IPPP2/443-930/09-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-930/09-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r., uzupełniony pismem z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z terytorium Belgii lub Holandii na terytorium kraju oraz następnie rozpoznanie dostawy krajowej towarów dokonywanej przez Spółkę na rzecz ostatecznego kontrahenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z terytorium Belgii lub Holandii na terytorium kraju oraz następnie rozpoznanie dostawy krajowej towarów dokonywanej przez Spółkę na rzecz ostatecznego kontrahenta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada siedzibę na terytorium Polski i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Spółka posiada również magazyny w Belgii i Holandii, w związku z czym jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej także w tych krajach.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka m.in. przywozi towary z zagranicznych magazynów na terytorium Polski (w tym celu Spółka organizuje transport), a następnie sprzedaje przywiezione towary na rzecz podmiotów krajowych. Ze względów praktycznych (tj. w celu skrócenia transakcji i oszczędności kosztów), towary nie są transportowane z zagranicznych magazynów do polskiej siedziby Spółki, ale już bezpośrednio do ostatecznych polskich odbiorców.

Zgodnie z postanowieniami umów wiążących Spółkę z polskimi kontrahentami, przedmiotem sprzedaży są towary znajdujące się w magazynie polskiego kontrahenta, co oznacza, iż przedmiotem dostawy nie są towary transportowane, a przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel następuje już po dostarczeniu towarów do siedziby polskiego kontrahenta. Na etapie przemieszczania towarów z Belgii lub Holandii do Polski nie następuje zmiana właściciela.

Dla celów polskich rozliczeń z tytułu VAT Spółka rozpoznaje opisaną transakcję dwuetapowo:

* przemieszczenie towarów z Belgii lub Holandii na terytorium Polski (do magazynów ostatecznego polskiego kontrahenta) jest traktowane jako przemieszczenie towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa zrównane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów - dla celów polskich rozliczeń z tytułu VAT Spółka wystawia fakturę wewnętrzną (wskazującą jako sprzedawcę Spółkę posługującą się holenderskim lub belgijskim numerem VAT UE, a jako nabywcę Spółkę posługującą się polskim numerem VAT UE) oraz rozlicza odpowiednio podatek VAT należny i naliczony; transakcja jest wykazywana w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach towarów, a jej wartość ujmowana jest w dokumencie statystycznym Instrastat.

* sprzedaż towarów na rzecz polskiego odbiorcy jest traktowana przez Spółkę jako dostawa krajowa - transakcja dokumentowana jest fakturą VAT i opodatkowana jest według właściwej stawki VAT.

W dniu 16 września 2009 r. znak IPPP2/443-930/09-2/AS Spółka została wezwana do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby, która udzieliła pełnomocnictwa osobie podpisanej na przedmiotowym wniosku do reprezentowania Spółki, w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Ww. wezwanie skutecznie doręczono w dniu 21 września 2009 r. W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowy jest stosowany przez Spółkę sposób rozliczenia polegający na:

* rozpoznaniu w pierwszym etapie przez Spółkę transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowiącej przemieszczenie towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z terytorium Belgii lub Holandii na terytorium Polski oraz

* rozpoznaniu w drugim etapie dostawy krajowej towarów dokonywanej przez Spółkę na rzecz ostatecznego kontrahenta.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji stosowany przez Spółkę schemat rozliczania transakcji jest rozwiązaniem prawidłowym.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT) "przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju".

W pierwszym etapie transakcji opisanej w stanie faktycznym dochodzi do przemieszczenia przez Spółkę - podatnika podatku od wartości dodanej zarejestrowanego w tym celu w Belgii / Holandii - towarów należących do Spółki z terytorium Belgii lub Holandii na terytorium Polski. Na tym etapie transakcji nie dochodzi do przeniesienia własności towarów na rzecz ostatecznego kontrahenta - Spółka pozostaje właścicielem towarów do momentu realizacji drugiego etapu transakcji. Fakt, iż towary transportowane są do siedziby ostatecznego nabywcy podyktowany jest wyłącznie względami praktycznymi (oszczędność czasowa i kosztowa).

Ponadto, w drugim etapie transakcji przedmiotowe towary zostaną sprzedane przez Spółkę na rzecz polskiego kontrahenta, będą więc służyć w Polsce czynnościom wykonywanym przez Spółkę jako podatnika. Zgodnie więc z cytowanym powyżej przepisem, spełnione są wszystkie warunki uznania przemieszczenia towarów w pierwszym etapie transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o VAT, "wewnątrzwspółnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu". Jednocześnie, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 3) ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne dokonujące wewątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Konsekwentnie, zdaniem Wnioskodawcy, w zaprezentowanej sytuacji Spółka jako podatnik VAT z tego tytułu powinna rozpoznać na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a tym samym naliczyć podatek należny i naliczony z tego tytułu wystawiając fakturę wewnętrzną Transakcja powinna również zostać wykazana w Informacji Podsumowującej i Intrastat.

W drugim etapie transakcji Spółka (po wcześniejszym dokonaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - tj. przesunięcia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa) dokonywać będzie dostawy towaru na rzec polskiego kontrahenta. Towar, w momencie dostawy będzie znajdował się już w siedzibie klienta. Zgodnie bowiem z umową pomiędzy Spółką i polskimi kontrahentami, towary dostarczane w ramach opisywanej transakcji w momencie dostawy powinny znajdować się w siedzibie nabywcy. W związku z tym w opisywanej transakcji Spółka dokonywać będzie tzw. dostawy towarów bez przemieszczenia. Zgodnie z przepisem art. 22

ust. 1 pkt 3) ustawy o VAT, w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych, miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. A zatem miejscem świadczenia przy dostawie towarów dla polskiego klienta (odbiorcy) jest siedziba klienta, w której towary znajdują się w momencie dokonywania transakcji. Transakcja ma zatem charakter dostawy krajowej realizowanej w Polsce.

Spółka - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - będzie podatnikiem VAT z tego tytułu i będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT i opodatkowania transakcji jako dostawy krajowej według stawki podatku właściwej dla danej kategorii towarów.

Reasumując, mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, w ocenie Spółki prawidłowy jest stosowany przez Spółkę schemat kwalifikacji podatkowej poszczególnych etapów transakcji polegający na:

* rozpoznawaniu przez Spółkę dla celów VAT przesunięcia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z terytorium Belgii / Holandii na terytorium Polski jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce (dla którego podatnikiem VAT jest Spółka),

* a następnie na rozpoznaniu dostawy krajowej towarów dokonywanej w siedzibie ostatecznego kontrahenta w Polsce, dla której podatnikiem jest Spółka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl