IPPP2/4512-547/16-2/KOM - VAT prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od najemców faktur dotyczących kwot otrzymanych zachęt za zawarcie umowy najmu/podpisanie aneksu do umowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-547/16-2/KOM VAT prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od najemców faktur dotyczących kwot otrzymanych zachęt za zawarcie umowy najmu/podpisanie aneksu do umowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od najemców faktur dotyczących kwot otrzymanych zachęt za zawarcie umowy najmu/podpisanie aneksu do umowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2016 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od najemców faktur dotyczących kwot otrzymanych zachęt za zawarcie umowy najmu/podpisanie aneksu do umowy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wynajmu lokali użytkowych w centrum handlowym będącym jego własnością (dalej: Centrum). Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawiera z najemcami umowy na czas określony. Niemniej jednak, po upływie terminu obowiązywania danej umowy strony mogą postanowić, że najemca zawrze ze Spółką nową umowę najmu. Również w trakcie trwania danej umowy, strony mogą przedłużyć okres jej obowiązywania przykładowo poprzez podpisanie stosownego porozumienia lub aneksu do obowiązującej umowy (w dalszej części wniosku zwane jako: aneks). W takich przypadkach, Spółka co do zasady zobowiązuje się do zapłaty na rzecz najemcy ustalonej kwoty pieniężnej (należnej z tytułu wyrażenia przez niego zgody na zawarcie nowej umowy/podpisanie aneksu - tzw. "zachęta pieniężna"), a najemca wystawia z tego tytułu fakturę zawierającą wykazaną kwotę VAT należnego.

Sytuacja taka może także wystąpić w przypadku, gdy Spółka zawiera umowę najmu z nowym najemcą (tekst jedn.: najemcą, który nie wynajmował dotychczas lokalu w Centrum).

Jednocześnie, spośród obecnych oraz potencjalnych najemców Spółka wyróżnia następujące grupy kontrahentów:

I.

najemcy prowadzący działalność gospodarczą w ramach prestiżowych i powszechnie rozpoznawalnych marek handlowych,

II.

najemcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferują sprzedaż towarów/świadczenie usług o unikatowym charakterze (tekst jedn.: prowadzą działalność o danym charakterze jako jedni z nielicznym najemców),

(dalej łącznie jako: Najemcy strategiczni),

III. pozostali najemcy,

(wszystkie powyższe grupy dalej łącznie również jako: Najemcy).

a. Zapisy umów/aneksów zawieranych z Najemcami strategicznymi

Umowy/aneksy, które Spółka zawiera z Najemcami strategicznymi wskazują, iż:

* Spółka jest podmiotem wynajmującym lokale użytkowe znajdujące się w Centrum, przy czym okres obowiązywania znacznej ilości umów najmu zawartych przez Spółkę dobiega końca;

* Intencją Spółki jest doprowadzenie do zawarcia nowych umów najmu/podpisanie aneksów z jak największą ilością obecnych najemców (bądź też z podmiotami nieprowadzącymi dotychczas działalności w Centrum);

* Dany Najemca przykładowo:

* prowadzi działalność gospodarczą o określonym zakresie, która cieszy się dużą popularnością wśród klientów Centrum, co przejawia się w znacznej kwocie obrotów osiąganych przez najemcę oraz czyni ofertę Centrum atrakcyjną oraz unikalną w porównaniu z innymi punktami handlowymi w regionie; lub

* prowadzi działalność gospodarczą pod marką, która jest rozpoznawalna oraz cieszy się dużą popularnością na rynku polskim oraz wśród klientów Centrum; lub

* wynajmuje lokal użytkowy o powierzchni, która stanowi istotną część całej powierzchni Centrum

(w odniesieniu do każdego z najemców wskazywana jest okoliczność, zgodnie z którą został on określony przez Spółkę jako Najemca strategiczny);

* Powyższe powoduje, że obecność Najemcy w Centrum wpływa pozytywnie na liczbę odwiedzających je klientów, co z kolei może przekładać się na zwiększone zainteresowanie powierzchniami użytkowymi wynajmowanymi przez Spółkę wśród najemców;

* W konsekwencji strony postanawiają, że:

1. Najemca zobowiązuje się do wyświadczenia na rzecz Spółki usług w zakresie wsparcia w utrzymaniu oraz umacnianiu wizerunku Centrum jako wiodącego punktu handlowego w regionie, obejmującego:

a.

kontynuowanie/prowadzenie działalności handlowej najemcy w Centrum poprzez zawarcie niniejszej umowy najmu/podpisanie aneksu, oraz

b.

wyrażenie zgody na posługiwanie się wizerunkiem (marką) najemcy w materiałach marketingowych Spółki wydawanych w celu promocji Centrum oraz zachęcenia nowych najemców do najmu powierzchni użytkowych;

2. Z tytułu świadczenia powyższych usług Spółka wypłaci najemcy wynagrodzenie w określonej wysokości,

b. Ustalenia zawarte z pozostałymi najemcami

W przypadku pozostałych najemców, niebędących Najemcami strategicznymi, strony mogą postanowić, że otrzymując zachętę pieniężną, dany najemca jednocześnie zobowiązany będzie do wykonania na rzecz Spółki określonych czynności o charakterze marketingowym. W szczególności, zakres przedmiotowych usług może obejmować przykładowo:

a.

zobowiązanie do aktywnego uczestnictwa w akcjach promocyjnych realizowanych przez Spółkę, w tym do realizacji określonych czynności w obrębie lokalu handlowego najemcy (przykładowo dostosowanie wizerunku zewnętrznej witryny sklepu do wytycznych ustalanych przez Spółkę),

b.

czynności związane z gromadzeniem danych statystycznych oraz przeprowadzaniem ankiet wśród klientów, przekazywanych następnie Spółce do celów prowadzonej działalności gospodarczej,

c.

czynności reklamowe podejmowane na rzecz Spółki za pośrednictwem strony internetowej oraz pozostałych punktów sprzedaży najemcy zlokalizowanych w innych centrach handlowych, w tym promocja i upowszechnienie wizerunku/marki Spółki oraz Centrum,

d.

spełnienie określonych przez Spółkę wymagań w zakresie wybranych procedur oraz polityki wizerunkowej wdrożonej na obszarze Centrum,

e.

uczestnictwo w programach lojalnościowych organizowanych przez Spółkę, umożliwiających wybranym klientom nabycie towarów i usług oferowanych przez najemcę, w promocyjnej cenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Najemców, obejmujących tzw. "zachętę pieniężną" wypłacaną przez Spółkę w związku z zawarciem umowy najmu/podpisaniem aneksu do umowy?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Najemców, obejmujących tzw. "zachętę pieniężną" wypłacaną przez Spółkę w związku z zawarciem umowy najmu / podpisaniem aneksu do umowy?

UZASADNIENIE

A. Uwagi wstępne

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy świadczenia, przy zakupie których naliczono VAT pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Jak natomiast wskazane zostało w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest najem lokali użytkowych w Centrum, podlegający opodatkowaniu VAT jako odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym należy podkreślić, iż zawarcie umów najmu/podpisanie aneksów z poszczególnymi najemcami pozostaje w ścisłym oraz bezpośrednim związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Spółkę.

Jednocześnie należy zauważyć, iż dla celów skorzystania z prawa przewidzianego w art. 86 ust. 1 nie mogą zajść przesłanki wymienione w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten zawiera bowiem katalog wyłączeń uniemożliwiających skorzystanie z prawa do odliczenia VAT naliczonego. Zgodnie natomiast z ust. 3a pkt 2 tego przepisu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona z podatku.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, w celu określenia prawa Spółki do odliczenia VAT naliczonego, istnieje konieczność przeanalizowania, czy zachęta pieniężna uiszczana przez Spółkę na rzecz Najemców stanowi w istocie wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT.

B. Świadczenia Najemców jako usługi opodatkowane VAT Stosownie do uregulowań art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, zgodnie z definicją przewidzianą w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dostawę towarów stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei przez świadczenie usług, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z powołanym powyżej przepisem, pojęcie świadczenia usług w ustawie o VAT stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. Konsekwentnie, każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów jest traktowane na gruncie przepisów o VAT jako świadczenie usług. Takie podejście pozwala ustawodawcy na spełnienie zasady powszechności opodatkowania. Dodatkowo, w myśl przepisów ustawy o VAT, świadczenie usług obejmuje nie tylko każdy rodzaj działania podejmowanego przez podatników, który nie stanowi dostawy towarów, ale również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania czynności oraz tolerowanie danej czynności lub sytuacji.

1. Przesłanki wystąpienia odpłatnego świadczenia usług

Jednocześnie w doktrynie podkreśla się, iż warunkiem koniecznym pozwalającym na uznanie danego świadczenia za usługę w rozumieniu przepisów o VAT jest ustalenie jej konsumenta, czyli beneficjenta podejmowanych przez usługodawcę działań. Za beneficjenta usługi można uznać podmiot, który czerpie z niej wyraźne i bezpośrednie korzyści. Kolejnym niezbędnym elementem jest istnienie stosunku prawnego pomiędzy podmiotem świadczącym usługę a jej beneficjentem. Dodatkowo, pomiędzy świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem musi istnieć bezpośrednia zależność. Dopiero spełnienie powyższych kryteriów pozwala uznać, iż dane świadczenie może być traktowane jako odpłatna usługa na gruncie przepisów o VAT.

Spółka pragnie podkreślić, iż definicja świadczenia usług na gruncie przepisów o VAT była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał lub TSUE). Jako przykład można wskazać orzeczenie w sprawie C-16/93 UJ. Tolsma, w którym TSUE podkreślił, iż usługi są świadczone za wynagrodzeniem (tekst jedn.: podlegają opodatkowaniu) wówczas, gdy istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym otrzymane przez świadczącego usługę wynagrodzenie stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Tym samym, pod pojęciem odpłatności świadczenia usług należy rozumieć prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W konsekwencji, w świetle powyższego, aby określić czy przedmiotowa czynność stanowi na gruncie VAT świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, kluczowe jest ustalenie, czy w danym przypadku łącznie spełnione są następujące warunki:

I.

pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą istnieje stosunek prawny, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne,

II.

istnieje bezpośredni beneficjent świadczenia (którym jest jego nabywca),

III.

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy, w postaci wypłaty wynagrodzenia (pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje bezpośredni związek).

2. Zachęta pieniężna jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług

Mając na uwadze powyższe Spółka pragnie podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie wszystkie przesłanki warunkujące uznanie czynności realizowanej przez najemców za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT wskazane przez TSUE zostaną spełnione.

a. Wyrażenie zgody na zawarcie umowy najmu/podpisanie aneksu

Przede wszystkim Spółka pragnie zaznaczyć, iż w jej ocenie, samo wyrażenie zgody przez Najemcę na zaproponowane mu warunku najmu oraz na podpisanie umowy/podpisanie aneksu stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Wynika to z wskazanych poniżej przesłanek.

I. Beneficjent świadczenia

W ocenie Wnioskodawcy, zobowiązanie się Najemców do zawarcia umowy najmu/podpisania aneksu będzie przyczyniało się do powstania bezpośredniej korzyści po stronie Spółki. W szczególności należy bowiem podkreślić, iż zawarcie umowy najmu/podpisanie aneksu przez Najemcę umożliwia Spółce osiąganie stałego dochodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie wynajmu. Ponadto, zobowiązanie się Najemców do zawarcia umów/ podpisania aneksów wiąże się z uniknięciem konieczności ponoszenia przez Spółkę dodatkowych kosztów związanych z poszukiwaniem potencjalnych najemców (oraz ponoszeniem kosztów związanych z utrzymywaniem niewynajętych lokali).

II. Wystąpienie świadczenia wzajemnego

Co więcej, w zamian za zawarcie umowy najmu lokalu użytkowego w prowadzonym przez Spółkę Centrum, jak i przedłużenie obowiązującej umowy poprzez podpisanie aneksu, Najemca otrzymuje zachętę pieniężną. Należy przy tym zaznaczyć, iż zachęty pieniężne będą wypłacane wyłącznie tym podmiotom, które zaakceptowały warunki umowy najmu i na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczył usługę najmu.

Tym samym, w przedmiotowym przypadku wystąpi ścisły związek pomiędzy wypłaconą przez Spółkę zachętą pieniężną, a zachowaniem Najemcy, tj. zawarciem umowy najmu/podpisaniem aneksu i wyrażeniem zgody na proponowane przez Spółkę warunki.

III. Istnienie stosunku prawnego pomiędzy stronami

Jak zostało wskazane powyżej, zasadniczo zachęty pieniężne będą wypłacane wyłącznie Najemcom, tj. podmiotom, które zawarły/przedłużyły ze Spółką umowy najmu lokali użytkowych (na podstawie zapisów tych umów).

Tym samym, mając na uwadze, iż poprzez zawarcie/przedłużenie umowy pomiędzy stronami powstanie stosunek zobowiązaniowy, w ocenie Wnioskodawcy w przedmiotowym przypadku zostanie spełniona również przesłanka istnienia stosunku prawnego pomiędzy stronami.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, wyrażenie zgody na zawarcie umowy najmu/ podpisanie aneksu stanowić będzie odpłatne świadczenie usług przez Najemców na rzecz Spółki.

b. Usługi o charakterze marketingowym

Co więcej, należy zaznaczyć, iż oprócz zobowiązania do zawarcia umowy najmu lokalu użytkowego/podpisania aneksu każdy z Najemców świadczy na rzecz Spółki dodatkowo określone usługi marketingowe.

I. Najemcy strategiczni

Należy bowiem zwrócić uwagę, iż przekazanie zachęt pieniężnych Najemcom strategicznym ma na celu podniesienie atrakcyjności Centrum. Spółka spodziewa się bowiem, iż działalność w Centrum prestiżowych i rozpoznawalnych na rynku marek, cieszących się dużą popularnością wśród klientów (bądź też Najemców prowadzących działalność unikalną lub działalność o znacznej skali) będzie przyciągać innych najemców, potencjalnie zainteresowanych wynajęciem lokali. Jednocześnie, działalność Najemców strategicznych zasadniczo wpływa na wzrost obrotów ze sprzedaży, co ma bezpośrednie przełożenie na wysokość czynszu od obrotu i tym samym powoduje wzrost przychodów generowanych przez Centrum na rzecz Spółki.

Wnioskodawca pragnie w tym miejscu zwrócić uwagę na orzeczenie TSUE z dnia 9 października 2001 r. w sprawie C-409/98 Mirror Group plc. W przedmiotowym orzeczeniu TSUE wskazał bowiem, iż - w sytuacji takiej jak analizowana - świadczenie usług za wynagrodzeniem występuje w szczególności w przypadku, gdy w wyniku zawarcia umowy najmu z określonym najemcą przedmiot najmu staje się bardziej atrakcyjny, co może przyciągnąć do niego kolejnych najemców. W takim przypadku bowiem wynagrodzenie wypłacane najemcy (zachęta pieniężna) jest de facto wynagrodzeniem za wykonanie usług reklamowych/marketingowych.

Stanowisko odpowiadające brzmieniu przywołanego powyżej orzeczenia TSUE zaprezentował także Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) w wyroku z dnia 2 lipca 2013 r., sygn. I FSK 1218/12. NSA wskazał w nim bowiem, iż w przypadku gdy " (...) przy przedstawianiu przez wynajmującego oferty najmu powierzchni użytkowej w nieruchomości (np. przez pośredników najmu nieruchomości, jak również w notatkach informacyjnych o danej inwestycji biurowej, w Internecie czy też w prasie), najemca za tego rodzaju "zachętę" finansową godzi się na udostępnienie swego wizerunku (marki) w celu uatrakcyjnienia oferty najmu powierzchni użytkowej budynku wobec innych najemców - świadczy usługę reklamową (marketingową)".

Należy wskazać, iż w przedmiotowym przypadku - w związku z przekazaniem zachęt pieniężnych - Najemcy strategiczni godzą się na posługiwanie się ich wizerunkiem (marką) w materiałach reklamowych Spółki wydawanych w celu promocji Centrum oraz zachęcenia nowych najemców do najmu powierzchni użytkowych. Co więcej, z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej (i/ lub markę, pod którą jest prowadzona), ich obecność w Centrum pomaga w utrzymaniu oraz umacnianiu wizerunku Centrum jako wiodącego punktu handlowego w regionie. Tym samym, w ocenie Spółki, Najemcy strategiczni są tzw. "flagowymi najemcami", których działalność w Centrum ma zwiększać jego atrakcyjność dla podmiotów zainteresowanych wynajmem lokali.

W konsekwencji, mając na uwadze wskazane powyżej orzeczenia TSUE oraz NSA, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż w jego ocenie - oprócz usług wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu/podpisanie aneksu - Najemcy strategiczni świadczą na rzecz Spółki usługi marketingowe w zakresie wsparcia w utrzymaniu oraz umacnianiu wizerunku Centrum jako wiodącego punktu handlowego w regionie (co z założenia powinno się przełożyć na wzrost zainteresowania Centrum wśród Najemców).

II. Pozostali najemcy

Należy jednocześnie podkreślić, iż otrzymując zachętę pieniężną również pozostali najemcy (niebędący Najemcami strategicznymi) będą zobowiązani do wykonania na rzecz Spółki określonych czynności o charakterze marketingowym/reklamowym (przykładowo wymienionych w stanie faktycznym przedmiotowego wniosku).

Tym samym, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż w jego ocenie - oprócz usług wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu/podpisanie aneksu - również pozostali Najemcy świadczą na rzecz Spółki usługi marketingowe podlegające opodatkowaniu VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, zachęta pieniężna uiszczana przez Spółkę na rzecz Najemców stanowi w istocie wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT.

C. Stanowisko organów podatkowych

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie również w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w zbliżonych stanach faktycznych. Przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2015 r., sygn. IPPP1/4512-738/15-2/k.c., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zaznaczył, iż "Najemca zobowiązując się do zawarcia umowy najmu z Wnioskodawcą (wynajmującym) a nie z innym podmiotem, świadczy na jego rzecz czynność, którą zdaniem tut. Organu można zaklasyfikować jako usługę. Kwota otrzymana przez najemcę zobowiązuje go do zaniechania dalszych poszukiwań ofert najmu. (...) Tak więc wypłacona przez Wnioskodawcę kwota będzie związana z określonym zachowaniem, a zatem z odpłatnym świadczeniem usług. W związku z tym w analizowanej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące uznanie ww. czynności za odpłatną usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy (...)".

* w interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2015 r., sygn. IPPP1/4512-696/15-2/Kr, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał m.in., że "otrzymana przez Wnioskodawcę kwota będzie związana z określonym jego zachowaniem, a zatem z odpłatnym świadczeniem usług. Należy zauważyć, że brak wzajemnego świadczenia pomiędzy kontrahentami (Wnioskodawcą a wynajmującym) mógłby się wiązać dla obu stron transakcji przykładowo z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z szukaniem kontrahenta do wynajmu przez wynajmującego niniejszej nieruchomości oraz z szukaniem powierzchni przez Wnioskodawcę. Zatem występuje konieczny element wzajemności, wystarczający do uznania, że płatność jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę".

* w interpretacji indywidualnej z dnia 22 stycznia 2015 r., sygn. IPPP3/443-1158/14-2/JŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż "występuje wyraźny związek wypłaconej przez Spółkę Zachęty pieniężnej (...) za wzajemne zachowanie Najemcy - zawarcie umowy najmu i wyrażenie zgody na proponowane przez Spółkę warunki wynikające z jej treści. Tak więc, otrzymane kwoty przez Najemcę od Wnioskodawcy są związane z jego określonym zachowaniem, a zatem świadczeniem przez niego usługi. (...) Zatem, występuje konieczny element wzajemności, wystarczający do uznania, że płatność jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę. W konsekwencji, w świetle przedstawionych okoliczności sprawy zachowanie Najemcy mocą art. 8 ust. 1 ustawy, należy uznać za usługę świadczoną odpłatnie i w związku z tym podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy".

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 czerwca 2014 r., sygn. IPPP1/443-455/14-2/MPe, w której organ podatkowy podniósł, iż "Należy zwrócić uwagę, że kwota "na zachętę" ma skłonić najemcę do zawarcia nowej umowy najmu i tym samym umożliwić Spółce osiąganie przychodów z tytułu prowadzonej działalności związanej z wynajmem najemcy powierzchni. W takiej sytuacji występuje wyraźny związek wypłaconego przez Spółkę wynagrodzenia za wzajemne zachowanie najemcy - przedłużenie umowy najmu i wyrażenie zgody na proponowane przez Spółkę warunki wynikające z jej treści. Tak więc, otrzymana kwota przez najemcę od Spółki jest związana z jego określonym zachowaniem, a zatem świadczeniem przez niego usługi ".

D. Prawo do odliczenia VAT naliczonego

W świetle powyższych rozważań należy podkreślić, iż:

* wyrażając zgodę na zawarcie umowy najmu/podpisanie aneksu oraz

* wykonując na rzecz Spółki określone czynności marketingowe (w przypadku Najemców strategicznych obejmujące wsparcie w utrzymaniu oraz umacnianiu wizerunku Centrum jako wiodącego punktu handlowego w regionie),

Najemcy świadczą na rzecz Spółki usługi podlegające opodatkowaniu VAT.

Usługi te są jednocześnie bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi wykonanymi przez Wnioskodawcę (obejmującymi świadczenie usług najmu).

W rezultacie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Najemców, obejmujących tzw. "zachętę pieniężną" wypłacaną przez Spółkę w związku z zawarciem umowy najmu/ podpisaniem aneksu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl