IPPP2/4512-790/15-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-790/15-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2015 r. (data wpływu 14 sierpnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku oraz obowiązku wystawiania faktur-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku oraz obowiązku wystawiania faktur.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, posiada osobowość prawną, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Stowarzyszenie zajmuje się administrowaniem nieruchomością-centrum handlowym Centrum. Centrum jest trzykondygnacyjnym budynkiem przeznaczonym do celów handlowo-usługowych, wybudowanym na kilku działkach gruntu - w części stanowiących własność, a w części będących w użytkowaniu wieczystym. Nieruchomość zabudowana budynkiem obecnie stanowi współwłasność kilkudziesięciu podmiotów (71 współwłaścicieli). Każdy współwłaściciel gruntu/współużytkownik użytkowania wieczystego, posiada prawo użytkowania przydzielonego mu pawilonu handlowego (potocznie - lokalu), znajdującego się w budynku Centrum.

Ze względu na skomplikowany stan prawny Centrum (pomieszanie praw własności z użytkowaniem wieczystym gruntu, duża liczba współwłaścicieli o zróżnicowanym statusie prawnym), do tej pory niemożliwe było ustanowienie odrębnej własności lokali poszczególnych /pawilonów handlowych i zawiązanie do zarządzania nieruchomością wspólnoty lokalowej. Zdecydowana większość współwłaścicieli założyła więc, w 2005 r. Stowarzyszenie - w celu powierzenia temu podmiotowi zadania jednolitego administrowania nieruchomością. Stowarzyszenie, jako osoba prawna nabyło także niewielki udział we współwłasności Centrum. Stowarzyszenie działa na podstawie podpisanych umów o administrowanie budynkiem i pisemnych pełnomocnictw, udzielonych mu przez poszczególnych współwłaścicieli.

Udzielone Stowarzyszeniu pełnomocnictwa obejmują:

"Dokonywanie wszelkich czynności w ramach zwykłego zarządu w stosunku do Nieruchomości, z wyłączeniem pawilonów będących przedmiotem używania na zasadzie wyłączności przez poszczególnych współwłaścicieli - a w szczególności do:

1. Występowania w imieniu współwłaścicieli we wszystkich sprawach dotyczących Nieruchomości przed sądami, organami administracji państwowej oraz osobami trzecimi,

2. Ustalania zasad korzystania z Nieruchomości,

3. Ustalania poziomu nakładów koniecznych na utrzymanie Nieruchomości, w tym kosztów zarządu,

4. Ustalania, pobierania, rozliczania i egzekwowania opłat za utrzymanie Nieruchomości w stosunku do poszczególnych współwłaścicieli,

5. Przekazywania poszczególnym współwłaścicielom lub osobom trzecim określonych części Nieruchomości do odpłatnego korzystania i ustalania zasad takiego korzystania,

6. Dokonywania wszelkich innych czynności zmierzających do racjonalnego wykorzystania Nieruchomości oraz utrzymania jej substancji w należytym stanie."

Przedmiotem działalności Stowarzyszenia w praktyce jest:

* administracja nieruchomością - wykonywanie usług na rzecz współwłaścicieli i innych posiadaczy pawilonów handlowych,

* wykonywanie usług na rzecz podmiotów zewnętrznych (wynajem powierzchni, usługi reklamowe),.

Stowarzyszenie w swoim imieniu i na swój rachunek nabywa towary i usługi, dotyczące funkcjonowania Centrum.

Stowarzyszenie otrzymuje, jako nabywca, faktury z VAT naliczonym.

Z drugiej strony zaś, Stowarzyszenie dokonuje świadczenia usług administrowania budynkiem.

Wystawia z tego tytułu faktury z wykazanym VAT należnym.

Faktury wykazują standardowo:

* administrowanie nieruchomości,

* bieżące utrzymanie obiektu,

* dostawę energii cieplnej,

* energię elektryczną części wspólnych,

* konserwację i naprawy bieżące,

* koszty biurowe,

* koszty przeglądów,

* ochronę i monitoring,

* utrzymanie czystości i porządku,

* refakturowanie wody i ścieków.

Faktury wystawia się na rzecz każdego ze współwłaścicieli Centrum, w niektórych przypadkach - bezpośrednio na rzecz podmiotów najmujących pawilony handlowe od określonych współwłaścicieli Centrum.

Faktury wystawia się także z tytułu świadczenia usług dodatkowych na rzecz podmiotów zewnętrznych.

Na każdy rok, członkowie Stowarzyszenia uchwalają plan gospodarczy. W tym planie ustala się kwotę prognozowanych kosztów administrowania nieruchomością. Na podstawie prognozy ustala się stawkę opłat - umownie ustaloną należność za metr kwadratowy pawilonu handlowego (np. 13 zł/m2 netto), płatną co miesiąc. Ustala się, że jest to opłata ponoszona zaliczkowo za ogół czynności administrowania nieruchomością wyszczególnianych potem na fakturze, jak wyżej. Kwoty należności za wodę i ścieki są refakturowane posiadaczom pawilonów, co miesiąc, na podstawie danych o zużyciu faktycznym.

Pobrane opłaty za administrowanie nieruchomością, weryfikuje się po zakończeniu roku. Koszty przewyższające faktyczną wartość kosztów obsługi Centrum pokrywane są z dochodów Stowarzyszenia uzyskanych z innych źródeł - usług na rzecz podmiotów zewnętrznych, tzw. Pożytków.

Należności, tytułem nabycia od Stowarzyszenia ww. towarów i usług, powinien wpłacać każdy ze współwłaścicieli Centrum lub innych posiadaczy pawilonów handlowych.

Stowarzyszenie wystawia faktury VAT z wykazanym podatkiem należnym każdemu współwłaścicielowi Centrum.

Należy zaznaczyć, że nie wszyscy współwłaściciele Centrum są członkami Stowarzyszenia i w związku z tym - nie wszyscy współwłaściciele wystawili Stowarzyszeniu pełnomocnictwa do zarządzania Centrum oraz dokonywania odpowiednich zakupów i wykonywania określonych czynności na rzecz Centrum.

Mimo to wszyscy współwłaściciele Centrum faktycznie korzystają z obsługi nieruchomości wykonywanej przez Stowarzyszenie, w tym z towarów i usług dostarczanych do ich pawilonów za pośrednictwem Stowarzyszenia. Dotyczy to także podmiotów, które nie są członkami Stowarzyszenia i nie udzieliły mu pisemnych pełnomocnictw. Te podmioty nie zawarły odrębnych umów na dostarczanie im towarów i usług, dotyczących pawilonów i obsługi nieruchomości, bezpośrednio na ich rachunek i na ich koszt. W związku z tą sytuacją występują spory ze Stowarzyszeniem. Niestowarzyszeni współwłaściciele odmawiają płacenia należności Stowarzyszeniu za dostarczone im towary i usługi mimo, że z tych towarów i usług faktycznie korzystają. Podnoszony jest tu argument, że dany współwłaściciel nie jest członkiem Stowarzyszenia, nie podpisał ze Stowarzyszeniem umowy, nie podpisał pełnomocnictw.

Występują też sytuacje, gdy niestowarzyszony współwłaściciel płaci dobrowolnie na rzecz Stowarzyszenia należności z wystawionych faktur, ale odmawia zapłaty kwoty VAT wynikającej z tych faktur argumentując, że Stowarzyszenie odliczyło już ów VAT, jako swój podatek naliczony. Jakoby kwota VAT nie jest tu kosztem administrowania nieruchomością. Stowarzyszenie zaś nie ma prawa wystawiać faktur, a jedynie noty księgowe na należności będące kosztem obsługi nieruchomości z pominięciem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Stowarzyszenie ma prawo odliczenia kwot podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego z faktur wystawionych mu przez podmioty zewnętrzne.

2. Czy Stowarzyszenie wykonuje opodatkowane podatkiem od towarów i usług (VAT) dostawy towarów i świadczenie usług i ma obowiązek wystawiania faktur z wykazanym VAT należnym z tytułu opodatkowanych dostaw i świadczeń na rzecz współwłaścicieli Centrum, w tym:

* na rzecz współwłaścicieli będących członkami Stowarzyszenia, którzy zawarli pisemne umowy lub udzielili Stowarzyszeniu stosownych pełnomocnictw oraz

* na rzecz współwłaścicieli, którzy nie są członkami Stowarzyszenia, a także takich współwłaścicieli, którzy nie podpisali ze Stowarzyszeniem pisemnej umowy o zarządzanie nieruchomością oraz realizację poszczególnych dostaw i nie udzielili Stowarzyszeniu pisemnych pełnomocnictw w tym przedmiocie.

Zdaniem Wnioskodawcy

Odpowiedź na obydwa zadane pytania jest, zdaniem Wnioskodawcy, twierdząca.

Stowarzyszenie nie jest wspólnotą lokalową. W Centrum nie ustanowiono wspólnoty lokalowej. W nieruchomości nie wyodrębniono praw własności lokali użytkowych w budynku Centrum.

Stowarzyszenie jest odrębnym od swoich członków podmiotem praw i obowiązków, a tym samym działając w ramach swojej zdolności prawnej, nabywa prawa i obowiązki do własnego majątku. Ponosi ono własne koszty i uzyskuje własne przychody z prowadzonej działalności.

Jako odrębna od poszczególnych współwłaścicieli osoba prawna, podatnik VAT czynny, nabywający towary i usługi opodatkowane i świadczący usługi oraz refakturujący na rzecz współwłaścicieli Centrum, jak również wykonujący samodzielnie usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych, Stowarzyszenie ma prawo obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jako osobny podmiot, któremu zlecono dostawę towarów i świadczenie określonych usług, Stowarzyszenie nabywa towary i świadczy usługi odrębnym podmiotom - każdemu ze współwłaścicieli lub podmiotów trzecich. Rozliczenia w tym zakresie mimo, że podobne do rozliczeń w ramach wspólnoty lokalowej, nie mają charakteru wewnętrznego podziału koszów we wspólnocie.

Więc z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz odrębnych podmiotów - w tym współwłaścicieli Centrum, tak będących, jak i nie będących członkami Stowarzyszenia - Stowarzyszenie występuje jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczeniem usług zgodnie z art. 8 ww. ustawy jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Dostawa towarów i świadczenie usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ma miejsce także wtedy, gdy faktycznymi odbiorcami ód Stowarzyszenia są ci współwłaściciele Centrum, którzy nie podpisali umowy i nie wystawili stosownych pełnomocnictw na rzecz Stowarzyszenia. W takich przypadkach bowiem o powstaniu obowiązku podatkowego VAT decyduje faktyczne wydanie towarów do rozporządzania jak właściciel i faktyczne dokonanie świadczenia usług opodatkowanych na rzecz tych "niestowarzyszonych" współwłaścicieli.

Niestowarzyszeni współwłaściciele faktycznie i w sposób dobrowolny, korzystają z dostarczonych im towarów i usług świadczonych w ramach administrowania Centrum. Nie zlecili tego innym podmiotom. Płacą należności na rzecz Stowarzyszenia. Należności te są określone co do kwoty i akceptowane mimo, że ich wysokość bywa przedmiotem sporów.

Należy zauważyć, że uznanie danej czynności za podlegającą opodatkowaniu VAT jest niezależne od kwalifikacji tej czynności na gruncie prawa cywilnego. Bowiem prawo podatkowe, jako prawo daninowe korzysta z autonomii samodzielnie regulując skutki fiskalne zdarzeń gospodarczych.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją podobną, jak w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 22 czerwca 2011 r. (nr PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571). Jednakże, szczegółowo, jest to stan istotnie różniący się od przedstawionego w tej interpretacji,

Nie występuje tu wspólnota lokalowa, nie ustanowiono tu odrębnej własności lokali, a więc - nie ma mowy o wewnętrznym podziale kosztów zarządzania nieruchomością wspólną poniesionych przez tę wspólnotę, między jej członków.

Skoro nie dokonano wyodrębnienia własności poszczególnych lokali. Nie istnieje więc podział na nieruchomość wspólną i poszczególne lokale. Całe Centrum stanowi współwłasność współwłaścicieli działek gruntu i współużytkowników wieczystych.

Stowarzyszenie jest odrębną od swych członków osobą prawną. Działa na podstawie umowy cywilnoprawnej i pełnomocnictw indywidualnie udzielanych mu przez poszczególnych współwłaścicieli Centrum. Po stronie współwłaścicieli Centrum mamy więc do czynienia wyłącznie z zakupami dokonywanymi przez Stowarzyszenie w związku z jego działalnością opodatkowaną VAT. Te zakupy są redystrybuowane na każdego ze współwłaścicieli w formie usług i dostaw towarów, wykonywanych samodzielnie przez Stowarzyszenie.

W konsekwencji do tego stanu faktycznego mają zastosowanie cytowane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi - art. 8 ust. 2a ustawy.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższymi okolicznościami czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Podatnik podatku od towarów i usług ma obowiązek wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż dokonywaną na rzecz podatników podatku VAT, podatników podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnych charakterze, osób prawnych niebędących podatnikami, a więc podmiotów wymienionych w art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada osobowość prawną, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Stowarzyszenie zajmuje się administrowaniem nieruchomością-centrum handlowym Centrum. Centrum jest trzykondygnacyjnym budynkiem przeznaczonym do celów handlowo-usługowych, wybudowanym na kilku działkach gruntu - w części stanowiących własność, a w części będących w użytkowaniu wieczystym. Nieruchomość zabudowana budynkiem obecnie stanowi współwłasność kilkudziesięciu podmiotów (71 współwłaścicieli). Każdy współwłaściciel gruntu/współużytkownik użytkowania wieczystego, posiada prawo użytkowania przydzielonego mu pawilonu handlowego (potocznie - lokalu), znajdującego się w budynku Centrum.

Ze względu na skomplikowany stan prawny Centrum (pomieszanie praw własności z użytkowaniem wieczystym gruntu, duża liczba współwłaścicieli o zróżnicowanym statusie prawnym), do tej pory niemożliwe było ustanowienie odrębnej własności lokali poszczególnych /pawilonów handlowych i zawiązanie do zarządzania nieruchomością wspólnoty lokalowej.

Zdecydowana większość współwłaścicieli założyła więc, w 2005 r. Stowarzyszenie - w celu powierzenia temu podmiotowi zadania jednolitego administrowania nieruchomością.

Stowarzyszenie, jako osoba prawna nabyło także niewielki udział we współwłasności Centrum.

Stowarzyszenie działa na podstawie podpisanych umów o administrowanie budynkiem i pisemnych pełnomocnictw, udzielonych mu przez poszczególnych współwłaścicieli. Udzielone Stowarzyszeniu pełnomocnictwa obejmują m.in. dokonywanie wszelkich czynności w ramach zwykłego zarządu w stosunku do Nieruchomości, z wyłączeniem pawilonów będących przedmiotem używania na zasadzie wyłączności przez poszczególnych współwłaścicieli, a w szczególności do ustalania zasad korzystania z Nieruchomości, ustalania poziomu nakładów koniecznych na utrzymanie Nieruchomości, w tym kosztów zarządu, ustalania, pobierania, rozliczania i egzekwowania opłat za utrzymanie Nieruchomości w stosunku do poszczególnych współwłaścicieli, innych czynności zmierzających do racjonalnego wykorzystania Nieruchomości oraz utrzymania jej substancji w należytym stanie.

W praktyce przedmiotem działalności Stowarzyszenia jest administracja nieruchomością - wykonywanie usług na rzecz współwłaścicieli i innych posiadaczy pawilonów handlowych, oraz wykonywanie usług na rzecz podmiotów zewnętrznych (wynajem powierzchni, usługi reklamowe).

Stowarzyszenie w swoim imieniu i na swój rachunek nabywa towary i usługi, dotyczące funkcjonowania Centrum. Stowarzyszenie otrzymuje, jako nabywca, faktury z VAT naliczonym.

Z drugiej strony zaś, Stowarzyszenie dokonuje świadczenia usług administrowania budynkiem.

Wystawia z tego tytułu faktury z wykazanym VAT należnym. Faktury wykazują standardowo:

administrowanie nieruchomością, bieżące utrzymanie obiektu, dostawę energii cieplnej, elektrycznej, konserwację i naprawy bieżące, koszty biurowe, koszty przeglądów, ochronę i monitoring, utrzymanie czystości i porządku, refakturowanie wody i ścieków.

Faktury wystawia się na rzecz każdego ze współwłaścicieli Centrum, w niektórych przypadkach bezpośrednio na rzecz podmiotów najmujących pawilony handlowe od określonych współwłaścicieli Centrum. Faktury wystawia się także z tytułu świadczenia usług dodatkowych na rzecz podmiotów zewnętrznych.

Na każdy rok, członkowie Stowarzyszenia uchwalają plan gospodarczy. W tym planie ustala się kwotę prognozowanych kosztów administrowania nieruchomością. Na podstawie prognozy ustala się stawkę opłat - umownie ustaloną należność za metr kwadratowy pawilonu handlowego (np. 13 zł/m2 netto), płatną co miesiąc. Ustala się, że jest to opłata ponoszona zaliczkowo za ogół czynności administrowania nieruchomością wyszczególnianych potem na fakturze, jak wyżej. Kwoty należności za wodę i ścieki są refakturowane posiadaczom pawilonów, co miesiąc, na podstawie danych o zużyciu faktycznym.

Stowarzyszenie wystawia faktury VAT z wykazanym podatkiem należnym każdemu współwłaścicielowi Centrum.

Wnioskodawca podkreślił, że nie wszyscy współwłaściciele Centrum są członkami Stowarzyszenia i w związku z tym nie wszyscy współwłaściciele wystawili Stowarzyszeniu pełnomocnictwa do zarządzania Centrum oraz dokonywania odpowiednich zakupów i wykonywania określonych czynności na rzecz Centrum.

Mimo to wszyscy współwłaściciele Centrum faktycznie korzystają z obsługi nieruchomości wykonywanej przez Stowarzyszenie, w tym z towarów i usług dostarczanych do ich pawilonów za pośrednictwem Stowarzyszenia. Dotyczy to także podmiotów, które nie są członkami Stowarzyszenia i nie udzieliły mu pisemnych pełnomocnictw. Te podmioty nie zawarły odrębnych umów na dostarczanie im towarów i usług, dotyczących pawilonów i obsługi nieruchomości, bezpośrednio na ich rachunek i na ich koszt. W związku z tą sytuacją występują spory ze Stowarzyszeniem. Niestowarzyszeni współwłaściciele odmawiają płacenia należności Stowarzyszeniu za dostarczone im towary i usługi mimo, że z tych towarów i usług faktycznie korzystają. Podnoszony jest tu argument, że dany współwłaściciel nie jest członkiem Stowarzyszenia, nie podpisał ze Stowarzyszeniem umowy, nie podpisał pełnomocnictw.

Występują też sytuacje, gdy niestowarzyszony współwłaściciel płaci dobrowolnie na rzecz Stowarzyszenia należności z wystawionych faktur, ale odmawia zapłaty kwoty VAT wynikającej z tych faktur argumentując, że Stowarzyszenie odliczyło już ów VAT, jako swój podatek naliczony. Jakoby kwota VAT nie jest tu kosztem administrowania nieruchomością. Stowarzyszenie zaś nie ma prawa wystawiać faktur, a jedynie noty księgowe na należności będące kosztem obsługi nieruchomości z pominięciem podatku VAT.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego w kontekście wyżej powołanego art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy prowadzi do wniosku, że Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą. Stowarzyszenie, wolą współwłaścicieli pawilonów handlowych zostało powołane do jednolitego administrowania nieruchomością - centrum handlowym. Jest podmiotem niezależnym, od współwłaścicieli pawilonów handlowych. Stowarzyszenie świadcząc usługi administrowania Centrum handlowym we własnym imieniu i na własny rachunek nabywa towary i usługi. Stowarzyszenie obciąża współwłaścicieli poniesionymi kosztami dotyczącymi np. ochrony i monitoringu, utrzymania budynku, energii elektrycznej i cieplnej, napraw, przeglądów, administrowania nieruchomością.

Z uwagi na to, że Stowarzyszenie z tytułu opisanych we wniosku czynności występuje w charakterze podatnika podatku VAT spoczywa na nim obowiązek dokumentowania każdej sprzedaży, przez którą należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Faktura wystawiana przez podatnika podatku od towarów i usług powinna potwierdzać faktycznie dokonaną transakcję. Zatem Stowarzyszenie, na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy, powinno wystawić fakturę na rzecz każdego podmiotu, na rzecz którego świadczy usługę lub dokonuje dostawy towaru, niezależnie od tego czy podmiot ten jest członkiem Stowarzyszenia bądź czy podmiot ten udzielił Stowarzyszeniu pełnomocnictwa do administrowania nieruchomością czy też nie.

Z analizy art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Prawo do może być zrealizowane w sytuacji, gdy nie zachodzą przesłanki negatywne, wskazane w art. 88 ustawy, które nie dają podstaw do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur.

W związku z tym, że z okoliczności sprawy wynika. że nabywane przez Stowarzyszenie towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, stwierdzić należy, że Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl