IPPP2/443-959/11-6/JO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-959/11-6/JO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 września 2011 r. oraz pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia udziału w lokalu użytkowym oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy lokalu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 września 2011 r. znak IPPP2/443-959/11-2/JO oraz pismem z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27 października 2011 r. znak IPPP2/443-959/11-4/JO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 1990 r. w drodze darowizny teściowa Wnioskodawczyni przekazała na rzecz jej męża i jego siostry udział w Spółce Rzemieślniczej wraz z prawem do lokalu usługowego. Lokal ten był użytkowany przez Wnioskodawczynię i męża siostry męża Wnioskodawczyni na działalność gospodarczą. Pawilony handlowe były użytkowane na gruntach Skarbu Państwa oddanych Spółce w wieczyste użytkowanie.

Warunkiem przedłużenia wieczystego użytkowania na dalszą działalność Spółki było wyburzenie starych pawilonów i postawienie w to miejsce nowych, zgodnie z wytycznymi Architektury Urzędu Miasta. Pawilony były budowane ze środków udziałowców Spółki w ramach Spółki. Każdy z udziałowców wnosił wkład na bieżąco, otrzymując faktury VAT.

Po zakończeniu budowy i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, pawilony zostały przekazane w drodze aktu notarialnego na właścicieli udziałów. Tym sposobem, w akcie notarialnym dotyczącym wspólnego pawilonu figurują dwa małżeństwa, każde po #189; udziału:

1.

Wanda K. - działalność gospodarcza, płatnik VAT,

2.

Wojciech K. - nie prowadzi działalności gospodarczej,

3.

Iwona J.- działalność gospodarcza związana z VAT (lekarz-usługi medyczne),

4.

Marek J. -działalność gospodarcza, płatnik VAT

Żadna z tych osób nie odliczała podatku VAT wykazanego w fakturach podczas budowy.

W lokalu dotychczas nie rozpoczęto działalności gospodarczej i nikt z współwłaścicieli nie poniósł żadnych nakładów na jego modernizację, która przewyższyłaby 30% wartości lokalu.

W uzupełnieniu z dnia 3.10.2011 Wnioskodawczyni dodatkowo wyjaśnia:

* akt notarialny podpisany został 4 listopada 2010 r. W akcie wymienione są 4 osoby będące współwłaścicielami w równych częściach, tj.po #188;,

* decyzja zezwalająca na użytkowanie lokalu została wydana przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w dniu 20 maja 2009 r. oraz Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego wydana dnia 28 maja 2009 r.

* faktury początkowy wystawiane były na nazwisko i imię męża -Wojciecha K.

Z uwagi jednak na fakt, że mąż Wnioskodawczyni praktycznie nie zajmował się kontaktami ze spółką budująca pawilony ze względu na obowiązki zawodowe, wystawił dla Wnioskodawczyni pełnomocnictwo do załatwiania wszelkich spraw. Od tej pory faktury wystawiane były na imię i nazwisko Wnioskodawczyni. (1/2 całości poszczególnych wpłat. Drugą częścią wpłat obciążono siostrę męża wraz z małżonkiem).

* udziały na współwłasność lokalu na mocy aktu notarialnego zostały nabyte we współwłasności małżeńskiej.

Do Biura Krajowej Informacji Podatkowej Wnioskodawczyni zwróciła się dlatego, że na pytanie pośredników, którzy zajmowali się sprzedażą pawilonu czy cena jest z podatkiem VAT czy trzeba doliczyć VAT próbowała uzyskać odpowiedź w Urzędzie Skarbowym. Tam jednak nie uzyskała jednoznacznej odpowiedzi, a taką właśnie odpowiedź chciałaby znać.

W uzupełnieniu z dnia 7 listopada 2011 r. Wnioskodawczyni wyjaśnia, iż w załączniku nr 1 do niniejszego uzupełnienia przekazuje kserokopie str. 17, 18 i 19 aktu notarialnego zawartego w dniu 4 listopada 2010 r., gdzie na str. 18 zawarta jest informacja dotycząca podatku VAT o treści: "reprezentowana Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zaś sprzedaż udokumentowana tym aktem podlega temu podatkowi i nie jest zwolniona od tego podatku", natomiast na str. 19 są inne istotne, jak Wnioskodawczyni sądzi dla wyjaśnienia sprawy, zapisy.

Wnioskodawczyni przekazuje również kserokopie kilku faktur (załącznik nr 2) wystawianych przez Spółkę w trakcie prowadzenia przebudowy pawilonów. Faktury wystawiane były w miarę postępu prac, w początkowym okresie na imię męża Wnioskodawczyni, a w późniejszym okresie, z przyczyn wyjaśnionych w poprzednim uzupełnieniu, na imię i nazwisko Wnioskodawczyni. Ogółem, faktury obejmowały #189; z kwoty określonej w akcie notarialnym, tj. 450 408,00 zł brutto i zostały przez Wnioskodawczynię zapłacone przed zawarciem aktu notarialnego.

Ponadto, Wnioskodawczyni wyjaśnia, iż lokal do chwili zawarcia aktu notarialnego nie był dotychczas użytkowany ani przez właścicieli, ani też przez inne osoby. Nie był też udostępniany ani odpłatnie ani nieodpłatnie. Jest to tzw. stan surowy zamknięty. Właściciele zdecydowani są lokal sprzedać, w takim stanie w jakim on znajduje się w chwili obecnej. Nadal Wnioskodawczyni podtrzymuje swoje stanowisko, iż od transakcji sprzedaży nie powinna płacić podatku VAT, gdyż został on już zapłacony w trakcie budowy lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy nieodliczony dotychczas podatek VAT będzie Wnioskodawczyni mogła skorygować i w jaki sposób.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przystępując do budowy pawilonu Wnioskodawczyni nie wiązała tego faktu z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Ponadto, Wnioskodawczyni była przekonana, że VAT płacony przy fakturach za budowę załatwia w całości jej zobowiązanie wobec urzędu skarbowego. Ponieważ nie widziała związku budowy ze swoją działalności gospodarczą, stąd nie były rozliczane ani koszty ponoszone na budowę, ani też Wnioskodawczyni nie potrącała VAT-u.

Pytanie dotyczy ewentualnego odliczenia zapłaconego przez Wnioskodawczynię VAT-u w wystawionych fakturach w trakcie budowy lokalu. Będzie wówczas istotne, gdy BKIP zajmie stanowisko inne niż jej. Wówczas Wnioskodawczyni miałaby prawo do odliczenia 1/2 podatku VAT wynikającego z faktur. Odbyło by się to poprzez korekty kolejnych deklaracji VAT-7 za miesiące, w których wystawione były faktury dotyczące budowy lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą" w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. zauważyć jednak należy, iż jego realizacja została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, których mowa w ust. 10, 11, 12 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji za okres w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni ponosiła koszty budowy lokalu użytkowego, do którego udział we współwłasności został przekazany w drodze aktu notarialnego w dniu 4 listopada 2010 r. Ponadto, w przedmiotowym wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż prowadzi działalność gospodarczą i jest podatnikiem VAT.

W związku powyższym, wątpliwości Zainteresowanej pojawiły się, co do kwestii odliczenia podatku VAT z faktur tytułem budowy przedmiotowego lokalu użytkowego. Wnioskodawczyni nie odliczyła do tej pory podatku VAT z ww. faktur, ponieważ uważała, iż budowa nie miała żadnego związku z prowadzoną przez nią działalnością.

Mając na uwadze przytoczone przepisy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia lokalu użytkowego przez Wnioskodawczynię spełniony został podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. wystąpił związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawczyni, która jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego związanego z ponoszonymi kosztami budowy lokalu użytkowego, o ile nie wystąpi żadna z okoliczności wyłączających prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w art. 88 ustawy o VAT.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała, iż prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem uznać należy, iż Strona podejmując decyzję o budowie lokalu użytkowego, a następnie nabyciu udziału w jego współwłasności, działała jako podatnik podatku VAT. Stąd też nie można uznać, iż nabycie przedmiotowego udziału w lokalu nastąpiło na cele prywatne Zainteresowanej, ale w celu wykorzystywania we własnej działalności gospodarczej.

Zatem, w sytuacji opisanej we wniosku poniesione przez Wnioskodawczynię koszty budowy lokalu użytkowego służyć będą do wykonywania przez Zainteresowaną czynności opodatkowanych, zakup ten będzie bowiem bezpośrednio związany z późniejszą dostawą przedmiotowego lokalu. W konsekwencji Zainteresowanej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poczynionych zakupów związanych z budową przedmiotowego lokalu użytkowego.

Reasumując stwierdzić należy, że przy założeniu, że nabyte towary i usługi, w stosunku do których Wnioskodawczyni nie odliczała podatku naliczonego związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, Strona może dokonać korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 na zasadach określonych w wymienionym art. 86 ust. 13 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, iż w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych kosztów budowy lokalu użytkowego. Natomiast w kwestiach dotyczących opodatkowania zbycia udziału w lokalu oraz prawa do rozliczenia się pozostałych współwłaścicieli tego lokalu zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl