IPPP2/443-881/13-3/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-881/13-3/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 21 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: "Gmina") realizuje projekt "Poznajmy się -Gminą wielu kultur" (dalej: "Projekt"). Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2012 oraz budżetu państwa; instytucją odpowiedzialną jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pomocy i Integracji Społecznej a instytucją delegowaną Władza Wdrażająca Programy Europejskie. Zakładana kwota Projektu wynosi 348 285,00 zł, w tym ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich 261 213,75 zł.

Potrzeba realizacji Projektu wynika z wielokulturowego charakteru społeczeństwa Gminy. Na terenie Gminy mieszka wielu obcokrajowców pochodzenia azjatyckiego, których obecność wiąże się z rozwijaniem działalności gospodarczej na terenie Gminy. W przyszłości można się spodziewać dalszego osiedlania się obcokrajowców, co wiążę się z rosnącą liczbą uczniów pochodzących z Azji na terenie Gminy. Projekt ma na celu integrację różnych grup imigrantów zamieszkujących Gminę.

Obecnie, do wszystkich szkół na terenie gminy uczęszczają dzieci imigranckie - ich obecność wymaga podjęcia działań edukacyjnych, których celem z jednej strony jest wsparcie w adaptacji dzieci imigranckich, z drugiej strony jest wsparcie w kształtowaniu postawy przyjmującej, integrującej i niedyskryminującej społeczeństwa przyjmującego.

W ramach realizacji Projektu Gmina postawiła sobie następujące cele:

1.

budowanie integracji kulturowej poprzez wychowywanie uczniów i przedszkolaków polskich oraz uczniów i przedszkolaków pochodzących z Państw Trzecich,

2.

kształtowanie postaw równości, otwartości i antydyskryminacyji wśród społeczeństwa przyjmującego poprzez naukę rozwiązywania i przeciwdziałania konfliktom na tle kulturowym w szkole, w klasie wielokulturowej,

3.

budowanie dialogu międzykulturowego poprzez wsparcie nauczycieli w pracy z klasą, grupą wielokulturową.

Projekt realizowany jest od 27 marca 2013 r. i zakończy się 30 czerwca 2014 r. Projekt obejmuje między innymi następujące działania: warsztaty dla uczniów szkół podstawowych i przedszkolaków, opracowanie konspektów do zajęć, opracowanie materiałów pomocniczych, warsztaty dla nauczycieli poprzedzające warsztaty w szkołach i przedszkolach, szkolenia dla nauczycieli, wydanie poradnika szkolnego dla dzieci i rodziców - obywateli państw trzecich, działania promocyjne polegające na upowszechnieniu wiedzy o Projekcie, ewaluację i monitoring - celem weryfikacji założeń i postępów realizacji projektu i oceny jego rezultatów oraz zarządzanie Projektem.

W związku z realizacją wyżej wymienionych zadań w ramach Projektu Gmina ponosi szereg różnych wydatków na realizację warsztatów dla dzieci, wykonanie opracowań oraz konspektów do zajęć, przygotowanie nauczycieli do prowadzenia przedmiotowych warsztatów oraz wydanie poradnika. Dodatkowo Gmina ponosi koszty w związku z propagowaniem wiedzy o Projekcie i jego efektach. Ponadto, w związku z projektem Gmina poniesie koszty związane z jego ewaluacją i monitoringiem oraz zarządzaniem.

Wszystkie działania podejmowane przez Gminę w ramach realizowanego Projektu mają charakter edukacyjny, w związku z czym Gmina nie pobiera wynagrodzenia w związku z udziałem dzieci w warsztatach integracyjnych. Przygotowane w ramach Projektu materiały oraz opracowania będą dystrybuowane wśród uczniów i przedszkolaków również nieodpłatnie. Realizacja Projektu nie ma bowiem charakteru zarobkowego.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będąca podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację wyżej opisanego Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W opinii Gminy, nie ma ona prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na realizację wyżej opisanego Projektu. Zdaniem Gminy

i) realizując Projekt Gmina nie działa jako podatnik VAT oraz

ii) towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Gmina jako podatnik VAT

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców tub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z kolej na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego. Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zatem, powyższy przepis wyraża zasadę działania gminy we wszystkich sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, jeżeli z mocy przepisu szczególnego rangi ustawowej spraw tych nie przekazano do zakresu działania innego podmiotu. Konsekwentnie sprawy należące do zakresu działania i kompetencji gminy odznaczają się dwiema cechami: publicznym charakterem i lokalnym znaczeniem.

Ustawa o samorządzie gminnym nie definiuje pojęcia publicznego charakteru sprawy. W ocenie Gminy sprawa ma charakter publiczny jeżeli dotyczy interesu powszechnego, korzyści społecznej a więc korzyści ogółu lub istotnej części mieszkańców gminy.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Najbardziej typowe (najczęściej występujące) rodzaje spraw stanowiących zadania własne Gminy zostały wymienione w przywołanej bezpośrednio wyżej regulacji, są to: ład przestrzenny, gospodarka gruntami, ochrona środowiska, budowa i utrzymanie dróg, zaopatrzenie w wodę, utrzymanie porządku i czystości, zapewnienie transportu zbiorowego, budownictwo mieszkaniowe, oświata, bezpieczeństwo publiczne.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, iż jest to katalog otwarty. Konsekwentnie, zaspokajanie innych zbiorowych potrzeb wspólnoty niż te wymienione expresis verbis w art. 7 ust. 1 ww. ustawy należy również do zadań własnych gminy, o ile potrzeby te mają charakter publiczny i lokalne znaczenie. Gminy mogą, więc podejmować inne zadania niż te wskazane w wyżej wskazanym przepisie. W ocenie Gminy integracja różnych kulturowo środowisk służy społeczności lokalnej, związana jest bowiem bezpośrednio ze społecznym rozwojem wspólnoty lokalnej. W ocenie Gminy, społeczności, która składa się z osób odmiennych kulturowo potrzebne są warsztaty i zajęcia integrujące imigrantów oraz osoby przyjmujące imigrantów. Propagowanie postaw tolerancji i otwartości pozwoli, zdaniem Gminy zapobiec ewentualnym konfliktom na tle kulturowym. Zatem, działania o których mowa powyżej (realizowane w ramach Projektu) należą do zadań własnych Gminy.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie działania Gminy w ramach przedmiotowego Projektu mają charakter edukacyjny. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy edukacji publicznej.

Zatem, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie w jakim wykonuje zadania nałożone przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest podatnikiem od towarów i usług.

Warunki obniżenia podatku należnego o podatek naliczony

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. dalej: "ustawa o VAT"), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak zostało opisane w stanie faktycznym, Gmina, w ramach Projektu integruje społeczność lokalną, uczy tolerancji oraz kształtuje wśród dzieci postawy równości i otwartości. Udział uczniów i przedszkolaków w warsztatach organizowanych przez Gminę w ramach Projektu jest nieodpłatny. Realizacja przedmiotowego Projektu nie ma celu zarobkowego. Należy wskazać, że czynności wykonywane przez Gminę nie mają charakteru świadczenia na rzecz oznaczonego podmiotu - konkretnego usługobiorcy w ramach istniejącej więzi prawnej. Działania Gminy nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu.

Konsekwentnie, w ocenie Gminy wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizowanym Projektem nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Poniesione w ramach Projektu wydatki nie będą bowiem wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji Projektu.

Podsumowując, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie w jakim wykonuje zadania nałożone przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest podatnikiem od towarów i usług, a to wyklucza odzyskanie przez Gminę podatku naliczonego VAT na mocy przepisów regulujących opodatkowanie tym podatkiem. Ponadto, w analizowanej sprawie warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie został spełniony, gdyż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z brzmienia przywołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według regulacji art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z szeroko sformułowanej definicji świadczenia usług wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - stosownie do treści ust. 2 powyższego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Według regulacji § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w świetle powyższego, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 645) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Mocą art. 7 ust. 1 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług realizuje projekt "Poznajmy się -Gminą wielu kultur". Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2012 oraz budżetu państwa. Potrzeba realizacji Projektu wynika z wielokulturowego charakteru społeczeństwa Gminy, bowiem na terenie Gminy mieszka wielu obcokrajowców pochodzenia azjatyckiego. Projekt ma na celu integrację różnych grup imigrantów zamieszkujących Gminę. Projekt realizowany jest od 27 marca 2013 r. i zakończy się 30 czerwca 2014 r. Obejmuje on między innymi następujące działania: warsztaty dla uczniów szkół podstawowych i przedszkolaków, opracowanie konspektów do zajęć, opracowanie materiałów pomocniczych, warsztaty dla nauczycieli poprzedzające warsztaty w szkołach i przedszkolach, szkolenia dla nauczycieli, wydanie poradnika szkolnego dla dzieci i rodziców - obywateli państw trzecich, działania promocyjne polegające na upowszechnieniu wiedzy o Projekcie, ewaluację i monitoring - celem weryfikacji założeń i postępów realizacji projektu i oceny jego rezultatów oraz zarządzanie Projektem. W związku z realizacją wyżej wymienionych zadań w ramach Projektu Gmina ponosi szereg różnych wydatków na realizację warsztatów dla dzieci, wykonanie opracowań oraz konspektów do zajęć, przygotowanie nauczycieli do prowadzenia przedmiotowych warsztatów oraz wydanie poradnika. Dodatkowo Gmina ponosi koszty w związku z propagowaniem wiedzy o Projekcie i jego efektach. Ponadto, w związku z projektem Gmina poniesie koszty związane z jego ewaluacją i monitoringiem oraz zarządzaniem. Wszystkie działania podejmowane przez Gminę w ramach realizowanego Projektu mają charakter edukacyjny, w związku z czym Gmina nie pobiera wynagrodzenia w związku z udziałem dzieci w warsztatach integracyjnych. Przygotowane w ramach Projektu materiały oraz opracowania będą dystrybuowane wśród uczniów i przedszkolaków również nieodpłatnie. Realizacja Projektu nie ma bowiem charakteru zarobkowego.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony. Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując działania o charakterze edukacyjnym podejmowane w ramach przedmiotowego projektu, wykonuje zadania własne a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano bowiem we wniosku - realizacja projektu nie ma charakteru zarobkowego, podejmowane przez Wnioskodawcę działania są nieodpłatne. Ponadto czynności wykonywane w ramach projektu nie są świadczeniem na rzecz konkretnego odbiorcy, lecz są działaniami na rzecz całego regionu. W konsekwencji powyższego, podejmowane przez Wnioskodawcę działania w ramach przedmiotowego projektu nie będą mieściły się w zakresie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz treść przywołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu "Poznajmy się -Gminą wielu kultur" z uwagi na brak związku poniesionych wydatków na realizację działań podejmowanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl