IPPP2/443-959/09-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-959/09-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostawy towarów za eksport bezpośredni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostawy towarów za eksport bezpośredni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A (dalej jako: "Spółka" lub "Wnioskująca") zawarła z podmiotem zagranicznym, mającym siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej ("Kontrahent") i zarejestrowanym dla celów podatku VAT w Polsce umowę, zgodnie z którą:

* Kontrahent będzie składać Spółce zamówienia, na podstawie których Spółka podejmie produkcję produktów tytoniowych dla Kontrahenta;

* po wyprodukowaniu danej zamówionej partii wyrobów, Spółka dokona ich sprzedaży do Kontrahenta i wystawi Kontrahentowi fakturę VAT eksportową dokumentującą tę sprzedaż. Na fakturze tej nie pojawi się polski numer identyfikacyjny VAT nabywcy towarów;

* do chwili otrzymania od upoważnionych pracowników Kontrahenta konkretnego polecenia wysyłki produkty mogą być przechowywane na terenie magazynu Spółki

* następnie produkty będą wysyłane do miejsc docelowych poza terytorium Unii Europejskiej, wskazanych każdorazowo przez Kontrahenta oraz w czasie określonym przez Kontrahenta, na koszt i ryzyko Kontrahenta;

* Spółka będzie wskazywana jako eksporter na dokumentach eksportowych dokumentujących wysyłkę produktów do miejsc wskazanych przez Kontrahenta;

* określone działania związane z wysyłką towarów, w tym m.in. załadunek i nadzór ze strony kierownictwa magazynu oraz drukowanie niezbędnych dokumentów zgodnie z polskimi przepisami celno-podatkowymi, wykonywane będą przez Spółkę

* Spółka będzie zobowiązana do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej dla wykazania omawianych transakcji jako transakcji eksportowych dla celów podatku VAT.

W chwili złożenia wniosku nie rozpoczęto jeszcze sprzedaży eksportowej na zasadach określonych w opisanej wyżej umowie z Kontrahentem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna uznać wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej (do miejsc i w czasie określonym każdorazowo przez Kontrahenta) dokonywany w wykonaniu czynności sprzedaży towarów do Kontrahenta za eksport bezpośredni, określony w art. 2 ust. 8 lit. a) ustawy o VAT, korzystający z preferencyjnej stawki podatku 0% na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w ust. 6-9 tego artykułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tak opisanym zdarzeniu przyszłym, wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (do miejsc i w czasie każdorazowo określonym przez Kontrahenta) dokonany w wykonaniu sprzedaży towarów do Kontrahenta będzie stanowić dla Spółki eksport bezpośredni w rozumieniu przepisów o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni) lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (tzw. eksport pośredni).

Wobec powyższego, w celu uznania danej dostawy za tzw. eksport bezpośredni konieczne jest spełnienie następujących warunków:

a.

dokonanie wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty;

b.

potwierdzenie tego wywozu przez urząd celny określony w przepisach celnych;

c.

dokonanie tego wywozu w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT,

d.

dokonanie tego wywozu przez dostawcę lub na jego rzecz.

Zdaniem Wnioskującej, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełnione będą wszystkie przesłanki pozwalające na uznanie opisanej transakcji za tzw. bezpośredni eksport towarów, o którym stanowi art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy o VAT. Poniżej Spółka przedstawia argumenty przemawiające za prawidłowością takiego podejścia.

Ad. a) Dokonanie wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty

Wnioskująca zauważa, iż zgodnie z umową produkty będą wywożone poza terytorium Wspólnoty, do miejsc i w czasie określonym przez Kontrahenta. Tym samym, spełniona będzie pierwsza przesłanka pozwalająca na uznanie danej transakcji za eksport bezpośredni - dokonanie wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty.

Ad. b) Potwierdzenie wywozu towarów przez urząd celny określony w przepisach celnych

Zgodnie z umową, Spółka będzie zobowiązana do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej dla wykazania omawianych transakcji jako transakcji eksportowych. Dokumentację taką stanowi m.in. potwierdzenie wywozu towarów, do którego odnosi się art. 2 pkt 8 ustawy o VAT - tj. potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty przez urząd celny określony w przepisach celnych. Z uwagi na wdrożenie Systemu Kontroli Eksportu (ECS), polegającego na elektronicznej obsłudze zgłoszeń wywozowych składanych przez polskich eksporterów, dokumentem takim jest obecnie elektroniczny komunikat IE599, przesyłany eksporterowi (w omawianym przypadku Spółce - bardziej szczegółowe uwagi w punkcie ad. d) poniżej) przez urząd celny wywozu.

Mając na uwadze, że dokonywany przez Spółkę wywóz towarów będzie zasadniczo potwierdzany przez urząd celny w drodze wydania komunikatu IE599, zdaniem Wnioskującej uznać należy, iż w razie wydania takiego komunikatu (lub potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny określony w przepisach celnych w innej formie) spełniona będzie kolejna z przesłanek pozwalających na uznanie omawianych transakcji za eksport bezpośredni - potwierdzenie wywozu towarów przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Ad. c) Dokonanie wywozu towarów w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT

Odnosząc się do dokonania wywozu towarów w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT, Spółka podkreśla, iż wywóz towarów będzie dokonywany w wykonaniu sprzedaży towarów do Kontrahenta. Sprzedaż ta niewątpliwie powinna zostać uznana za przypadek odpłatnej dostawy towarów, w wyniku której dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o którym stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, spełniony będzie kolejny warunek umożliwiający uznanie omawianej transakcji za eksport towarów - tj. dokonanie tego wywozu w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT (sprzedaży towarów).

Ad. d) Dokonanie wywozu towarów przez dostawcę lub na jego rzecz

Zgodnie z ustaleniami z Kontrahentem, Spółka - czyli dostawca towarów - będzie wskazywana jako eksporter na wszelkich dokumentach eksportowych i to ona będzie podmiotem dokonującym formalnie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Mając zatem na uwadze, że wywóz towarów będzie dokonywany przez dostawcę towarów - Spółkę - w jej własnym imieniu, spełniona zostanie ostatnia z przesłanek pozwalających na uznanie omawianej transakcji za tzw. bezpośredni eksport towarów, o którym stanowi art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy o VAT.

Jednocześnie Wnioskująca podkreśla, iż to ona - jako podmiot dokonujący zgłoszenia eksportu towarów - dysponować będzie oryginałami dokumentów potwierdzających eksport (wydruk dokumentu IE599). Stanowi to dodatkowy argument przemawiający za tym, że w opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z tzw. eksportem bezpośrednim.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów, wskazujących, że podmiot dysponujący oryginałem dokumentów eksportowych (elektronicznym komunikatem IE599) jest uznawany za eksportera, przy czym jeżeli podmiotem tym jest dostawca towarów (tu: Spółka) dokonaną "transakcję eksportową należy uznać dla celów VAT za tzw. eksport bezpośredni.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 9 października 2008 r. (sygnatura IBPP2/443-669/08/EJ) stwierdzono, iż w sytuacji, gdy "wnioskodawca dokonując eksportu towarów, załatwia wszelkie formalności związane z procedurą wywozu lub na jego rzecz formalności tych dokonuje upoważniona agencja celna", to "tylko Wnioskodawca dysponuje elektronicznym komunikatem IE-599, potwierdzającym wywóz towaru poza granice Wspólnoty. (...) W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z tzw. eksportem bezpośrednimi".

Podobnie, również w interpretacji indywidualnej z dnia 27 stycznia 2009 r. (sygnatura IPPP3/443-123/08-3/RK) wskazano, iż gdy "z okoliczności sprawy wynika, że to Wnioskodawca będzie posiadał oryginały dokumentów potwierdzających eksport", to "w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z tzw. eksportem bezpośrednim, który zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta z preferencyjnej stawki podatku 0%, pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w ust. 6-8 tego art."

Treść tych interpretacji - wydanych odnośnie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego tożsamych co do głównych elementów z opisanym przez Spółkę zdarzeniem przyszłym, jednoznacznie potwierdza, że transakcje opisane przez Wnioskującą - z uwagi na dokonanie przez Spółkę zgłoszenia eksportowego w jej własnym imieniu i posiadanie elektronicznego potwierdzenia IE599 dla tych transakcji - będą stanowić tzw. eksport bezpośredni dla celów VAT.

Podsumowanie

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskującej w przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie przesłanki pozwalające na uznanie omawianej transakcji za tzw. bezpośredni eksport towarów dokonywany przez Spółkę, który to eksport zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT powinien korzystać z preferencyjnej stawki podatku 0% (pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w ust. 6-9 tego artykułu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl