IPPP2/443-93/11-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-93/11-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25 marca 2011 r. Nr IPPP2/443-93/11-2/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia dotyczącego świadczonych usług w zakresie niestacjonarnych studiów doktoranckich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia dotyczącego świadczonych usług w zakresie niestacjonarnych studiów doktoranckich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut rozpoczął swoją działalność w 1930 r. Na podstawie rozporządzenia ówczesnego Ministra Rolnictwa Instytut działa w oparciu o ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618), jest państwową jednostką organizacyjną wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrażanie i zastosowanie w praktyce.

W art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy określono, że Instytut poza podstawową działalnością określoną w art. 2 ust. 1 ustawy może również prowadzić studia podyplomowe i doktoranckie, związane z prowadzonymi przez instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, jeżeli posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych oraz odpowiednie zaplecze i warunki materialno-techniczne.

Instytut posiada uprawnienia do prowadzenia studiów doktoranckich na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie studiów doktoranckich prowadzonych przez placówki naukowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 1, poz. 2). Posiada również odpowiednie zaplecze oraz warunki materialno-techniczne do prowadzenia edukacji w tej formie. Niestacjonarne studia doktoranckie w Instytucie organizowane są nieprzerwanie od roku 2002.

Od 1 stycznia 2011 r., zgodnie z nowymi przepisami ustawy VAT w zakresie zwolnień od podatku VAT w art. 43 ust. 1 pkt 26b zostały wymienione jako usługi zwolnione, usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Jednak zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620) w art. 8 określono, że z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych tj. 1 października 2010 r., traci moc ustawa z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych. Oznacza to, że w myśl tych przepisów od 1 października 2010 r. nie ma już takiej formy organizacyjno-prawnej jak jednostki badawczo-rozwojowe, w jej miejsce powstały instytuty badawcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Instytut, który od dnia 1 października 2010 r. w myśl ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, jest instytutem świadczącym usługi w zakresie niestacjonarnych studiów doktoranckich korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy o podatku od towarów i usług czy nie.

Zdaniem Wnioskodawcy, instytuty badawcze powstały z dniem 1 października 2010 r. jako zmieniona forma organizacyjno-prawna podmiotu z dotychczasowych jednostek badawczo-rozwojowych, świadczy o tym zapis w art. 4 i 8 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki.

Instytut uważa, że jest następcą formy organizacyjno-prawnej jednostek badawczo-rozwojowych, które już od 1 października 2010 r. nie istnieją i zostały przekształcone w instytuty badawcze, spełnia wszystkie wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie studiów doktoranckich i może korzystać ze zwolnienia usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przytoczonych wyżej uregulowań prawnych wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk, jednostki badawczo-rozwojowe lub instytuty badawcze oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 19 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., dany podmiot winien być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym, a usługi winny być świadczone w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Wnioskodawca wskazał, że jest państwową jednostką organizacyjną wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrażanie i zastosowanie w praktyce. W myśl art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, Instytut, poza podstawową działalnością określoną w art. 2 ust. 1 ustawy, może również prowadzić studia podyplomowe i doktoranckie, związane z prowadzonymi przez instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi. Wnioskodawca posiada odpowiednie zaplecze oraz warunki materialno-techniczne do prowadzenia edukacji w tej formie. Niestacjonarne studia doktoranckie w Instytucie organizowane są nieprzerwanie od roku 2002.

Wnioskodawca posiada uprawnienia do prowadzenia studiów doktoranckich na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie studiów doktoranckich prowadzonych przez placówki naukowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 1, poz. 2). W § 1 cyt. rozporządzenia określono warunki i tryb organizowania studiów doktoranckich przez placówki naukowe - instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty naukowo-badawcze działające na podstawie przepisów o jednostkach badawczo-rozwojowych (...).

Natomiast treść art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365), definiuje studia trzeciego stopnia jako studia doktoranckie, na które przyjmowani są kandydaci posiadający tytuł magistra albo tytuł równorzędny, umożliwiające uzyskanie zaawansowanej wiedzy w określonej dziedzinie lub dyscyplinie nauki, przygotowujące do samodzielnej działalności badawczej i twórczej oraz uzyskania stopnia naukowego doktora.

W odniesieniu do powyższego świadczenie usług w zakresie niestacjonarnych studiów doktoranckich przez Instytut, niewątpliwie stanowi świadczenie usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Z uwagi na to, iż Wnioskodawca jest sukcesorem "następcą prawnym" jednostki badawczo-rozwojowej, która została przekształcona w instytut badawczy, wobec tego Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy stwierdzić, że Wnioskodawca mimo, iż przekształcił się z dniem 1 października 2010 r. z formy organizacyjno-prawnej jednostek badawczo-rozwojowych w formę instytutu badawczego, to w nowej formie organizacyjno-prawnej spełnia wszystkie wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie studiów doktoranckich i może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawczy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl