IPPP2/443-961/11-4/KAN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-961/11-4/KAN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 31 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) na wezwanie z dnia 25 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rezygnacji ze zwolnienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 31 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) na wezwanie z dnia 25 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rezygnacji ze zwolnienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi z mężem gospodarstwo rolne, jest rolnikiem ryczałtowym. Wnioskodawczyni wzięła udział w programie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", z którego otrzymała dotację na utworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstwa. Celem tego działania jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich przez promowanie różnicowania działalności i tworzenie pozarolniczych źródeł dochodów oraz promocję zatrudnienia poza rolnictwem. Wnioskodawczyni zarejestrowała działalność gospodarczą w Urzędzie Gminy w zakresie działalności nierolniczej (niezwiązanej z gospodarstwem rolnym) - usługi wspomagające produkcję roślinną (kod PKD 01.61 Z).

W związku z tym Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne, w którym zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9.

Wnioskodawczyni nie chce rezygnować ze statusu rolnika ryczałtowego.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznaczył, iż w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" został zawarty szczegółowy wykaz nierolniczych działalności gospodarczych wspieranych w ramach działania tego programu. Działalność usługową na rzecz rolnictwa kod PKD 01.61.Z zakwalifikowano do działalności nierolniczej. Wnioskodawca wykonuje usługi przy użyciu sprzętu rolniczego (sieje zboża, uprawia glebę pod siew, sieje nawozy), zakupionym za pieniądze z dotacji, wyłącznie na rzecz osób trzecich. Wnioskodawca nie wykonuje usług we własnym gospodarstwie rolnym.

Wnioskodawczyni w deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2011 r., która została złożona w Urzędzie Skarbowym, wystąpiła o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym od zakupionych na działalność gospodarczą środków trwałych. Nadwyżka została zwrócona na konto Wnioskodawcy w terminie 25 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni prawidłowo wybrała rezygnację ze zwolnienia od podatku VAT - art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, czy musi wybrać rezygnację ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo dokonała zgłoszenia, ponieważ zakupione środki trwałe nie będą używane w prowadzonym gospodarstwie rolnym. Będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych, amortyzowane i przy likwidacji w przyszłości działalności znajdzie zastosowanie art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, tj. będzie obowiązek sporządzenia spisu z natury i opodatkowania środków trwałych pozostających na dzień likwidacji działalności wg wartości rynkowej, a nie jak rolników prowadzących gospodarstwa rolne, którzy po okresie conajmniej 3 lat prowadzenia gospodarstwa na zasadach ogólnych VAT mogą powrócić do rolnika ryczałtowego - art. 43 ust. 5 ustawy.

Rolnik ryczałtowy przed 1 kwietnia 2011 r., żeby mógł przejść na podatek VAT musiał spełniać pewne warunki zawarte w art. 43 ust. 3, to jeżeli Wnioskodawczyni nie osiągnęłaby zawartych tam obrotów, to też nie mogłaby dokonać zakupu środków trwałych na działalność pozarolniczą i zarejestrować się jako podatnik VAT, nie skorzystałaby z możliwości odliczenia podatku VAT przy zakupie sprzętu na działalność, a po przekroczeniu obrotu obecnie 150 000,00 zł musiałaby płacić podatek VAT. Zdaniem Wnioskodawczyni może prowadzić działalność gospodarczą i świadczyć usługi dla innych rolników oraz być rolnikiem ryczałtowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi z mężem gospodarstwo rolne, jest rolnikiem ryczałtowym. Wnioskodawczyni wzięła udział w programie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", z którego otrzymała dotację na utworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstwa. Celem tego działania jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich przez promowanie różnicowania działalności i tworzenie pozarolniczych źródeł dochodów oraz promocję zatrudnienia poza rolnictwem. Wnioskodawczyni zarejestrowała działalność gospodarczą w Urzędzie Gminy w zakresie działalności nierolniczej (niezwiązanej z gospodarstwem rolnym) - usługi wspomagające produkcję roślinną (kod PKD 01.61.Z). W związku z tym Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne, w którym zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9.

Wnioskodawczyni nie chce rezygnować ze statusu rolnika ryczałtowego.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni zaznaczyła, iż w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" został zawarty szczegółowy wykaz nierolniczych działalności gospodarczych wspieranych w ramach działania tego programu. Działalność usługową na rzecz rolnictwa kod PKD 01.61.Z zakwalifikowano do działalności nierolniczej. Wnioskodawczyni wykonuje usługi sprzętem rolniczym (sieje zboża, uprawia glebę pod siew, sieje nawozy), zakupionym za pieniądze z dotacji, wyłącznie na rzecz osób trzecich. Wnioskodawczyni nie wykonuje usług we własnym gospodarstwie rolnym.

Artykuł 43 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.) stanowi, iż rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Zgodnie z ww. przepisem (w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r.) rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, mógł zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

1.

dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz

2.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz

3.

prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Rolnik ryczałtowy, który zamierzał zrezygnować ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, w myśl art. 43 ust. 4 (w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r.) był obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Przepis art. 96 ust. 4 ustawy stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego obowiązane są podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy. Są to - nazywane podatnikami - podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego powstaje przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Ustawa zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 3 ustawy, który stanowi, iż w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Odnosząc zatem przedstawiony powyżej stan prawny do opisanego stanu faktycznego to nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, iż w związku ze świadczeniem w ramach własnej działalności gospodarczej usług rolniczych, mogła ona również się zarejestrować jako podatnik VAT i zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9. Świadczenie usługi rolniczej, (Wnioskodawczyni zaznaczyła, iż sieje zboża, uprawia glebę oraz sieje nawozy), nie stanowi bowiem, odrębnej od prowadzenia gospodarstwa rolnego, działalności gospodarczej, tylko nadal jest działalnością rolniczą wykonywaną w ramach prowadzonego wspólnie przez małżonków gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawczyni zaznaczyła, iż zarejestrowała działalność jako usługi wspomagające produkcję roślinną - (01.06.Z).

W załączniku nr 2 do ustawy w wykazie towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług w poz. 35 ex 01.6 występują usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0)

Po analizie przedstawionego powyżej opisu stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni powinna dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego rezygnując ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3. Tym samym Wnioskodawca występując jako podatnik VAT czynny dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (tj. dla czynności wykonywanych zarazem w ramach działalności gospodarczej oraz działalności rolniczej) występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni nieprawidłowo wybrała rezygnację ze zwolnienia od podatku VAT - art. 113 ust. 1, lub 9, gdyż biorąc pod uwagę zakres świadczonych usług, które w myśl art. 2 pkt 15, obejmują w działalności rolniczej produkcje roślinną i zwierzęcą oraz świadczenie usług rolniczych, Wnioskodawca może być zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT jedynie na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl