IPPP2/443-871/14-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-871/14-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 sierpnia 2014 r. (data wpływu 10 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie było i nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT - § 8 Statutu mówi, że Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenie do tej pory nie prowadziło i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie Klub Sportowy w maju 2014 r. przystąpiło do realizacji projektu - organizacja zajęć sportowych dla dzieci z terenu Gminy finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007 - 2013 w zakresie małych projektów. Umowa na realizację projektu zostanie podpisana z Urzędem Marszałkowskim.

Przedsięwzięcie obejmuje organizację treningów w piłkę nożną dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy. W ramach projektu zostaną poniesione wydatki dotyczące: wynagrodzenia trenera, koordynatora projektu oraz księgowego projektu, zakup sprzętu sportowego dla uczestników projektu, zakup wody mineralnej a także organizację obozu sportowego. Całkowity koszt projektu wynosi: 46.256,00 zł, w tym VAT 5.956,81 zł, który również stanowi koszt kwalifikowalny projektu.

Zadanie zostanie zakończone w październiku 2014 r.

Do projektu Stowarzyszenie dołączyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, z którego wynika, że Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego podatku VAT.

W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnęło i nie będzie w przyszłości osiągało żadnych przychodów. Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą wykorzystywane również do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. zadania, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (działanie 413 - "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007 -2013).

Stanowisko Wnioskodawcy,

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. zadania nie będzie prowadziła do sytuacji, w której stanie się on czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany w dalszym ciągu nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7. Nabywane towary i usługi w projekcie nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z uwagi na powyższe, Stowarzyszenie nie będzie mogło obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonywanych w związku z realizacją zadania - organizacja zajęć sportowych dla dzieci z terenu Gminy - współfinansowanego z funduszy unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie prowadziło i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie był i nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT. Stowarzyszenie w maju 2014 r. przystąpiło do realizacji projektu - organizacja zajęć sportowych dla dzieci z terenu Gminy, finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007 - 2013 w zakresie małych projektów. Przedsięwzięcie obejmuje organizację treningów w piłkę nożną dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy. W ramach projektu zostaną poniesione wydatki dotyczące: wynagrodzenia trenera, koordynatora projektu oraz księgowego projektu, zakup sprzętu sportowego dla uczestników projektu, zakup wody mineralnej a także organizację obozu sportowego. Całkowity koszt projektu wynosi 46.256,00 zł, w tym VAT 5.956,81 zł. Zadanie zostanie zakończone w październiku 2014 r. W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnęło i nie będzie w przyszłości osiągało żadnych przychodów. Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą wykorzystywane również do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z analizy przywołanych wyżej przepisów wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie podatku w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W niniejszych okolicznościach podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu - organizacja zajęć sportowych dla dzieci z terenu Gminy, finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007 - 2013 w zakresie małych projektów nie zostanie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W konsekwencji, w świetle przywołanych przepisów i przedstawionej treści wniosku należy stwierdzić, że skoro towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu - organizacja zajęć sportowych dla dzieci z terenu Gminy, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych to Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. zadania współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (działanie 413 - "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007 -2013).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Przy czym, należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl