IPPP2/443-872/11-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-872/11-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowo-doradczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowo-doradczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W wyniku rozstrzygnięcia przetargu prowadzonego w trybie nieograniczonym, w dniu 22 czerwca 2011 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zawarła umowę ze Sp. z o.o. na realizację usługi szkoleniowo doradczej. Zgodnie z zapisami ww. umowy:

* umowa jest realizowana w ramach projektu systemowego PARP, "Aktywny Emeryt" finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Poddziałania 2.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

* umowa jest realizowana w oparciu o rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 111, poz. 710 z późn. zm.) oraz przepisy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 oraz z 2008 r. Nr 116, poz. 730, z późn. zm.). Przedmiotem Umowy jest realizacja usługi polegającej na świadczeniu szkoleń i doradztwa dla pracowników w wieku około emerytalnym i emerytalnym którzy ukończyli co najmniej 50 lat w zakresie rozwoju kompetencji miękkich i elastycznych form zatrudnienia oraz w zakresie zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z zapisami Zakresu Zadań Wykonawcy (Zał. nr 1 do umowy) przedmiotem zamówienia w oparciu o Wspólny Słownik Zamówień (CPV) są

a.

główny przedmiot:

* 80500000 - Usługi szkoleniowe

b.

dodatkowe przedmioty

* 79410000 - Usługi doradcze w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania,

* 79342200- Usługi w zakresie promocji,

* 79600000 - Usługi rekrutacyjne

* 55100000- Usługi hotelarskie,

* 55300000 Usługi restauracyjne i dotyczące podawania posiłków

Usługa będzie realizowana przez 30 miesięcy od dnia podpisania umowy, tj. do dnia 22 grudnia 2013 r. Usługa obejmuje następujące komponenty:

Komponent I (KI) - analiza rynku oraz szkolenia i doradztwo w zakresie kompetencji miękkich - zadaniem Spółki jest dostarczenie uczestnikom kompleksowej usługi szkoleniowo doradczej, w której rezultacie szkolenia ukończy co najmniej 300 delegowanych pracowników oraz co najmniej 950 pracowników przedsiębiorstw samodzielnie zgłaszających się do udziału w usłudze. Każda osoba weźmie udział w minimum 5 dniach szkoleniowych i skorzysta średnio z 3 godzin doradztwa wstępnego oraz średnio z 3 godzin doradztwa w zakresie wzmacniania kompetencji miękkich. Zrealizowanych zostanie nie mniej niż 6250 osobodni szkoleniowych, w ramach których szkolenia ukończy co najmniej 1250 osób. Zrealizowanych zostanie 937,5 dnia doradztwa.

Komponent II (KIl) szkolenia i doradztwo w zakresie zakładania oraz prowadzenia działalności gospodarczej zadaniem Wnioskodawcy jest przekazanie uczestnikom wiedzy i umożliwienie nabycia umiejętności związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej przeprowadzenie sesji identyfikacji pomysłów, wsparcie w zakresie przygotowania biznes planów. Odbiorcami usług szkoleniowych w ramach KII mogą być wyłącznie osoby, które uczestniczyły w usługach KI. Zrealizowanych zostanie 1600 osobodni szkoleniowych, w ramach których szkolenia z zakładania działalności gospodarczej ukończy co najmniej 400 osób oraz zrealizowanych zostanie 500 dni doradztwa. Budżet wykonywanej usługi składa się z następujących części:

1.

części objętej regułami pomocy publicznej, zwanej dalej częścią A1 budżetu,

2.

części nieobjętych regułami pomocy publicznej, zwanymi dalej częścią A2, B budżetu oraz częścią C budżetu.

Na część A budżetu składają się:

1.

wydatki bezpośrednio związane z realizacją działań szkoleniowych doradczych dla uczestników delegowanych przez przedsiębiorców (część A1 budżetu), m.in. wydatki na trenerów, doradców, podróże, wyżywienie i zakwaterowanie uczestników szkoleń oraz inne wydatki bieżące, w tym wydatki na materiały i dostawy oraz realizację usług szkoleniowych i doradczych.

2.

wydatki bezpośrednio związane z realizacją działań szkoleniowo, doradczych dla uczestników samodzielnie zgłaszających się do usługi (część A2 budżetu) umowy, m.in. wydatki na trenerów, doradców, podróże, wyżywienie i zakwaterowanie uczestników szkoleń oraz inne wydatki bieżące, w tym wydatki na materiały i dostawy oraz realizację usług szkoleniowych i doradczych.

W ramach części B budżetu Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie, z którego może pokrywać pozostałe wydatki związane z realizacją niniejszej Umowy. W ramach części C budżetu Wnioskodawca otrzyma stałe wynagrodzenie za realizację działań promocyjnych.

W związku z powyższym, wynagrodzenie Spółki składa się z następujących części:

1.

zwrotu wydatków w części A (A1 i A2 budżetu), który wynosi nie więcej niż PLN 2.779.800,00 brutto,

2.

wynagrodzenia za rozliczone osobodni szkoleniowe i godziny doradztwa zrealizowane w ramach Komponentu I oraz osobodni szkoleniowe i godziny doradztwa zrealizowane w ramach Komponentu II w części B budżetu, które wynosi nie więcej niż PLN 1.232.275,50 brutto,

3.

wynagrodzenia stałego za wykonanie działań w części C budżetu, w wysokości nie większej niż PLN 442.800,00 brutto za cały okres realizacji umowy.

PARP będzie wypłacać Spółce wynagrodzenie przekazując mu zaliczkę oraz płatności okresowe obejmujące ustalone okresy rozliczeniowe. Wynagrodzenie z tytułu płatności okresowych wypłacane będzie każdorazowo, po zatwierdzeniu wniosku o płatność, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, w której wyszczególnione zostaną kwoty:

1.

wydatków w części A1 budżetu odpowiadająca kwocie faktycznie poniesionych wydatków za rozliczane w danym okresie rozliczeniowym szkolenia i doradztwo,

2.

kwota wydatków w części A2 budżetu odpowiadająca kwocie faktycznie poniesionych wydatków za rozliczane w danym okresie rozliczeniowym szkolenia i doradztwo,

3.

kwota wynagrodzenia w części B budżetu wynikająca z przeliczenia liczby rozliczonych osobodni szkoleniowych i godzin doradztwa w danym okresie rozliczeniowym według stawek określonych w ofercie,

4.

kwota stała wynagrodzenia w części C budżetu, w równych częściach w każdym z okresów rozliczeniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do opisanej we wniosku usługi szkoleniowo - doradczej realizowanej przez wnioskodawcę na rzecz PARP ma zastosowanie zwolnienie z podatku VAT i czy w związku z tym Spółka może wystawiać faktury VAT (zaliczkową oraz za płatności okresowe) stosując jednolitą stawkę VAT "zw." dla wszystkich części budżetu umowy.

2.

Jeśli Spółka nie może zastosować stawki jednolitej VAT "zw." dla wszystkich części umowy (usługi), to jakie stawki powinny zostać zastosowane dla poszczególnych elementów budżetu umowy (A, B i C).

Stanowisko Wnioskodawcy

W umowie zadania spółki określono jako:

1.

dostarczenie przedsiębiorcom kompleksowej usługi szkoleniowo-doradczej ukierunkowanej na wzmocnienie kompetencji miękkich, oraz

2.

zwiększenie świadomości wśród pracowników w wieku okołoemerytalnym i emerytalnym, którzy ukończyli co najmniej 50 lat, w zakresie stosowania elastycznych form zatrudnienia i wolontariatu, mających na celu umocnienie ich pozycji na rynku pracy.

Natomiast z operacyjnego punktu widzenia, Sp. z o.o. przeprowadzi następujące działania /czynności:

1.

organizacja i przeprowadzenie szkoleń łącznie z identyfikacją i rekrutacją osób fizycznych lub przedsiębiorców, którzy będą delegować swoich pracowników na szkolenia (co najmniej 7.850 osobodni szkoleniowych)

2.

działania doradcze, będące uzupełnieniem interwencji szkoleniowej, polegające na wsparciu dla osób, które uczestniczyły w szkoleniach, mające na celu wzmacnianie nabytych umiejętności lub według indywidualnych potrzeb poszczególnych osób w zakresie przygotowania biznes planów, rejestracji firmy czy rozpoznawania rynku (co najmniej 1438 dni indywidualnego doradztwa),

3.

opracowanie analizy rynku pracy w kontekście oceny sytuacji pracowników powyżej 50 roku życia,

4.

realizacja kampanii promocyjno-rekrutacyjnej,

5.

zapewnienie generalnego wsparcia w zarządzaniu projektem oraz ewentualnych innych zadaniach wynikających z potrzeb sprawnej realizacji projektu.

Ogólnie ujęty proces szkoleniowo-doradczy obejmuje:

a.

przygotowanie i przekazanie do akceptacji PARP programów szkoleń,

b.

zrekrutowanie osób zainteresowanych opracowanymi szkoleniami,

c.

na 10 dni przed realizacją danej edycji szkolenia, zgłoszenie do PARP informacji o planowanym szkoleniu,

d.

przeprowadzenie właściwego szkolenia,

e.

prowadzenie systemu wewnętrznego monitoringu,

f.

dla osób, które uczestniczyły w szkoleniach, doradztwo będące kontynuacją szkolenia.

W praktyce (oraz zgodnie z warunkami umowy) proces szkoleniowy obejmuje:

a.

przygotowanie i przekazanie do akceptacji PARP programów szkoleń, zawierających co najmniej następujące informacje:

* podział na sesje szkoleniowe (zamknięte bloki tematyczne),

* czas trwania każdej z sesji,

* narzędzia i metody wykorzystywane w czasie trwania poszczególnych sesji,

* szczegółowe cele jakie w ramach każdej sesji mają zostać osiągnięte.

b.

przygotowanie i przekazanie do akceptacji PARP programów szkoleń, zawierających co najmniej;

* wydruk prezentacji,

* materiały dla uczestnika stanowiące rozwinięcie zagadnień objętych programem i prezentowanych w trakcie szkolenia, które w jasny, prosty i przystępny sposób powinny wyjaśniać zagadnienia objęte programem szkolenia, wskazywać rozwiązania dla najczęściej pojawiających się problemów oraz zawierać praktyczne informacje ułatwiające uczestnikom szkolenia przyswajanie wiedzy oraz wykorzystania w praktyce zagadnień objętych programem. Materiały powinny zawierać także spis literatury/źródeł informacji stanowiących rozwinięcie zagadnień poruszanych w trakcie szkolenia,

* opis ćwiczeń realizowanych w trakcie szkolenia,

* zbiór pytań testowych, co najmniej 2 pytania do każdej sesji szkoleniowej (bloku tematycznego), pozwalających na pomiar przyrostu wiedzy: pre-test i post-test

* podział na sesje szkoleniowe (zamknięte bloki tematyczne).

c.

zrekrutowanie osób zainteresowanych opracowanymi szkoleniami,

d.

na 10 dni przed realizacją danej edycji szkolenia, zgłoszenie do PARP informacji o planowanym szkoleniu. Informacja o szkoleniu musi zawierać co najmniej:

* miejsce i czas realizacji szkolenia,

* opis i harmonogram szkolenia,

* wykaz trenerów prowadzący szkolenie,

* planowaną i zgłoszoną liczbę uczestników szkolenia.

e.

przeprowadzenie szkolenia, podczas realizacji którego Spółka musi zapewnić:

* udział co najmniej jednego trenera prowadzącego szkolenie,

* materiały dla uczestnika, wydruk prezentacji oraz długopis i notes dla każdego uczestnika,

* salę szkoleniową, w której musi znajdować się projektor multimedialny, rzutnik folii, laptop oraz ekran, flipchart, flamastry lub tablice tradycyjne (jeżeli będą potrzebne). Sala musi spełniać wymogi bezpieczeństwa, akustyczne, oświetleniowe, musi być ogrzewana (w okresie zimowym). Sala musi posiadać zaplecze sanitarne,

* w przypadku szkoleń trwających dłużej niż jeden dzień, noclegi w pokojach jedno-lub dwuosobowych (z pełnym węzłem sanitarnym),

* wyżywienie uczestnikom: obiad i 2 przerwy kawowe (na których uczestnikowi przysługuje gorąca kawa, gorąca herbata, woda mineralna gazowana i niegazowana oraz świeże ciastka). W przypadku szkoleń dłuższych niż 1 dzień uczestnikowi przysługuje również śniadanie i kolacja z wyłączeniem śniadania w pierwszym dniu i kolacji w ostatnim dniu szkolenia,

* prowadzenie dziennika zajęć zawierającego co najmniej następujące informacje: nazwa i numer szkolenia, harmonogram szkolenia, wskazanie i podpis trenera/ów prowadzących poszczególne sesje, liczbę zaplanowanych uczestników oraz liczbę osób, które rozpoczęły i zakończyły szkolenie,

* wydanie zaświadczeń potwierdzających ukończenie szkolenia wszystkim tym osobom, które mają potwierdzoną obecność na co najmniej 80% zajęć, w przypadku gdy wydanie zaświadczeń nie jest możliwe na zakończenie danego szkolenia Spółka zobowiązana jest do dostarczenia go uczestnikowi wciągu 14 dni od dnia zakończenia szkolenia.

* prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń (każde zaświadczenie musi posiadać niepowtarzalny numer umożliwiający przypisanie go do konkretnego uczestnika),

* pre-i post test, które będą generowane ze zbioru, według następującego wzoru: 2 pytania x liczba sesji szkoleniowych (bloków tematycznych),

* możliwość przygotowania na zakończenie szkolenia przez jego uczestników osobistych poszkoleniowych planów działania (zadeklarowanie i zaplanowanie indywidualnie przez każdego z uczestników, jaką wiedzę/umiejętności wyniesione ze szkolenia wdroży w życie/na swoim stanowisku pracy),

* uczestnikom szkoleń możliwość kontaktu z trenerami prowadzącymi szkolenia w celu uzyskania wsparcia poszkoleniowego w okresie nie krótszym niż 1 miesiąc po zakończeniu szkolenia,

* każdorazowo szkolenia odbywać się będą w łatwo dostępnym miejscu, do którego można się dostać korzystając z transportu publicznego. W przeciwnym przypadku Spółka powinna zapewnić transport dla uczestników z miejsca, do którego będą oni mogli z łatwością dojechać za pomocą transportu publicznego,

* w trakcie każdego ze szkoleń Spółka zobowiązana jest do prowadzenia listy obecnych uczestników, zawierającej w stosunku do każdego z uczestników:

* imię i nazwisko,

* nazwę instytucji/przedsiębiorstwa,

* potwierdzenie wiedzy uczestnika, że bierze udział w projekcie dofinansowanym z EFS,

* potwierdzenie otrzymania materiałów szkoleniowych oznakowanych logo EFS.

* fakt uczestnictwa w każdym dniu szkolenia musi zostać potwierdzony przez uczestnika własnoręcznym podpisem, złożonym na udostępnionej przez Spółkę liście.

* niezwłocznie po zrealizowaniu szkolenia Spółka zobowiązana jest do przekazania PARP listy obecnych uczestników szkolenia (w formie skanu lub kopii).

* udostępnienie uczestnikom podczas każdego ze szkoleń formularza ankiety oceniającej szkolenia, zawierającej co najmniej 10 pytań, w tym 3 pytania otwarte, które powinien pozwalać na ocenę uczestników co najmniej;

* przydatności przekazanych na szkoleniu wiadomości,

* stopnia przygotowania wykładowców,

* sposobu prowadzenia zajęć,

* zastosowanych środków dydaktycznych,

* jakości i przydatności materiałów szkoleniowych,

* proporcji czasowych pomiędzy poszczególnymi formami prowadzenia zajęć (kompozycja wykład - ćwiczenia),

* warunków lokalowych i organizacyjnych szkolenia,

* a także powinien pozwalać na wyrażenie opinii o potrzebie kontynuacji i ewentualnej tematyce szkoleń w kolejnych latach,

* liczebność grup szkoleniowych nie będzie przekraczać 15 osób. W uzasadnionych przypadkach Spółka może zwiększyć liczebność grup szkoleniowych, pod warunkiem zapewnienia jednoczesnego prowadzenia zajęć przez 2 trenerów równolegle. Liczebność grupy szkoleniowej nie może jednak przekroczyć 20 osób.

f.

prowadzenie systemu wewnętrznego monitoringu, który umożliwia śledzenie procesu realizacji usługi i poszczególnych zadań. Dane pochodzące z monitoringu służą do oceny prawidłowości oraz realizacji usługi (zgodnie z umową i zakresem zadań) oraz do podejmowania działań korygujących. System monitoringu umożliwia systematyczne gromadzenie informacji na temat terminowości (zgodność z harmonogramem), zakresu (m.in. liczba zrealizowanych osobodni szkoleniowych, liczba szkoleń, liczba osób przeszkolonych) i jakości (np. ocena szkoleń) prac wykonywanych w ramach usługi. System monitoringu gromadzi również informacje, które mogą być wykorzystane przez PAPR w ewaluacji końcowej lub ewaluacji ex post projektu (m.in. dane umożliwiające kontakt i badanie uczestników szkoleń).

2.

wydatki bezpośrednio związane z realizacją działań szkoleniowo, doradczych dla uczestników samodzielnie zgłaszających się do usługi (część A2 budżetu) umowy, m.in. wydatki na trenerów, doradców, podróże, wyżywienie i zakwaterowanie uczestników szkoleń oraz inne wydatki bieżące, w tym wydatki na materiały i dostawy oraz realizację usług szkoleniowych i doradczych.

W ramach części B budżetu Spółka otrzyma wynagrodzenie, z którego może pokrywać pozostałe wydatki związane z realizacją niniejszej Umowy. W ramach części C budżetu Spółka otrzyma stałe wynagrodzenie za realizację działań promocyjnych.

W związku z powyższym, wynagrodzenie Spółki składa się z następujących części:

1.

zwrotu wydatków w części A (A1 i A2 budżetu), który wynosi nie więcej niż PLN 2.779.800,00 brutto,

2.

wynagrodzenia za rozliczone osobodni szkoleniowe i godziny doradztwa zrealizowane w ramach Komponentu I oraz osobodni szkoleniowe i godziny doradztwa zrealizowane w ramach Komponentu II w części B budżetu, które wynosi nie więcej niż PLN 1.232.275,50 brutto,

3.

wynagrodzenia stałego za wykonanie działań w części C budżetu, w wysokości nie większej niż PLN 442.800,00 brutto za cały okres realizacji umowy.

PARP będzie wypłacać FIRMIE 2000 wynagrodzenie przekazując mu zaliczkę oraz płatności okresowe obejmujące ustalone okresy rozliczeniowe. Wynagrodzenie z tytułu płatności okresowych wypłacane będzie każdorazowo, po zatwierdzeniu wniosku o płatność, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, w której wyszczególnione zostaną kwoty:

1.

wydatków w części A1 budżetu odpowiadająca kwocie faktycznie poniesionych wydatków za rozliczane w danym okresie rozliczeniowym szkolenia i doradztwo,

2.

kwota wydatków w części A2 budżetu odpowiadająca kwocie faktycznie poniesionych wydatków za rozliczane w danym okresie rozliczeniowym szkolenia i doradztwo,

3.

kwota wynagrodzenia w części B budżetu wynikająca z przeliczenia liczby rozliczonych osobodni szkoleniowych i godzin doradztwa w danym okresie rozliczeniowym według stawek określonych w ofercie,

4.

kwota stała wynagrodzenia w części C budżetu, w równych częściach w każdym z okresów rozliczeniowych.

W zakresie doradztwa, zgodnie z umową przeznaczonego wyłącznie dla przedsiębiorstw, które uczestniczyły w szkoleniach, zrealizowanych zostanie co najmniej 1.437,5 dnia doradztwa, a z usługi doradztwa skorzysta nie mniej niż 1.250 osób. W ramach projektu realizowane będzie jedynie doradztwo w formie bezpośrednich indywidualnych spotkań. Spółka zapewni salę na przeprowadzenie doradztwa. Po zakończeniu doradztwa, Spółka przekaże osobie, której świadczyła doradztwo wszelkie uwagi, zalecenia i wnioski płynące z przeprowadzonej usługi w formie jednego opracowania opatrzonego komentarzem doradcy. Dowodem potwierdzającym wykonanie doradztwa będzie "formularz doradztwa" podpisany przez doradcę oraz (w uzasadnionych przypadkach) upoważnionego przedstawiciela firmy, zawierający co najmniej następujące informacje:

* dane teleadresowe przedsiębiorstwa/instytucji, z którego pochodzą uczestnicy doradztwa,

* listę uczestników doradztwa,

* zakres tematyczny doradztwa,

* liczbę godzin doradztwa.

Zdaniem Spółki opisaną powyżej usługę należy klasyfikować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, pomimo, że występują w niej również elementy doradztwa, promocji, badań czy zarządzania usługą. Dominującym elementem opisanej powyżej usługi, zarówno pod względem oczekiwanych rezultatów (84% liczby osobodni) i czynności niezbędnych do ich osiągnięcia, jak i wartości pozycji budżetowych (80% wartości wynagrodzenia) są działania szkoleniowe. Wnioskodawca uważa również, że skoro czynności niezbędne do osiągnięcia oczekiwanych przez PARP rezultatów oraz budżet projektu w przygniatającej większości dotyczą usług szkoleniowych, a główny przedmiot usługi został określony przez PARP jako usługa szkoleniowa, to w konsekwencji w pełni uzasadnionym jest takie określenie całości usługi realizowanej w ramach umowy nr XXX z dnia 22 czerwca 2011 r. jako usługi kształcenia zawodowego, lub przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym, w celu ustalenia właściwej stawki podatku VAT kluczowym staje się dookreślenie czym są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zgodnie z zapisami art. 43, pkt 29, ppkt. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późn. zm.) oraz § 13 ust. 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT.

Wyżej powołane przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest w naszej ocenie uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Sp. z o.o. jest osobą prawną, która na mocy statutu prowadzi działalność gospodarczą, w tym m.in. działalność edukacyjną. Spółka jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy. Spółka jest czynnym płatnikiem podatku VAT. spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Spółka jest jedynym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem umowy.

Spółka zawarła umowę na świadczenie usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu, finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. PARP jako zlecający Spółce usługę szkoleniową otrzymał środki finansowe na realizację ww. projektu bezpośrednio od Instytucji Wdrażającej na podstawie zawartej umowy. Środki przekazane przez Instytucję Wdrażającą stanowią 100% wartości usługi. Zatem ogólnie projekt PARP i usługa finansowana jest w ponad 100% ze środków publicznych. Szkolenia będące przedmiotem wniosku pozostają w bezpośrednim związku z zawodem oraz funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia.

Rozpatrując aspekt źródeł finansowania niniejszej umowy, należy zauważyć, iż część usługi (ok 15% oczekiwanych rezultatów) będzie skierowana do osób delegowanych na szkolenia przez przedsiębiorstwa, a co za tym idzie objęte one zostaną przepisami dotyczącymi pomocy publicznej. Zgodnie z zapisami umowy, pomoc ta będzie udzielana jako pomoc de minimis, co oznacza, iż przedsiębiorcy nie będą wnosić wkładu własnego w formie gotówkowej. W konsekwencji, można stwierdzić, iż 100% usługi będzie finansowane ze środków publicznych.

Reasumując, w związku z tym, iż przedmiotem umowy z dnia 22 czerwca 2011 r. jest świadczenie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz budżet umowy jest finansowany w całości ze środków publicznych (85% środku europejskie, 15% budżet państwa) Wnioskodawca uważa, że niezależnie od opisu poszczególnych części budżetu umowy (tekst jedn.: zwrot wydatków lub wynagrodzenie) na fakturach powinien stosować stawkę VAT "zw.".

Na koniec Wnioskodawca nadmienia, iż w podobnych sprawach Izby Skarbowe w całej Polsce wydały już wiele interpretacji opartych na tych samych przesłankach, stwierdzając zasadność stosowania przez podatników zwolnienia z podatku VAT w przypadku realizacji usług kształcenia zawodowego finansowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 maja 2011 r. sygn. IBPP4/443-242/11/EJ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania pierwszego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tym samym, odpowiedź na drugie pytanie przedstawione przez Wnioskodawcę staje się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl