IPPP2/4512-376/16-2/MMa - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-376/16-2/MMa Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2016 r. (data wpływu 16 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (P.) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności:

* prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

* udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 627 z późn. zm.), lub w zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody, i w zarządzeniach dyrektora P.;

* prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Dodatkowo P. może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.). Działalność P. w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych. P. wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

P. uzyskuje przychody:

1.

opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sadzonek drzew i krzewów, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży gadżetów edukacyjnych, usług parkingowych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu P. do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacje imprez, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów P., z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej,

2.

zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele rolnicze,

3.

związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie P. oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Komisji Europejskiej na realizacje projektów na rzecz ochrony środowiska LIFE, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, dofinansowania z państwowych uczelni wyższych, przychody finansowe (odsetki bankowe i za zwłokę, dodatnie różnice kursowe), kary, odszkodowania i nawiązki.

Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej zamierza realizować projekt. Projekt przewidziany jest do realizacji ze środków unijnych przy udziale współfinansowania ze środków dotacji budżetowej celowej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Celami strategicznymi przedsięwzięcia jest poprawa stanu populacji nietoperzy oraz poprawa stanu siedlisk murawowych na obszarze Natura 2000. Planuje się, że cele te zostaną osiągnięte dzięki podjęciu przez Park Narodowy (P.) działań ochronnych polegających na adaptacji części podziemnej dawnego obiektu wojskowego na zimowiska dla nietoperzy oraz wsparcie naturalnych procesów siedliskotwórczych w jego otoczeniu.

Cele szczegółowe:

* Ochrona gatunkowa nietoperzy poprzez poprawę warunków do hibernacji;

* Ochrona i zwiększenie powierzchni muraw napiaskowych;

* Wzrost różnorodności biologicznej siedlisk i gatunków, w tym chronionych i objętych ochroną w ramach Natura 2000 na obszarze projektu;

* Stworzenie ścieżki turystycznej udostępniającej teren działań projektu z siedliskami murawowymi;

* Ograniczenie antropopresji, eliminacja zagrożeń dla przyrody (dewastacja potencjalnych siedlisk nietoperzy);

* Kanalizacja ruchu turystycznego, eliminacja zagrożenia jakim jest obecnie nielegalna penetracja obiektów, stwarzająca zagrożenie dla przyrody;

* Likwidacja istniejącej zabudowy nadziemnej stanowiącej zagrożenie dla środowiska oraz poważny dysonans krajobrazowy;

* Podniesienie akceptacji społecznej dla przeprowadzenia działań ochrony zasobów przyrodniczych Natura 2000 na terenie P.

Planowane działania:

Projekt będzie realizowany w oparciu o doświadczenia P. w realizacji zadań ochronnych, w tym doświadczenia zdobyte w ramach w ramach projektu. We wdrażanie projektu będą włączeni pracownicy P.: Zespołu Nauki i Monitoringu Przyrody, Zespołu Ochrony Przyrody oraz Działu Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami Budowlanymi. Będą oni nie tylko planowali szczegóły wykonania poszczególnych działań, ale również nadzorowali ich realizację przez firmy zewnętrzne. Planowane działania są zgodne z celami i działaniami ochronnymi określonymi w projekcie Planu Ochrony, który obecnie jest w fazie legislacyjnej. Powyższy zakres działań należy identyfikować z renaturyzacją ekosystemów będącej zarówno parkiem narodowym, obszarem Natura 2000, jak i rezerwatem biosfery UNESCO.

Adaptacja części podziemnej obiektów powojskowych polegać będzie na likwidacji części obiektów, zamurowaniu większości wejść z pozostawieniem jedynie szczelin umożliwiających przeloty nietoperzy. Zaopatrzenie obiektu w solidne drzwi ułatwi monitoring stanu populacji nietoperzy, a zarazem uniemożliwi dostęp osobom postronnym. Stworzy to bezpieczne kryjówki o odpowiednich warunkach klimatycznych dla różnych gatunków nietoperzy poprawiając stan zimowisk (siedlisk zimowych) tych rzadkich i chronionych gatunków zwierząt.

Drugim celem projektu jest renaturyzacja siedlisk murawowych. W ramach renaturyzacji siedlisk murawowych zostaną przeprowadzone prace ziemnej tj. wymiana wierzchniej porośniętej gatunkami obcymi warstwy gleby na piasek. Następnie zostaną rozsiane nasiona szczotlichy siwej i innych gatunków murawowych, a w kolejnym roku, gdy piasek częściowo się ustabilizuje założone zostaną smugi, na których zaszczepiane będą fragmenty muraw pobrane z innych, dobrze zachowanych płatów na terenie P. oraz wysadzane i wysiewane gatunki murawowe. Ta część, będzie miała charakter eksperymentalno-innowacyjny.

W końcowej fazie projektu na terenie działań zostanie urządzona ścieżka spacerowa o łącznej długości ok. 1,2 km Ścieżka ta będzie łączyła się z pobliskim szlakiem turystycznym. Będzie ona wyposażona w tablice informacyjne, kładkę, schody. W ramach działań edukacyjnych na jedynym pozostawionym po bazie wojskowej murze (z wlotem dla nietoperzy) powstanie malowidło naścienne mural, o tematyce przyrodniczej związanej z działaniami podejmowanymi w projekcie.

Oczekiwane rezultaty (określone w sposób ilościowy) - wskaźniki osiągnięcia rezultatów:

* ok. 0,5 ha - powierzchnia podziemi, która zostanie objęta działaniami ochrony czynnej;

* ok. 0,5 ha - powierzchnia objęta inwentaryzacją i monitoringiem nietoperzy;

* 2 szt. - liczba przysposobionych podziemi na zimowiska dla nietoperzy;

* ok. 1,4 ha - powierzchnia zrenaturyzowanych muraw szczotlichowej i ciepłolubnej;

* ok. 1,2 km - długość urządzonej ścieżki spacerowej.

Całkowity koszt realizacji projektu to 2.451.895,87 zł, w tym największy udział będą miały prace o charakterze rozbiórkowo-budowlanym. Ich łączna wartość to 1.103.079,12 zł, a będą one polegały na rozbiórce budynków nadziemnych i rozbiórce nawierzchni utwardzonych, a także wyznaczeniu i budowie kładki dla turystów, wykonaniu barierki zabezpieczającej krawędź bunkra (zimowiska nietoperzy) oraz wykonaniu muralu o tematyce przyrodniczej na ścianie tegoż bunkra. Oprócz tego koszty realizacji projektu obejmują: koszty zarządzania projektem (319.990 zł), usługi związane ze sporządzeniem projektu rozbiórki i projektu kładki turystycznej (łącznie 15.000 zł), usługi związane z opracowaniem i wydaniem broszury informacyjnej i zakupem materiałów promocyjnych (131.579,25 zł). Prowadzone będą także specyficzne dla projektu działania przyrodnicze (łącznie na kwotę 602.208 zł) takie jak: adaptacja podziemi na potrzeby hibernacji nietoperzy (zabetonowanie głównego wejścia z pozostawieniem szczeliny wlotowej, wykonanie wejścia z krat, wykonanie ścianek z cegieł dziurawek, zakup i mocowanie 600 szt. pustaków z niszami dla nietoperzy, zakup i powieszenie 120 worków polipropylenowych łącznie 34.686 zł), wykonanie sześciu zimowych spisów nietoperzy (3.690 zł), renaturyzacja siedlisk muraw napiaskowych (odkrzaczanie, karczowanie gatunków obcych, zebranie wierzchniej warstwy gleby, nawiezienie piasku rzecznego, zagęszczenie podłoża w miejscach, sadzenia, pozyskiwanie nasion, pozyskiwanie i namnażanie roślin, wykonanie płotków z faszyny, wysadzanie roślin, przenoszenie fragmentów muraw, prace pielęgnacyjne przez dwa lata łącznie 545.382 zł).

Koszty zakupu specjalistycznego sprzętu do monitoringu nietoperzy to łącznie 65.989,50 zł, głównie szerokopasmowe rejestratory z kartami pamięci (ich przewidywana wartość to 49.200 zł). Elementami zagospodarowania powstałymi w związku z wykonaniem prac projektowych o wartości wyższej niż 15 tysięcy złotych będą:

* kładka turystyczna, której budowę wycenia się na 281.079,60 zł brutto

* barierka zabezpieczająca krawędź bunkra (zimowiska nietoperzy) - 31.734,00 zł;

* zaadaptowane na potrzeby nietoperzy podziemia - 34.686,00 zł;

* mural o tematyce przyrodniczej - 42.385,80 zł

Wszystkie elementy zagospodarowania powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane turystom bezpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podczas realizacji projektu Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z planowanymi zakupami towarów i usług na potrzeby tego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy podczas realizacji projektu nie będzie Mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Planowane zakupy towarów i usług na potrzeby tego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności: prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów; udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody lub w zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody, i w zarządzeniach dyrektora P.; prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą. Dodatkowo P. może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Działalność P. w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych. P. wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej zamierza realizować projekt. Projekt przewidziany jest do realizacji ze środków unijnych przy udziale współfinansowania ze środków dotacji budżetowej celowej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Celami strategicznymi przedsięwzięcia jest poprawa stanu populacji nietoperzy oraz poprawa stanu siedlisk murawowych na obszarze Natura 2000. Planuje się, że cele te zostaną osiągnięte dzięki podjęciu przez Wnioskodawcę (P.) działań ochronnych polegających na adaptacji części podziemnej dawnego obiektu wojskowego na zimowiska dla nietoperzy oraz wsparcie naturalnych procesów siedliskotwórczych w jego otoczeniu.

Cele szczegółowe Ochrona gatunkowa nietoperzy poprzez poprawę warunków do hibernacji; Ochrona i zwiększenie powierzchni muraw napiaskowych; Wzrost różnorodności biologicznej siedlisk i gatunków, w tym chronionych i objętych ochroną w ramach Natura 2000 na obszarze projektu; Stworzenie ścieżki turystycznej udostępniającej teren działań projektu z siedliskami murawowymi; Ograniczenie antropopresji, eliminacja zagrożeń dla przyrody (dewastacja potencjalnych siedlisk nietoperzy); Kanalizacja ruchu turystycznego, eliminacja zagrożenia jakim jest obecnie nielegalna penetracja obiektów, stwarzająca zagrożenie dla przyrody; Likwidacja istniejącej zabudowy nadziemnej stanowiącej zagrożenie dla środowiska oraz poważny dysonans krajobrazowy; Podniesienie akceptacji społecznej dla przeprowadzenia działań ochrony zasobów przyrodniczych Natura 2000 na terenie P.

Wszystkie elementy zagospodarowania powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane turystom bezpłatnie. Strona wskazała również, że planowane zakupy towarów i usług na potrzeby tego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, który jest podatnikiem podatku VAT, usługi i towary nabyte w ramach realizowanej inwestycji, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług albowiem wszystkie elementy zagospodarowania powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane turystom bezpłatnie.

Zatem Wnioskodawca w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należały uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl