IPPP2/4512-478/16-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-478/16-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2016 r. (data wpływu 24 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca zamierza osobiście sporządzać wnioski o dofinansowanie oraz zarządzać projektami o tematyce społecznej, dofinansowywane z krajowych środków publicznych oraz środków zagranicznych, w tym środków pochodzących z UE i USA. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmują:

* nadzór merytoryczny i techniczny nad wykonywaniem projektu,

* kierowanie oraz organizacja projektu (działań),

* nadzór nad realizacją działań projektu, personelu oraz pracy podwykonawców,

* dobór kadr projektu,

* rekrutacja beneficjentów projektu,

* bieżący kontakt z instytucją pośredniczącą/ finansującą i innymi organizacjami lub instytucjami/ partnerami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio w realizację projektu,

* realizacja wydatków z budżetu projektu zgodnie z obowiązującym prawem,

* kontrola nad realizacją wydatków z budżetu projektu, monitoring finansowy,

* zatwierdzanie płatności w zakresie merytorycznym i formalnym,

* reprezentowanie projektu jako zespołu działań na zewnątrz,

* odbiór pracy wykonywanej przez personel projektu,

* zarządzanie planowanymi działaniami projektowymi,

* prowadzenie dokumentacji projektu,

* przygotowanie wniosków o płatność za usługi wykonywane w ramach projektu,

* sprawozdanie, monitoring oraz ewaluacja projektu,

* pomiar celów projektu, osiągniętych wyników, rezultatów, produktów,

* przygotowanie organizacyjne zajęć realizowanych w ramach projektu,

* promocja projektu, aktualizacja strony internetowej,

* realizacja zakupów materiałów i usług w ramach projektu.

Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania". Zdaniem Wnioskodawcy, usługi które zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa, a będą jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek. Ustawa o VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, z których świadczenia Wnioskodawca zamierza się wycofać, świadcząc jedynie działalność polegającą na osobistym wykonywaniu wszelkich czynności związanych z zarządzaniem projektem wyszczególnionych powyżej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadcząc ww. usługi zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przekonaniu Wnioskodawcy, ma On prawo do zastosowania ww. zwolnienia, ponieważ usługi przez Niego świadczone będą miały charakter osobisty a nie doradczy i stanowić będą bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych oraz innych jednostek. Ustawa o VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego m.in. usługi doradztwa, których Wnioskodawca w ramach planowanej działalności świadczyć nie zamierza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przez sprzedaż - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Z art. 113 ust. 5 ustawy wynika natomiast, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a i b) ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

* prawnicze,

* w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane wg PKD 70.22.Z - "Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania". Wnioskodawca wskazał, że w ramach prowadzonej działalności zamierza osobiście sporządzać wnioski o dofinansowanie oraz zarządzać projektami o tematyce społecznej, dofinansowywane z krajowych środków publicznych oraz środków zagranicznych, w tym środków pochodzących z UE i USA. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi to:

* nadzór merytoryczny i techniczny nad wykonywaniem projektu,

* kierowanie oraz organizacja projektu (działań),

* nadzór nad realizacją działań projektu, personelu oraz pracy podwykonawców,

* dobór kadr projektu,

* rekrutacja beneficjentów projektu,

* bieżący kontakt z instytucją pośredniczącą/ finansującą i innymi organizacjami lub instytucjami/ partnerami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio w realizację projektu,

* realizacja wydatków z budżetu projektu zgodnie z obowiązującym prawem,

* kontrola nad realizacją wydatków z budżetu projektu, monitoring finansowy,

* zatwierdzanie płatności w zakresie merytorycznym i formalnym,

* reprezentowanie projektu jako zespołu działań na zewnątrz,

* odbiór pracy wykonywanej przez personel projektu,

* zarządzanie planowanymi działaniami projektowymi,

* prowadzenie dokumentacji projektu,

* przygotowanie wniosków o płatność za usługi wykonywane w ramach projektu,

* sprawozdanie, monitoring oraz ewaluacja projektu,

* pomiar celów projektu, osiągniętych wyników, rezultatów, produktów,

* przygotowanie organizacyjne zajęć realizowanych w ramach projektu,

* promocja projektu, aktualizacja strony internetowej,

* realizacja zakupów materiałów i usług w ramach projektu.

Przy czym z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie zamierza, w ramach tej działalności, świadczyć usług doradztwa.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Jak stanowi powyżej cyt. przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a i b) ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć "tego, kto doradza". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca będzie wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie czynności w zakresie opisanym we wniosku i czynności te nie będą miały w jakimkolwiek zakresie charakteru czynności doradczych, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług to Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl