IPPP2-443-958/10-2/IZ - Zastosowanie zwolnienia z podatku VAT do odsetek otrzymywanych od jednostki samorządu terytorialnego z tytułu odroczonej płatności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-958/10-2/IZ Zastosowanie zwolnienia z podatku VAT do odsetek otrzymywanych od jednostki samorządu terytorialnego z tytułu odroczonej płatności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla otrzymywanych odsetek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla otrzymywanych odsetek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Bank zamierza świadczyć od 2011 r. usługi polegające na przejmowaniu finansowania Jednostki Samorządu Terytorialnego ("JST") poprzez nabywanie od ich wierzyciela ("Spółka") udokumentowanych wierzytelności z tytułu umów handlowych zawartych z JST.

JST organizuje przetargi na wykonanie usług/dostawy towarów wraz z opcją długookresowego finansowania. W postępowaniu przetargowym ustalane są warunki świadczenia usług/dostaw towarów, a także dodatkowo zasady finansowania JST przez Spółkę. Finansowanie JST przez Spółkę polega na rozłożeniu na raty płatności wynagrodzenia za wykonanie usług/dostaw towarów w zamian za odsetki (kredyt kupiecki).

Spółka de facto ma świadczyć dwa rodzaje usług. Jednym świadczeniem jest wykonanie danej czynności, a drugim zapewnienie finansowania, które następuje już po wykonaniu pierwotnego świadczenia. Już w fazie postępowania przetargowego ustalane będzie między Spółką a JST, że powyższe finansowanie zapewnione będzie przez Bank poprzez cesję wierzytelności na rzecz Banku. Zasady wykonywania powyższych świadczeń będą uregulowane w umowie handlowej pomiędzy Spółką a JST. Przedmiotem cesji wierzytelności jest przeniesienie na Bank wierzytelności o zapłatę wynagrodzenie wraz z odsetkami. Bank nabędzie wierzytelność od Spółki płacąc łączną cenę w wysokości nominalnej wartości wynagrodzenia za pierwotne świadczenie, a jeżeli wynagrodzenie za pierwotne świadczenie wobec JST (bez odsetek) wynosi 100 jednostek Bank zapłaci Spółce 100 jednostek). Cesja wierzytelności na rzecz Banku będzie dokonana za wynagrodzeniem w postaci prowizji przygotowawczej. Spółka zapłaci prowizję przygotowawczą, która będzie opodatkowana 23% stawką VAT. Bank będzie odkupywał powyższe wierzytelności bez prawa regresu. Umowa cesji wierzytelności dokonywana będzie przy udziale JST. W wyniku tej transakcji Bank wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki.

W konsekwencji cesji wierzytelności Bank nabędzie przyszłe prawa związane z tą wierzytelnością tj. odsetki z tytułu odroczonej płatności przysługujące od JST. JST będzie płacić Bankowi odsetki zgodnie z zasadami określonymi w umowie handlowej zawartej uprzednio pomiędzy JST a Spółką. W umowie handlowej wysokość odsetek obliczana jest na podstawie zmiennej stopy bazowej w oparciu o WIBOR. W związku z powyższym w momencie zawarcia umowy cesji wierzytelności łączna kwota odsetek przysługująca Bankowi nie jest znana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie odsetkowe otrzymywane przez Bank od JST podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT, jako usługa udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ("Ustawa VAT").

W opinii Banku, usługi, które będą świadczone przez Bank na rzecz JST będą podlegały zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. Zgodnie z art. 43 ust. 15 pkt 1 ustawy VAT powyższe zwolnienie nie ma zastosowania do usług ściągania długów w tym faktoringu.

W przedmiotowej transakcji, Bank nabywając wierzytelność od Spółki, przejmie finansowanie JST. Finansowanie będzie dokonywane przez Bank bezpośrednio na rzecz JST. Wynagrodzenie za te czynności będzie w postaci odsetek płatnych przez JST. Odsetki otrzymywane przez Bank od JST nie będą stanowić części wynagrodzenia za usługę świadczoną na rzecz Spółki. Na podstawie cesji wierzytelności Bank nabędzie od Spółki wierzytelność z tytułu wykonanej usługi/dostawy towarów. Z tytułu cesji wierzytelności Bank obciąży Spółkę wynagrodzeniem w formie prowizji przygotowawczej. Prawo do domagania się odsetek od JST Bank nabędzie dopiero w następstwie tej cesji wierzytelności. Odsetki będą płacone Bankowi przez JST zgodnie z zasadami określonymi w umowie handlowej zawartej uprzednio pomiędzy JST a Spółką.

W przedmiotowej transakcji celem stron nie jest finansowanie Spółki, lecz finansowanie samej JST. Aby cel ten został spełniony, Spółka musi dokonać cesji wierzytelności na rzecz Banku. Sama cesja wierzytelności będzie opodatkowana 23% VAT, a podstawą opodatkowania będzie prowizja przygotowawcza przysługująca Bankowi. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Spółka oferując JST finansowanie w ramach oferty przetargowej wcześniej uzgadnia zasady tego finansowania z Bankiem. Przejęcie finansowania przez Bank w drodze cesji wierzytelności jest jednym z warunków w postępowaniu przetargowym. Oznacza to, że ostatecznym i zamierzonym celem transakcji finansowania JST jest dokonywanie tego przez Bank. Finansowanie dokonywane przez Spółkę ma jedynie charakter tymczasowy.

W opinii Banku, podmiot który wstępuje w prawa podmiotu udzielającego kredyt kupiecki, powinien podlegać analogicznym konsekwencjom podatkowym. Dwa podmioty będące w identycznej sytuacji ekonomicznej, wykonujące identyczne świadczenia, powinny podlegać identycznym konsekwencjom podatkowym. Gdyby Spółka nie dokonała cesji wierzytelności na rzecz Banku, JST płaciłby odsetki Spółce. Czynność ta byłaby zwolniona z VAT. Zwolnienie z VAT odsetek związanych z kredytem kupieckim potwierdzone jest w orzecznictwie ETS. W wyroku z dnia 27 października 1993 (sygn. C-281/91) ETS stwierdził, że odsetki podlegają zwolnieniu z VAT jako usługa finansowa, o ile odsetki należne są za okres następujący po dostawie towaru lub wykonaniu usługi. Podobne stanowisko zajął NSA. W wyroku z dnia 25 września 2008 r. (sygn. I FSK 1284/07) Sąd potwierdził, że odsetki od kredytu kupieckiego stanowią odrębną usługę pośrednictwa finansowego, która korzysta ze zwolnienia z VAT. Zdaniem Banku, przedmiotowa transakcja zbliżona jest do przypadku, w którym Bank nabywa wierzytelność nie objętą kredytem kupieckimi i zgadza się na finansowanie JST w zamian za odsetki. W tym przypadku zwolnienie z VAT usługi świadczonej przez Bank na rzecz JST nie budziłoby wątpliwości.

Z podatkowego punktu widzenia, obydwa przypadki powinny być traktowane jednakowo bowiem charakter usługi jest taki sam tj. finansowanie JST. W przedmiotowej transakcji, Bank będzie wykonywał zatem dwa odrębne świadczenia na rzecz dwóch różnych podmiotów. Jednym z nich jest usługa nabycia wierzytelności wykonywana na rzecz Spółki, drugim świadczeniem jest natomiast niezależna usługa finansowania wykonywana na rzecz JST. Wynagrodzenie z tytułu cesji wierzytelności należne Bankowi od Spółki składa się jedynie z prowizji przygotowawczej. Z tytułu zawarcia usługi cesji wierzytelności Bank nie płaci Spółce wynagrodzenia w wysokości przyszłych odsetek należnych od JST. Finansowanie związane jest bowiem z innym podmiotem.

Reasumując, zdaniem Banku, usługi finansowania, które będą świadczone przez Bank na rzecz JST stanowią usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych. Usługi te nie są zaliczane do usług ściągania długów bądź faktoringu i tym samym mieszczą się w katalogu usług zwolnionych z VAT. Bank nabywając we własnym imieniu i na własny rachunek wierzytelność Spółki wchodzi w miejsce Spółki. Jako, że przelew wierzytelności z tytułu wykonanej usługi/dostawy towarów ma charakter definitywny, dalsze losy wierzytelności są poza usługą cesji wierzytelności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl