IPPP2/443-937/10-2/IG - Zwolnienie z VAT przedsiębiorcy pośredniczącego w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości u którego wartość sprzedaży nie przekroczyła 150.000 zł w roku podatkowym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-937/10-2/IG Zwolnienie z VAT przedsiębiorcy pośredniczącego w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości u którego wartość sprzedaży nie przekroczyła 150.000 zł w roku podatkowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2010 r. (data wpływu 7 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT z art. 113 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT z art. 113 ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W najbliższym czasie Wnioskodawca spodziewa się otrzymać licencję Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami i zamierza po raz pierwszy w życiu otworzyć działalność gospodarczą w postaci jednoosobowej firmy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zajmując się jako przedsiębiorca pośrednictwem w kupnie, sprzedaży oraz dzierżawie nieruchomości bez doradztwa, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT szczegółowo opisanego w "Ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług" w art. 113.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego wątpliwość budzi interpretacja wykluczenia opisanego w tymże Art. 113 ww. Ustawy, a konkretnie pkt 13. podpkt 2), gdzie wyklucza się "usługi doradztwa". Wnioskodawca rozumie, że nie chodzi tu o potoczne rozumienie tego słowa, gdyż wówczas każdy usługodawca mający bezpośredni kontakt z klientem jak np. fryzjer, malarz pokojowy, dentysta, który również doradza swojemu klientowi byłby wykluczony z tego zwolnienia.

Jeśli jednak sprawdzimy określenie planowanych usług w katalogu PKD odnajdujemy:

"68.31.Z - Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami" a w "Wyjaśnieniach PKD 2007" czytamy odnośnie ww.:

"Podklasa ta obejmuje działalność agencji obrotu nieruchomościami w zakresie:

* pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości,

* doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą."

Wynika z tego, że do jednej podklasy "włożono" dwa rodzaje działalności: pośrednika oraz rzeczoznawcy majątkowego, które to wymagają zupełnie różnych uprawnień.

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami jednoznacznie rozgranicza i definiuje "Rzeczoznawstwo majątkowe" oraz "Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami". O ile wykluczenie "Rzeczoznawstwa majątkowego" z ww. zwolnienia nie budzi wątpliwości, o tyle Wnioskodawca uważa, że działalność: "Pośrednictwo w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości" przy jednoczesnej rezygnacji z usług doradztwa, powinna korzystać ze zwolnienia opisanego w art. 113 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Uważa, że rozróżnienie to wynika z faktu takiego, że pośrednik pobiera wynagrodzenie za usługę, która jest związana jednoznacznie z jakąś transakcją sprzedaży lub dzierżawy, zaś usługi doradcze takiego związku z jakimkolwiek obrotem gospodarczym mieć nie muszą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 113 ust. 1 stanowi, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 9 stanowi, że podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a) i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 13 załącznika do ww. rozporządzenia - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż zakres znaczeniowy pojęcia "usługi w zakresie doradztwa" obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem "doradca" należy rozumieć "ten, kto udziela porad". Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, "doradzać" oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie".

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, niezależnie od dziedziny, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Jednocześnie należy mieć na uwadze fakt, że od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje art. 5a ustawy o VAT, który stanowi, że - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku usług w zakresie doradztwa przepisy ustawy ani przepisy aktów wykonawczych nie powołują żadnego symbolu statystycznego tych usług i dlatego klasyfikacje statystyczne takich usług nie wpływają na możliwość zwolnienia lub opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze wskazane przepisy należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 13 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w przypadku świadczenia usług doradztwa, decydujące znaczenie od 2011 r. ma w każdym przypadku istota wykonywanych czynności.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w kupnie, sprzedaży oraz dzierżawie nieruchomości bez świadczenia usług w zakresie doradztwa.

Pośrednictwo w kupnie, sprzedaży oraz dzierżawie nieruchomości w samej swojej istocie, nie jest z założenia, usługą w zakresie doradztwa.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy, w przypadku tego rodzaju usług, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 września 2008 r. nadanym przez ustawę z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888) "wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku". Wniosek będący przedmiotem niniejszej interpretacji wpłynął do BKIP w Płocku w dniu 7 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wpłacił 75 zł W związku z tym opłata dokonana w dniu 2 grudnia 2010 r. w wysokości 35 zł. (nadwyżka ponad 40 zł) zostanie zwrócona na konto z którego została uiszczona.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl