia podatku naliczonego i jednocześnie stoi na stanowisku, że nie jest zobowiązana do samonaliczenia VAT na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W odpowiedzi za wezwanie do uzupełnienia wniosku - poprzez wskazanie rodzaju nabywanych przez Wnioskodawcę usług udokumentowanych fakturą VAT świadczonych przez współpracujące ze Spółką firmy zewnętrzne - wskazano, iż jednym z elementów strategii marketingowej Wnioskodawcy podejmowanej w celu zwiększenia wolumenu sprzedaży jest organizacja spotkań integracyjnych dla kontrahentów Spółki.

Spotkania integracyjne organizowane są przez współpracujące ze Spółką firmy zewnętrzne (agencje turystyczne, hotele, itp.), które wykonując na rzecz Spółki kompleksową usługę dbają o zapewnienie odpowiedniego miejsca dla organizacji imprezy, zapewnienie miejsc noclegowych, wyżywienia, zapewnienia ciekawego oraz atrakcyjnego dla kontrahentów programu, który zgodny będzie z podstawowym celem spotkania, tj. umożliwieniem integracji oraz lepszego poznania się pracowników Spółki oraz jej kontrahentów, które w przyszłości procentować będzie lepszą współpracą.

W konsekwencji, Spółka nabywa od firm zewnętrznych kompleksową usługę polegającą na organizacji i koordynacji wszelkich działań niezbędnych w celu przeprowadzenia spotkania integracyjnego.

W ramach usługi usługodawca zobowiązuje się zapewnić, w zależności od wymagań Spółki, następujące świadczenia:

* transport dla uczestników konferencji,

* zakwaterowanie w hotelu,

* zapewnienie miejsc parkingowych w hotelu,

* wyżywienie, w tym w formie usług gastronomicznych,

* wynajem sali konferencyjnej,

* transport z hotelu do miejsca, w którym organizowane są szkolenia,

* środki audiowizualne dla celów szkoleniowych,

* zaplanowanie i organizację zajęć integracyjnych (np. gier scenariuszowych, team buildingu, interaktywnych szkoleń, zadań motywacyjnych).

W konsekwencji, przedmiotem świadczenia ze strony usługodawcy jest kompleksowa usługa organizacji spotkania integracyjnego, na którą składają się poszczególne świadczenia, które dla celów rozliczeń VAT nie mogą być sztucznie dzielone.

Spółka zauważa, że stanowisko przedstawione przez Spółkę zgodne jest ze stanowiskiem prezentowanym przez Ministerstwo Finansów wyrażonym np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 12 listopada 2008 r. IPPP1-443-1531/08-4/AK, które wydane zostało w analogicznym stanie faktycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy z uwagi na zmianę przepisów dokonaną nowelizacją ustawy o VAT z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) z dniem 1 grudnia 2008 r. Spółka uprawniona jest do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług kompleksowej organizacji spotkań integracyjnych niezależnie od faktu, że dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych takie wydatki traktowane są jako koszty reprezentacji i na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy tejże ustawy nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu,

2.

Czy nieodpłatne świadczenie usług organizacji spotkań organizacyjnych dla kontrahentów nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy VAT (z uwagi na fakt, że organizowane przez Spółkę imprezy integracyjne związane z działalnością gospodarcza/przedsiębiorstwem prowadzonym przez Spółkę).

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi, na zmianę przepisów dokonaną nowelizacją ustawy o VAT z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) z dniem 1 grudnia 2008 r. Spółka uprawniona jest do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług kompleksowej organizacji spotkań integracyjnych niezależnie od faktu, że dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych takie wydatki traktowane są jako koszty reprezentacji i na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 tejże ustawy nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, a także nieodpłatne świadczenie usług organizacji spotkań organizacyjnych dla kontrahentów nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy VAT (z uwagi na fakt, że organizowane przez Spółkę imprezy integracyjne związane z działalnością gospodarczą/przedsiębiorstwem prowadzonym przez Spółkę).

W odpowiedzi na złożony przez Spółkę wniosek, Dyrektor Izby Skarbowej - działając z upoważnienia Ministra Finansów - wydał interpretację sygn. IPPP3-443-101/09-5/JF, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Spółki w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz za prawidłowe w zakresie opodatkowania organizacji spotkania integracyjnego.

W uzasadnieniu Organ stwierdził, iż Spółka w ramach strategii marketingowej organizuje spotkania integracyjne dla swoich kontrahentów. Czynności te służą celom Spółki - są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, bowiem służą zwiększeniu sprzedaży. Zatem, nieodpłatna organizacja spotkania integracyjnego dla kontrahentów Spółki, jako czynność związana z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie wypełnia przesłanki wymienionej w art. 8 ust. 2 ustawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Spółka nabywa odrębne świadczenia transportu, zakwaterowania, wyżywienia, wynajmu Sali konferencyjnej, itp. Należy zatem uznać, iż odrębnemu rozpatrywaniu podlega prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia ww. usług. W związku z tym na podstawie art. 88 ust. ust. 1 pkt 4 ustawy podatnik nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego do nabywanych usług noclegowych i gastronomicznych, nawet w przypadku, kiedy służą czynnościom opodatkowanym, chyba że świadczy usługi przewozu osób i w związku z tym nabywa gotowe posiłki. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie przewozu osób. W związku z tym na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy Spółka nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia usług noclegowych i gastronomicznych bez względu na ich związek z czynnościami opodatkowanymi. W zakresie odliczenia podatku naliczonego w zakresie nabycia pozostałych usług dotyczących organizacji przyjęcia integracyjnego Spółka takie prawo posiada.

Zdaniem Spółki przyczyną wydania negatywnej interpretacji w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego jest przyjęcie przez Ministra Finansów błędnych założeń co do stanu faktycznego. W skarżonej interpretacji Minister Finansów stwierdził, że:

* strona nie wskazała, że nabywane przez nią usługi są dokumentowane jedną fakturą, więc zdaniem Ministra są dokumentowane wieloma fakturami;

* dodatkowo, Minister Finansów uznał, że z treści wniosku nie wynika, że Spółka zleca wykonanie jednej kompleksowej usługi polegającej na zorganizowaniu spotkania okolicznościowego dla kontrahentów.

W konsekwencji, Minister Finansów uznał, że Spółka nabywa odrębne świadczenia transportu, zakwaterowania, wyżywienia, wynajmu sali konferencyjnej itp.

Przyjęte przez Ministra Finansów założenia niezgodne są ze stanem faktycznym, który przedstawiony został we wniosku i nie dają podstaw do wydania interpretacji.

W treści wezwania do usunięcia naruszenia prawa Spółka podnosi, że usługi nabywane przez Spółkę dokumentowane są jedną fakturą VAT. Zdaniem Spółki, nie można uznać, jak twierdzi Minister Finansów, że zarówno z treści wniosku jak i z jego uzupełnienia, nie wynika, iż nabywana kompleksowa usługa nie jest udokumentowana fakturą VAT.

Spółka zauważa, iż w piśmie z dnia 31 marca 2009 r. Minister Finansów wezwał do uzupełnienia wniosku o interpretację, poprzez "wskazanie rodzaju nabywanych przez Spółkę usług udokumentowanych fakturą VAT, świadczonych przez współpracujące firmy zewnętrzne." Z treści wezwania wynika, iż organ zapytał o rodzaj świadczonych usług, które są dokumentowane jedną fakturą. O tym, iż wezwanie dotyczyło wielu usług świadczy użycie liczby mnogiej oraz jednej faktury - czemu organ dał wyraz przez użycie liczby pojedynczej. Oznacza to, iż na etapie wezwania do uzupełnienia wniosku Minister Finansów nie miał wątpliwości, że kilka świadczonych usług składało się na jedna kompleksową usługę oraz że jest ona dokumentowana jedna fakturą VAT.

Z tych powodów niezrozumiałe są dla Spółki twierdzenia organu, iż z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika sposób dokumentacji kompleksowych usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne.

Spółka pismem z dnia 9 kwietnia 2009 r. odpowiedziała jedynie na wyrażone w piśmie z dnia 31 marca 2009 r., wezwanie organu, które jest jasne i precyzyjne. Minister Finansów nie wzywał Spółki do wyjaśnienia okoliczności, które zostały podważone w interpretacji z dnia 30 kwietnia 2009 r. Wezwał jedynie do wskazania rodzaju nabywanych przez Spółkę usług.

Jeżeli więc organ miał jakiekolwiek wątpliwości dotyczące sposobu dokumentowania kupowanych przez Spółkę usług oraz ich zlecania, to powinien swoje zastrzeżenia zawrzeć w wezwaniu z dnia 31 marca 2009 r.

Spółka zauważa, iż w piśmie z dnia 9 kwietnia 2009 r., będącym uzupełnieniem wniosku o interpretację, Spółka cytując interpretację wydaną w indywidualnej sprawie wyraźnie wskazała, iż: "Wykonanie usługi przez firmę zewnętrzną dokumentowane jest przez nią fakturą VAT, a dodatkowo, w celach informacyjnych do każdej faktury dołączone jest, w formie załącznika, wyszczególnienie kwotowe i rodzajowe zrealizowanej usługi. (...) Nabywane przez Spółkę usługi organizacji konferencji należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności".

Jednocześnie Spółka wyraźnie potwierdziła, że stan faktyczny przedstawiony w interpretacji jest analogiczny do istniejącego w jej indywidualnej sprawie: "Należy także zauważyć, że stanowisko przedstawione przez Spółkę zgodne jest ze stanowiskiem prezentowanym przez Ministerstwo Finansów wyrażonym np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 12 listopada 2008 r. IPPP1-443-1531/08-4/AK, które wydane zostało w analogicznym stanie faktycznym".

W związku z takim wskazaniem, dziwi fakt, iż organ podatkowy w interpretacji z dnia 30 kwietnia 2009 r. na stronie nr 8 stwierdził, że: " (...) Zdaniem Spółki nabywa ona kompleksową usługę, przy czym zarówno z treści wniosku jak i z uzupełnienia nie wynika (podkreślenie Spółki), iż wykonanie kompleksowej usługi przez firmę zewnętrzną jest udokumentowane fakturą VAT, a dodatkowo, w celach informacyjnych do każdej faktury dołączone jest, w formie załącznika, wyszczególnienie kwotowe i rodzajowe zrealizowanej usługi."

W konsekwencji, Spółka podkreśla, że nabywana przez nią kompleksowa usługa organizacji spotkania integracyjnego jest dokumentowana jedną fakturą VAT, do której załączone jest wyszczególnienie kwotowe i rodzajowe zrealizowanej usługi. Arbitralnie przyjęte założenia dotyczące stanu faktycznego nie mogą być więc podstawą do rozstrzygnięcia. Przyjęcie założeń sprzecznych z istniejącym stanem faktycznie było przyczyną niewłaściwej interpretacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo samodzielne ustalenie stanu faktycznego przez Ministra Finansów stanowi naruszenie art. 14b § 1 w związku z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. Przepisy te wyraźnie wskazują, że interpretacje wydawane są na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika. Minister Finansów nie przeprowadza w tym zakresie postępowania dowodowego zgodnie z rozdziałem 11 Ordynacji podatkowej, ani tym bardziej, nie może wydawać interpretacji na podstawie dowolnie przyjętego przez siebie stanu faktycznego, który sprzeczny jest z rzeczywistością.

W konsekwencji, Spółka w wezwaniu uprzejmie wzywa do ponownego rozpatrzenia wniosku na podstawie faktów, które przedstawiła we wniosku oraz uzupełnieniu do tegoż wniosku, tj. że nabywana przez nią kompleksowa usługa organizacji spotkania integracyjnego jest dokumentowana jedną fakturą VAT do której załączone jest wyszczególnienie kwotowe i rodzajowe zrealizowanej usługi.

Usługi nabywane przez Spółkę dokumentowane są jedną fakturą VAT. Przyczyną odmowy wydania interpretacji zgodnej ze stanowiskiem przedstawionym przez Spółkę w wniosku, było uznanie, że: "<...> Z treści wniosku nie wynika ponadto, że Spółka zleca wykonanie jednej kompleksowej usługi polegającej na zorganizowaniu spotkania okolicznościowego dla kontrahentów i że powinna ona być traktowana jako usługa stanowiąca jedną czynność bez rozbicia na poszczególne elementy składowe."

W opinii Spółki przyjęte przez Ministra Finansów założenie sprzeczne jest ze stanem faktycznym. We wniosku Spółka, Jej zdaniem, wyraźnie wskazała, że zleca kontrahentowi wykonanie kompleksowej usługi: Spotkania integracyjne organizowane są przez współpracujące ze Spółką firmy zewnętrzne, które wykonując na rzecz Spółki kompleksową usługę dbają o zapewnienie odpowiedniego miejsca dla organizacji imprezy, zapewnienie miejsc noclegowych, wyżywienia, zapewnienia ciekawego oraz atrakcyjnego dla kontrahentów programu, który zgodny będzie z podstawowym celem spotkania, tj. umożliwieniem integracji oraz lepszego poznania się pracowników Spółki oraz jej kontrahentów, które w przyszłości procentować będzie lepszą współpracą.

Informacje te zostały też przedstawione w uzupełnieniu wniosku: "Spotkania integracyjne organizowane są przez współpracujące ze Spółką firmy zewnętrzne (agencje turystyczne, hotele, itp.), które wykonując na rzecz Spółki kompleksową usługę dbają o zapewnienie odpowiedniego miejsca dla organizacji imprezy, zapewnienie miejsc noclegowych, wyżywienia, zapewnienia ciekawego oraz atrakcyjnego dla kontrahentów programu, który zgodny będzie z podstawowym celem spotkania, tj. umożliwieniem integracji oraz lepszego poznania się pracowników Spółki oraz jej kontrahentów, które w przyszłości procentować będzie lepszą współpracą. W konsekwencji, Spółka nabywa od firm zewnętrznych kompleksowa usługę polegającą na organizacji i koordynacji wszelkich działań niezbędnych w celu przeprowadzenia spotkania integracyjnego."

W konsekwencji, założenie Ministra Finansów są oczywiście sprzeczne z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym i jako takie nie mogą być podstawą rozstrzygnięcia.

Reasumując: Spółka podkreśla, że nabywane przez nią usługi są dokumentowane jedną fakturą VAT, do której załączone jest wyszczególnienie kwotowe i rodzajowe zrealizowanej usługi. Spółka zleca wykonanie jednej kompleksowej usługi polegającej na zorganizowaniu spotkania okolicznościowego dla kontrahentów i że powinna ona być traktowana jako usługa stanowiąca jedną czynność bez rozbicia na poszczególne elementy składowe.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę art. 86 ust. 1 ustawy VAT - Spółka stoi na stanowisku, że z tytułu nabycia usług w zakresie organizacji spotkań integracyjnych posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym wezwanie do usunięcia naruszenia prawa jest zasadne.

Odpowiedź na zarzuty.

W wyniku ponownego rozpatrzenia przedmiotowej sprawy Minister Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 30 kwietnia 2009 r. znak IPPP3-443-101/09-2/JF dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabycia usługi kompleksowej organizacji przyjęcia integracyjnego i stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

* z tytułu nabycia towarów i usług,

* potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

* od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komis

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zatem, prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Uregulowania art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowią, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

* przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,

* nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Inne ograniczenia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ustawodawca określił w art. 88 ust. 3a ustawy, gdzie wymienił nieprawidłowości w zakresie wystawionych faktur VAT (ich oryginałów, kopii, duplikatów i faktur korygujących) i dokumentów celnych, które stanowią o braku możliwości dokonania obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego z tak wystawionych dokumentów.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zatem, o opodatkowaniu usługi podatkiem VAT, daną stawką podatku (lub jej zwolnieniem od podatku) decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami - grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Odnosząc się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), ustawa o podatku VAT odsyła nie tylko do usystematyzowanego wykazu różnych czynności uznawanych przez ten zbiór za czynności usługowe, ale również do norm zawartych w "Zasadach metodycznych Polskiej Klasyfikacji wyrobów i usług". Z zasad tych wynika, że w rozumieniu PKWiU pojęcie usługi obejmuje:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W świetle powyższej definicji należy stwierdzić, iż czynnikiem wyróżniającym konkretną czynność jako usługę jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego w procesie prowadzonej przezeń działalności produkcyjnej, służąc tym samym tej działalności produkcyjnej, albo też do zaspokojenia potrzeb zamawiającego o charakterze konsumpcyjnym.

Tym samym wyodrębnianie z usługi świadczonej przez jeden podmiot poszczególnych jej elementów jako odrębnych usług nie jest poprawne, jeśli wszystkie one zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie.

Zatem przy realizacji umów, które w swoim przedmiocie składają się z kompleksu czynności usługowych zmierzających do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie, brak jest podstaw do ich odrębnego traktowania z punktu widzenia podatku od towarów i usług i opodatkowania ich według innych stawek, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty), które się na nią składają.

W celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz kontrahenta kilka odrębnych usług czy też jedną usługę należy określić cechy transakcji. Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej.

Zatem pojedyncza usługa jest traktowana jak element usługi kompleksowej wówczas jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jednakże rozważania dotyczące usług złożonych czy kompleksowych podlegają rozważaniu na etapie świadczenia i związanego z powstaniem obowiązku podatkowego. Strony umowy posiadają swobodę realizacji umów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywają i świadczą usługi. Dokonanie czynności, w szczególności sprzedaży, zostaje udokumentowane. W przypadku nabycia usługi jej rodzaj został wskazany na dokumencie stanowiącym dowód jej wykonania - takim dowodem zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy jest faktura VAT.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i dystrybucji produktów żywnościowych. Jednym z elementów strategii marketingowej Spółki podejmowanej w celu zwiększenia wolumenu sprzedaży jest organizacja spotkań integracyjnych dla kontrahentów Spółki. Spotkania integracyjne organizowane są przez współpracujące ze Spółką firmy zewnętrzne (agencje turystyczne, hotele, itp.), które wykonując na rzecz Spółki kompleksową usługę dbają o zapewnienie odpowiedniego miejsca dla organizacji imprezy, zapewnienie miejsc noclegowych, wyżywienia, zapewnienia ciekawego oraz atrakcyjnego dla kontrahentów programu, który zgodny będzie z podstawowym celem spotkania, tj. umożliwieniem integracji oraz lepszego poznania się pracowników Spółki oraz jej kontrahentów, które w przyszłości procentować będzie lepszą współpracą.

W ramach usługi usługobiorca zobowiązuje się zapewnić, w zależności od wymagań Spółki, następujące świadczenia:

* transport dla uczestników Konferencji,

* zakwaterowanie w hotelu,

* zapewnienie miejsc parkingowych w hotelu,

* wyżywienie, w tym w formie usług gastronomicznych,

* wynajem sali konferencyjnej,

* transport z hotelu do miejsca, w którym organizowane są szkolenia,

* środki audiowizualne dla celów szkoleniowych,

* zaplanowanie i organizację zajęć integracyjnych (np. gier scenariuszowych, team buildingu, interaktywnych szkoleń, zadań motywacyjnych).

W konsekwencji, przedmiotem świadczenia ze strony usługodawcy jest kompleksowa usługa organizacji spotkania integracyjnego, na którą składają się poszczególne świadczenia, które dla celów rozliczeń VAT nie mogą być sztucznie dzielone.

Spółka cytując treść interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 listopada 2008 r. nr IPPP1-443-1531/08-4/AK wskazała, iż utożsamia się z zawartym tam stanowiskiem Ministra Finansów i stwierdziła, iż stany faktyczne są analogiczne. Jednocześnie z treści przedstawionego stanu faktycznego jak i z uzupełnienia stanowiącego odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku nie wynikało jednoznacznie, iż firma zewnętrzna wykonuje na rzecz Spółki kompleksowa usługę organizacji spotkania integracyjnego co potwierdzałaby wystawiona na tę okoliczności faktura VAT. W uzasadnieniu własnego stanowiska wskazano, że - zdaniem Spółki - przedmiotem świadczenia ze strony organizatora imprezy integracyjnej jest kompleksowa obsługa organizacji imprezy integracyjnej, która pomimo że swoim zakresem może obejmować, np. usługi gastronomiczne to nie może być z nimi utożsamiana.

Jak wynika z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej to składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do dokładnego i szczegółowego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego Minister Finansów wydaje interpretację indywidualną. Organ podatkowy związany jest treścią wniosku, nie może treści tej modyfikować ani się domyślać jej elementów. Zatem, tut. Organ poddał analizie zdarzenie przyszłe przedstawione przez Spółkę w treści wniosku oraz jego uzupełnienia i nie mogąc doszukać się jednoznacznego potwierdzenia, iż Spółka nabywa usługę kompleksowej organizacji spotkania integracyjnego na tej podstawie wydał interpretację stwierdzając, iż firmy zewnętrzne organizują za rzecz Wnioskodawcy odrębne usługi (transportu, zakwaterowania, wyżywienia, itd.) a w rezultacie Spółka nabywa w sumie kompleksowo zorganizowane spotkanie integracyjne.

Natomiast w złożonym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Spółka podnosi, że nabywana przez nią usługa jest usługą kompleksowej organizacji spotkania integracyjnego dokumentowaną jedną fakturą VAT, do której załączone jest wyszczególnienie kwotowe i rodzajowe zrealizowanej usługi. Zatem, z informacji zawartych w złożonym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa wniosku wynika, iż w ramach usługi organizacji konferencji firma zewnętrzna zapewnia m.in. transport dla uczestników konferencji, zakwaterowanie w hotelu, zapewnienie miejsc parkingowych w hotelu, wyżywienie, w tym w formie usług gastronomicznych, wynajem sali konferencyjnej, transport z hotelu do miejsca, w którym organizowane są szkolenia, środki audiowizualne dla celów szkoleniowych. Dodatkowo skoro wykonanie usługi przez firmę zewnętrzną dokumentowane jest fakturą VAT, a dodatkowo, w celach informacyjnych do każdej faktury dołączone jest, w formie załącznika, wyszczególnienie kwotowe i rodzajowe zrealizowanej usługi, należy stwierdzić, iż w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę, nabywane przez Spółkę usługi organizacji konferencji należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji konferencji, na które składają się inne świadczenia pomocnicze stanowiące elementy usługi kompleksowej, takie jak np. transport dla uczestników konferencji, zakwaterowanie w hotelu, wynajem sali konferencyjnej, materiały konferencyjne. Dlatego też nabywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie organizacji konferencji można uznać za usługę kompleksowa, gdzie usługę zasadniczą stanowi organizacja konferencji, zaś inne czynności składające się na usługę główną są traktowane jako usługi pomocnicze. W konsekwencji ze stanu faktycznego przedstawionego w rozpatrywanej sprawie nie wynika, aby poszczególne ww. elementy, stanowiące usługi o charakterze pomocniczym do usługi głównej, były przedmiotem odrębnego świadczenia.

Z okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wynika więc, iż nabywana przez Spółkę usługa organizowania spotkania służbowego mającego na celu m.in. zwiększenie sprzedaży produktów Spółki jest niewątpliwie związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą; jest więc związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się, iż na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę uzupełnionym w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzić należy, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze z tytułu zakupu kompleksowej usługi organizacji konferencji, gdyż nabywane przez Spółkę usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi przez nią wykonywanymi. Bez znaczenia dla możliwości dokonania odliczenia pozostaje fakt, iż faktura VAT dokumentująca zakup kompleksowej usługi organizacji konferencji zawierać będzie (w formie załącznika) wyszczególnienie kwotowe i rodzajowe zrealizowanej usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie za prawidłowe.

Reasumując: Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów dokonał interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług w zakresie organizacji spotkań integracyjnych uznając stanowisko Spółki za prawidłowe. Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz argumenty podniesione przez Stronę w złożonym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Organ podatkowy zmienia swoje stanowisko zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2009 r. znak IPPP3-443-101/09-5/JF.

Na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 30 kwietnia 2009 r. znak IPPP3-443-101/09-5/JF Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl