IPPP2/4512-1268/15-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lutego 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-1268/15-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2015 r. (data wpływu 29 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wpłat dokonywanych przez Graczy za dostęp do udziału w Grze, za który zapłata jest dokonywana na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub za pośrednictwem podmiotów pośredniczących w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych oraz operatorów telefonii komórkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wpłat dokonywanych przez Graczy za dostęp do udziału w Grze, za który zapłata jest dokonywana na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub za pośrednictwem podmiotów pośredniczących w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych oraz operatorów telefonii komórkowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. jest spółką, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza za pośrednictwem założonego i prowadzonego przez nią informacyjnego portalu internetowego organizować i emitować (ogłaszać) grę online. Zgodnie z decyzją Ministra Finansów uzyskaną przez Spółkę, organizowana przez nią Gra nie będzie grą losową ani zakładem wzajemnym i, jako taka, nie będzie podlegała podatkowi od gier. W związku z powyższym, świadczona przez Spółkę usługa polegająca na organizacji Gry będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej.

Udział w Grze będzie wymagał rejestracji w specjalnie do tego przeznaczonym miejscu na Portalu. Gra będzie polegać na udzielaniu przez uczestników Gry odpowiedzi na zamknięte pytania dotyczące w szczególności życia, twórczości oraz osiągnięć osób związanych z filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, kulturą, muzyką czy teatrem oraz aktualnych wydarzeń kulturalnych, towarzyskich i sportowych.

W ramach danej rozgrywki Uczestnik będzie rywalizował z innym Uczestnikiem, tzn. w tym samym czasie, dwóch losowo dobranych Uczestników będzie udzielało odpowiedzi na ten sam zestaw pytań. Każda rozgrywka zakończy się wygraną Uczestnika, który udzielił prawidłowej odpowiedzi na większą ilość pytań. W sytuacji, gdy Uczestnicy odpowiedzą poprawnie na taką samą ilość pytań, zwycięzcą zostanie Gracz, który odpowiedział na te pytania w krótszym czasie. Zwycięzcą rozgrywki będzie zawsze jeden z Graczy.

Uczestnictwo w Grze będzie możliwe pod warunkiem, że Uczestnik będzie "posiadał" odpowiednią ilość wirtualnych punktów.

Co do zasady, S. będą przyznawane Uczestnikom w związku z dokonaniem przez nich wpłaty środków pieniężnych na dedykowane w tym celu konto bankowe Spółki. Punkty będą gromadzone/zapisywane na indywidualnym koncie danego Gracza. W rezultacie, S. zapisane na indywidualnym Gracza koncie będą odzwierciedlać środki pieniężne wpłacone przez niego w celu ich wykorzystania w ramach Gry.

Zgodnie z podstawowym założeniem Gry, środki pieniężne wpłacane przez Uczestników (które będą odzwierciedlane za pomocą S. gromadzonych na indywidualnych kontach Graczy) będą wykorzystywane przez Graczy w ramach rozgrywek, w których będą oni uczestniczyć. W praktyce, S. będą więc pełnić funkcję podobną do żetonów wykorzystywanych w kasynach, odzwierciedlając stawkę, o którą toczyć się będzie dana rozgrywka.

Uczestnik, który zwycięży w danej rozgrywce, otrzyma dwu krotność stawki, o którą toczyła się rozgrywka, pomniejszoną o wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu zorganizowania rozgrywki. Zgodnie z założeniami, Prowizja od wygranej ma nie przekraczać 25% wartości puli, o którą toczyła się rozgrywka. W rezultacie, w przypadku wygranej rozgrywki, na indywidualnym koncie zwycięskiego Uczestnika zostanie zapisana łączna pula S., o którą toczyła się dana rozgrywka (tekst jedn.: S. obstawione przez obu Graczy uczestniczących w danej rozgrywce), pomniejszona o S. odzwierciedlające Prowizję od wygranej pobraną przez Spółkę. Równocześnie, saldo indywidualnego konta przegranego Gracza zostanie pomniejszone o obstawione przez niego S., stanowiące stawkę w danej rozgrywce.

Na każdorazowe żądanie danego Gracza, Spółka zobowiązana będzie wypłacić na jego rzecz środki pieniężne, odzwierciedlone za pomocą S. zapisanych na jego indywidualnym koncie. Oznacza to, że Uczestnicy będą mogli "wymieniać" S. na realne pieniądze, które Wnioskodawca będzie zobowiązany im wypłacić na zgłoszone przez nich żądanie. Z chwilą "wymiany S." (tekst jedn.: w momencie wypłaty środków pieniężnych na rzecz Graczy na opisanych wyżej zasadach) Spółka będzie miała prawo do potrącenia opłaty manipulacyjnej, której wysokość będzie uzasadniona kosztami ww. wymiany oraz związanymi z nią kosztami operacji bankowych. Opłata manipulacyjna nie ma być wyższa niż 5% wartości środków wypłacanych na rzecz Graczy.

W celu zachęcenia do udziału w Grze, Spółka przewiduje również możliwość przyznawania S. "nieodpłatnie", tj. bez konieczności i ich pokrycia za pomocą środków pieniężnych wpłaconych przez Uczestników. Sytuacja taka może w szczególności wystąpić w związku z prawidłową rejestracją Uczestnika w Grze (tzw. pakiet startowy przyznawany przez Spółkę) i/lub w związku z rozegraniem przez danego Uczestnika określonej liczby rozgrywek.

Wnioskodawca przewiduje zaproponowanie Graczom kilku poziomów Gry, które będą się od siebie różnić stawką, tj. im wyższy poziom Gry, tym wyższa stawka, o którą będzie się mogła toczyć rozgrywka. Gra na poszczególnych poziomach będzie możliwa na skutek rozegrania określonej liczby rozgrywek na niższych poziomach ("przejście na wyższy poziom" będzie możliwe dla Graczy o określonej aktywności na niższym poziomie) albo za odpłatnością (w związku z umożliwieniem Graczowi uczestniczenia w rozgrywkach na danym poziomie Gry).

Mając na uwadze przedstawione wyżej zasady, środki pieniężne wpłacane przez Graczy będą docelowo i z założenia wykorzystywane przez Uczestników (za pośrednictwem S.) do obstawiania stawek w rozgrywkach organizowanych w ramach Gry. Z uwagi na fakt - że pule, o jakie toczyć się będą rozgrywki, będą należne (przypisywane) tylko i wyłącznie zwycięskiemu Graczowi, z ekonomicznego punktu widzenia Spółka będzie jedynie depozytariuszem środków stanowiących pokrycie dla S. zgromadzonych na indywidualnych kontach Graczy i nie będzie mogła nimi swobodnie dysponować. Generalnie, każdy S. będzie bowiem odzwierciedlać określoną kwotę, o zwrot której w każdej chwili będzie mógł wystąpić Gracz, na rachunku którego S. będzie zapisany.

W celu dokonania płatności związanych z uczestnictwem w Grze Spółka planuje oferować Uczestnikom możliwość korzystania m.in. z następujących metod płatności:

1.

przelew bankowy realizowany na rachunek bankowy Spółki (lub jej konto założone w B.; dalej: B.) z rachunku bankowego Uczestnika (lub jego konta założonego w B.);

2.

płatności za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych, takich jak np. PayU;

3.

płatności za pośrednictwem operatorów telefonii komórkowej (tzw. mikropłatności), realizowane z wykorzystaniem wiadomości tekstowych (SMS).

W przypadku dokonania płatności za pośrednictwem przelewu bankowego, środki pieniężne od Uczestnika trafią w całości bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy (ewentualnie, jego konto założone w B.).

W przypadku transferu środków za pośrednictwem podmiotów świadczących usługi w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych | (takich jak np. PayU) lub operatorów telefonii komórkowej (płatności z wykorzystaniem SMS), tj. w ramach schematów opisanych w punktach 2) i 3) powyżej, transfer środków pieniężnych do Spółki będzie się odbywał według następujących zasad:

* środki pieniężne od Uczestnika będą trafiały na rachunek bankowy Podmiotu pośredniczącego;

* następnie, ww. środki pieniężne będą przekazywane przez Podmioty pośredniczące na rachunek bankowy Spółki (lub ewentualnie, jej konto założone w B.).

Co do zasady, ze środków otrzymanych od Uczestników Podmioty pośredniczące będą potrącać kwoty należnych im prowizji (prowizje te będą stanowić wynagrodzenie należne im od Wnioskodawcy z tytułu dostarczanych usług). W rezultacie, Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne przekazane przez Uczestników, pomniejszone o prowizje należne Podmiotom pośredniczącym.

Wnioskodawca przewiduje, że przekazanie płatności na rzecz Wnioskodawcy będzie miało charakter zbiorczy, tj. na jeden przelew dokonany na rachunek bankowy Spółki (lub, ewentualnie, jej konto założone w B.) będzie się składała większa ilość płatności zrealizowanych przez Uczestników. Przykładowo, możliwe będzie wprowadzenie systemu, w ramach którego Podmiot pośredniczący będzie dokonywał przelewu na rzecz Spółki jeden lub kilka razy w danym dniu.

Podmioty pośredniczące będą przekazywały Spółce dokumenty/zestawienia zawierające informacje odnośnie płatności zrealizowanych za ich pośrednictwem. Przykładowo, w przypadku podmiotów takich jak np. PayU, przekazywane przez nich dane będą obejmować: (i) unikalny numer transakcji zrealizowanej przy wykorzystaniu systemu płatności bezgotówkowych, (ii) imię i nazwisko Uczestnika, jego adres oraz numer rachunku bankowego, z którego dokonana została płatność: (iii) datę oraz kwotę płatności dokonanej przez Uczestnika.

Ww. dane pozwolą na "powiązanie" płatności dokonanej przez Uczestnika ze zdarzeniem/ czynnością, w związku z którą jest ona dokonana, tj. w szczególności z zapisaniem określonej ilości S. na indywidualnym koncie danego Gracza lub umożliwieniem Graczowi uczestnictwa w rozgrywkach organizowanych na danym poziomie Gry. Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję, na którą będą się składać w szczególności ww. zestawienia, z której będzie jednoznacznie wynikać, jakiego konkretnie zdarzenia/czynności dotyczyła płatność zrealizowana przez Uczestnika, przekazana na rzecz Spółki przez Podmiot pośredniczący.

Podobnie, w przypadku płatności realizowanych przez Uczestników w ramach schematu opisanego w punkcie 1) powyżej, tj. w przypadku "bezpośrednich" przelewów bankowych, Spółka będzie posiadała ewidencję (na którą składać się będą w szczególności wyciągi z rachunku bankowego Spółki lub, ewentualnie, z jej konta założonego w B.), na podstawie których możliwe będzie "powiązanie" poszczególnych płatności dokonanych przez Uczestników ze zdarzeniami/czynnościami, w związku z którymi płatności te zostały dokonane.

Uczestnikami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mające miejsce zamieszkania w Polsce.

Zasady Gry zostaną określone w regulaminie Gry, który będzie akceptowany przez Uczestników.

Podstawa opodatkowania z tytułu świadczonych przez Spółkę usług polegających na organizacji Gry będzie kalkulowana jako suma prowizji/opłat, które będą należne Spółce od Graczy. W rezultacie, na podstawę opodatkowania VAT będą się składały następujące wartości:

* Prowizje od wygranej (pobierane w związku z organizacją danej rozgrywki),

* opłaty manipulacyjne (pobierane w związku z wypłatą środków pieniężnych na rzecz Uczestników, tj. "wymianą" S. na środki pieniężne),

* opłaty pobierane w związku z umożliwieniem danemu Graczowi uczestniczenia w rozgrywkach na danym poziomie Gry.

W celu potwierdzenia ww. sposobu ustalania podstawy opodatkowania VAT, Spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z odrębnym wnioskiem o interpretację indywidualną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w ramach opisanego powyżej zdarzenia przyszłego, Spółka będzie zobowiązana do ewidencjonowania usług polegających na organizacji Gry, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że w ramach opisanego powyżej zdarzenia przyszłego, tj. w przypadku gdy:

* płatności dokonywane przez Uczestników będą realizowane przy wykorzystaniu jednej z nw. metod płatności:

1.

przelew bankowy realizowany na rachunek bankowy Spółki (lub jej konto założone w B.) z rachunku bankowego Uczestnika (lub jego konta założonego w B.);

2.

płatności za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych, takich jak np. PayU;

3.

płatności za pośrednictwem operatorów telefonii komórkowej (tzw. mikropłatności), realizowane z wykorzystaniem wiadomości tekstowych (SMS),

* a na podstawie posiadanej przez Spółkę ewidencji możliwe będzie "powiązanie" płatności dokonanej przez danego Uczestnika z konkretnym zdarzeniem/czynnością, w związku z którą jest ona dokonywana, tj. w szczególności z zapisaniem określonej ilości S. na indywidualnym koncie danego Gracza lub umożliwieniem Graczowi uczestnictwa w rozgrywkach organizowanych na danym poziomie Gry.

Spółka nie będzie zobowiązana do Ewidencjonowania świadczonych przez siebie usług. Podstawą do zwolnienia z tego obowiązku i będzie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika rozporządzenia ws. zwolnień.

Niżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska.

W art. 111 ust. 1 ustawy VAT, ustawodawca nałożył na podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wprowadzenie takiej szczególnej formy ewidencji podyktowane było koniecznością zapewnienia odpowiedniej kontroli obrotów realizowanych na rzecz takich podmiotów (generalnie, brak jest bowiem obowiązku ich dokumentowania za pomocą faktur).

Obowiązek Ewidencjonowania ww. obrotów nie ma jednak charakteru bezwzględnego. W rozporządzeniu ws. zwolnień wskazany został katalog transakcji/sytuacji, w odniesieniu do których podatnicy nie mają obowiązku Ewidencjonowania.

W szczególności, na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, zwolniono z obowiązku Ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2016 r., świadczenie usług na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych, jeżeli:

1.

świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub B. (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w B., której jest członkiem), a

2.

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

W przypadku łącznego spełnienia ww. przesłanek, brak jest obowiązku Ewidencjonowania danej sprzedaży. W opinii Wnioskodawcy, z sytuacją taką będziemy mieć do czynienia w przypadku usług polegających na organizacji Gry świadczonych przez Spółkę na rzecz Uczestników, w odniesieniu do których spełnione będą oba ww. warunki (vide dalsze uwagi).

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku usług polegających na organizacji Gry, za spełniony należy w pierwszej kolejności uznać warunek dokonania zapłaty przez Uczestników w formie bezgotówkowej.

Jak bowiem wskazano, Uczestnicy będą mieli możliwość dokonania płatności za świadczone przez Spółkę usługi przy wykorzystaniu jednej z następujących metod płatności:

1.

przelew bankowy realizowany na rachunek bankowy Spółki (tub jej konto założone w B.) z rachunku bankowego Uczestnika (lub jego konta założonego w B.);

2.

płatność za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych, takich jak np. PayU;

3.

płatność za pośrednictwem operatorów telefonii komórkowej (tzw. mikropłatności), realizowana z wykorzystaniem wiadomości tekstowej (SMS).

W każdym z ww. przypadków środki pieniężne będą trafiać na rachunek bankowy Spółki i wykluczona będzie jakakolwiek możliwość ich otrzymania przez Wnioskodawcę w formie gotówkowej.

Pierwsza ze wskazanych powyżej metod płatności ("bezpośredni" przelew bankowy) jest najbardziej typowym przykładem płatności bezgotówkowej i nie budzi wątpliwości, że przypadek ten jest objęty regulacją zawartą w poz. 38 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, W przypadku tym środki pieniężne trafiają bezpośrednio na rachunek Wnioskodawcy z rachunku Uczestnika.

Warunek otrzymania przez Spółkę płatności za pośrednictwem banku (poczty, B.) będzie również spełniony w przypadku płatności realizowanych za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych, takich jak. np. PayU (punkt 2 powyżej) lub za pośrednictwem operatorów telefonii komórkowej (tzw. mikropłatności), realizowanych z wykorzystaniem wiadomości tekstowych (SMS; punkt 3 powyżej). Wynika to stąd, że otrzymanie środków pieniężnych przez Spółkę nie bezpośrednio od Uczestników, ale od Podmiotów pośredniczących nie jest okolicznością, która powodowałaby, że spełniony przestaje być warunek otrzymania zapłaty za pośrednictwem banku. Stanowisko takie jest jednoznacznie potwierdzane przez organy podatkowe.

Na potwierdzenie powyższego Wnioskodawca pragnie przywołać przykładowe interpretacje indywidualne wydane z upoważnienia Ministra Finansów:

* interpretację indywidualną z 13 kwietnia 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-19/15-2/IZ), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał m.in., że:

"W ocenie tut Organu płatność dokonana w systemie PayU lub PayPal z uwagi na to, że jest dokonywana z konta nabywcy poprzez system płatności PayU lub PayPal na konto bankowe Wnioskodawcy spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku".

* interpretację indywidualną z 26 lutego 2015 r. (sygn. IPPP2/443-1242/14-2/RR), w której Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie wskazał m.in., że:

"W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj PayU) Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż "pozostawia po sobie ślad" w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą. Także wpłaty dokonywane bezpośrednio przez klientów oraz wpłaty pobraniowe dokonywane przez operatora logistycznego za dostarczone przesyłki, wpływają bezpośrednio na firmowe konto bankowe Wnioskodawcy, a zatem również te formy płatności spełniają przesłankę do uznania, że zostały dokonane za pośrednictwem banku".

* interpretację indywidualną z 20 marca 2014 r. (sygn. lPPP2/443-9/14-2/KBr), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał m.in., że:

"Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca przygotowuje się do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na udzielaniu płatnego dostępu poprzez internet do materiałów audiowizualnych zawierających nagrania ze spektakli teatralnych i innych imprez kulturalnych zgromadzonych na specjalnie przygotowanej do tego celu platformie internetowej. Sprzedaż będzie odbywała się wyłącznie przez internet i głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci dokonujący zakupu punktów wpłacają należność na rachunek podmiotu prowadzącego rozliczenia w imieniu Wnioskodawcy - "X", w formie "szybkiego przelewu" lub kartą kredytową, lub za pomocą SMS. (...).

(...) przyjęty przez Wnioskodawcę sposób ewidencji sprzedaży dostępu do materiałów audiowizualnych drogą elektroniczną, dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia. Wnioskodawca nie będzie przyjmował wpłat w formie gotówkowej, płatności będą dokonywane w sposób wskazany w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ponadto Spółka będzie w posiadaniu dowodów, z których będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie czynności wpłata dotyczyła."

* interpretację indywidualną z 10 kwietnia 2013 r. (sygn. ILPP2/443-110/13-2/MN), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał m.in., że:

" (...) stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowych usług dokonywana za pośrednictwem sieci Internet, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem banku, na rachunek Wnioskodawczyni (przy udziale podmiotów pośredniczących - paypall, pay-u, operatorów kart płatniczych), a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy - korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r., na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujący w powiązaniu z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia".

* interpretację indywidualną z 26 marca 2013 r. (sygn. ILPP2/443-17/13-2/Akr) w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odnosząc się do m.in. płatności realizowanych za pomocą SMS wskazał, że:

"Środki zgromadzone na koncie "A" Sp. z o.o. są przekazywane na życzenie Wnioskodawcy, za pośrednictwem banku, na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Każda z przewidywanych postaci rozliczeń jest realizowana w ostatecznym rachunku za pośrednictwem banku i nie dochodzi do bezpośredniego kontaktu pomiędzy sprzedawcą i kupującym. (...) Zainteresowany będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z tytułu świadczenia przedmiotowych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdyż zapłata dokonywana jest bezgotówkowo za pośrednictwem rachunku bankowego (za pośrednictwem Spółki z o.o. "A" - XXX), a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednocześnie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy."

Podobne stanowisko zostało również zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie m.in. w interpretacjach indywidualnych z:

* 30 września 2015 r. (IPPP2/4512-695/15-2/KOM);

* 7 lipca 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-336/15-6/BH) i

* 19 maja 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-128/15-6/RR).

W związku z powyższym, należy wskazać, że warunek dokonania płatności za pośrednictwem banku (B., poczty) spełniony jest nie tylko w przypadkach, gdy zapłata jest dokonywana bezpośrednio między Uczestnikiem a Spółką (przelew bankowy z rachunku Uczestnika na rachunek Spółki), ale również w sytuacji, gdy płatność jest realizowana za pośrednictwem Podmiotu pośredniczącego (takiego jak PayU lub operator telefonii komórkowej). Z punktu widzenia możliwości zastosowania analizowanego zwolnienia Ewidencjonowania kluczowe jest bowiem, aby ostatecznie należności z tytułu sprzedaży trafiały na rachunek bankowy Spółki ("pozostawiając w ten sposób ślad" w postaci wpływu na rachunek bankowy sprzedawcy), co będzie miało miejsce we wszystkich sytuacjach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego. Żadna kwota należna Spółce, w związku ze świadczonymi na rzecz Uczestników usługami, nie będzie bowiem trafiała do Wnioskodawcy w formie gotówki. W rezultacie, we wszystkich ww. sytuacjach za spełniony należy uznać warunek nr 1) dotyczący metody płatności, konieczny do zastosowania zwolnienia z obowiązku Ewidencjonowania sprzedaży.

W ocenie Wnioskodawcy, na powyższe stwierdzenie nie wpływa w szczególności fakt, że w przypadku płatności, w których będą uczestniczyć Podmioty pośredniczące, z kwot przekazanych przez Uczestników Podmiot pośredniczący będzie mógł pobrać wynagrodzenie (prowizję) należną mu od Spółki w zamian za świadczoną na jej rzecz usługę. Oznacza to, że w ostatecznym rozrachunku do Wnioskodawcy mogą trafić kwoty uiszczone przez Uczestników po potrąceniu z nich wynagrodzenia należnego Podmiotowi pośredniczącemu.

W tym miejscu należy zauważyć, że potrącenie jest instytucją wprost przewidzianą na gruncie prawa cywilnego. Zgodnie bowiem z art. 498 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121) gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym. W § 2 przytoczonego przepisu ustawodawca wskazał, że wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej.

Powyższe oznacza, że poprzez dokonanie potrącenia dochodzi do uregulowania należności, którego skutki są tożsame z dokonaniem zapłaty. Stąd, zarówno potrącenie, jak i przekazanie określonej kwoty pieniężnej powinny być traktowane na gruncie przepisów podatkowych w identyczny sposób. Pełnią one bowiem taką samą funkcję i brak jest jakichkolwiek podstaw do ich różnicowania.

Przenosząc powyższe na analizowane okoliczności, należy wskazać, że Podmiotowi pośredniczącemu będzie przysługiwała w stosunku do Spółki wierzytelność z tytułu świadczenia na jej rzecz usług w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych, podczas gdy Spółka będzie dysponowała wobec Podmiotu pośredniczącego wierzytelnością w postaci kwot uiszczonych przez Uczestników. Przekazanie przez Podmiot pośredniczący na rzecz Spółki kwot wpłaconych przez Graczy i dokonanie z niej potrącenia należnej Podmiotowi pośredniczącemu prowizji będzie więc skutkowało uregulowaniem wzajemnych należności między Spółką i Podmiotem pośredniczącym. W szczególności, w wyniku dokonanego rozliczenia Podmiot pośredniczący ureguluje względem Spółki pełną kwotę należności z tytułu wpłat dokonanych przez Uczestników, przy czym w części kwota ta zostanie zapłacona w formie przelewu bankowego, a w części - poprzez potrącenie z niej należności przysługującej Podmiotowi pośredniczącemu. Nie zmienia to faktu, że z punktu widzenia Spółki należność zostanie w pełni uregulowana, a całość zapłaty należnej Spółce w wyniku dokonanego rozliczenia pieniężnego wpłynie jedynie na jej rachunek bankowy. Spółka nie będzie mogła żądać od Podmiotu pośredniczącego żadnych dodatkowych kwot; w szczególności między Podmiotem pośredniczącym a Wnioskodawcą nie będzie dochodziło do jakichkolwiek rozliczeń gotówkowych.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Wnioskodawcy, w analizowanych przypadkach spełniony będzie warunek, aby "zapłaty dokonano w całości za pośrednictwem banku". Spółka otrzyma bowiem całość zapłaty za pośrednictwem banku (na rachunek bankowy), przy czym wysokość tej zapłaty będzie już uwzględniała potrącenie dokonane przez Podmiot pośredniczący. Nie zmienia to faktu, że jedyną formą, w jakiej Spółka otrzyma kwotę pieniężną z tytułu towarów sprzedanych na rzecz Klientów będzie przelew bankowy.

Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy zwrot "w całości", którym posłużono się w poz. 38 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień, należy odnosić do całej kwoty, jakiej ma prawo żądać Spółka i jaka na jej rzecz zostanie uiszczona. W analizowanych okolicznościach kwotą tą będzie kwota uwzględniająca potrącenie dokonane przez Podmiot pośredniczący. Przyjęcie odmiennego podejścia mogłoby prowadzić do konkluzji, że zastosowanie instytucji potrącenia wyłączałoby możliwość korzystania ze zwolnienia z Ewidencjonowania przewidzianego w poz. 38 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień. Nie ulega wątpliwości, że nie taki był cel wprowadzenia rozpatrywanego przepisu. Ratio legis warunku dokonania zapłaty w całości za pośrednictwem banku było bowiem objęcie zwolnieniem z obowiązku Ewidencjonowania transakcji, z tytułu których płatność przekazywana jest na rzecz sprzedawcy za pośrednictwem środków/metod, które "pozostawiają po sobie ślad", tj. np. za pomocą przelewu bankowego oraz przekazu pocztowego. Z zakresu zwolnienia wyłączone zostały natomiast sytuacje, w których chociaż część zapłaty uiszczana jest w formie gotówkowej.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że ww. stanowisko jest potwierdzane przez organy podatkowe. Tytułem przykładu Wnioskodawca pragnie przywołać następujące interpretacje indywidualne:

* interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z 2 września 2014 r. (sygn. IPPP2/443-542/14-2/MT/DG);

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 marca 2013 r. (sygn. ILPP2/443-17/13-2/AKr).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku płatności realizowanych z wykorzystaniem metod przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, realizowanych w okolicznościach tam opisanych, za spełniony należy uznać warunek, aby "zapłaty dokonano w całości za pośrednictwem banku". Spółka będzie bowiem otrzymywać płatności wyłącznie za pośrednictwem banku, na jej rachunek bankowy (ewentualnie rachunek w B.). Tym samym, spełniony będzie pierwszy z warunków koniecznych do skorzystania ze zwolnienia z Ewidencjonowania.

Ad. 2

Drugą z przesłanek, której spełnienie warunkuje możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku Ewidencjonowania jest to, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Tak jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, dokumenty posiadane przez Spółkę (m.in. w postaci zestawień przekazywanych przez Podmioty pośredniczące - dotyczy płatności opisanych w punktach 2) i 3), oraz wyciągów bankowych Spółki - dotyczy płatności opisanych w punkcie 1), tj. "bezpośrednich" przelewów bankowych) będą pozwalały na "powiązanie" danej płatności dokonanej przez Uczestnika ze zdarzeniem/czynnością, w związku z którą jest ona dokonana, tj. w szczególności z zapisaniem określonej ilości S. na indywidualnym koncie danego Gracza lub umożliwieniem Graczowi uczestnictwa w rozgrywkach organizowanych na danym poziomie Gry. Tym samym, możliwe będzie jednoznaczne przyporządkowanie poszczególnych płatności do zdarzeń, w związku z którymi będą one miały miejsce. Stąd, w sytuacjach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, za spełniony należy również uznać drugi z warunków wymaganych dla zastosowania zwolnienia z Ewidencjonowania. Dlatego, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku usług polegających na organizacji Gry, świadczonych przez Spółkę na rzecz Osób fizycznych, nie będzie ona zobowiązana do ich Ewidencjonowania.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska jw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r., kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

I tak, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Z kolei stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W pozycji 38 załącznika do rozporządzenia w części II - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - zwolniono z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub B. (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika; a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 powołanego rozporządzenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza za pośrednictwem prowadzonego przez nią portalu internetowego organizować i emitować grę online. Zgodnie z decyzją Ministra Finansów uzyskaną przez Spółkę, organizowana przez nią Gra nie będzie grą losową ani zakładem wzajemnym i nie będzie podlegała podatkowi od gier. Uczestnikami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mające miejsce zamieszkania w Polsce.

Udział w Grze będzie wymagał rejestracji w specjalnie do tego przeznaczonym miejscu na Portalu. Gra będzie polegać na udzielaniu przez uczestników Gry odpowiedzi na zamknięte pytania dotyczące życia, twórczości oraz osiągnięć osób związanych z filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, kulturą, muzyką czy teatrem oraz aktualnych wydarzeń kulturalnych, towarzyskich i sportowych. W ramach danej rozgrywki Uczestnik będzie rywalizował z innym Uczestnikiem, tzn. w tym samym czasie, dwóch losowo dobranych Uczestników będzie udzielało odpowiedzi na ten sam zestaw pytań. Każda rozgrywka zakończy się wygraną Uczestnika, który udzielił prawidłowej odpowiedzi na większą ilość pytań, lub gdy Uczestnicy odpowiedzą poprawnie na taką samą ilość pytań, zwycięzcą zostanie Gracz, który odpowiedział na te pytania w krótszym czasie. Zwycięzcą rozgrywki będzie zawsze jeden z Graczy.

Uczestnictwo w Grze będzie możliwe, pod warunkiem że Uczestnik będzie "posiadał" odpowiednią ilość wirtualnych punktów. Zasadniczo S. będą przyznawane Uczestnikom w związku z dokonaniem przez nich wpłaty środków pieniężnych na dedykowane w tym celu konto bankowe Spółki. Punkty będą gromadzone/zapisywane na indywidualnym koncie danego Gracza. Środki pieniężne wpłacane przez Uczestników (przeliczane na S. gromadzone na indywidualnych kontach Graczy) będą wykorzystywane przez Graczy w ramach rozgrywek, w których będą oni uczestniczyć.

Uczestnik, który zwycięży w danej rozgrywce, otrzyma dwukrotność stawki, o którą toczyła się rozgrywka, pomniejszoną o wynagrodzenie należne Wnioskodawcy. Wygrane S. pomniejszone o Prowizję Wnioskodawcy będą zapisane na koncie danego Gracza w celu wykorzystania w kolejnej grze lub zamiany na pieniądze, które będzie wypłacał Wnioskodawca.

W celu dokonania płatności związanych z uczestnictwem w Grze Spółka planuje oferować Uczestnikom możliwość korzystania m.in. z następujących metod płatności:

1.

przelew bankowy realizowany na rachunek bankowy Spółki (lub jej konto założone w B.) z rachunku bankowego Uczestnika (lub jego konta założonego w B.);

2.

płatności za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych, takich jak np PayU;

3.

płatności za pośrednictwem operatorów telefonii komórkowej (tzw. mikropłatności), realizowane z wykorzystaniem wiadomości tekstowych (SMS).

W przypadku dokonania płatności za pośrednictwem przelewu bankowego, środki pieniężne od Uczestnika trafią w całości bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy (ewentualnie, jego konto założone w B.).

W przypadku transferu środków za pośrednictwem podmiotów świadczących usługi w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych (takich jak np. PayU) lub operatorów telefonii komórkowej (płatności z wykorzystaniem SMS), w schemacie opisanym w punkcie 2) i 3), środki pieniężne od Uczestnika będą trafiały na rachunek bankowy Podmiotu pośredniczącego, który następnie będzie je przekazywał na rachunek bankowy Spółki (lub konto założone w B.).

Z dokonywanych wpłat przez Graczy Podmioty pośredniczące będą potrącać należne im prowizje z tytułu świadczonych usług, a Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne przekazane przez Uczestników, pomniejszone o ww. prowizje.

Wnioskodawca przewiduje, że przekazanie płatności na rzecz Wnioskodawcy będzie miało charakter zbiorczy, tj. na jeden przelew dokonany na rachunek bankowy Spółki (lub konto założone w B.) będzie się składała większa ilość płatności zrealizowanych przez Uczestników.

Podmioty pośredniczące będą przekazywały Spółce dokumenty/zestawienia zawierające informacje odnośnie płatności zrealizowanych za ich pośrednictwem. W przypadku podmiotów takich jak np. PayU, przekazywane przez nich dane będą obejmować: (i) unikalny numer transakcji zrealizowanej przy wykorzystaniu systemu płatności bezgotówkowych, (ii) imię i nazwisko Uczestnika, jego adres oraz numer rachunku bankowego, z którego dokonana została płatność: (iii) datę oraz kwotę płatności dokonanej przez Uczestnika.

Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję, na którą będą się składać w szczególności ww. zestawienia, z której będzie jednoznacznie wynikać, jakiego konkretnie zdarzenia/czynności dotyczyła płatność zrealizowana przez Uczestnika, przekazana na rzecz Spółki przez Podmiot pośredniczący.

W przypadku płatności dokonywanych przez Uczestników bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy, Spółka będzie posiadała ewidencję (na którą składać się będą w szczególności wyciągi z rachunku bankowego Spółki lub z konta założonego w B.), na podstawie których możliwe będzie powiązanie poszczególnych płatności dokonanych przez Uczestników ze zdarzeniami/czynnościami, w związku z którymi płatności te zostały dokonane.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy będzie zobowiązany prowadzić ewidencję z zastosowaniem kasy rejestrującej w odniesieniu do wpłacanych przez Uczestników Gry kwot bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub na wpłacanych Podmiotom pośredniczącym, które z kolei będą przekazywać ww. wpłaty po potrąceniu prowizji na rachunek bankowy Strony lub konto w B.

Jak wynika z powołanego wyżej przepisu § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest świadczenie usług, za które należność w całości wpływa na konto bankowe usługodawcy, przy czym warunkiem tego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji oraz posiadanie dowodów dokumentujących zapłatę, z których wynika, jakiej czynności zapłata dotyczyła. Zwolnienie w tym zakresie obowiązuje od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że wpłaty wnoszone przez Uczestników Gry będzie otrzymywał przelewem na rachunek bankowy lub ewentualnie konto w B. W związku z tym w przypadku świadczenia usług polegających na zapewnieniu uczestnictwa w organizowanej Grze osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, w sytuacji gdy cała należność za te usługi za pośrednictwem poczty, banku lub B. będzie wpływać na rachunek bankowy Wnioskodawcy (konto w B.) oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego do 31 grudnia 2016 r., na mocy § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z kolei w przypadku, kiedy Wnioskodawca otrzyma od pośrednika wpłatę kwoty pobranej od Gracza za ww. usługę na rachunek bankowy lub konto w B., to Wnioskodawca za świadczoną usługę będzie otrzymywał należność w całości za pośrednictwem poczty, banku lub B. na swój rachunek bankowy. Jak wynika z wniosku klient - Uczestnik Gry może dokonać płatności za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi w zakresie obsługi płatności bezgotówkowych, takich jak np. PayU lub za pośrednictwem operatorów telefonii komórkowej (tzw. mikropłatności), realizowanych w formie wiadomości tekstowych (SMS). Tym samym, płatność za usługę przez Gracza następować będzie na rzecz pośrednika. Następnie podmiot ten po potrąceniu należnej Prowizji będzie dokonywał przelewu zgromadzonych środków finansowych na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Z treści wniosku nie wynika, że Wnioskodawca będzie otrzymywał zapłatę od firmy pośredniczącej za realizowane na rzecz Gracza usługi dostępu i uczestnictwa w Grze częściowo w gotówce a częściowo na rachunek bankowy. Tak więc w sytuacji przekazania przez firmę pośredniczącą wpłaty na rachunek bankowy zapłata za świadczenie usługi otrzymywana będzie przez Wnioskodawcę w całości za pośrednictwem poczty, banku lub B. na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Zapłata dokonywana będzie z konta firmy pośredniczącej na konto bankowe Wnioskodawcy. Fakt potrącenia należnej firmie pośredniczącej prowizji, poprzez kompensatę należności za wykonaną na rzecz Wnioskodawcy usługę, z wpłat dokonanych przez Graczy nie powoduje, że przekazywane wpłaty od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są wpłatami częściowymi wpływającymi na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wpłaty te pomniejszone o pobrane przez Podmioty pośredniczące prowizje stanowią całość należności wnoszonych przez Graczy za udział w Grze.

Jak wynika z wniosku firmy pośredniczące będą przekazywały Spółce dokumenty/zestawienia zawierające informacje odnośnie płatności zrealizowanych za ich pośrednictwem. Wnioskodawca natomiast będzie prowadzić ewidencję, na którą będą się składać w szczególności ww. zestawienia, z której będzie jednoznacznie wynikać, jakiego konkretnie zdarzenia/czynności dotyczyła płatność zrealizowana przez Uczestnika, przekazana na rzecz Spółki przez Podmiot pośredniczący.

W związku z tym w przypadku świadczenia usług dostępu do Gry osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, w sytuacji gdy cała należność za te usługi przez firmę pośredniczącą przekazywana za pośrednictwem poczty, banku lub B. będzie wpływać na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, Spółka będzie miała prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego do 31 grudnia 2016 r., na mocy § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl