IPPP2/443-951/12-4/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-951/12-4/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 20 listopada 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 8 listopada 2012 r. znak sprawy IPPP2/443-951/12-2/AO (skutecznie doręczone dnia 12 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Stowarzyszenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Stowarzyszenie. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 20 listopada 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 8 listopada 2012 r. znak sprawy IPPP2/443-951/12-2/AO (data doręczenia 12 listopada 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie posiada statusu klubu sportowego (nie dokonał zgłoszenia u Starosty Powiatowego o zarejestrowanie we wpisie klubów sportowych). Nie działa również jako związek stowarzyszeń i nie jest związkiem sportowym. Jest natomiast osobą prawną jako stowarzyszenie zarejestrowane w KRS, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Wszelkie środki pozyskane czy też wypracowane są i będą przeznaczane na cele związane z wychowaniem fizycznym młodzieży i sportem a osiąganie zysków nie jest celem samym w sobie jak w przypadku przedsiębiorców.

W statucie stowarzyszenia Wnioskodawca ma wpisaną działalność gospodarczą "pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach", ale, zaznacza Wnioskodawca, tylko w takim celu aby móc wystawiać faktury VAT dla potencjalnych sponsorów i móc umieścić w zamian za wsparcie finansowe np. logo sponsora na strojach sportowych.

Działalność gospodarcza zatem tylko wspomaga działalność statutową i jest tylko środkiem pomagającym wypełniać cele statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie spełnia wymogi przepisów ustawy od towarów i usług w kwestii zwolnienia z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż wszelkie pozyskane środki czy zyski wypracowane przez Wnioskodawcę przeznaczone będą tylko i wyłącznie na organizowanie i uprawianie sportu i wychowania fizycznego i co za tym idzie dla osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym wydaje się Wnioskodawcy, że spełnia wymogi ustawy o podatku od towarów i usług o zwolnieniu z podatku VAT.

Faktycznym, nadrzędnym celem Stowarzyszenia jest bowiem pozyskane i wypracowane środki udostępnić młodym sportowcom poprzez finansowanie i organizowanie turniejów sportowych, obozów sportowych, udziału w różnego rodzaju rozgrywkach np. ligowych. W opinii Wnioskodawcy spełnia On zatem także warunek ustawy mówiący o nienastawianiu na osiąganie zysku.

Wnioskodawca zaznacza, że pozyskiwanie środków finansowych na sport, zwłaszcza młodzieżowy jest obecnie bardzo trudne. Przedsiębiorcy i firmy nie są zbyt zainteresowani wspieraniem sportu młodzieżowego, gdyż marketingowo nie może on zaoferować tyle co sport seniorski, choć i ten ma kłopoty ze sponsorami w obliczu kryzysu w Europie. Każda kwota, którą udaje się wypracować i przeznaczyć na sport młodzieżowy jest na wagę złota a wszelkie wydatki poniesione na młodych ludzi w przyszłości będą procentować dla dobra Państwa a więc nas wszystkich. Zapis we wspomnianej ustawie Wnioskodawca interpretuje właśnie jako umożliwienie wsparcia przez ustawodawcę sportu młodzieżowego dodatkowymi kwotami dzięki zwolnieniu stowarzyszeń spełniających wymogi z podatku VAT. Koszykówka, którą Wnioskodawca chce wspierać jest na jeszcze słabszej pozycji ze względu na mniejszą popularność w Polsce niż np. piłka nożna czy siatkówka. Braki środków uniemożliwiają często organizowanie prawidłowego wychowania fizycznego młodych ludzi, wyjazdy i udział w rozgrywkach ligowych, turniejach towarzyskich krajowych czy zagranicznych to duże wydatki, których osobno rodzice czy kluby, które bazują na wsparciu ze środków urzędów miast lub gmin, nie są w stanie pokryć. To skutkuje słabszym szkoleniem młodych sportowców. To przekłada się także potem na słabe wyniki dorosłych na olimpiadach, mistrzostwach świata czy Europy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a ww. ustawy, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Jednakże wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego, zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienia od podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Konstrukcja przywołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza zatem zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe dla usług związanych ze sportem, wskazując jednocześnie na szereg warunków, które muszą zostać spełnione łącznie, aby możliwe było zastosowanie wskazanego zwolnienia z VAT. Z przywołanego przepisu wynikają następujące podmiotowe przesłanki zwolnienia:

1.

usługodawcami muszą być podmioty posiadające status klubu sportowego, związku sportowego, związku stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu,

2.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

3.

usługobiorcami są osoby uprawiające sport lub uczestniczące w wychowaniu fizycznym.

Przesłanką przedmiotową pozytywną jest okoliczność, że dane usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Natomiast przesłanka przedmiotowa negatywna oznacza wyłączenie ze zwolnienia usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Dla przybliżenia zakresu podmiotowego opisywanego zwolnienia warto nadmienić, że działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.). Stosownie do art. 2 tej ustawy sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną. Zgodnie zaś z 3 ust. 1 cyt. ustawy działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Stosownie do art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Ustęp 2 stanowi, iż stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach). Na podstawie art. 34 tej ustawy stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi.

Istotne dla zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy jest kryterium podmiotowe, także z uwzględnieniem formy prawnej działalności. Jeśli więc podatnik nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, to mimo że jej celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, nie może korzystać ze zwolnienia. Spełnienie pozostałych wskazanych warunków tego przepisu jest samo w sobie niewystarczające dla zastosowania zwolnienia, bowiem istotnym dla zwolnienia przewidzianego w 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług jest to, iż dotyczy wyłącznie podmiotów wymienionych w przepisie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie posiada statusu klubu sportowego. Nie działa również jako związek stowarzyszeń i nie jest związkiem sportowym. Jest natomiast osobą prawną jako stowarzyszenie zarejestrowane w KRS, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Wszelkie środki pozyskane czy też wypracowane są i będą przeznaczane na cele związane z wychowaniem fizycznym młodzieży i sportem a osiąganie zysków nie jest celem Wnioskodawcy. W statucie stowarzyszenia Wnioskodawca ma wpisaną działalność gospodarczą "pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach", tylko w takim celu aby móc wystawiać faktury VAT dla potencjalnych sponsorów i móc umieścić w zamian za wsparcie finansowe np. logo sponsora na strojach sportowych. Działalność gospodarcza tylko wspomaga działalność statutową i jest środkiem pomagającym wypełniać cele statutowe. Wszelkie pozyskane przez Wnioskodawcę środki czy zyski wypracowane przeznaczone będą tylko i wyłącznie na organizowanie i uprawianie sportu i wychowania fizycznego dla osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada statusu klubu sportowego, związku sportowego ani nie działa jako związek stowarzyszeń. Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Wszelkie pozyskane czy wypracowane środki są i będą przeznaczane na cele związane z wychowaniem fizycznym młodzieży i sportem. Wnioskodawca finansuje i organizuje dla młodych sportowców turnieje sportowe, obozy sportowe i udział w różnego rodzaju rozgrywkach. Osiąganie zysków nie jest celem Wnioskodawcy. Działalność gospodarcza "pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach" wspomaga działalność statutową i jest środkiem pomagającym wypełniać cele statutowe.

Analiza przywołanego przepisu w świetle przedstawionego opisu sprawy pozwala na stwierdzenie, że organizacja turniejów sportowych, obozów sportowych i udziału w różnego rodzaju rozgrywkach to usługi konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Z uwagi na fakt, iż usługi te świadczone są na rzecz młodych sportowców za spełnioną należy uznać przesłankę dotyczącą usługobiorców określonych w niniejszym przepisie. W niniejszych okolicznościach spełniona jest również przesłanka przywołanego przepisu odnośnie celu statutowego działalności Wnioskodawcy. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca wszelkie środki przeznaczane są i będą na organizowanie i uprawianie sportu. Zatem warunek dotyczący nie nastawienia się na osiąganie zysków także jest spełniony. Wobec tego spełnione są przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 32 lit. a-c. Jednakże regulacja art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT z niniejszego zwolnienia wyłącza usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną. Tym samym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi reklamowe polegające na umieszczeniu logo sponsora na strojach sportowych w zamian za wsparcie finansowe na rzecz potencjalnych sponsorów dokumentowane fakturami VAT jako wyłączone przedmiotowo z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług nie korzystają z wskazanego zwolnienia.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na brak spełnienia łącznie wszystkich przesłanek podmiotowych i przedmiotowych wskazanych w tym przepisie. Przepis natomiast określa warunki, które muszą zostać spełnione łącznie, aby możliwe było zastosowanie przewidzianego zwolnienia.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl