IPPP2/443-942/11-2/JW - VAT w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach zawartych umów zlecenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-942/11-2/JW VAT w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach zawartych umów zlecenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach zawartych umów zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach zawartych umów zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2009 oraz 2010 Wnioskodawca zawarł umowy zlecenia, których przedmiotem było opracowywanie i analiza statystyk sprzedaży. Zleceniodawca to spółka prawa handlowego zajmująca się handlem hurtowym, działająca w branży kosmetyków luksusowych. Umowy zlecenia o identycznej treści były zawierane na okresy miesięczne. Sporządzanie statystyk było podyktowane wymaganiami kontrahentów (dostawców), z którymi zleceniodawca miał podpisane kontrakty na dystrybucję kosmetyków w Polsce. Opracowane statystyki były wykorzystywane przez zlecającego do podejmowania szeregu dalszych decyzji zarządczych w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, a dotyczących dystrybucji, inwestycji i dalszego rozwoju spółki. Każde wykonywane przez Wnioskodawcę zestawienie statystyczne oraz analiza były opracowywane przy użyciu arkusza kalkulacyjnego Excel na podstawie indywidualnego zlecenia wykonania - wraz ze zleceniem Wnioskodawca otrzymywał wszystkie niezbędne narzędzia pracy do opracowania statystyk, które stanowiły własność zlecającego. Po opracowaniu części zestawień statystycznych, w wyznaczonym terminie i w ustalonej formie, Wnioskodawca przekazywał je zlecającemu. W ramach nadzoru, kontroli i kierownictwa zlecający weryfikował sporządzone statystyki i w razie konieczności zlecał Wnioskodawcy naniesienie niezbędnych zmian. Ze strony zlecającego nadzór i kierownictwo nad opracowywanymi statystykami sprawował dyrektor finansowy spółki.

Za należyte i staranne opracowanie zestawień statystycznych Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie w umówionej wysokości na podstawie wystawionego rachunku potwierdzającego wykonanie pracy, w terminie i w sposób ustalony w umowie. Rozliczenie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaty wynagrodzenia za wykonanie umowy następowało z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Zgodnie ze stanem faktycznym oraz zapisami zawartymi w umowach, prace zlecone wykonywane były za ustalonym wynagrodzeniem, pod nadzorem i kierownictwem ze strony zleceniodawcy, przy zapewnieniu narzędzi pracy przez zleceniodawcę. Ponadto Wnioskodawca był zobowiązany do wykonywania pracy z należytą starannością. Dodatkowo umowy precyzowały, iż odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonane prace zlecone ponosi wyłącznie zleceniodawca, a do spraw nie uregulowanych umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone czynności w ramach zawartych umów korzystały z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane w ramach zawartych umów nie mają cech wykonywanych niezależnie (samodzielnie) i jako takie korzystają z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż spełniają wszystkie przesłanki o jakich mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

1.

Wykonywane czynności nie stanowią działalności gospodarczej, gdyż przychody z tytułu tej umowy zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - uzyskane przez Wnioskodawcę przychody są przychodami ze źródła działalność wykonywana osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a, z kosztami uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

2.

Zawarte umowy zlecenia zawierają szczegółowe uzgodnienia odnośnie warunków pracy oraz zasad wypłaty i wysokości wynagrodzenia, zaś istnienie tych warunków spełnia ustawowy wymóg dotyczący istnienia więzów prawnych pomiędzy zlecającym, a wykonawcą odnośnie warunków pracy i wynagradzania.

3.

Kwestia odpowiedzialności zlecającego za wykonywane przez Wnioskodawcę prace zlecone wynika z postanowień zawartych umów zleceń. Ponadto zgodnie z postanowieniami zawieranych umów do spraw nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

Należy tutaj również dodatkowo wskazać na przepisy Kodeksu cywilnego art. 429 i art. 474 - mające zastosowanie do stosunków prawnych powstających między dającym zlecenie, a przyjmującym zlecenie. Przepisy te określają zasady odpowiedzialności dającego zlecenie wobec osób trzecich za działania wykonującego czynności. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wymagają, aby określone były zasady odpowiedzialności, a to właśnie czynią mające tutaj zastosowanie wskazywane przepisy Kodeksu cywilnego.

Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w ramach zawieranych umów zleceń nie mają charakteru samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej. To podmiot zlecający zapewniał niezbędne narzędzia do sporządzania statystyk sprzedaży, zatwierdzał wykonaną pracę, wskazywał na niezgodności, konieczności zmian, poprawek i uzupełnień - ściśle koordynował wykonywaną pracę oraz wykorzystywał opracowane statystyki i analizy w sposób nieograniczony. Wnioskodawca nie był obciążony w związku z wykonywaną pracą żadnymi dodatkowymi nakładami, korzystał z informacji i danych dostarczanych przez zlecającego - ryzyko ekonomiczne obciążało zlecającego. Wnioskodawca nie funkcjonował w warunkach niepewności i ryzyka ekonomicznego prowadzonego przedsięwzięcia, nie był też narażony na wahania popytu czy konkurencję.

Wnioskodawca w oparciu o umowy zlecenia działał w imieniu zleceniodawcy i na jego rachunek, pod nadzorem, kontrolą i kierownictwem ze strony zleceniodawcy, za gwarantowanym wynagrodzeniem, a zleceniodawca w ramach powierzonej mu czynności przejął odpowiedzialność za jego działania, a więc czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie stanowią wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za wykonaną usługę i nie powstaje obowiązek opodatkowania świadczonych usług podatkiem od towarów i usług.

Takie stanowisko w podobnej sprawie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając interpretację indywidualną w dniu 17 czerwca 2009 r., sygnatura IPPP2/443-400/09-2/AZ. Podniesiony problem dotyczył umowy o dzieło zawartej między podatnikiem, a instytutem w zakresie osobistego wykonania usługi badawczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem uznania, że czynność wykonywana na podstawie zawartej umowy zlecenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Stosownie bowiem do postanowień art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wskazać należy, iż w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Wskazany wyżej przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wymaga, aby działalność wykonującego zlecenie była wykonywana w warunkach zbliżonych do umowy o pracę, w szczególności w zakresie podporządkowania zleceniobiorcy co do warunków realizacji umowy, odpowiedzialności oraz ponoszonego ryzyka wykonywanych czynności i odpowiedzialności wobec osób trzecich.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w roku 2009 oraz 2010 zawarł umowy zlecenia, których przedmiotem było opracowanie i analiza statystyk sprzedaży. Podmiot zlecający zapewniał niezbędne narzędzia do sporządzania statystyk sprzedaży, zatwierdzał wykonaną pracę, wskazywał na niezgodności, konieczności zmian, poprawek i uzupełnień - ściśle koordynował wykonywaną pracę oraz wykorzystywał opracowane statystyki i analizy w sposób nieograniczony. Wnioskodawca nie był obciążony w związku z wykonywaną pracą żadnymi dodatkowymi nakładami, korzystał z informacji i danych dostarczanych przez zlecającego - ryzyko ekonomiczne obciążało zlecającego. Zgodnie z zapisami zawartymi w umowach, prace zlecone wykonywane były za ustalonym wynagrodzeniem, pod nadzorem i kierownictwem ze strony zleceniodawcy, przy zapewnieniu narzędzi pracy przez zleceniodawcę. Ponadto Wnioskodawca był zobowiązany do wykonywania pracy z należytą starannością. Dodatkowo umowy precyzowały, iż odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonane prace zlecone ponosi wyłącznie zleceniodawca, a do spraw nie uregulowanych umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

Za należyte i staranne opracowanie zestawień statystycznych Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie w umówionej wysokości na podstawie wystawionego rachunku potwierdzającego wykonanie pracy, w terminie i w sposób ustalony w umowie. Rozliczenie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaty wynagrodzenia za wykonanie umowy następowało z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Mając na uwadze powołane regulacje prawne i wskazanie przez Zainteresowanego, iż przychód z zawartej umowy zlecenia jest to przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz stwierdzenie, że działa on zgodnie z zapisami zawartymi w umowach, prace zlecone wykonywane były za ustalonym wynagrodzeniem, pod nadzorem i kierownictwem ze strony zleceniodawcy, przy zapewnieniu narzędzi pracy przez zleceniodawcę oraz umowy precyzowały, iż odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonane prace zlecone ponosi wyłącznie zleceniodawca, świadczonych czynności w ramach zawartych umów nie można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Czynności powyższe objęte są zakresem art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, gdyż spełnione zostały kryteria wyłączające je z czynności stanowiących działalność gospodarczą w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie świadczone czynności z tytułu zawartych umów zlecenia nie skutkuje powstaniem zobowiązania w podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności dotyczy to uznania, iż przychód Wnioskodawcy mieści się w dyspozycji art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy również zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o stan sprawy wskazany przez Zainteresowanego. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl