IPPP2/443-992/13-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-992/13-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur/innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur/innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie w 2012 r. złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi (Małe Projekty) Tytuł: "Spotkania i....".

Celem projektu jest umożliwienie mieszkańcom okolicznych gmin z obszaru L. uczestnictwa w wydarzeniu kulturalno-promocyjnym, oraz promocja lokalnych walorów poprzez organizację imprezy pod tytułem "M....". Organizacja festynu rodzinnego połączonego z grami, zabawami, zawodami sportowymi oraz integracją rodzin wielopokoleniowych. Zapoznanie uczestników festynu z pracą straży pożarnej - pokaz wozu i ekwipunku strażackiego, prezentacji historii straży pożarnej w R. z okazji 100-lecia jej powstania.

Projekt ma charakter niekomercyjny - organizator w związku z realizacją nie czerpie żadnych dochodów materialnych.

Projekt obejmuje: zakup artykułów spożywczych, materiałów promocyjnych (ulotki, plakaty), nagród dla uczestników konkursów, oraz pracę własną organizatora (przygotowanie konkursów, miejsca imprezy itp.). Operacja nie ma charakteru inwestycyjnego.

W 2013 r. Stowarzyszenie podpisało umowę z Urzędem Marszałkowskim woj. mazowieckiego na realizację projektu. Impreza została zrealizowana i składany jest wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego. W razie zadeklarowania podatku VAT jako kosztu kwalifikowalnego obowiązkiem beneficjenta jest dostarczenie jako załącznika do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji ws. możliwości odzyskania podatku VAT.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT-7. Nabywane usługi i towary niezbędne do realizacji projektu nie były/nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur/innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej... (działanie 413 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy,

Realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle regulacji zawartej w art. 86 ust. 1 Ustawy prawo do obniżenia przez podatnika podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania o czynności opodatkowanych. Skoro zatem Stowarzyszenie nie wykonuje czynności opodatkowanych, to nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Generalna zasada określona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z okoliczności niniejszej sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi (Małe Projekty) - tytuł: "Spotkania i zabawy rodzinne: M". Celem projektu jest umożliwienie mieszkańcom okolicznych gmin z obszaru L uczestnictwa w wydarzeniu kulturalno-promocyjnym, oraz promocja lokalnych walorów poprzez organizację imprezy pod tytułem "M". Organizacja festynu rodzinnego połączonego z grami, zabawami, zawodami sportowymi oraz integracją rodzin wielopokoleniowych. Zapoznanie uczestników festynu z pracą straży pożarnej - pokaz wozu i ekwipunku strażackiego, prezentacji historii straży pożarnej w Roszczepie z okazji 100-lecia jej powstania. Projekt obejmuje zakup artykułów spożywczych, materiałów promocyjnych (ulotki, plakaty), nagród dla uczestników konkursów, oraz pracę własną organizatora (przygotowanie konkursów, miejsca imprezy itp.). Projekt ma charakter niekomercyjny - organizator w związku z realizacją nie czerpie żadnych dochodów materialnych. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT-7. Nabywane usługi i towary niezbędne do realizacji projektu nie były/nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Skoro w przedstawionych okolicznościach nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu "Spotkania i zabawy rodzinne: M" nie były/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT zatem nie ma On możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur/innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze treść przywołanych przepisów na tle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz fakt, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl