IPPP2/443-974/12-2/MM - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług polegających na przeprowadzeniu konkursu również w części odpowiadającej wartości nabytych i wydawanych przez organizatora nagród.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-974/12-2/MM Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług polegających na przeprowadzeniu konkursu również w części odpowiadającej wartości nabytych i wydawanych przez organizatora nagród.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług polegających na przeprowadzeniu konkursu również w części odpowiadającej wartości nabytych i wydawanych przez Organizatora nagród - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług polegających na przeprowadzeniu konkursu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: A.) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na oferowaniu, sprzedaży, promowaniu i instalacji szeroko rozumianych rozwiązań telekomunikacyjnych przeznaczonych dla usługodawców i przedsiębiorstw. A. prowadzi sprzedaż bezpośrednią, jak i pośrednią za pośrednictwem sieci akredytowanych partnerów. A. jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

W związku z prowadzonymi działaniami marketingowymi A. zleca podmiotowi zewnętrznemu (dalej: Organizator) przeprowadzenie konkursów, których celem jest intensyfikacja sprzedaży produktów A. Konkursy skierowane są do pracowników podmiotów zajmujących się dystrybucją produktów A. (dalej: Uczestnicy). Uczestnicy konkursów są nagradzani z tytułu osiągnięcia określonych w regulaminie konkursu celów związanych z intensyfikacją sprzedaży produktów A.

Wykonywane przez Organizatora usługi przeprowadzenia konkursów polegają na:

* opracowaniu zasad konkursów,

* przygotowaniu narzędzi do komunikacji w związku z realizacją konkursu,

* obsłudze IT platform służących do rejestracji Uczestników i prowadzenia rankingu,

* obsłudze prawnej oraz

* nabyciu i wydawaniu nagród dla zwycięzców konkursu.

Nagrodami w konkursie są: nagrody rzeczowe (towary i usługi), bony towarowe / vouchery oraz kwoty pieniężne. Nagrody w konkursie są nabywane i wydawane przez Organizatora we własnym imieniu i na własny rachunek.W zamian za wykonanie usług przeprowadzenia konkursów Organizator otrzymuje od A. wynagrodzenie. W kalkulacji wartości wynagrodzenia uwzględniana jest również wartość nabytych i wydanych przez Organizatora nagród.

Organizator wystawia na rzecz A. fakturę VAT dokumentującą wykonanie usług przeprowadzenia konkursów. Faktura wystawiana jest na podstawie wcześniej zaakceptowanegoregulaminu, który określa szczegółowo zasady konkursu, rodzaj uczestników oraz wartość nagród.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy A. przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Organizatora z tytułu świadczenia usług przeprowadzenia konkursów, również w części odpowiadającej wartości nabytych i wydanych przez Organizatora nagród.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem A. przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Organizatora z tytułu świadczenia na jej rzecz usług przeprowadzenia konkursów, w tym również w części odpowiadającej wartości nabytych / wydanych przez Organizatora nagród.

Powyższe stanowisko A. argumentuje następująco:

Prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT cyt.:"W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 16, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)".

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT cyt.:"Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług."

W świetle art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT podatnik jest uprawniony do odliczenia naliczonego podatku VAT jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

* podatnik nabył towary lub usługi;

* nabycie towarów klub usług zostało udokumentowane fakturami VAT, na których została wykazana kwota podatku VAT

* nabyte towary i/lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Spełnienie łącznie wskazanych powyżej warunków uprawnia podatnika do odliczenia naliczonego podatku VAT w kwocie wykazanej na fakturze zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT.

Warunek 1

Nabycie przez A. kompleksowej usługi przeprowadzenia konkursu

W sytuacji A., przeprowadzenie konkursu wiąże się z koniecznością wykonania przez Organizatora szeregu czynności, do których należą m.in.:

* opracowanie zasad konkursów;

* przygotowanie narzędzi do komunikacji w związku z realizacją konkursu;

* obsługa IT platform służących do rejestracji uczestników i prowadzenia rankingu;

* obsługa prawna konkursu;

* nabycie i wydawanie nagród dla zwycięzców konkursu.

Z punktu widzenia gospodarczego powyższe czynności łącznie stanowią jedno kompleksowe świadczenie polegające na przeprowadzeniu konkursów. Ustawa o VAT ani nie definiuje jakie świadczenia należy uznać za świadczenia kompleksowe, ani nie reguluje sposobu opodatkowania VAT takich świadczeń. Takiej definicji nie podaje również Dyrektywa VAT.

Pojęcie świadczenia kompleksowego oraz zasady jego opodatkowania zostały ukształtowane w jednolitej linii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) np.:

* Wyrok TSUE w sprawie Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris Van Finacien z 27 października 2005 r. C-41/04, cyt.:

"Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętnego konsumenta, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT".

* Wyrok TSUE w sprawie RLRE Tellmer Property sro przeciwko Financni reditelstvi v Usti nad Labem z dnia 11 czerwca 2009 r. C-572/07, cyt.:

"w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy. Ponadto można również uznać, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.

W świetle powyższych wyroków TSUE usługa może zostać uznana za świadczenie kompleksowe (usługę kompleksową) jeżeli:

* składa się z kilku elementów (usług częściowych), które razem stanowią jedno świadczenie,

* wszystkie elementy (usługi częściowe) są ze sobą nierozerwalnie związane i z perspektywy nabywcy stanowią jedną usługę,

* tylko łączne wykonanie usług częściowych składających się na świadczenie kompleksowe zaspokaja potrzeby nabywcy,

* rozdzielenie poszczególnych usług częściowych wchodzących w skład świadczenia kompleksowego miałoby charakter sztuczny i prowadziłoby do zaburzenia jednolitości świadczenia w aspekcie gospodarczym.

Tak rozumiane świadczenie kompleksowe podlega opodatkowaniu VAT jako jedno świadczenie.Z punktu widzenia podatku VAT oznacza to, iż nabywając usługę kompleksową podatnik nabywa wszystkie wchodzące w jej skład usługi częściowe.

Nabywając kompleksową usługę przeprowadzenia konkursu A. nabywa tym samym od Organizatora wszystkie usługi częściowe wchodzące w jej skład, w tym: usługi prawne, usługi IT oraz nabywanie i wydawanie nagród Uczestnikom konkursu.Brak wykonania jakiejkolwiek usługi częściowej składającej się na przeprowadzenie konkursu doprowadziłoby do nieprawidłowego przeprowadzenia konkursu.

W konsekwencji należy uznać, iż tylko łączne wykonanie przez Organizatora wszystkich usług częściowych pozwoli na przeprowadzenie przez niego konkursu w sposób prawidłowy, tj. zgodny z przepisami prawa oraz potrzebami A. związanymi z organizacją konkursu (osiągnięcie przez A. zakładanego efektu ekonomicznego w postaci intensyfikacji sprzedaży).

Oznacza to, że każda z usług częściowych składających się na przeprowadzenie konkursu jest niezbędna do jego przeprowadzenia. Jedną z usług częściowych jest nabycie i wydanie przez Organizatora nagród.

Wydawane nagrody są wykorzystywane przez Organizatora do świadczenia na rzecz A. usług przeprowadzenia konkursu, a ich wydanie następują w ramach świadczonej usługi. Wydanie nagród nie stanowi zatem odrębnej od organizacji konkursu czynności opodatkowanej.

W tym stanie rzeczy, wyodrębnienie z zakresu usług przeprowadzenia konkursu świadczenia polegającego na nabywaniu i wydawaniu nagród Uczestnikom, miałoby charakter sztuczny i byłoby sprzeczne z celem, w jakim został zorganizowany konkurs.

Wnioski:

Nabywana przez A. usługa przeprowadzenia konkursu świadczona przez Organizatora jest usługą kompleksową podlegającą opodatkowaniu VAT jako jedno świadczenie. Nabywając kompleksową usługę przeprowadzenia konkursów A. nabywa również wszystkie wchodzące w skład tej usługi świadczenia częściowe, w tym również świadczenia polegającego na nabywaniu i wydawaniu nagród Uczestnikom.

Warunek 2

Udokumentowanie nabycia kompleksowej usługi przeprowadzenia konkursu fakturą VAT

W celu udokumentowania wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług przeprowadzenia konkursów Organizator wystawia fakturę VAT. Na przedmiotowej fakturze Organizator wykazuje podatek VAT obliczony według stawki właściwej dla świadczenia kompleksowej usługi przeprowadzenia konkursów.

Wniosek:

A. otrzyma od Organizatora fakturę VAT dokumentującą wynagrodzenie z tytułu świadczenia kompleksowych usług przeprowadzenia konkursów, na której zostanie wykazany podatek VAT w tym również podatek VAT należny od wartości nabytych i wydanych przez Organizatora nagród.

Warunek 3

Związek nabytych usług z wykonywaniem przez A. czynności opodatkowanych VAT

Nabywane przez A. kompleksowe usługi przeprowadzenia konkursów mają na celu intensyfikację sprzedaży towarów i usług oferowanych przez A. Uczestnicy konkursów są bowiem nagradzani z tytułu osiągnięcia określonych w regulaminie konkursu celów sprzedażowych. Osiągnięcie określonych celów sprzedażowych prowadzi do efektywnego zwiększenia sprzedaży produktów oferowanych przez A.

Jako, że sprzedaż produktów oferowanych przez A. podlega opodatkowaniu VAT organizacja konkursu mającego na celu intensyfikację sprzedaży produktów A. pozostaje w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi VAT przez A.

Stanowisko A. w zakresie prawa do odliczenia VAT z faktury otrzymanej od Organizatora z tytułu wykonania usług przeprowadzenia konkursów potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydawane przez Ministra Finansów m.in.:

* w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 września 2011 r., nr IPPP3/443-814/11-4/JK, cyt.:

"Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka jako czynny podatnik VAT niejednokrotnie zleca Agencji wykonanie usług marketingowych mających na celu m.in. zwiększenie sprzedaży produktów mrożonych Spółki, zwiększenie grona nabywców, poszerzenie rynku zbytu, czy też przedstawienie informacji o nowych produktach. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Agencja świadczy kompleksowe usługi w zakresie reklamy / promocji produktów Spółki. Prowadzi obsługę techniczną akcji, nabywa, magazynuje i konfekcjonuje towary stanowiące nagrody oraz przekazuje te nagrody klientom. Działania te ukierunkowane są na zwiększenie obecnych oraz przyszłych dochodów Spółki.

(...) Spółka, jako podatnik VAT czynny, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z otrzymywanych od Agencji faktur dokumentujących zakup usług marketingowych polegających na promowaniu produktów Spółki, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług."

* w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 kwietnia 2011 r., nr IPPP2/443-352/11-2/KAN cyt.:

"W ramach wykonywanych na rzecz Spółki usług marketingowych, Agencja zobowiązuje się do realizacji zadań obejmujących m.in.:

* zakup materiałów promocyjno-reklamowych, nagród, bonów towarowych (którymi są np. otwieracze do butelek, portfele, koszulki z logo Spółki, parasole ogrodowe, akcesoria piśmiennicze, wycieczki, sprzęt komputerowy i sprzęt AGD oraz usług:

* zapewnienie personelu oraz sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia określonej usługi marketingowej,

* koordynację oraz przeprowadzenie usługi marketingowej obejmującej przekazanie materiałów promocyjno-reklamowych, nagród oraz bonów towarowych,

* ocenę i rozliczenie usługi marketingowej.

Zgodnie z powyższym, to Agencja dokonuje zakupu materiałów i nagród niezbędnych do świadczenia usługi marketingowej. Materiały promocyjne, nagrody i bony przekazywane są uczestnikom bezpośrednio przez Agencję bez pośrednictwa Spółki. Poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka, jako podatnik VAT czynny, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług marketingowych polegających na promowaniu produktów Spółki wśród konsumentów / kontrahentów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług."

* w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2011 r., nr IPPP1/443-770/09/11-5/S/AW;

* w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2011 r., nr IPPP1/443-1339/11-2/MP.

Wniosek:

Nabycie przez A. kompleksowych usług przeprowadzenia konkursów ma na celu intensyfikację sprzedaży produktów oferowanych przez A., która to sprzedaż podlega opodatkowaniu VAT Nabycie usług przez A. pozostaje zatem w związku z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Kwota podatku VAT podlegająca odliczeniu

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT cyt.:"kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług."

Kwota podatku VAT wykazana na fakturze otrzymanej przez A. od Organizatora naliczona jest od całości należnego Organizatorowi wynagrodzenia z tytułu świadczenia na rzecz A. kompleksowych usług przeprowadzenia konkursów.Wynagrodzenie to obejmuje wartość wszystkich świadczeń częściowych niezbędnych do wykonania usługi przeprowadzenia konkursów, w tym również wartość nabytych i wydanych przez Organizatora nagród.

Wniosek:

A. jest uprawniona do odliczenia kwoty podatku VAT wykazanej na fakturze otrzymanej od Organizatora obliczonej na podstawie całości zapłaconego Organizatorowi wynagrodzenia, i wydanych przez Organizatora nagród.

Podsumowanie:

Z uwagi na fakt, iż łącznie spełnione zostały wszystkie wymienione w przepisie art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT warunki tj.:

* A. nabywa od Organizatora kompleksową usługę przeprowadzenia konkursu, w skład której wchodzą również świadczenia polegającego na nabywaniu i wydawaniu nagród Uczestnikom,

* A. otrzymuje od Organizatora fakturę VAT, na której jest wykazany podatek VAT obliczony od wartości wynagrodzenia za świadczenie usługi kompleksowej,

* Nabycie kompleksowych usług przeprowadzenia konkursów pozostaje zatem w związku z czynnościami opodatkowanymi VAT.

A. jest uprawniona do odliczenia kwoty podatku VAT wykazanej na fakturze otrzymanej od Organizatora. A. jest uprawniona do odliczenia kwoty podatku VAT wykazanej na fakturze otrzymanej od Organizatora obliczonej na podstawie całości zapłaconego Organizatorowi wynagrodzenia, w tym również na podstawie tej części wynagrodzenia, która odpowiada wartości nabytych i wydanych przez Organizatora nagród.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zauważyć należy, że związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na oferowaniu, sprzedaży, promowaniu i instalacji szeroko rozumianych rozwiązań telekomunikacyjnych przeznaczonych dla usługodawców i przedsiębiorstw. Zainteresowany prowadzi sprzedaż bezpośrednią, jak i pośrednią za pośrednictwem sieci akredytowanych partnerów. W związku z prowadzonymi działaniami marketingowymi Spółka zleca podmiotowi zewnętrznemu (dalej: Organizator) przeprowadzenie konkursów, których celem jest intensyfikacja sprzedaży produktów Wnioskodawcy. Konkursy skierowane są do pracowników podmiotów zajmujących się dystrybucją produktów Zainteresowanego (dalej: Uczestnicy). Uczestnicy konkursów są nagradzani z tytułu osiągnięcia określonych w regulaminie konkursu celów związanych z intensyfikacją sprzedaży produktów Spółki.

Wykonywane przez Organizatora usługi przeprowadzenia konkursów polegają na opracowaniu zasad konkursów, przygotowaniu narzędzi do komunikacji w związku z realizacją konkursu, obsłudze IT platform służących do rejestracji Uczestników i prowadzenia rankingu, obsłudze prawnej oraz nabyciu i wydawaniu nagród dla zwycięzców konkursu.

Nagrodami w konkursie są: nagrody rzeczowe (towary i usługi), bony towarowe / vouchery oraz kwoty pieniężne. Nagrody w konkursie są nabywane i wydawane przez Organizatora we własnym imieniu i na własny rachunek. W zamian za wykonanie usług przeprowadzenia konkursów Organizator otrzymuje od Wnioskodawcy wynagrodzenie, w którego kalkulacji uwzględniana jest również wartość nabytych i wydanych przez Organizatora nagród. Organizator wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę VAT dokumentującą wykonanie usług przeprowadzenia konkursów.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii odliczenia całości podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Organizatora z tytułu świadczenia usług przeprowadzenia konkursów, również w części odpowiadającej wartości nabytych i wydanych przez Organizatora nagród.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w ramach zawartej umowy z Organizatorami na przeprowadzenie konkursów, w zakresie której Organizatorzy wydają Uczestnikom różnego rodzaju nagrody - Spółka nabywa złożoną usługę marketingową.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Dopiero za pewne odstępstwo i wyjątek należy uznać potraktowanie kilku świadczeń za jedno złożone.

Zaznaczyć należy, iż tut. Organ nie sprzeciwia się rozumieniu samej istoty świadczeń złożonych opartych na przytoczonym w uzasadnieniu wniosku orzecznictwie TSUE. Jednakże z orzecznictwa tego płynie wniosek, iż o świadczeniu złożonym można mówić, jeśli istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.

Ponadto zwrócić należy uwagę, że problem skutków podatkowych dotyczących organizowania i funkcjonowania programów lojalnościowych był przedmiotem analizy TSUE w wyroku z dnia 7 października 2010 r. w sprawach połączonych - Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs c. Loyalty Management UK i B Group Ltd (C-53/09 i C-55/09).

W powyższej sprawie Spółka B, wprowadziła program lojalnościowy dla klientów mający zachęcić ich do nabywania produktów grupy. Klienci uczestniczący w programie, nabywający produkty od Spółki B, otrzymywali punkty, które mogli wymieniać na towary lub usługi, będące prezentami lojalnościowymi. Spółka B (sponsor) zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce L (podmiot zarządzający). W ramach zarządzania programem lojalnościowym podmiot zarządzający nabywał i dostarczał klientom prezenty lojalnościowe.

W wyroku tym Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem sponsora.

Odnosząc się do kwestii możliwości uznania świadczonej przez podmiot zarządzający usługi za jedno świadczenie kompleksowe, TSUE uznał, że płatność dokonywana przez B na rzecz podmiotu zarządzającego może zostać podzielona na dwa elementy, z których każde odpowiada odrębnemu świadczeniu.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w odniesieniu do faktur otrzymanych od Organizatora z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług marketingowych, w tym w części obejmującej wartość nabytych i wydanych w ramach świadczonych usług nagród przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez Organizatora.

Tut. Organ podkreśla, że rzeczywisty charakter transakcji wskazuje na dwa odrębne świadczenia, których odbiorcami są dwa odrębne podmioty - w przypadku usługi marketingowej - Wnioskodawca, w przypadku przekazywania nagród - pracownicy podmiotów zajmujących się dystrybucją produktów Wnioskodawcy (Uczestnicy). Zauważyć należy, że Wnioskodawca w odniesieniu do przekazywanych przez Organizatora towarów (nagród) nie nabywa prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, lecz występuje jedynie jako podmiot trzeci, dokonujący zapłaty za dostawę towarów dokonywaną przez Organizatora na rzecz Uczestników.

W konsekwencji wynagrodzenie wypłacone przez Wnioskodawcę Organizatorowi obejmuje dwa elementy. Pierwszym elementem tej kwoty jest wynagrodzenie za usługi marketingowe świadczone przez Organizatorów na rzecz Wnioskodawcy. Natomiast drugim elementem kwoty jest wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę za dostawę towarów i świadczenie usług (nagród w konkursie) dokonywane przez Organizatora na rzecz Uczestników.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych przez Spółkę udokumentowanych fakturą VAT wyłącznie w zakresie nabywanych usług marketingowych z uwagi na pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez Spółkę obrotów, które mają związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej, zgodnie z przesłanką wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, od wydatków udokumentowanych fakturą VAT dotyczącą nabywanych przez Organizatorów towarów i usług (nagród), wydawanych następnie Uczestnikom, bowiem ta część kwoty stanowi zapłatę przez Wnioskodawcę (jako podmiot trzeci) za dostawę towarów i usług (nagród) dokonywanych przez Organizatora na rzecz Uczestników.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych tut. Organ wskazuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach wnioskodawcy w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Stosownie do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Odnosząc się do powołanej przez Skarżącą interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak IPPP1/443-770/09/11-5/S/AW tut. Organ podatkowy wskazuje, że interpretacja ta została wydana zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 czerwca 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 495/10) oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 kwietnia 2011 r. (I FSK 1395/10). Wskazać należy, że Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń TSUE jak również przytoczonych przez tut. Organ (C-53/09 i C-55/09) należy zwrócić uwagę na rolę jaką odgrywa Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kształtowaniu wykładni wspólnotowej, w tym wykładni prawa podatkowego. Istotę funkcji TSUE należy postrzegać nie tylko przez pryzmat dokonywanej przez niego wykładni konkretnych przepisów prawa wspólnotowego, ale również z punktu widzenia roli jego orzeczeń jako źródła prawa wspólnotowego. Należy także dodać, iż TSUE odgrywa kluczową rolę z punktu widzenia jednolitej interpretacji prawa i gwarantuje zarazem, że normy prawa wspólnotowego nie wywołają odmiennych skutków w różnych państwach. Jednakże nieuzasadnionym jest odwoływanie się do orzeczeń TSUE przez Wnioskodawcę w zakresie zagadnienia usług kompleksowych w sytuacji, gdy istnieje orzeczenie TSUE w sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji, czyli możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usługi marketingowej przez agencje. W powoływanej przez tut. Organ sprawie C-55/09 TSUE orzekł, że jeżeli faktura VAT będzie obejmowała również cenę towarów i usług wydanych przez agencje nieodpłatnie klientom, to w tej części stanowić będzie płatność dokonaną przez Wnioskodawcę jako osobę trzecią i w tej części prawo do odliczenia nie przysługuje.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl