IPPP2/443-956/10-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-956/10-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu 15 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy dokonanej w systemie TAX FREE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy dokonanej w systemie TAX FREE.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku od towarów i usług prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie detalicznej sprzedaży chemii budowlanej, artykułów elektrycznych itp. Sprzedaż jest dokonywana za pomocą kas rejestrujących na rzecz odbiorców krajowych i zagranicznych w systemie TAX FREE (najczęściej obywateli Ukrainy). Jako podmiot upoważniony, Wnioskodawca dokonuje na rzecz odbiorców zagranicznych zwrotu podatku na podstawie przepisów art. 126-129 ustawy o podatku od towarów i usług.

W miesiącu wrześniu 2010 r. doszło do nietypowej sytuacji, która nie znajduje odzwierciedlenia w przepisach cytowanej ustawy. W dniu 4 września Wnioskodawca dokonał sprzedaży towaru na rzecz odbiorcy zagranicznego. Transakcja została zarejestrowana na kasie fiskalnej, został jednocześnie wystawiony imienny dokument (zielony druk TAX FREE), do którego został dołączony paragon z kasy. Odbiorca towaru zapłacił całą należność, po czym dokonał wywozu za granicę w dniu sprzedaży. Po ponownym przyjeździe do Polski oświadczył, że dokument TAX FREE wraz z paragonem został przypadkowo wyprany, przez co uległ kompletnemu zniszczeniu.

Na dowód powyższego okazał strzępy tych dokumentów, które były jednak całkowicie nieczytelne - są one nadal w posiadaniu Wnioskodawcy. W związku z zaistniałą sytuacją Strona w dniu 27 września br. wystawiła duplikat imiennego dokumentu podróżnego, do którego dołączono kserokopię wydruku z raportu sprzedaży potwierdzającego dokonaną transakcję. Na tej podstawie Urząd Celny w Zamościu Oddział Celny w Dorohusku, na wniosek wywożącego towar, w dniu 8 października 2010 r. wystawił dokument, w którym potwierdził wywóz towaru przewożonego za dokumentem TAX FREE wystawionym z datą 4 września 2010 r.. Na tej podstawie Wnioskodawca dokonał zwrotu podatku VAT podróżnemu, który potwierdził jego odbiór - na duplikacie dokumentu potwierdzającego wywóz towarów - z datą 26 listopada 2010 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej powyżej sytuacji Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania (do wyżej opisanej dostawy) stawki podatku VAT 0% na podstawie art. 129 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeśli tak, to w rozliczeniu za który miesiąc prawo do pomniejszenia podatku należnego może być zrealizowane.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 129 upoważniają sprzedawcę do zastosowania 0% stawki podatku VAT w przypadku wywozu towarów przez podróżnych po spełnieniu warunków w nim zawartych, w tym m.in. poprzez otrzymanie przez podatnika dokumentu określonego w art. 128 ust. 2 ustawy zawierającego potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty. Dokumentem tym w myśl art. 128 ust. 2 ustawy jest imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę zawierający w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Ponadto wywóz towarów powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu powinien być również dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej. Niestety przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują sytuacji opisanej powyżej. Tym niemniej Wnioskodawca pragnie wskazać, iż mimo fizycznego braku dokumentu potwierdzającego wywóz, wszystkie pozostałe warunki uprawniające sprzedawcę do zastosowania 0% stawki podatki przy wywozie towarów przez podróżnego poza terytorium Wspólnoty zostały zachowane.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe uprawnia go do zastosowania prawa wynikającego z art. 129 ustawy o VAT.

Realizacja prawa do opodatkowania takiej dostawy stawką 0% następuje w myśl postanowień art. 129 ust. 1 pkt 2 ustawy - jeżeli przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy sprzedawca otrzymał dokument TAX FREE, zawierający potwierdzenie wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz w terminie późniejszym, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Na tej podstawie można stwierdzić zdaniem Wnioskodawcy, że upoważnienie do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla opisanej dostawy, może być zrealizowane w rozliczeniu za listopad 2010 r., gdyż przed upływem złożenia deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy, sprzedawca dysponował dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty i dokumentującym zwrot podatku VAT dla podróżnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Stosownie do art. 128 ust. 1 ww. ustawy, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu zaś winien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej - zgodnie z art. 128 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 128 ust. 3 ustawy o VAT, urząd celny potwierdza wywóz towarów na dokumencie, o którym mowa powyżej, po okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Stosownie do art. 129 ust. 1 ww. ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem, że:

1.

spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz

2.

przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc, podatnik nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, jest on obowiązany do zastosowania stawki podatku właściwej dla sprzedaży danego towaru w kraju.

Zgodnie z art. 129 ust. 2 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż sprzedawca, który otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w art. 129 ust. 1 pkt 2 ustawy, może dokonać korekty podatku należnego metodą:

* korekty podatku należnego za miesiąc, w którym została dokonana sprzedaż lub

* korekty podatku należnego za miesiąc, w którym podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Odnosząc się do kwestii wystawienia duplikatu dokumentu TAX FREE, wskazać należy, że zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Faktura będąca podstawą odliczenia, winna zawierać elementy wymienione w § 5 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ponadto, zgodnie z § 20 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej.

Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia, co wynika z § 20 pkt 3 rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 20 pkt 4 rozporządzenia wynika, iż duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Z powyższego wynika, że zarówno duplikat faktury, jak i innych dokumentów z nią zrównanych ma moc prawną równą dokumentowi pierwotnemu.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca w dniu 4 września dokonał sprzedaży towaru na rzecz odbiorcy zagranicznego. Transakcja została zarejestrowana na kasie fiskalnej, został jednocześnie wystawiony imienny dokument (zielony druk TAX FREE), do którego został dołączony paragon z kasy. Odbiorca towaru zapłacił całą należność, po czym dokonał wywozu za granicę w dniu sprzedaży. Po ponownym przyjeździe do Polski oświadczył, że dokument TAX FREE wraz z paragonem został przypadkowo wyprany, przez co uległ kompletnemu zniszczeniu. W związku z zaistniałą sytuacją Strona w dniu 27 września br. wystawiła duplikat imiennego dokumentu podróżnego, do którego dołączono kserokopię wydruku z raportu sprzedaży potwierdzającego dokonaną transakcję. Na tej podstawie Urząd Celny w Zamościu Oddział Celny w Dorohusku, na wniosek wywożącego towar, w dniu 8 października 2010 r. wystawił dokument, w którym potwierdził wywóz towaru przewożonego za dokumentem TAX FREE wystawionym z datą 4 września 2010 r..

Na tej podstawie Wnioskodawca dokonał zwrotu podatku VAT podróżnemu, który potwierdził jego odbiór - na duplikacie dokumentu potwierdzającego wywóz towarów - z datą 26 listopada 2010 r..

W tym miejscu zauważyć należy, iż podstawą dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu jest imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę, zawierający w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie. Dokument powinien być potwierdzony stemplem (zaopatrzonym w numerator) przez urząd celny potwierdzającym wywóz towaru przez podróżnego poza terytorium Wspólnoty. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon fiskalny z kasy rejestrującej, dokumentujący zakup towarów wymienionych w dokumencie. Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł nabyty towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Aby móc dokonać zwrotu podatku wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie. Paragon z kasy rejestrującej jest potwierdzeniem zawartej transakcji i jest elementem dokumentem TAX FREE, który nie może być zastąpiony innymi dowodami.

Odnosząc powyższe stwierdzenia do sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca posiada wszelkie niezbędne dokumenty stanowiące podstawę do zastosowania dla przedmiotowej transakcji stawki podatku VAT w wysokości 0%. Korekty podatku należnego Podatnik może dokonać za miesiąc, w którym otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, tj. za miesiąc listopad 2010 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych z wnioskiem załączników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl