IPPP2/443-882/11-6/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-882/11-6/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. przekazanego zgodnie z właściwością miejscową przez Ministerstwo Finansów Departament Polityki Podatkowej pismem z dnia 15 lipca 2011 r. nr AP10/0683/354/ALA/2011/PT-892 (data wpływu do tut. Organu 21 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 25 sierpnia 2011 r. nr IPPP2/443-882/11-2/KG oraz pismem z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 19 września 2011 r. nr IPPP2/443-882/11-4/KG o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 25 sierpnia 2011 r. nr IPPP2/443-882/11-2/KG oraz pismem z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 19 września 2011 r. nr IPPP2/443-882/11-4/KG. Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie uprzejmie informuje, że zgodnie z § 4 Statutu cele statutowe obejmują:

1.

Działalność:

* na rzecz rozwoju transportu,

* naukowo-techniczną,

* informacyjno-edukacyjną, itp.

Zgodnie z § 5 Statutu S realizuje swoje cele między innym poprzez:

* prowadzenie działalności szkoleniowej i przeprowadzanie egzaminów osób podnoszących kwalifikacje zawodowe oraz współpracę przy opracowywaniu i opiniowaniu programów i metod nauczania,

* wydawanie czasopism, książek, zeszytów naukowo-technicznych i innych publikacji,

* organizowanie: kongresów, zjazdów, konferencji, narad, sympozjów, odczytów, konkursów, stanowiących między innymi element podnoszenia kwalifikacji pracowników transportu a także ustawicznego kształcenia,

* organizowanie wyjazdów techniczno-turystycznych, krajowych i zagranicznych,

* pozyskiwanie środków finansowych na działalność statutową.

Zgodnie z tymi zapisami planuje zorganizować w bieżącym roku:

1.

jedną konferencję naukowo-techniczną. Celem konferencji jest zapoznanie uczestników z nowymi technologiami, materiałami do budowy i utrzymania dróg,

2.

szkolenia z zakresu niektórych zagadnień Prawa budowlanego, którego celem jest podniesienie kwalifikacji. Uczestnicy szkolenia otrzymają certyfikaty potwierdzające odbycie szkolenia.

Pismem z dnia 5 września 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe wskazując, że Stowarzyszenie zorganizowało dwie konferencje oraz dwa szkolenia. Z działalności tej został odprowadzony podatek VAT w wysokości 23%. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Szkolenia i konferencje prowadzone są w oparciu o § 4 i 5 Statutu S. W szkoleniach i konferencjach biorą udział przedstawiciele administracji drogowych różnych szczebli (rządowych i samorządowych - wojewódzkich, powiatowych, gminnych), producenci materiałów drogowych niezbędnych do budowy i utrzymania dróg, producenci urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonawcy robót drogowych. Szkolenia dla jednostek administracji rządowych i samorządowych finansowane są ze środków publicznych.

Ponadto w piśmie z dnia 26 września 2011 r. Stowarzyszenie wskazało, iż od 2010 r. nie otrzymuje dofinansowania z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność wspomagającą badania, w tym na konferencje. Koszty uczestnictwa przedstawicieli administracji drogowych, instytucje te pokrywają ze środków publicznych. Do obecnej chwili wszystkie ww. instytucje zgłaszające swoich pracowników na konferencje i szkolenia były obciążane podatkiem VAT w wysokości 23%. Obecnie administracje drogowe żądają zwrotu podatku VAT przedstawiając oświadczenia, że opłaty za konferencje i szkolenia zostały pokryte ze środków publicznych. Na prowadzone konferencje i seminaria Stowarzyszenie nie otrzymuje żadnych dofinansowań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwe jest naliczanie stawki VAT od prowadzonego przez Wnioskodawcę kształcenia zawodowego dla różnych podmiotów gospodarczych poprzez organizowane przez Stowarzyszenie kongresy, zjazdy, konferencje, narady, sympozja, odczyty, konkursy stanowiące element ciągłego pod noszenia kwalifikacji zawodowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizowane konferencje i szkolenia mają na celu uaktualnienie i pogłębienie wiedzy zawodowej związane z określonymi branżami. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. I 288 sekcja 1) zostało zdefiniowane pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. Zgodnie z art. 14 ww. rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewnione na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zarówno referaty przygotowane na konferencje, jak i materiały szkoleniowe są opracowywane przez wysokiej klasy specjalistów, a przekazywana wiedza obejmuje najnowsze technologie i rozwiązania technologiczne i problemowe w poszczególnych branżach transportu z uwzględnieniem doświadczeń zagranicznych.

Uczestnicy szkoleń otrzymują zaświadczenia z odbycia szkolenia z określeniem zakresu szkolenia. Niektóre szkolenia są organizowane cyklicznie w odpowiedzi na zapotrzebowanie środowisk technicznych danej branży. Konferencje naukowo - techniczne mają wieloletnią tradycję Konferencje są organizowane po raz 54 i cieszą się niezmiernie ogromnym zainteresowaniem, co świadczy o ich wysokim poziomie merytorycznym i wiedzy jaką zdobywają uczestnicy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26 ust. 1 art. 43 ww. ustawy).

W związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2011 r. organizowane przez Stowarzyszenie szkolenia i konferencje (działalność statutowa) zostały objęte podatkiem VAT w wysokości 23% w 2011 r.

Do końca roku będzie zorganizowana jedna konferencja i szkolenie. Przewiduje się, że w kolejnych latach będą organizowane szkolenia i konferencje w podobnej lub większej ilości w zależności od zapotrzebowania rynku (działalność statutowa).

Do 1 stycznia 2011 r. działalność ta nie była objęta podatkiem VAT, gdyż zgodnie z załącznikiem Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, usługi w zakresie edukacji były zwolnione z podatku VAT.

Płatnikiem VAT w zakresie organizacji konferencji, szkoleń, seminariów, Wnioskodawca stał się od 1 stycznia 2011 r. w związku z nowelizacją ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i wykreśleniem załącznika Nr 4.

W świetle powyższego, naliczanie podatku VAT zdaniem S. od organizowanych przez Stowarzyszenie konferencji, szkoleń, seminariów jest niewłaściwe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. 2011 r. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, którego cele statutowe obejmują prowadzenie działalności m.in. na rzecz rozwoju transportu, naukowo-technicznej oraz informacyjno-edukacyjnej. Stowarzyszenie realizuje swoje cele między innym poprzez:

* prowadzenie działalności szkoleniowej i przeprowadzanie egzaminów osób podnoszących kwalifikacje zawodowe oraz współpracę przy opracowywaniu i opiniowaniu programów i metod nauczania,

* organizowanie: kongresów, zjazdów, konferencji, narad, sympozjów, odczytów, konkursów, stanowiących między innymi element podnoszenia kwalifikacji pracowników transportu a także ustawicznego kształcenia.

Ponadto ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Szkolenia i konferencje prowadzone są w oparciu o § 4 i 5 Statutu Stowarzyszenia. W szkoleniach i konferencjach biorą udział przedstawiciele administracji drogowych różnych szczebli (rządowych i samorządowych - wojewódzkich, powiatowych, gminnych), producenci materiałów drogowych niezbędnych do budowy i utrzymania dróg, producenci urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonawcy robót drogowych. Szkolenia dla jednostek administracji rządowych i samorządowych finansowane są ze środków publicznych,

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie otrzymuje dofinansowania z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność wspomagającą badania, w tym na konferencje. Koszty uczestnictwa przedstawicieli administracji drogowych, instytucje te pokrywają ze środków publicznych. Na prowadzone konferencje i seminaria Stowarzyszenie nie otrzymuje żadnych dofinansowań.

Dla oceny tego, czy szkolenia dla pracowników firm prywatnych, jak i instytucji państwowych, wykonywane przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

* czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

* czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

* czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub

* czy szkolenia finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany świadcząc przedmiotowe usługi w postaci ww. szkoleń, nie jest podmiotem objętym systemem oświaty. Ponadto, nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia dla pracowników firm prywatnych, jak i instytucji państwowych, nie będą spełniały przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W związku z czym należy przeanalizować, czy spełnione zostaną przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a)-c) powyższego przepisu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi przeprowadzania ww. szkoleń będą spełniały definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Szkolenia te będą miały na celu - jak wskazał Wnioskodawca - podnoszenie przez ich uczestników kwalifikacji zawodowych, doszkolenie bądź kształcenie zawodowe. Szkolenia pomagają osobom biorącym w nich udział poszerzyć ich kwalifikacje, nabyć nowe umiejętności, niezbędne do wykonywania określonego zawodu, czy też uzupełnić posiadaną wiedzę, wymaganą na danym stanowisku.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca poinformował, iż realizowane przez niego szkolenia dla pracowników firm prywatnych i instytucji państwowych prowadzone są w oparciu o § 4 i 5 Statutu Wnioskodawcy.

Jednakże, wskazać należy, iż postanowienia statutu wskazują jedynie w jakim zakresie Wnioskodawca prowadzi działalność oraz fakt, iż Stowarzyszenie realizuje swoje cele między innym poprzez:

* prowadzenie działalności szkoleniowej i przeprowadzanie egzaminów osób podnoszących kwalifikacje zawodowe oraz współpracę przy opracowywaniu i opiniowaniu programów i metod nauczania,

* wydawanie czasopism, książek, zeszytów naukowo-technicznych i innych publikacji,

* organizowanie: kongresów, zjazdów, konferencji, narad, sympozjów, odczytów, konkursów, stanowiących między innymi element podnoszenia kwalifikacji pracowników transportu a także ustawicznego kształcenia,

* organizowanie wyjazdów techniczno-turystycznych, krajowych i zagranicznych,

* pozyskiwanie środków finansowych na działalność statutową.

Wskazanego przez Wnioskodawcę statutu nie można uznać zatem za odrębne przepisy regulujące zasady wg których konkretne szkolenia zawodowe są realizowane. A tym samym oznacza to, że szkolenia przeprowadzane przez Wnioskodawcę nie można uznać za szkolenia ściśle regulowane przez odrębne przepisy wskazane przez Stronę. Tym samym zwolnienie od podatku wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zaznacza się, iż ze zwolnienia od podatku korzystają także usługi, które będą objęte akredytacją, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy.

W treści wniosku Zainteresowany poinformował, iż prowadzone przez niego szkolenia nie będą posiadały akredytacji. W związku z tym należy stwierdzić, iż ww. usługi również nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia, określonego w 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy.

Jednakże Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż uczestnikami szkoleń organizowanych przez Spółkę są osoby finansujące szkolenia ze środków własnych. W szkoleniu jednak biorą udział także pracownicy instytucji państwowych. Te osoby nie płacą za szkolenie ze środków prywatnych, koszty szkolenia są w tym przypadku pokrywane przez instytucję państwową, która wysłała wybrane osoby na dane szkolenie. Taką instytucją może być szkoła, urząd administracji państwowej lub samorządowej, jednostka sfery budżetowej (np. szpital). Instytucje te dysponują i gospodarują środkami publicznymi i finansują szkolenia swoim pracownikom z tych właśnie środków.

Mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać, iż organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia z zakresu warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i drogowe obiekty inżynierskie oraz dotyczące nowelizacji ustawy o drogach publicznych, które spełniają definicję szkoleń kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, nie będą w całości korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W części odnoszącej się do uczestników, których udział jest finansowany ze środków publicznych - przedmiotowe szkolenia będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Natomiast w części odnoszącej się do pozostałych uczestników, którzy pokrywają koszty szkolenia z własnych środków nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W tej części świadczone usługi szkolenia będą opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej.

Z uwagi na powyższe, organizowane przez Stowarzyszenia kongresy, zjazdy, konferencje, narady, sympozja, odczyty, konkursy oraz seminaria, z uwagi na fakt, iż nie są finansowane ze środków publicznych, a także jako niespełniające pozostałych warunków wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług - podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl