IPPP2/4512-80/15-4/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-80/15-4/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2015 r. (data wpływu 2 lutego 2015 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 30 kwietnia 2015 r. (data wpływu 5 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży biletów parkingowych i kwot podatku należnego:

* przy użyciu kas automatycznych - jest prawidłowe,

* przy użyciu kas ręcznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2015 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 30 kwietnia 2015 r. (data wpływu 5 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu automatycznej sprzedaży biletów parkingowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedmiotem wniosku są stosowane automatyczne urządzenia parkingowe składające się z urządzeń wjazdu (wydające stosowny bilet) i wyjazdu, rogatek (szlabanów), kas ręcznych i automatycznych, przy pomocy których są pobierane opłaty parkingowe. Cała obsługa jest w pełni zautomatyzowana. Działanie systemu nadzoruje jednostka centralna, w której generowane są wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu, taryf, obrotów, ilości wpuszczonych samochodów, wjazdów awaryjnych (np. karetek pogotowia, straży pożarnej), działania poszczególnych urządzeń, wydawania kart itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów (w tym kasowych) i statystyk w zależności od potrzeb użytkownika systemu. System zabezpieczony jest przed możliwością ingerencji w dane systemu przez pracowników obsługi.

Do chwili obecnej Spółka otrzymywała regularnie potwierdzenia z Urzędu Skarbowego oraz Izby Skarbowej w Warszawie stwierdzające/potwierdzające, iż świadczone przez systemy usługi (dokonywanie opłat parkingowych z użyciem kasy automatycznej i ręcznej) są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ostatnia interpretacja była wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 12 marca 2014 r. (pismem: IPPP2/443-71/14-2/KOM).

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że kasa automatyczna jest urządzeniem służącym do pobierania opłat za czas parkowania. Kasa wyposażona jest w moduły czytające nośniki (bilety parkingowe) wydane przez automat wjazdowy. Algorytm zawarty w pamięci kasy automatycznej nalicza opłatę od momentu wjazdu na parking według stawek godzinowych ustalony przez operatora/użytkownika urządzeń parkingowych. Pobór opłaty odbywa się w sposób samoobsługowy, tj. przez klienta korzystającego z parkingu, bez udziału pracowników obsługujących system parkingowy. W kasie automatycznej można dokonać płatności bilonem, banknotami lub bezgotówkowo, jeśli kasa automatyczna została w taki moduł wyposażona. Wydawanie reszty odbywa się automatycznie. Kasa może wydrukować paragon na życzenie klienta zawierający informacje o dacie i godzinie rozpoczęcia i zakończenia parkowania, czasie parkowania, podanie metody płatności (gotówką lub bezgotówkowo), oraz podaniem kwot netto, brutto oraz wyliczonej kwoty podatku VAT, według obowiązującej stawki% VAT. Kasa automatyczna przesyła dane finansowe, w tym fakt wyjęcia kaset z bilonem i banknotami oraz raporty uzupełniania kasy w gotówką potrzebną do wydawania reszty do serwera zarządzającego. Kasa ręczna jest urządzeniem do pobierania opłat za czas parkowania. Obsługa odbywa się przy udziale pracownika obsługującego parking. Algorytmy oprogramowania naliczające opłaty są takie same jak w kasie automatycznej. Różnica pomiędzy kasą ręczną a kasą automatyczną polega na braku modułów rozpoznających nominały bilonu i banknotów w kasie ręcznej. Personel obsługujący kasę ręczną, po włożeniu nośnika (biletu parkingowego), odczytuje na wyświetlaczu LCD wyliczoną przez algorytm programu kwotę za czas parkowania, którą pobiera od klienta (kierowcy) korzystającego z parkingu. Algorytm naliczający opłatę jest taki sam dla kasy automatycznej i kasy ręcznej. Zarówno kasa automatyczna jak i kasa ręczna nie oznaczą nośnika (biletu parkingowego) jako opłacony, gdy kwota nie zostanie w pełni pobrana. W tym przypadku urządzenie wyjazdowe uniemożliwi wyjazd z parkingu. W przypadku kasy automatycznej wydawanie reszty odbywa się z zasobników bilonu kasy, a w przypadku kasy ręcznej kasjer obsługujący potwierdzi przyjęcie opłaty w pełnej kwocie poprzez wybranie odpowiedniego przycisku "Opłacono" i sam wyda resztę. Kasjer nie może zmienić wyliczonej przez kasę ręczną kwoty do zapłaty za parkowanie. Po zakończeniu zmiany kasjera, kasa ręczna generuje wydruk z przyjętą sumą podczas jego zmiany. Również w przypadku kasy ręcznej, cały przychód wysyłany jest do serwera zarządzającego, gdzie istnieje możliwość wydruku raportów przychodu z kas automatycznych i ręcznych według zdefiniowanych zakresów czasowych: dzienny, miesięczny, roczny, z rozbiciem na kwoty brutto, netto oraz podaniem obowiązującej stawki VAT w% i kwoty podatku VAT, jak i na płatności gotówkowe i bezgotówkowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Spółce w roku 2015 zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z brakiem zmian w tej sprawie (dotyczy działalności Spółki) Wnioskodawca uważa, iż dalsze zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży biletów parkingowych przy użyciu kas automatycznych oraz nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży biletów parkingowych przy użyciu kas ręcznych.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. poz. 1054, z późn.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

I tak, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednali niż do dnia 31 grudnia 2016 r., podatników, u których obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Z kolei § 3 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł - § 5 ust. 1 rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, w poz. 41: usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2015 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 35, 40 lub 41 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług parkingowych przy zastosowaniu automatycznego systemu parkingowego, składającego się z urządzeń wjazdu (wydających stosowne bilety) i wyjazdu, rogatek (szlabanów), kas ręcznych i automatycznych. Całość dokonywanej obsługi jest w pełni zautomatyzowana. Działanie systemu nadzoruje jednostka centralna, w której to generowane są wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu, taryf, obrotów, ilości wpuszczonych pojazdów, wjazdów "awaryjnych" (np. karetek pogotowia, straży pożarnej), działania poszczególnych urządzeń, wydawanych kart itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów (w tym kasowych) i statystyk w zależności od potrzeb użytkowania systemu. System zabezpieczony jest przed możliwością ingerencji w dane systemu przez pracowników obsługi parkingu. Spółka wyjaśniła, że kasa automatyczna jest urządzeniem służącym do pobierania opłat za czas parkowania. Kasa wyposażona jest w moduły czytające nośniki (bilety parkingowe) wydane przez automat wjazdowy. Algorytm zawarty w pamięci kasy automatycznej nalicza opłatę od momentu wjazdu na parking według stawek godzinowych ustalony przez operatora/użytkownika urządzeń parkingowych. Pobór opłaty odbywa się w sposób samoobsługowy, tj. przez klienta korzystającego z parkingu, bez udziału pracowników obsługujących system parkingowy. W kasie automatycznej można dokonać płatności bilonem, banknotami lub bezgotówkowo, jeśli kasa automatyczna została w taki moduł wyposażona. Wydawanie reszty odbywa się automatycznie. Kasa może wydrukować paragon na życzenie klienta zawierający informacje o dacie i godzinie rozpoczęcia i zakończenia parkowania, czasie parkowania, podanie metody płatności (gotówką lub bezgotówkowo), oraz podaniem kwot netto, brutto oraz wyliczonej kwoty podatku VAT, według obowiązującej stawki% VAT. Kasa automatyczna przesyła dane finansowe, w tym fakt wyjęcia kaset z bilonem i banknotami oraz raporty uzupełniania kasy w gotówką potrzebną do wydawania reszty do serwera zarządzającego. Kasa ręczna jest urządzeniem do pobierania opłat za czas parkowania. Obsługa odbywa się przy udziale pracownika obsługującego parking. Algorytmy oprogramowania naliczające opłaty są takie same jak w kasie automatycznej. Różnica pomiędzy kasą ręczną a kasą automatyczną polega na braku modułów rozpoznających nominały bilonu i banknotów w kasie ręcznej. Personel obsługujący kasę ręczną, po włożeniu nośnika (biletu parkingowego), odczytuje na wyświetlaczu LCD wyliczoną przez algorytm programu kwotę za czas parkowania, którą pobiera od klienta (kierowcy) korzystającego z parkingu. Algorytm naliczający opłatę jest taki sam dla kasy automatycznej i kasy ręcznej. Zarówno kasa automatyczna jak i kasa ręczna nie oznaczą nośnika (biletu parkingowego) jako opłacony, gdy kwota nie zostanie w pełni pobrana. W tym przypadku urządzenie wyjazdowe uniemożliwi wyjazd z parkingu. W przypadku kasy automatycznej wydawanie reszty odbywa się z zasobników bilonu kasy, a w przypadku kasy ręcznej kasjer obsługujący potwierdzi przyjęcie opłaty w pełnej kwocie poprzez wybranie odpowiedniego przycisku "Opłacono" i sam wyda resztę. Kasjer nie może zmienić wyliczonej przez kasę ręczną kwoty do zapłaty za parkowanie. Po zakończeniu zmiany kasjera, kasa ręczna generuje wydruk z przyjętą sumą podczas jego zmiany. Również w przypadku kasy ręcznej, cały przychód wysyłany jest do serwera zarządzającego, gdzie istnieje możliwość wydruku raportów przychodu z kas automatycznych i ręcznych według zdefiniowanych zakresów czasowych: dzienny, miesięczny, roczny, z rozbiciem na kwoty brutto, netto oraz podaniem obowiązującej stawki VAT w% i kwoty podatku VAT, jak i na płatności gotówkowe i bezgotówkowe.

Z okoliczności sprawy wynika, że Spółka świadczy usługi (pobiera opłaty parkingowe) przy użyciu kas automatycznych, które wydają bilety i przyjmują należności w bilonie i gotówce, a także bezgotówkowo, jeśli kasa jest wyposażona w odpowiedni moduł, wydają resztę. Kasy te są obsługiwane przez klienta, bez udziału pracowników Spółki. Zatem w tym przypadku uznać należy, że świadczone przez Spółkę usługi są usługami, o których mowa w poz. 41 załącznika do rozporządzenia, a więc na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2016 r. korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Tym samym stanowisko Spółki w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących usług (pobór opłat parkingowych) świadczonych przy użyciu kas automatycznych uznać należy za prawidłowe.

Ponadto z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka świadczy usługi (pobiera opłaty parkingowe) przy użyciu kas ręcznych, które są obsługiwane przez pracowników Spółki. Pracownicy przyjmują należności za usługi parkingowe i wydają resztę klientom. Nie można zatem uznać, że w sytuacji, gdy to pracownicy Spółki przyjmują należność za usługę parkingową spełnione są warunki do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 41 ww. rozporządzenia. W załączniku tym bowiem wyraźnie wskazano, że ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania korzystają usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, które bezobsługowo przyjmują należność i są obsługiwane wyłącznie przez klienta. W przedmiotowej sprawie to pracownicy Spółki przyjmują należności za wyświadczoną usługę. Tym samym stwierdzić należy, że w przypadku świadczenia usług (pobór opłat parkingowych) przy użyciu kas ręcznych nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 41 ww. rozporządzenia.

Uwzględniając powyższe okoliczności w kontekście wyżej powołanych przepisów za nieprawidłowe uznać należy stanowisko Spółki odnośnie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących usług (pobór opłat parkingowych) świadczonych przy użyciu kas ręcznych.

Spółka ma więc obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług (pobór opłat parkingowych) świadczonych przy użyciu kas ręcznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na zasadach przewidzianych w wyżej powołanych przepisach rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl