IPPP2/4512-252/16-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-252/16-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2016 r. (data wpływu 25 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma swoją siedzibę w Polsce i podlega opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest w szczególności świadczenie usług finansowych polegających na udzielaniu pożyczek oraz sprzedaż przewłaszczonych rzeczy używanych (działalność lombardowa).

Wnioskodawca udziela pożyczek pod zastaw rzeczy ruchomych (lombard) oraz sprzedaje rzeczy używane, pochodzące m.in. z zastawionych, a nie odebranych przez pożyczkobiorców rzeczy, co jest powszechną praktyką w tej działalności. Wnioskodawca ewidencjonuje przychody z tytułu odsetek z pożyczek oraz sprzedaż rzeczy przewłaszczonych z użyciem kasy fiskalnej.

Działalność gospodarczą Wnioskodawca planuje rozszerzyć o udzielania pożyczek bez zastawu, tzw. chwilówki. Według zdania Wnioskodawcy działalność ta podlega zwolnieniu z ewidencjonowania przez kasy rejestrujące, a mianowicie pkt 25 Załącznika 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż mieści się w PKWiU 64-66.

Wnioskodawca zaczął działalność gospodarczą z dnia 1 września 2015 r. Obrót firmy (towary i usługi) za poprzedni rok (4 miesiąca działalności) wynosi 21 336,59 zł z VAT. Z tej kwoty 2772,46 zł przychody z tytułu usług finansowych, a mianowicie odsetki z pożyczek, 18 564,13 zł z VAT - przychody ze sprzedaży rzeczy używanych, gdzie kwota VAT wynosi 1025,30 zł. W ten sposób kwota sprzedaży netto wynosi 17 538,83 zł.

W załączniku I Rozporządzeniu Ministra finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku... kas rejestrujących wśród listy zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania kas rejestrujących w pkt 25 przewidziano Usługi finansowe i ubezpieczeniowe, kod PKWiU 64-66. Działalność pożyczkowa Wnioskodawcy mieści się w PKWiU "64.94.Z, "POZOSTAŁE FORMY UDZIELANIA KREDYTÓW". Jednakże zwolnienie to przysługuje nie dłużej niż do 31 grudnia 2016 r. przy spełnieniu następujących warunków:

1.

wg § 3.1 część 1) - jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył kwoty 20 000 zł; - a obrót firmy Wnioskodawcy za poprzedni rok wyniósł 20 311,29 zł netto.

2.

wg § 3.1 część 3) - podatników... świadczą usługi zwolnione z obowiązku... w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania... w całkowitym obrocie podatnika... był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%; - udział czynności zwolnionych z obrotów Wnioskodawcy jest niższy od 80% (ponad 80% pochodzi ze sprzedaży rzeczy używanych).

W przypadku gdyby ustały podstawy do zwolnienia z obowiązku użycia kas rejestrujących - podatnik ma dwa miesiące na zainstalowanie kas rejestrujących oraz ewidencjonowanie obrotów.

Wnioskodawca, analizując polski rynek, zauważył, ze żadna z firm pożyczkowych nie stosuje kasy rejestrujące w swej działalności. Oprócz tego, oprogramowanie do obsługi pożyczek, dostępne na rynku polskim, stworzone w oparciu o system prawny Polski nie ma żadnej integracji z kasami/drukarkami fiskalnymi, co by sugerowało, ze taka działalność pożyczkowa w tej chwili nie wymaga stosowania kas rejestrujących.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy, w przypadku początku udzielania pożyczek bez zastawów (tzw. chwilówki, etc.) jednocześnie z udzielaniem pożyczek pod zastaw (lombard) w firmie Wnioskodawcy, gdzie już stosuje się kasy rejestrujące (kasy/drukarki fiskalne) dla czynności niezwolnionych z obowiązku ewidencjonowania obrotów, Wnioskodawca zobowiązany jest używać kasy rejestrujące do ewidencjonowania przychodów z tytułu odsetek, prowizji od udzielonych pożyczek bez zastawów (tzw. chwilówek) do 31 grudnia 2016 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, firma w swej działalności, może osobno ewidencjonować obroty, przychody etc. w zależności od kategorii usługi. Zdaniem Wnioskodawcy dokonując na jednym oddziale różne czynności będą one w jednym przypadku rejestrowane z użyciem kasy rejestrującej, w innym nie. Biorąc pod uwagę, że przychody z tytułu odsetek i prowizji mieszczą się w kodzie PKWiU 64-66 - wtedy nie ma obowiązku wykorzystywać kasy rejestrującej nawet jeżeli obroty za poprzedni rok przewyższają 20000 zł i udział czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wynosi mniej niż 80% w obrocie. Takie przychody będą ewidencjonowane z użyciem k.p./KW do 31 grudnia 2016 r.

Przy tym, sprzedaż rzeczy używanych, będących przedmiotem zastawu - już będzie ewidencjonować się z użyciem kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów / świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544, z późn. zm.) zwane dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie zaś do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

Stosownie do § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień wymienione zostały czynności, których sprzedaż nie nie jest objęta zwolnieniami, o których mowa w § 2 i § 3.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ma swoją siedzibę w Polsce i podlega opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest w szczególności świadczenie usług finansowych polegających na udzielaniu pożyczek oraz sprzedaż przewłaszczonych rzeczy używanych (działalność lombardowa). Wnioskodawca udziela pożyczek pod zastaw rzeczy ruchomych (lombard) oraz sprzedaje rzeczy używane, pochodzące m.in. z zastawionych, a nie odebranych przez pożyczkobiorców rzeczy, co jest powszechną praktyką w tej działalności. Wnioskodawca ewidencjonuje przychody z tytułu odsetek z pożyczek oraz sprzedaż rzeczy przewłaszczonych z użyciem kasy fiskalnej. Działalność gospodarczą Wnioskodawca planuje rozszerzyć o udzielania pożyczek bez zastawu, tzw. chwilówki. Działalność ta mieści się w PKWiU 64-66, (64.94.Z). Wnioskodawca zaczął działalność gospodarczą z dnia 1 września 2015 r. Obrót firmy (towary i usługi) za poprzedni rok (4 miesiąca działalności) wynosi 21 336,59 zł z VAT. Z tej kwoty 2772,46 zł przychody z tytułu usług finansowych, a mianowicie odsetki z pożyczek, 18 564,13 zł z VAT - przychody ze sprzedaży rzeczy używanych, gdzie kwota VAT wynosi 1025,30 zł. W ten sposób kwota sprzedaży netto wynosi 17 538,83 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą czy w przypadku udzielania pożyczek bez zastawów (tzw. chwilówki), jednocześnie z udzielaniem pożyczek pod zastaw (lombard) w firmie Wnioskodawcy, gdzie już stosuje się kasy rejestrujące dla czynności nie zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania obrotów, Wnioskodawca zobowiązany jest używać kasy rejestrującej do ewidencjonowania przychodów z tytułu odsetek, prowizji od udzielonych pożyczek bez zastawów (chwilówek).

Odnośnie możliwości zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług stwierdzić należy, że w związku z tym, że obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył w proporcji do okresu wykonywania ww. czynności w poprzednim roku podatkowym kwotę 20 000 zł, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. W sytuacji opisanej we wniosku nie będzie miało również zastosowania zwolnienie przedmiotowo-podmiotowe na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, gdyż udział czynności zwolnionych z obrotów Wnioskodawcy jest niższy od 80% (ponad 80% pochodzi ze sprzedaży rzeczy używanych). Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje również zwolnienie w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Jednakże, jak już zostało wskazane, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym, określonych w załączniku do rozporządzenia, czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 25 załącznika do rozporządzenia, zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono usługi finansowe i ubezpieczeniowe - PKWiU 64-66.

Z uwagi na przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do udzielania pożyczek bez zastawów (chwilówek), na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w zw. z poz. 25 załącznika do rozporządzenia. Jak wynika z opisu sprawy działalność ta mieści się w PKWiU 64-66 (64.94.Z), zatem zostanie spełniona przesłanka umożliwiająca skorzystanie z ww. zwolnienia. Zatem, obrót jaki Wnioskodawca osiągnie z tytułu czynności zwolnionych na podstawie poz. 25 załącznika do rozporządzenia może traktować jako zwolniony z obowiązku ewidencjonowania przez kasę fiskalną, natomiast pozostały obrót tj. uzyskany w związku z wykonywaniem czynności niepodlegających zwolnieniu, Wnioskodawca jest zobowiązany ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl