IPPP2/443-902/10-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-902/10-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zestawów kolekcjonerskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zestawów kolekcjonerskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z art. 4 ustawy. Wnioskodawcy przysługuje wyłączne prawo emitowania znaków pieniężnych Rzeczpospolitej Polskiej. Znakami pieniężnymi emitowanymi przez Wnioskodawcę są banknoty i monety opiewające na złote i grosze. Zgodnie z art. 33 ustawy...wprowadzenie do obiegu nowego znaku pieniężnego odbywa się na podstawie zarządzenia Prezesa, które określa: wzory i wartość nominalną banknotów oraz wzory, wartość nominalną, stop, próbę i masę monet, a także wielkość emisji i termin wprowadzenia do obiegu znaków pieniężnych. Powyższe zasady dotyczą emisji przez Wnioskodawcę wszystkich rodzajów znaków pieniężnych, tj.:

1.

monet i banknotów powszechnego obiegu, funkcjonujących w obrocie gotówkowym, których wartość określa nominał. Do tej grupy należą również obiegowe monety okolicznościowe o nominale 2 zł, wykonane ze stopu Nordic Gold (stop miedzi, aluminium, cynku i cyny), oraz

2.

monet i banknotów kolekcjonerskich, emitowanych w niskich nakładach, do których należą

a.

złote monety kolekcjonerskie, spełniające warunki kwalifikujące je do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT,

b.

złote monety kolekcjonerskie, niespełniające warunków kwalifikujących je do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT,

c.

srebrne monety kolekcjonerskie,

d.

banknoty kolekcjonerskie.

Wszystkie emitowane przez Wnioskodawcę znaki pieniężne są prawnymi środkami płatniczymi na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej. Obecnie Wnioskodawca prowadzi odrębną sprzedaż każdego rodzaju monet i banknotów kolekcjonerskich. Prowadzi też sprzedaż numizmatów, tj. monet i banknotów, niewprowadzonych do obiegu lub z niego wycofanych, które nie są prawnym środkiem płatniczym. Do sprzedaży na terytorium kraju monet wymienionych w pkt 2 lit. a) oraz numizmatów spełniających warunki kwalifikujące do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT, Wnioskodawca stosuje zwolnienie od podatku na podstawie art. 122 ustawy o VAT.

Do sprzedaży na terytorium kraju pozostałych monet i banknotów kolekcjonerskich wymienionych w pkt 2 lit. b)-d) powyżej oraz numizmatów niespełniających warunków kwalifikujących do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT Wnioskodawca stosuje stawkę 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Dokonując dostaw wewnątrzwspólnotowych monet i banknotów kolekcjonerskich oraz numizmatów Wnioskodawca stosuje stawkę 0% na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy o VAT, przy spełnieniu warunków określonych w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku kolekcjonerskiego Wnioskodawca rozpatruje uruchomienie sprzedaży zestawów kolekcjonerskich, tj. połączonych w jedno opakowanie, w różnych konfiguracjach, monet i banknotów kolekcjonerskich, numizmatów i/lub monet 2 zł. Nordic Gold. Przykładowo, sprzedawany będzie połączony w jedno opakowanie zestaw zawierający złotą monetę kolekcjonerską spełniającą warunki kwalifikujące do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT, srebrną monetę kolekcjonerską oraz monetę 2 zł. Nordic Gold. Cena sprzedaży przedmiotowych zestawów będzie równa sumie cen sprzedaży wchodzących w ich skład elementów (monet i banknotów kolekcjonerskich, numizmatów), powiększonej o wartość opakowania oraz wartość nominalną monety 2 zł. Nordic Gold.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając zestawy kolekcjonerskie, Wnioskodawca ma prawo umieścić na dowodzie sprzedaży odrębnie każdy element wchodzący w skład zestawu, w tym wartość nominalną obiegowej monety okolicznościowej 2 zł. Nordic Gold, stosując dla nich stawki podatku VAT właściwe dla sprzedaży poszczególnych elementów zestawu.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że bez względu na formę sprzedaży (odrębnie czy w zestawie):

1.

dostawa złotych monet kolekcjonerskich i numizmatów spełniających warunki kwalifikujące je do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT jest zwolniona od podatku VAT,

2.

dla dostawy złotych monet kolekcjonerskich i numizmatów niespełniających warunków kwalifikujących je do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT, srebrnych monet kolekcjonerskich banknotów kolekcjonerskich stawka podatku VAT powinna wynosić 22%.

3.

jeżeli w zestawie znajdzie się moneta powszechnego obiegu o nominale 2 zł, wykonana ze stopu Nordic Gold, będzie ona podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, który to zwalnia od podatku dostawę, łącznie z pośrednictwem, dotyczącą walut, banknotów monet używanych jako prawny środek płatniczy.

Z powyższego wynika, że w dowodach dokumentujących sprzedaż zestawów (fakturach VAT lub paragonach fiskalnych) powinny być wyodrębnione poszczególne elementy z właściwą dla nich stawką podatku VAT, bądź oznaczone jako zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) dodano do ustawy o VAT art. 146a, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział obniżenie, w drodze rozporządzenia (art. 146d ustawy VAT), stawek podatku do wysokości: 8%, 5% i 0%.

Zaznaczenia wymaga, że wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej stawki podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 122 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.

Złotem inwestycyjnym, w świetle art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy, jest złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe.

Złotem inwestycyjnym, w myśl ust. 1 pkt 2 powołanego artykułu, są również złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a.

posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b.

zostały wybite po roku 1800,

c.

są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d.

są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

W ust. 2 tegoż artykułu wskazano, że złote monety wymienione w spisie ogłaszanym co roku w serii C Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich spełniają warunki określone w ust. 1 pkt 2 przez cały rok obowiązywania spisu.

Złotych monet, o których mowa w ust. 1 i 2, nie traktuje się jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej (ust. 3 omawianego przepisu).

Cytowane powyżej przepisy są odzwierciedleniem regulacji prawnych zawartych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347/1 z późn. zm.), która od dnia 1 stycznia 2007 r. zastąpiła Szóstą Dyrektywę Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG) (Dz. Urz. UE. L 145/1 z późn. zm.).

Zgodnie z zapisem art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

W art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., postanowiono, że zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Jednocześnie należy nadmienić, że treść cyt. wyżej przepisów wskazuje, iż moneta jest przedmiotem kolekcjonerskim nawet, gdy jest prawnym środkiem płatniczym, ale nie używanym "zwykle" lub gdy posiada wartość numizmatyczną. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "zwykle" i "numizmat". Zgodnie z definicją zawartą we Współczesnym słowniku języka polskiego pod red. B. Dunaja (Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o., Warszawa 2007), słowem "zwykle" mówiący podkreśla, że dany stan rzeczy zachodzi, dotyczy kogoś, czegoś w większości przypadków, ale nie w każdym; przeważnie, zazwyczaj, z reguły. Natomiast "numizmat" oznacza zabytkową monetę.

Zatem zaistnienie jednej z dwóch przesłanek powoduje, że dana moneta staje się przedmiotem kolekcjonerskim w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 7.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z powyższego wynika, że podatnik podatku od towarów i usług jest obowiązany do udokumentowania sprzedaży fakturą VAT, z wyjątkiem przypadku gdy nabywcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, tym bowiem osobom faktury wystawia się na ich żądanie. W tym miejscu należy wskazać, iż szczegółowe zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca rozpatruje uruchomienie sprzedaży zestawów kolekcjonerskich, tj. połączonych w jedno opakowanie, w różnych konfiguracjach, monet i banknotów kolekcjonerskich, numizmatów i/lub monet 2 zł. Nordic Gold. Przykładowo, sprzedawany będzie połączony w jedno opakowanie zestaw zawierający złotą monetę kolekcjonerską spełniającą warunki kwalifikujące do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT, srebrną monetę kolekcjonerską oraz monetę 2 zł. Nordic Gold. Cena sprzedaży przedmiotowych zestawów będzie równa sumie cen sprzedaży wchodzących w ich skład elementów (monet i banknotów kolekcjonerskich, numizmatów), powiększonej o wartość opakowania oraz wartość nominalną monety 2 zł. Nordic Gold. Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy sprzedając zestawy kolekcjonerskie ma prawo umieścić na dowodzie sprzedaży odrębnie każdy element wchodzący w skład zestawu, w tym wartość nominalną obiegowej monety okolicznościowej 2 zł. Nordic Gold, stosując dla nich stawki podatku VAT właściwe dla sprzedaży poszczególnych elementów zestawu.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej regulacje prawne należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż bez względu na formę sprzedaży (odrębnie czy w zestawie):

1.

dostawa złotych monet kolekcjonerskich i numizmatów spełniających warunki kwalifikujące je do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT jest zwolniona od podatku VAT,

2.

dla dostawy złotych monet kolekcjonerskich i numizmatów niespełniających warunków kwalifikujących je do złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT, srebrnych monet kolekcjonerskich, banknotów kolekcjonerskich stawka podatku VAT powinna wynosić 23%.

3.

jeżeli w zestawie znajdzie się moneta powszechnego obiegu o nominale 2 zł, wykonana ze stopu Nordic Gold, będzie ona podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, który to zwalnia od podatku dostawę, łącznie z pośrednictwem, dotyczącą walut, banknotów monet używanych jako prawny środek płatniczy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w dowodach dokumentujących sprzedaż zestawów (fakturach VAT lub paragonach fiskalnych) Wnioskodawca winien wyodrębnić poszczególne elementy z właściwą dla nich stawką podatku VAT, bądź oznaczone jako zwolnione od podatku VAT.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl