IPPP2/4512-518/16-4/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-518/16-4/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2016 r. (data wpływ 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania uiszczonego podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania uiszczonego podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina przystępuje do realizacji inwestycji "Przebudowa drogi gminnej..." przy współfinansowaniu ww. projektu ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach operacji typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach podziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej architektury w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Projekt Gminy został wybrany do współfinansowania z ww. środków unijnych i Gmina oczekuje na zawarcie umowy o dofinansowanie. Przedmiotowa inwestycja przebudowy drogi gminnej obejmuje koszty:

1. Ogólne przygotowania inwestycji: opracowania dokumentacji projektowej przebudowy drogi gminnej... - koszt poniesiony 12 września 2014 r. w kwocie 25.830 zł brutto (w tym podatek VAT 23% w kwocie 4.830 zł na podstawie faktury VAT z dnia 26 sierpnia 2014 r. (dotyczy między innymi projektu budowlanego specyfikacji wykonania robót, kosztorysu inwestorskiego, przedmiaru robót, organizacji ruchu).

2. Koszty budowlane: koszty wykonania przebudowy przedmiotowej drogi gminnej na odcinku 1,9 km Koszty według kosztorysu inwestorskiego w kwocie 1.513.135,85 zł brutto (w tym podatek VAT 23% to jest 282.944,10 zł.). Realne koszty będą znane po wyborze wykonawcy w trybie ustawy prawo zamówień publicznych i po zawarciu umowy na roboty budowlane.

3. Ogólne: nadzoru inwestorskiego nad inwestycją przebudowy drogi gminnej. Według wstępnego zapytania 22.019,31 zł brutto (w tym podatek VAT 23% tj. 4 117,43 zł). Realne koszty będą znane po wyborze wykonawcy zgodnie z zasadami konkurencyjności w trybie art. 4 pkt 8 ustawy P.Z.P.

Zgodnie z instrukcją wniosku PROW z dnia 16 października 2015 r. Gmina ubiega się o uznanie podatku VAT w ramach ww. projektu jako kosztu kwalifikowanego operacji co ma miejsce, gdy nie ma możliwości odzyskania VAT poniesionego/ do poniesienia na mocy prawodawstwa krajowego - do wniosku końcowego o płatności dla operacji należy wówczas załączyć interpretację indywidualną w sprawie braku możliwości odzyskania VAT.

Przedmiotowa inwestycja ma za cel poprawę jakości istniejącej drogi gminnej na długości 1,9 km (przebudowa odcinka drogi) dwukierunkowej, jednopasmowej z oznakowaniem, o nowej nawierzchni asfaltowej z poboczami, podczyszczeniem rowu i innymi robotami regulacyjnymi. Oprócz robót drogowo - budowlanych występują koszty ogólne opracowania dokumentacji technicznej i nadzoru inwestorskiego nad inwestycją.

Gmina zamierza zrealizować i zakończyć projekt w 2016 r. Przedmiotowa przebudowa obejmuje odcinek drogi publicznej o najgorszym stanie technicznym w wyniku tej operacji po przebudowie powstanie droga publiczna ogólnodostępna zapewniająca bezpieczną komunikację. Korzystanie z przedmiotowej drogi będzie bezpłatne. W ramach realizowanego projektu Gmina będzie nabywała usługi a wszystkie faktury będą wystawiane na gminę.

Wójt Gminy jest zarządcą drogi objętej ww. projektem jako drogi gminnej w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Przedmiotowa droga objęta projektem ma status drogi gminnej z mocy przepisów prawa tj. art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) w związku z uchwałą Wojewódzkiej Rady Narodowej z dnia 17 lipca 1987 r. w sprawie zaliczenia niektórych dróg na terenie województwa oraz w związku z ustawą z dnia 17 maja 1990 o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198 z późn. zm.).

Gmina nie planuje zbycia czy przekazania własności, czy innych praw elementów wybudowanej infrastruktury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może odzyskać uiszczony i planowany do uiszczenia w związku z realizacją operacji pod nazwą przebudowa drogi gminnej, podatek od towarów i usług VAT na podstawie faktur VAT wystawionych na Gminę obejmujących:

* poniesione koszty ogólne dokumentacji projektowej, technicznej,

* planowane koszty przebudowy odcinka drogi asfaltowej,

* oraz planowane koszty ogólne nadzoru inwestorskiego nad ww. inwestycją?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina w obowiązującym stanie prawnym nie ma możliwości odzyskania zapłaconego i planowanego do zapłaty podatku od towarów i usług VAT określonego na fakturach wystawionych na Gminę w związku z realizacją operacji " Przebudowa drogi gminnej i dotyczących kosztów wykonania dokumentacji projektowej, przebudowy nawierzchni drogi gminnej i ogólnych nadzoru inwestorskiego nad inwestycją. Gmina przebudowując drogę publiczną nie występuje w charakterze podatnika VAT a poniesione wydatki nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Realizacja przez Gminę przedmiotowego projektu nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej w związku z czym nie występują czynności opodatkowane, czyli nie występuje podatek należny. Realizowane przez Gminę czynności, do których należy wykonanie przebudowy odcinka przedmiotowej drogi są ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne.

Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizacji wskazanej operacji z uwagi na brak świadczeń odpłatnych na tej infrastrukturze drogowej publicznej, brak przychodów z infrastruktury drogowej, brak czynności opodatkowanych w zakresie drogi publicznej stąd nie ma możliwości zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie w ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wszelkie koszty utrzymania przedmiotowej drogi objętej projektem ponosi Gmina, która nie jest zarejestrowana jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina jest zwolniona przedmiotowo zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Projekt zostanie zrealizowany przez Gminę w celu wykonywania nałożonych na gminę obowiązków zadań publicznych (zadań własnych).

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Budowa i utrzymanie dróg należy do zadań własnych obligatoryjnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Obowiązek ten zapisany jest w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Wójt Gminy jest zarządcą drogi ulepszanej w ramach wskazanego projektu w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.

Usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przewiduje się przekazywania innemu podmiotowi powstałej w projekcie infrastruktury, będzie ona ogólnodostępna.

Stanowisko gminy jest zgodne m.in. z wyrokiem NSA z 19 listopada 2014 r. sygn. akt I FSK 1669/13.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności w myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przystępuje do realizacji inwestycji "Przebudowa drogi gminnej..." przy współfinansowaniu ww. projektu ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach operacji typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach podziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej architektury w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przedmiotowa przebudowa obejmuje odcinek drogi publicznej Nr 350423W o najgorszym stanie technicznym. W wyniku tej operacji po przebudowie powstanie droga publiczna ogólnodostępna zapewniająca bezpieczną komunikację. Korzystanie z przedmiotowej drogi będzie bezpłatne. W ramach realizowanego projektu wszystkie faktury będą wystawiane na Gminę.

Wójt Gminy jest zarządcą drogi objętej ww. projektem jako drogi gminnej w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Przedmiotowa droga objęta ww. projektem ma status drogi gminnej z mocy przepisów prawa.

Gmina przebudowując drogę publiczną nie występuje w charakterze podatnika VAT a poniesione wydatki nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Realizacja przez Gminę przedmiotowego projektu nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, nie będzie więc miała związku z czynnościami opodatkowanymi. Realizowane przez Gminę czynności, do których należy wykonanie przebudowy odcinka przedmiotowej drogi są ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne.

Gmina nie planuje zbycia czy przekazania własności, oraz innych praw elementów wybudowanej infrastruktury.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania VAT naliczonego z faktur wystawionych na Gminę w związku z realizacją ww. projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej sprawie, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji - pn. "Przebudowa drogi gminnej...". Z opisu sprawy wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00–013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl