IPPP2/443-869/14-2/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-869/14-2/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2014 r. (data wpływu 11 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości potwierdzenia odbioru faktury VAT-RR przez upoważnionego pracownika wystawcy faktury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości potwierdzenia odbioru faktury VAT-RR przez upoważnionego pracownika wystawcy faktury.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu towarami pochodzenia rolnego i jest zarejestrowana, jako czynny podatnik VAT, Wśród dostawców Spółki są także dostawcy, którzy posiadają status rolników ryczałtowych w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT. W związku z transakcjami sprzedaży realizowanymi przez Spółkę z tymi dostawcami, zgodnie z art. 116 ust. 1 oraz art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, Spółka jest zobowiązana do wystawienia w dwóch egzemplarzach faktury VAT-RR, dokumentującej nabycie produktów rolnych od dostawcy - rolnika ryczałtowego w taki sposób, aby zawierała czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury oraz imiona i nazwiska tych osób. Faktury VAT-RR są wystawiane w terminie nie później niż 7 dni po dokonaniu odbioru produktów rolnych od rolników ryczałtowych. Odbiór towaru jest realizowany przez zewnętrzną w stosunku do Spółki firmę transportową na terenie (w różnych miejscach na terenie całej Polski), a więc uzyskiwanie podpisów rolnika ryczałtowego na fakturze VAT-RR i przekazywanie rolnikowi oryginału faktury przy odbiorze towaru jest praktycznie wykluczone. Faktury VAT-RR są więc wysyłane do rolników ryczałtowych za pośrednictwem poczty. Ten stan rzeczy powoduje, że w praktyce bardzo trudno jest wyegzekwować od tych dostawców obowiązek odesłania kopii faktury VAT-RR. Spółka posiada biuro handlowe w Warszawie, nie zatrudnia przedstawicieli handlowych w terenie, ani nie ma placówek terenowych. Jednocześnie jednak, jak wspomniano wyżej Spółka prowadzi działalność na terenie całego kraju. Osobiste doręczanie faktur VAT-RR bezpośrednio rolnikom ryczałtowym oraz odbieranie od rolników podpisanych przez nich kopii faktur nie jest możliwe.

Z uwagi na wskazane bardzo duże trudności z uzyskaniem podpisów dostawców, będących rolnikami ryczałtowymi oraz wiążące się z tym trudności z wykonaniem dyspozycji przepisu art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, Spółka rozważa rozwiązanie polegające na tym, że dostawca - rolnik ryczałtowy, dokonujący dostawy na rzecz Spółki udzieli na piśmie pełnomocnictwa pracownikowi Spółki (konkretnej osobie, której imię i nazwisko będzie zawarte w treści pełnomocnictwa) do odbioru w jego imieniu (to jest w imieniu rolnika ryczałtowego, udzielającego pełnomocnictwa) faktur VAT-RR. Pracownik Spółki, któremu zostanie udzielone ww. pełnomocnictwo nie będzie jednocześnie osobą upoważnioną do podpisywania faktur VAT -RR w imieniu Spółki. W oparciu o ww. pełnomocnictwo - udzielone przez dostawcę - rolnika ryczałtowego, pracownik Spółki będzie dokonywać odbioru faktury VAT-RR w imieniu rolnika, na dowód czego będzie podpisywać w imieniu swojego mocodawcy (rolnika ryczałtowego) przedmiotową fakturę. Następnie Spółka będzie wysyłać pocztą oryginał faktury VAT-RR rolnikowi ryczałtowemu (podpisaną przez pracownika Spółki w imieniu Spółki oraz podpisaną przez innego pracownika Spółki, na podstawie pełnomocnictwa rolnika ryczałtowego, w imieniu tego dostawcy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym faktura VAT-RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, będącego pełnomocnikiem tego rolnika, na podstawie udzielonego przez rolnika pisemnego pełnomocnictwa do reprezentacji przy odbiorze w jego imieniu faktur VAT-RR, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, to znaczy czy będzie można uznać, że faktura ta zawiera czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktura VAT-RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, będącego pełnomocnikiem tego rolnika, na podstawie udzielonego przez rolnika pisemnego pełnomocnictwa do reprezentacji przy odbiorze w jego imieniu faktur VAT-RR, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, to znaczy można uznać taką fakturę za zawierającą czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury.

W szczególności przepisy ustawy o VAT nie wyłączają ani nie zakazują podpisywania faktur VAT, w tym faktur VAT-RR przez pełnomocników umocowanych przez podatnika do dokonania tej czynności w imieniu podatnika. Ustawa o VAT nie zawiera również odrębnych przepisów, które regulowałyby w sposób szczególny zasady udzielania pełnomocnictw, a więc będą tu miały zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego: art. 95 § 1 i 2 k.c., 96 k.c. Zgodnie z art. 95 § 1 k.c. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej czynności prawnej można dokonać przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla mocodawcy (reprezentowanego) - tak wynika z art. 95 § 2 k.c. Z kolei z art. 96 k.c. wynika, że umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwie).

Biorąc pod uwagę powyższe, jeżeli rolnik ryczałtowy udzieli na piśmie pełnomocnictwa imiennie wskazanemu pracownikowi Spółki, i upoważni go do odbioru w swoim imieniu (rolnika) faktur VAT-RR, to zawarcie na fakturach VAT RR czytelnego podpisu tej osoby pracownika Spółki, będącego pełnomocnikiem rolnika (lub imienia i nazwiska oraz podpisu), w tym odbiór przez tę osobę w imieniu rolnika ryczałtowego faktury VAT-RR będzie oznaczać wypełnienie dyspozycji art. 116 ust. 1 pkt 13 ustawy o VAT, biorąc pod uwagę, że ten pracownik Spółki nie będzie posiadać upoważnienia do podpisywania faktur VAT-RR w imieniu Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

W myśl art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca nabywa od rolników ryczałtowych towary pochodzenia rolnego, w związku z tym jest zobowiązany do wystawienia w dwóch egzemplarzach faktury VAT-RR, dokumentującej nabycie produktów rolnych od dostawcy - rolnika ryczałtowego w taki sposób, aby zawierała czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury oraz imiona i nazwiska tych osób. Faktury VAT-RR są wystawiane w terminie nie później niż 7 dni po dokonaniu odbioru produktów rolnych od rolników ryczałtowych. Odbiór towaru jest realizowany przez zewnętrzną w stosunku do Spółki firmę transportową na terenie, a więc uzyskiwanie podpisów rolnika ryczałtowego na fakturze VAT-RR i przekazywanie rolnikowi oryginału faktury przy odbiorze towaru jest praktycznie wykluczone. Faktury VAT-RR są więc wysyłane do rolników ryczałtowych za pośrednictwem poczty. Ten stan rzeczy powoduje, że w praktyce bardzo trudno jest wyegzekwować od tych dostawców obowiązek odesłania kopii faktury VAT-RR. Osobiste doręczanie faktur VAT-RR bezpośrednio rolnikom ryczałtowym oraz odbieranie od rolników podpisanych przez nich kopii faktur nie jest możliwe. Z uwagi na wskazane bardzo duże trudności z uzyskaniem podpisów dostawców, będących rolnikami ryczałtowymi oraz wiążące się z tym trudności z wykonaniem dyspozycji przepisu art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, Spółka rozważa rozwiązanie polegające na tym, że dostawca - rolnik ryczałtowy, dokonujący dostawy na rzecz Spółki udzieli na piśmie pełnomocnictwa pracownikowi Spółki (konkretnej osobie, której imię i nazwisko będzie zawarte w treści pełnomocnictwa) do odbioru w jego imieniu (to jest w imieniu rolnika ryczałtowego, udzielającego pełnomocnictwa) faktur VAT-RR. Pracownik Spółki, któremu zostanie udzielone ww. pełnomocnictwo nie będzie jednocześnie osobą upoważnioną do podpisywania faktur VAT -RR w imieniu Spółki. Ww. pełnomocnictwo - udzielone przez dostawcę - rolnika ryczałtowego, pracownik Spółki będzie dokonywać odbioru faktury VAT-RR w imieniu rolnika, na dowód czego będzie podpisywać w imieniu swojego mocodawcy (rolnika ryczałtowego) przedmiotową fakturę. Następnie Spółka będzie wysyłać pocztą oryginał faktury VAT-RR rolnikowi ryczałtowemu (podpisaną przez pracownika Spółki w imieniu Spółki oraz podpisaną przez innego pracownika Spółki, na podstawie pełnomocnictwa rolnika ryczałtowego, w imieniu tego dostawcy).

Na tle tak przedstawionych okoliczności, Wnioskodawca ma wątpliwość czy faktura VAT-RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, będącego pełnomocnikiem tego rolnika, na podstawie udzielonego przez rolnika pisemnego pełnomocnictwa do reprezentacji przy odbiorze w jego imieniu faktur VAT-RR, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, to znaczy czy będzie można uznać, że faktura ta zawiera czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z przepisem art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego (art. 95 § 2 Kodeksu cywilnego).

Natomiast w myśl art. 96 ww. ustawy, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Z kolei w myśl art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

W świetle powyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, że pełnomocnictwo uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności cywilnoprawnych, w sytuacji kiedy, spełnia ono warunki prawem przewidziane.

Ponieważ z okoliczności sprawy wynika, że rolnik ryczałtowy, który jest dostawcą towarów nabywanych przez Wnioskodawcę, udzielał będzie, na rzecz pracownika Spółki, upoważnienia do podpisywania w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT-RR, to zawarcie na tych fakturach czytelnego podpisu osoby upoważnionej, bądź jej podpisu wraz z podaniem jej imienia i nazwiska, nie stoi w sprzeczności z treścią powołanego art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem faktury VAT-RR, o których mowa w złożonym wniosku będą uznane, że zawierają czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury, a tym samym faktury te spełniać będą warunki określone w ww. art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl