IPPP2/443-949/09-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-949/09-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie prowadził sklep internetowy. Sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych przekroczy 20 000 zł, co spowoduje konieczność ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Podatnik na rachunek bankowy będzie otrzymywał przedpłaty, a towary wysyłała klientom, zawoził do nich własnymi pojazdami lub też klienci będą przyjeżdżać po towar do podatnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Podatnik może rejestrować otrzymanie przedpłaty w następnym dniu roboczym, jeżeli bank prowadzący rachunek zaksięguje wpłatę po zakończeniu pracy biura handlowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, według art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania należności, jeżeli otrzymano ją przed wydaniem towaru. § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), obliguje "przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży": Nie mówi jednak, że ma się to odbyć natychmiast lub tego samego dnia. § 7 także nakazuje "sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym". Brzmienie tego przepisu dopuszcza sytuację, kiedy część transakcji jest rejestrowana później, a raport dobowy jest sporządzanych w kolejnym dniu roboczym.

Wspólnicy Spółki lub osoby zatrudnione przez podatnika będą regularnie sprawdzać operacje księgowane przez bank. Po zauważeniu, że wpłynęła przedpłata, będą wystawiać paragon i pakować zamówiony przez klienta towar, żeby mu go przesłać, zawieźć lub umożliwić odbiór na miejscu. Będzie się jednak zdarzać, że część operacji zostanie zaksięgowanych przez bank po zakończeniu pracy biura handlowego albo nawet w nocy po zmianie daty. Przyjmowanie przedpłat na rachunek bankowy odbywa się całodobowo. Księgowania prowadzone przez systemy bankowe także wykonują się całodobowo. Będą się także zdarzać różnice pomiędzy dniami roboczymi banku, który jest dużą firmą i mikroprzedsiębiorstwa prowadzonego przez podatnika, np. 2 maja lub piątek po Bożym Ciele mogą być wolne od pracy. Mogą się także pojawić kłopoty techniczne niezależne od podatnika, jak przerwy w elektronicznym dostępie do konta, awarie łącza internetowego, które uniemożliwią bieżącą obserwację rachunku bankowego.

Zgodne z przepisami o kasach rejestrujących będzie ewidencjonowanie takich przedpłat w następnym dniu roboczym, na początku pracy w tym dniu. Po zarejestrowaniu wszystkich takich przedpłat będzie trzeba sporządzić raport dobowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl