IPPP2/443-999/11-4/JO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-999/11-4/JO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług kształcenia zawodowego w formie wykładów, warsztatów, odczytów referatów na sympozjach, konferencjach i kongresach finansowane w całości ze środków publicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług kształcenia zawodowego w formie wykładów, warsztatów, odczytów referatów na sympozjach, konferencjach i kongresach finansowane w całości ze środków publicznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27 września 2011 r. znak IPPP2/443-999/11-2/JO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Stowarzyszenie-zwraca się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w indywidualnej sprawie dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku od towaru usług dla świadczonej działalności szkoleniowej w zakresie geodezji i kartografii.

Stowarzyszenie (zwane dalej: "S.") jest dobrowolnym samorządnym, pozarządowym zrzeszeniem o charakterze naukowo-technicznym.

Celem S. działalności jest podnoszenie poziomu wiedzy, kultury technicznej i kwalifikacji oraz kształtowanie właściwego poziomu etyki zawodowej członków Stowarzyszenia, popularyzacja w społeczeństwie zagadnień z dziedziny geodezji i kartografii, oraz prowadzenia wymiany doświadczeń naukowo-technicznych z krajowymi i zagranicznymi organizacjami w dziedzinie geodezji i kartografii.

Działalność swoją realizuje poprzez organizację zebrań, zjazdów, narad, konferencji naukowych, sympozjów, kursów, wystaw, pokazów, wycieczek naukowo-technicznych.

Poza prezentacją referatów naukowych w trakcie sympozjów i konferencji - są one publikowane w ogólnopolskim wydawnictwie S. "P." oraz w zależności od finansów w miesięczniku "G.". Polscy naukowcy nie mają możliwości prezentować swoich osiągnięć w międzynarodowych czasopismach naukowych z powodu braku mechanizmów finansowych do ich promowania, oraz niskich nakładów z budżetu państwa na naukę. S. w zależności od swojego budżetu promuje wiedzę naszych naukowców w zakresie geodezji i kartografii w kraju i poza jego granicami.

Stowarzyszenie posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Miasto jako "Ośrodek-placówka oświatowo-wychowawcza w zakresie przygotowania do państwowego egzaminu na uprawnienia zawodowe w dziedzinie..."

Na podstawie Klasyfikacji PKWiU symbol - 80 "Usługi w zakresie edukacji", symbol 91 "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane."

W art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do 31 grudnia 2010 r. działalność stowarzyszenia była zwolniona z podatku od towarów i usług - w załączniku nr 4 - Rozporządzeniem Ministra Finansów.

Od 1 stycznia 2011 r. załącznik nr 4 został włączony w artykule 43 do ustawy, natomiast działalność Stowarzyszeń naukowo-technicznych "profesjonalnych" została pominięta w zwolnieniach.

S. jest zmuszone korzystać z przepisów ustawy jak inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie:

1.

art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w zakresie kursów przygotowawczych do egzaminów na uprawnienia zawodowe geodetów i kartografów oraz szkoleń i seminariów - spełniających kryteria Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych" na podstawie art. 66 ust. 1 ustawy o systemie oświaty (czyli prowadzona jest dokumentacja przebiegu kształcenia jak: dziennik zajęć, program nauczania, wymiaru godzin oraz wydane zaświadczenia ukończenia szkolenia czy kursu.

2.

art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) w zakresie organizacji i przeprowadzania egzaminów na uprawnienia zawodowe geodetów i kartografów.

Publikowane interpretacje Izb Skarbowych na początku roku po wejściu w życie nowych przepisów - nie określały jednoznacznie prawa do zwolnień usług kształcenia zawodowego z podatku.

Dlatego, dla szkoleń nie spełniających przepisów ustawy o systemie oświaty, takich jak narady, sympozja, szkolenia, konferencje naukowe, kongresy Stowarzyszenie poszukuje podstawy do zwolnienia - natomiast dotychczas przeprowadzone usługi - opodatkowywało 23% stawką VAT.

Pobierając opłaty od uczestników ww. usług S. odprowadza 23% należnego podatku VAT. Powyższe opłaty zawierają głównie koszty wyżywienia i zakwaterowania uczestników. Z otrzymanych faktur za ww. usługi opłacanych w całości przez organizatora - czyli S. - naliczony podatek na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy nie podlega odliczeniu - powodując, że usługi te są opodatkowane podwójnie. Uczestnikami tego rodzaju konferencji, sympozjów są..., w większości przedstawiciele uczelni wyższych, ośrodków naukowych oraz urzędów: Wojewódzkich, Marszałkowskich, Miast, Gmin i Polska Akademia Nauk, zwolnionych podmiotowo z podatku bez prawa do zwrotu podatku naliczonego z otrzymanych od nas (czyli organizatora) faktur.

Coraz liczniej ww. urzędy warunkują swój udział w naszej działalności naukowo-szkoleniowej od zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku VAT, ponieważ w ramach oszczędności środków finansowych nie ma przyzwolenia Urzędów na zwiększenie wydatków o podatek.

Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń G. z siedzibą w Kopenhadze w Danii, której jesteśmy członkiem, wyraziła zdziwienie z obciążenia w Polsce podatkiem VAT działalności naukowej jaką prowadzi S.

W dniach 19-21 stycznia 2011 r. w O. odbyła się narada szkoleniowo-robocza, której uczestnikami byli pracownicy samorządowi finansowani w całości ze środków publicznych oraz jedna osoba fizyczna finansowana z własnych środków.

Obecnie dwa Urzędy Marszałkowskie w Ł. i Województwa P. zwróciły się do G. o korektę podatku i zwrot nienależnie pobranej kwoty - z powołaniem na art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi w zakresie kształcenia zawodowego pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem Stowarzyszenia mające na celu uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych - bez względu na czas trwania i formę przekazywania wiedzy poprzez wykłady, warsztaty, odczyty referatów na sympozjach, konferencjach i kongresach oraz szkoleniach, finansowane w całości ze środków publicznych mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy - traktując odrębnie udział osób fizycznych i prawnych finansowane z innych środków niż publiczne jako sprzedaż usług opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) "zwalnia się od podatku (...) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 (...) finansowane w całości ze środków publicznych".

Usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, czyli inne niż w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a zatem ustawodawca dopuszcza do stosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług, usługi spełniające warunki kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, finansowane w całości ze środków publicznych.

W uzasadnieniu indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu - Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie dla Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi z dnia 10 maja 2011 r. nr ILPP1/443-191/11-4/KŁ. Tamtejszy organ informuje iż: "w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie Państwa Członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie Państwa Członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczy podatków obrotowych - wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.)

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część a ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia I stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych."

Istotne jest aby uczestnicy byli związani swoją działalnością zawodową z dziedziną geodezji i kartografii a uzyskana wiedza mogła przełożyć się na poziom świadczonych usług.

Dla prawidłowego stwierdzenia czy usługi kształcenia zawodowego są finansowane w całości ze środków publicznych - G. zobowiązany będzie od uczestników żądać oświadczeń w formie pisemnej przed wystawieniem faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność szkoleniowo-naukowa w zakresie geodezji i kartografii finansowana w całości ze środków publicznych prowadzona przez S. spełnia kryteria korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU).

Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa krajowego oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zasadniczo identyczne uregulowania zwierały przepisy § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Natomiast art. 9 cyt. ustawy stanowi, iż sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, iż jest dobrowolnym, samorządnym, pozarządowym zrzeszeniem o charakterze naukowo-technicznym. Celem jego działalności jest podnoszenie poziomu wiedzy, kultury technicznej i kwalifikacji oraz kształtowanie właściwego poziomu etyki zawodowej członków Stowarzyszenia, popularyzacja w społeczeństwie zagadnień z dziedziny..., oraz prowadzenia wymiany doświadczeń naukowo-technicznych z krajowymi i zagranicznymi organizacjami w dziedzinie.... Działalność swoją realizuje poprzez organizację zebrań, zjazdów, narad, konferencji naukowych, sympozjów, kursów, wystaw, pokazów, wycieczek naukowo-technicznych. W ramach przedmiotowych usług pobiera od ich uczestników opłaty, które głównie zawierają koszty wyżywienia i zakwaterowania uczestników. Uczestnikami są w większości przedstawiciele uczelni wyższych, ośrodków naukowych oraz urzędów: Wojewódzkich, Marszałkowskich, Miast, Gmin i Polskiej Akademii Nauk.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazał, iż udział uczestników w przedmiotowych wykładach, warsztatach, odczytach referatów na sympozjach, konferencjach i kongresach oraz szkoleniach będzie finansowany w całości ze środków publicznych, na dowód czego uczestnicy szkoleń będą składać stosowne oświadczenia.

Należy wskazać, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie wskazanym we wniosku, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego tychże osób, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Realizacja przedmiotowych usług ma bowiem na celu uaktualnianie wiedzy do celów zawodowych w zakresie....

W sytuacji udziału w przedmiotowych wykładach, warsztatach, odczytach referatów na sympozjach, konferencjach i kongresach oraz szkoleniach osób, za które należność jest regulowana ze środków publicznych, spełniona jest także druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku ww. usług organizowanych przez Wnioskodawcę, tj. usługi są w całości finansowane ze środków publicznych.

W tym miejscu należy wskazać, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy warunkujący zwolnienie od podatku usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego odwołuje się do finansowania świadczonych usług ze środków publicznych. Zatem o zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia nie decyduje złożone przez uczestników szkoleń oświadczenie, lecz w tym przypadku status jednostki będącej usługobiorcą, tzn. jednostka zaliczana do sektora finansów publicznych (art. 9 ustawy o finansach publicznych), a także dokonująca zapłaty ze środków publicznych (art. 5 ust. 1 pkt 2-5 ustawy o finansach publicznych).

Zatem, świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi podnoszące kwalifikacje zawodowe w zakresie..., mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) z uwagi na fakt, iż świadczone są na rzecz jednostek sektora finansów publicznych. Tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, gdyż o zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczenia przedmiotowych wykładów, warsztatów, odczytów referatów na sympozjach, konferencji i kongresów oraz szkoleń nie przesądza posiadanie przez Stronę przedmiotowego oświadczenia, lecz status usługobiorców.

Ponadto, Tut. Organ nadmienia, że świadczenie tych samych usług dla osób (podmiotów), za których należność nie będzie regulowana ze środków publicznych będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl