IPPP2/4512-614/16-2/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-614/16-2/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2016 r. (data wpływu 19 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej opłat ponoszonych przez Podmioty własne oraz przez Podmioty trzecie za korzystanie ze stołówek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie widencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej opłat za korzystanie ze stołówek ponoszonych przez Podmioty własne oraz przez Podmioty trzecie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: "Gmina", "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Na terenie Gminy funkcjonują jednostki budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), zajmujące się działalnością oświatową (przedszkola i szkoły, dalej: "Placówki oświatowe").

Organem prowadzącym Placówki oświatowe jest Wnioskodawca zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm., dalej: "USO").

Placówki realizują zadania własne Gminy w zakresie edukacji publicznej w myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.). Wymóg zapewnienia kształcenia, wychowania i opieki jest zadaniem oświatowym Gminy w myśl art. 5a ust. 2 pkt 1 USO.

Wnioskodawca wskazuje, że Placówki oświatowe są jednostkami wchodzącymi w strukturę systemu oświaty w rozumieniu art. 2 USO oraz, że (i) większość z nich nie jest obecnie odrębnymi od Gminy zarejestrowanymi podatnikami VAT, (ii) część z nich jest zarejestrowanymi podatnikami VAT, korzystającymi ze zwolnienia oraz (iii) część jest zarejestrowanymi podatnikami VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia.

Na ten moment Gmina nie dokonała jeszcze centralizacji swoich rozliczeń w zakresie VAT, którą planuje wprowadzić do końca 2016 r. Zmiany w tym zakresie nie zostały jeszcze dokonane z uwagi na fakt, że kształt przepisów dotyczący centralizacji nie jest jeszcze ostateczny i może ulegać modyfikacjom.

W Placówkach oświatowych, na zasadach określonych w art. 67a ust. 1 i 2 USO, prowadzone są stołówki. Nie są one odrębnymi podmiotami gospodarczymi, ale stanowią integralne części Placówek oświatowych i są prowadzone przez ich pracowników. Co istotne zasadniczym celem stołówek nie jest świadczenie usług gastronomicznych, ale zapewnienie prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, a w szczególności wpieranie prawidłowego rozwoju dzieci i uczniów. W opinii Wnioskodawcy wykonywane przez stołówki usługi są sklasyfikowane do PKWiU 56 - świadczenie usług związanych z wyżywieniem.

Z posiłków na stołówkach korzystają w przeważającej mierze wychowankowie, podopieczni uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy pedagogiczni, obsługa oraz pracownicy kuchni (personel niepedagogiczny) danej Placówki oświatowej (dalej: "Podmioty własne"). Usługi wyżywienia tych osób są związane z wykonywaniem zadań opiekuńczych przez Placówki. Sprzedaż posiłków na rzecz Podmiotów własnych nie ma również charakteru komercyjnego, tj. nie ma na celu osiągnięcia dochodu.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że stołówki incydentalnie świadczą usługi przygotowania żywności dla zewnętrznych odbiorców (dalej: "Podmioty trzecie"). Korzystanie z posiłków w Placówkach jest odpłatne.

Jak wskazano w zarządzeniu Prezydenta Miasta "w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej, stołówki bursy i stołówki specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego oraz opłat wnoszonych za korzystanie z posiłków w (...) dla który organem prowadzącym jest Gmina Miasta " z dnia 20 sierpnia 2009 r. (znowelizowanym zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 27 września 2011 r. "w sprawie zmiany zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówki szkolnej, stołówki bursy i stołówki specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego oraz opłat wnoszonych za korzystanie z posiłków w stołówkach szkół, burs i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasta "), opłata wnoszona za korzystanie przez ucznia z posiłku w stołówce szkolnej równa jest wysokości kosztów surowca użytego do przygotowania tego posiłku. Wysokość kosztów surowca użytego do przygotowania posiłku ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. Pozostałe koszty (przykładowo mediów czy wynagrodzeń dla personelu) związane z przygotowaniem posiłków pokrywane są z budżetu szkoły. W przytoczonym zarządzeniu ujęto również, że pracownicy szkoły korzystający z posiłku w stołówce szkolnej wnoszą opłatę w wysokości równej kosztom jego przygotowania ustalonym przez dyrektora tej szkoły.

Ponadto, w uchwale Rady Miejskiej "w sprawie ustalenia opłat za niektóre świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasta " z dnia 20 czerwca 2011 r., ustalono, że miesięczna opłata za wyżywienie dziecka stanowi iloczyn wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie jednego dziecka oraz ilości dni kalendarzowych w danym miesiącu, w którym przedszkole jest otwarte. Wysokość kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie jednego dziecka ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień jego nieobecności. Pracownicy przedszkola korzystający z posiłków, ponoszą opłatę za te posiłki w wysokości równej kosztom ich przygotowania ustalonym przez dyrektora przedszkola.

W niektórych Placówkach koszty posiłków dla personelu (np. kuchennego) są ustalane w układach zbiorowych pracy.

Zdarza się, że posiłki dla dzieci w placówkach są dofinansowywane z Miejskiego lub Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, fundacji oraz parafii.

Zasadniczo ceny posiłków dla Podmiotów własnych i Podmiotów trzecich nie różnią się. Może się zdarzyć, że odpłatność za posiłki dla Podmiotów trzecich jest wyższa niż dla Podmiotów własnych.

Kwota obrotu, zrealizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przekraczała w Placówkach oświatowych 20.000 zł w poprzednim roku podatkowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Pytanie nr 1

Czy opłaty ponoszone przez Podmioty własne za korzystanie ze stołówek prowadzonych przez Placówki oświatowe powinny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Pytanie nr 2

Czy opłaty ponoszone przez Podmioty trzecie za korzystanie ze stołówek prowadzonych przez Placówki oświatowe powinny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Gminy w zakresie Pytania nr 1

W ocenie Gminy, świadczone przez Placówki oświatowe usługi stołówkowe na rzecz Podmiotów własnych i pobierane w związku z tym opłaty, zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Spełniają one warunki wskazane w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 45 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544, dalej: "Rozporządzenie").

Stanowisko Gminy w zakresie Pytania nr 2

W ocenie Gminy, świadczone przez Placówki oświatowe usługi stołówkowe na rzecz Podmiotów trzecich i pobierane w związku z tym opłaty, powinny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Nie spełniają one warunków umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przewidzianych w Rozporządzeniu.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

UZASADNIENIE

Gminy w zakresie Pytania nr 1

Przepis art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej: "ustawa o VAT") wprowadza generalną zasadę, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie regulacje zawarte w Rozporządzeniu przewidują zwolnienia z tego obowiązku. W myśl § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku. W pozycji 45 tego załącznika wskazano na usługi stołówek, spełniających następujące kryteria:

* stołówki prowadzone są w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT (zgodnie z tym przepisem przez placówki oświatowe rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze),

* stołówki udostępniane są wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Wnioskodawca podkreśla, że we wskazanym stanie faktycznym obie te przesłanki zostały spełnione. Po pierwsze prowadzone przez niego Placówki oświatowe to szkoły i przedszkola wchodzące w skład systemu oświaty, a zatem są to podmioty wymienione w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT.

W Placówkach tych zorganizowano stołówki, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów. Po drugie, w przeważającej mierze, stołówki udostępniane są wyłącznie Podmiotom własnym, czyli wychowankom, podopiecznym, uczniom, nauczycielom, innym pracownikom pedagogicznym oraz obsłudze (personel niepedagogiczny) danej Placówki oświatowej.

Konkludując, zdaniem Gminy, świadczone przez Placówki oświatowe odpłatne usługi stołówkowe w zakresie przygotowania wyżywienia dla ich Podmiotów własnych, spełniają warunki określone w § 2 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z poz. 45 jego załącznika, zatem należy je uznać za zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że we wskazanym stanie faktycznym nie znajdą zastosowania wyłączenia ze zwolnienia na podstawie § 4 pkt 2 lit. i Rozporządzenia.

Zgodnie z tym przepisem, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania określonych § 2 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie: (i) świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz (ii) usług przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering). Regulacja ta nie dotyczy m.in. świadczenia usług w sposób określony w poz. 45 załącznika do Rozporządzenia.

W ocenie Gminy, wyłączenie nie może dotyczyć usług stołówek świadczonych na rzecz Podmiotów własnych w Placówkach oświatowych, ponieważ jak wskazano powyżej, spełniają one kryteria przewidziane w poz. 45 załącznika.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że stołówki nie świadczą klasycznych usług gastronomicznych w stosunku do Podmiotów własnych, ponieważ usługi te są ściśle związane z wykonywaniem zadań opiekuńczych przez Placówki oświatowe i pełnią funkcje socjalno-bytowe.

Usługi stołówkowe, świadczone na rzecz Podmiotów własnych, nie mogą również zostać uznane za katering, wskazany w § 4 pkt 2 lit. i Rozporządzenia, ponieważ w tym przepisie jest mowa o odbiorcach zewnętrznych. W tym przypadku, jak podkreśla Gmina, Podmioty własne to osoby fizyczne ściśle powiązane zdaną Placówką oświatową - jej wychowankowie, podopieczni, uczniowie, nauczyciele, pracownicy pedagogiczni oraz obsługa (personel niepedagogiczny), a zatem osoby wyraźnie wy listowane w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 lutego 2016 r. nr ILPP2/4512-1-831/15-5/AD, stwierdzono, że: "W ocenie tut. Organu, w kontekście powołanych wyżej regulacji prawnych, należy uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi stołówkowe na rzecz swoich uczniów, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi szkoły oraz nauczycieli innej jednostki organizacyjnej zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2016 r. Spełniają one bowiem warunki wskazane w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 45 załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. "

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 8 października 2015 r., nr IPTPP3/4512-266/15-4/JM: "W ocenie tut. Organu w kontekście powołanych wyżej regulacji prawnych, należy uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi stołówkowe dla uczniów i nauczycieli ze Szkoły Podstawowej zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Usługi będące przedmiotem wniosku świadczone są w stołówce prowadzonej przez Szkołę Podstawową na rzecz uczniów i nauczycieli z tej Szkoły. Tym samym spełnione są warunki uprawniające do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu usług stołówkowych świadczonych na rzecz uczniów i nauczycieli ze Szkoły Podstawowej, do 31 grudnia 2016 r., na mocy § 2 ust. 1 w zw. z poz. 45 załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących."

Reasumując, należy uznać, że świadczone przez Placówki oświatowe odpłatne usługi stołówkowe w zakresie przygotowania wyżywienia dla ich Podmiotów własnych są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

UZASADNIENIE

Gminy w zakresie Pytania nr 2

Wskazane wyżej zwolnienie, które zdaniem Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie w przypadku świadczenia usług stołówkowych przez Placówki oświatowe na rzecz ich Podmiotów własnych, nie będzie miało zastosowania do incydentalnej sprzedaży wyżywienia Podmiotom trzecim.

Podmioty te, jako odbiorcy zewnętrzni usług stołówkowych, nie mieszczą się wśród osób wymienionych w poz. 45 załącznika do Rozporządzenia. Jednocześnie w tym przypadku znajdzie zastosowanie § 4 pkt 2 lit. i Rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się w przypadku świadczenia usług związanych usług przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering).

Reasumując, należy uznać, że usługi stołówkowe świadczone przez Placówki oświatowe na rzecz Podmiotów trzecich nie spełniają warunków umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przewidzianych w Rozporządzeniu, a zatem powinny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jednakże w omawianej sprawie Wnioskodawca nie ma możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego, gdyż jak wynika ze złożonego wniosku kwota obrotu, zrealizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przekraczała w Placówkach oświatowych 20.000 zł w poprzednim roku podatkowym.

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 45 ww. załącznika wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów czy też świadczonych czynności ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 powołanego rozporządzenia.

Z dniem 1 stycznia 2015 r. wyłączeniem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 4 pkt 2 lit. i ww. rozporządzenia objęte zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

* świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz

* usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)

- z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.

Z powyższego przepisu wynika, że wyłączone ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania są usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56) wyłącznie świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering). Wyłączenie to nie dotyczy usług stołówek w szkołach i przedszkolach publicznych i niepublicznych, szkołach wyższych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Zauważyć należy, że zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.), w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Ilekroć w tej ustawie jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole (art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty).

Jak zaznaczono w ww. przepisie, celem prowadzenia stołówek w placówkach oświatowych jest wspieranie prawidłowego rozwoju uczniów/dzieci. Tak więc świadczenie usług gastronomicznych prowadzonych przez stołówki szkolne/przedszkolne na rzecz uczniów/dzieci, nie jest świadczeniem usług gastronomicznych jako takich, ale pełni funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia uczniom szkoły/przedszkola.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Na terenie Gminy funkcjonują jednostki budżetowe, zajmujące się działalnością oświatową, których organem prowadzącym jest Wnioskodawca. Placówki realizują zadania własne Gminy w zakresie edukacji publicznej. Gmina nie dokonała jeszcze centralizacji swoich rozliczeń w zakresie VAT, którą planuje wprowadzić do końca 2016 r.

W Placówkach oświatowych, prowadzone są stołówki. Nie są one odrębnymi podmiotami gospodarczymi, ale stanowią integralne części Placówek oświatowych i są prowadzone przez ich pracowników. Co istotne zasadniczym celem stołówek nie jest świadczenie usług gastronomicznych, ale zapewnienie prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, a w szczególności wpieranie prawidłowego rozwoju dzieci i uczniów. W opinii Wnioskodawcy wykonywane przez stołówki usługi są sklasyfikowane do PKWiU 56 - świadczenie usług związanych z wyżywieniem. Z posiłków na stołówkach korzystają w przeważającej mierze wychowankowie, podopieczni uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy pedagogiczni, obsługa oraz pracownicy kuchni (personel niepedagogiczny) danej Placówki oświatowej (dalej: "Podmioty własne"). Usługi wyżywienia tych osób są związane z wykonywaniem zadań opiekuńczych przez Placówki. Sprzedaż posiłków na rzecz Podmiotów własnych nie ma również charakteru komercyjnego, tj. nie ma na celu osiągnięcia dochodu.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do wskazania czy opłaty ponoszone przez Podmioty własne za korzystanie ze stołówek prowadzonych przez Placówki oświatowe powinny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej

W ocenie tut. Organu, w kontekście powołanych wyżej regulacji prawnych, należy uznać, że opłaty za korzystanie ze stołówek prowadzonych przez Placówki oświatowe ponoszone przez Podmioty własne tj. wychowanków, podopiecznych uczniów, nauczycieli oraz innych pracowników pedagogicznych, obsługi oraz pracowników kuchni (personel niepedagogiczny) zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2016 r. Spełniają one warunki wskazane w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 45 załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ponadto w omawianej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do wskazania czy opłaty ponoszone przez Podmioty trzecie za korzystanie ze stołówek prowadzonych przez Placówki oświatowe powinny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej opłat ponoszonych przez Podmioty trzecie tj. przez odbiorców zewnętrznych, należy stwierdzić, że wskazani usługobiorcy nie mieszczą się wśród osób wymienionych w poz. 45 załącznika do rozporządzenia. W konsekwencji w ich przypadku ma zastosowanie § 4 pkt 2 lit. i rozporządzenia uniemożliwiający skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Tym samym Wnioskodawca w przypadku opłaty ponoszonych przez Podmioty trzecie za korzystanie ze stołówek prowadzonych przez Placówki oświatowe będzie/jest zobowiązany ewidencjonować otrzymane należności na kasie rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie również należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl