IPPP2/443-905/09-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-905/09-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r., IP-KAN 10469/09), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wywozu towarów poza granicę Wspólnoty w związku z wymianą tych towarów dokonywaną na skutek otrzymanej reklamacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wywozu towarów poza granicę Wspólnoty w związku z wymianą tych towarów dokonywaną na skutek otrzymanej reklamacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży akcesoriów meblowych. Część sprzedaży towarów Spółki jest dokonywana na rzecz kontrahentów zagranicznych, w tym mających siedzibę w państwach nie będących krajami członkowskimi Unii Europejskiej. W takiej sytuacji towary są wywożone poza terytorium celne UE, co jest udokumentowane odpowiednim dokumentem celnym SAD. Sprzedaż taka jest traktowana przez Spółkę, po spełnieniu wymogów nakazanych przez przepisy Ustawy o VAT, jako eksport towarów. Spółka przewiduje możliwość zaistnienia sytuacji, w której towary dostarczone kontrahentowi poza terytorium UE w ramach eksportu towarów, na skutek reklamacji klienta zostaną przez nią uznane za wadliwe. W takiej sytuacji towary te, w zależności od rodzaju wady i potencjalnych możliwości ich dalszego wykorzystania przez Spółkę, zostałyby jej przez kontrahenta odesłane (na podstawie faktury pro forma i dokumentu SAD) lub też w razie stwierdzenia ich nieprzydatności do użytku lub ekonomicznej nieopłacalności zwrotu, nie trafiłyby z powrotem do Spółki. Spółka natomiast dostarczyłaby kontrahentowi bez pobierania dodatkowego wynagrodzenia nowe towary wolne od wad, wypełniając swoje zobowiązania z zawartej umowy sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostarczenie kontrahentowi mającemu siedzibę w kraju nie będącym członkiem UE, poprzez wywóz poza terytorium Wspólnoty nowych towarów wolnych od wad, bez pobierania dodatkowego wynagrodzenia, w wykonaniu uznanej przez Spółkę reklamacji stanowi czynność podlegającą opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług (dalej podatek VAT), w szczególności jako eksport towarów i czy Spółka powinna wystawić fakturę VAT dokumentującą dokonanie takiej czynności.

Spółka stoi na stanowisku, iż dostarczenie kontrahentowi mającemu siedzibę w kraju nie będącym członkiem UE, poprzez wywóz poza terytorium Wspólnoty, nowych towarów wolnych od wad, bez pobierania dodatkowego wynagrodzenia, w wykonaniu uznanej przez Spółkę reklamacji nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności jako eksport towarów i Spółka nie jest obowiązana wystawiać faktury VAT dokumentującej dokonanie takiej czynności. Art. 5 ust. 1 ustawy o VAT ustanawia zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT zaliczając do nich:

1.

odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W ocenie Spółki opisane zdarzenie nie stanowi żadnej z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W szczególności nie stanowi ono eksportu towarów. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT eksport towarów zdefiniowany jest jako potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, a więc odpłatnej dostawy towarów rozumianej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wywóz towarów w wykonaniu uznanej reklamacji nie spełnia wskazanych kryteriów koniecznych do uznania go za eksport towarów. Po pierwsze nie stanowi on czynności odpłatnej - Spółka nie pobiera z tytułu dostawy nowych wolnych od wad towarów w ramach uznanej reklamacji żadnego dodatkowego wynagrodzenia. Po drugie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na kontrahenta doszło już w momencie dostawy towarów, które okazały się wadliwe. Tym samym nie można mówić o takim przejściu w momencie dostarczenia zastępujących je towarów wolnych od wad. Zgodnie z art. 108 ust. 1 Ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Do wystawienia faktury Spółka zobowiązana byłaby więc jedynie w przypadku dokonania transakcji opodatkowanej podatkiem VAT. W związku z powyższym nie jest ona zobowiązana do wystawiania faktury VAT w przypadku dostarczania towarów kontrahentowi spoza Unii Europejskiej w wykonaniu uznanej reklamacji, gdyż jak wskazano powyżej taka czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl