IPPP2/443-936/10-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-936/10-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 7 grudnia 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 lutego 2011 r. sygn. IPPP2-443-936/10-2/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu dokonania przeglądu technicznego kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu dokonania przeglądu technicznego kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (zwana dalej "Spółką") posiada kasy rejestrujące wykorzystywane, zgodnie z przeznaczeniem w sieci sklepów drogeryjnych, prowadzonych przez Spółkę. Zgodnie z § 7 ust. 8 w związku z zapełnieniem modułu fiskalnego w części kas, Spółka dokonuje z udziałem pracownika Urzędu Skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej, która potwierdzona zostaje protokołem, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Kasy z wymienioną pamięcią fiskalną po ponownej fiskalizacji oraz zgłoszeniu tego faktu do Urzędu Skarbowego, wykorzystywane są do ewidencjonowania obrotów, zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy termin obowiązkowego przeglądu technicznego kasy, w której wymieniono moduł fiskalny, powinien zostać wyznaczony w okresie 24 miesięcy licząc od ponownej fiskalizacji kasy, czy też fiskalizacja po wymianie modułu nie przerywa biegu terminów przeglądów okresowych i powinien się on odbyć po upływie 24 miesięcy od ostatnio przeprowadzonego przeglądu technicznego, dokonanego przed wymianą modułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są zgłaszać do obowiązkowego przeglądu technicznego kasy u właściwego serwisanta kas w terminach wynikających z § 16 ust. 1 tegoż rozporządzenia, czyli co 24 miesiące.

W opinii Spółki ponowna fiskalizacja kasy z wymienioną pamięcią fiskalną inicjuje jedynie pracę nowego modułu, a nie kasy jako nowego urządzenia wprowadzanego do użytkowania.

Zgłoszenie ponownej fiskalizacji kasy do Urzędu Skarbowego, nie powoduje wydania przez Urząd Skarbowy decyzji o nadaniu nowego numeru ewidencyjnego.

Mając powyższe na uwadze, oraz zakres elementów jakie muszą być poddane kontroli przeprowadzanej przez serwisanta, podczas obowiązkowego przeglądu technicznego (§ 15 rozporządzenia):

1.

stan wszystkich plomb kasy i zgodność ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją serwisu kas;

2.

stan obudowy kasy;

3.

czytelność dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę;

4.

program pracy kasy i program archiwizujący, jego wersję, zgodność z zapisami w książce kasy i dokumentacją serwisu kas;

5.

poprawność działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych;

6.

poprawność działania wyświetlacza klienta;

7.

stan płyty głównej, pamięci fiskalnej kasy i modułu fiskalnego kasy co do zgodności z dokumentacją konstrukcyjną kasy, a wynik przeglądu wraz z zaleceniami należy wpisać do książki kasy;

8.

sprawdzenia stanu technicznego akumulatorów wewnętrznego zasilania kasy.

Czynność ponownej fiskalizacji kasy rejestrującej zdaniem Spółki nie przerywa biegu terminów przeglądów okresowych kasy, które odbywają się regularnie, zgodnie z § 16 ust. 1 przytoczonego wyżej rozporządzenia, obecnie co 24 miesiące, począwszy od momentu wprowadzenia urządzenia do użytkowania tj. pierwszej fiskalizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a powołanej ustawy, kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych.

Stosownie do art. 111 ust. 6b ustawy, producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących są obowiązani do uzyskania dla kas służących do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, potwierdzenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać (...).

Zgodnie z art. 111 ust. 6c ustawy, producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących, którzy uzyskali potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, są obowiązani do zorganizowania serwisu kas dokonującego między innymi przeglądów technicznych kas.

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl przepisu § 2 pkt 19 powołanego rozporządzenia, przez serwis kas rozumie się czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwacje oraz przeglądy techniczne prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia. Fiskalizacja kasy to jednokrotna i niepowtarzalna czynność inicjująca pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończona wydrukiem dobowego raportu fiskalnego (§ 2 pkt 2 rozporządzenia).

Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, stosownie do treści § 7 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani między innymi do zgłaszania do obowiązkowego przeglądu technicznego kas u właściwego serwisanta kas w terminach wynikających z § 16 ust. 1.

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani poddawać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem przez podatnika do prowadzenia ewidencji.

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem serwisu kasy rejestrującej należy rozumieć ww. czynności tj. inicjacja pracy modułu fiskalnego kasy, wykonywanie przeglądów technicznych, naprawa i konserwacja kasy.

Ustawodawca szczegółowo określając kryteria i warunki techniczne jakie musi spełniać używana przez podatnika kasa rejestrująca narzucił serwisowi jako przedstawicielowi producenta zadbanie o to, aby spełniała ona wskazane przez ustawodawcę wymagania i aby jej użytkownik mógł w pełni i prawidłowo realizować wynikające z rozporządzenia obowiązki dotyczące ewidencjonowania, tj. przede wszystkim dostosowanie kasy rejestrującej adekwatne do rodzaju prowadzonej przez użytkownika działalności poprzez dobór kasy o odpowiednich możliwościach oraz jej odpowiednie zaprogramowanie, które umożliwi drukowanie paragonów spełniających wszystkie wymagania określone w rozporządzeniu, sporządzanie raportów fiskalnych, prawidłowe przyporządkowanie stawek podatku do sprzedawanych towarów i usług itp.

W myśl przepisu § 14 ust. 1 rozporządzenia, warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas mające znaczenie dla ewidencjonowania określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 14 ust. 2 powołanego rozporządzenia, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy prowadzący serwis kas zgłasza ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

Zgodnie z przepisem § 16 ust. 1 rozporządzenia, obowiązkowego przeglądu technicznego kas, o którym mowa w art. 111 ust. 6c ustawy, dokonuje się co 24 miesiące, z zastrzeżeniem ust. 2.

Należy zauważyć, że stosownie do treści § 15 obowiązującego od 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia, przeglądem technicznym kas należy objąć:

1.

stan wszystkich plomb kasy i zgodność ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją serwisu kas;

2.

stan obudowy kasy;

3.

czytelność dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę;

4.

program pracy kasy i program archiwizujący, jego wersję, zgodność z zapisami w książce kasy i dokumentacją serwisu kas;

5.

poprawność działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych;

6.

poprawność działania wyświetlacza klienta;

7.

stan płyty głównej, pamięci fiskalnej kasy i modułu fiskalnego kasy co do zgodności z dokumentacją konstrukcyjną kasy, a wynik przeglądu wraz z zaleceniami należy wpisać do książki kasy;

8.

sprawdzenie stanu technicznego akumulatorów wewnętrznego zasilania kasy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka w związku z zapełnieniem się modułu fiskalnego w części kas, dokonuje z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej, która potwierdzona zostaje protokołem. Kasy rejestrujące z wymienioną pamięcią fiskalną po ponownej fiskalizacji oraz zgłoszeniu tego faktu do urzędu skarbowego, wykorzystywane są do ewidencjonowania obrotów.

Dopuszczona jest wymiana modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeśli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a upoważniony do tego serwis kas dokona czynności fiskalizacji modułu kasy, użytkowanie przedmiotowych kas rejestrujących jest możliwe.

Odnosząc przedstawiony opis stanu faktycznego do powołanych powyżej przepisów prawa należy stwierdzić, iż wymagane jest aby kasy rejestrujące poddawać obowiązkowym przeglądom technicznym co 24 miesiące.

Mając na względzie opisany stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawne należy stwierdzić, iż skoro po wymianie modułu fiskalnego kasy rejestrującej, dokonano fiskalizacji (aktywowania) nowego modułu fiskalnego przez uprawniony do tego serwis kas i fakt ten został zgłoszony przez wykonujący serwis kas fiskalizację do właściwego urzędu skarbowego, to w związku z tym kasa została dopuszczona do ponownego użytku tj. ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego.

Zatem, obowiązkowy przegląd techniczny kasy z wymienionym modułem fiskalnym, powinien być wykonany po upływie 24 miesięcy od wymiany modułu kasy, zgodnie z przepisem § 16 ust. 1 powołanego rozporządzenia, bowiem kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych.

W związku z powyższym wymiana modułu fiskalnego kasy i jego fiskalizacja przerywa bieg poprzedniego przeglądu technicznego dokonanego przed wymianą modułu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 31 grudnia 2010 r. Jednocześnie nadmienia się, iż w powyższym zakresie przepisy rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące od dnia 1 stycznia 2011 r. nie uległy zmianie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl