IPPP2/443-858/09-7/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-858/09-7/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z pośrednictwem finansowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z pośrednictwem finansowym.

W dniu 18 września 2009 r. wezwano Spółkę do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miasto jako emitent euroobligacji zawarło z dwoma bankami międzynarodowymi umowę o świadczenie usług pośrednictwa finansowego, które obejmują między innymi następujące czynności:

* pełnienia przez Banki funkcji współsponsorów ustanowienia oraz stałych dealerów w ramach Średnioterminowego Programu Emisji Obligacji w EUR oraz

* pełnienia przez Banki funkcji współsponsorów emisji prowadzących księgę popytu pierwszej oferty w ramach ww. Programu dla inwestorów instytucjonalnych.

Podstawowym świadczeniem banków na rzecz Miasta jest więc pomoc w identyfikacji potencjalnych odbiorców obligacji emitowanych przez Miasto oraz doprowadzenie do przeprowadzenia transakcji zakupu obligacji przez tych odbiorców.

Ponadto banki te są odpowiedzialne za szereg czynności pomocniczych bezpośrednio związanych z ww. świadczeniami podstawowymi.

Miasto natomiast jako emitent zobowiązane jest do zapłaty łącznej prowizji za zarządzanie i submisję brutto w wysokości (...) punktów bazowych od łącznej wartości nominalnej wyemitowanych papierów wartościowych. Prowizja zostanie odliczona od wpływów należnych miastu w momencie zamknięcia oferty.

Przedmiotowa umowa o świadczenie usług pośrednictwa finansowego zawarta została z oddziałem angielskim banku z siedzibą w Paryżu oraz z siedzibą we Frankfurcie nad Menem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, zaklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów dla celów podatkowych usługi pośrednictwa finansowego świadczone przez banki, polegające na doprowadzeniu transakcji zakupu obligacji emitowanych przez miasto w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 "Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie", są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z postanowieniami art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako wymienione pod poz. 3 załącznika nr 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, w celu dokonania prawidłowej klasyfikacji statystycznej i zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z postanowieniami art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), dla wyżej opisanych usług pośrednictwa finansowego, pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r. m.st. Warszawa wystąpiło do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego dla przedmiotowych usług. We wniosku tym określając przedmiot umowy i czynności do jakich wykonania zobowiązani zostali współsponsorzy, podobnie jak w przedmiotowym wniosku, powołano się na zapisy wynikające z postanowień zawartej umowy.

Pismem z dnia 23 czerwca 2009 r. Główny Urząd Statystyczny Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów dokonał dla celów podatkowych klasyfikacji statystycznej usług pośrednictwa finansowego świadczonych przez banki, polegających na doprowadzeniu do przeprowadzenia transakcji zakupu obligacji emitowanych przez Miasto uznając, iż mieszczą się one w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 "Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie". Jednocześnie Departament wskazał, że podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest rodzaj wykonywanych czynności, a zatem "pełnienie przez banki funkcji współorganizatorów ustanowienia i stałych dealerów oraz współsponsorów emisji obligacji nie jest usługą i nie podlega klasyfikacji". Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 tego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

Lusług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zgodnie natomiast z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w sekcji J - Usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane zostały następujące grupowania:

1.

dział 65 - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych, w skład których wchodzą: usługi pośrednictwa pieniężnego PKWiU 65.1, usługi pośrednictwa finansowego pozostałe PKWiU 65.2,

2.

dział 66 - Usługi ubezpieczeniowe oraz funduszów emertytalno-rentowych, bez gwarantowanej prawnie opieki społecznej,

3.

dział 67 - Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i ubezpieczeniowym, w skład których wchodzą: usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, z wyjątkiem usług ubezpieczeniowych i funduszy emerytano-rentowych PKWiU 67.1 oraz usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emertytalno-rentowymi PKWiU 67.2.

Dział Usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym - PKWiU 67.1 obejmuje natomiast realizację usług objętych lub ściśle związanych z pośrednictwem finansowym i są to:

a.

usługi związane z zarządzaniem rynkiem finansowym - PKWiU 67.11,

b.

usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami - PKWiU 67.12,

c.

usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKWIU 67.13.

W świetle powyższego, w ocenie m.st. Warszawy, usługi wymienione w grupowaniu PKWiU 67.1, (poza "usługami doradztwa finansowego i maklerów" - PKWiU 67.13.10-00.20, które podlegają opodatkowaniu według stawki 22%), a więc również "usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie" - PKWiU 67.12.10-00, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT jako wymienione "w załączniku nr 4 do ustawy pod poz. 3. Przedstawione powyżej stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku znak: Pl/005-527/04/CIP/03 z dnia 19 czerwca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 8 ust. 1 przywoływanej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym, mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jednocześnie w ust. 3 ww. artykułu ustawodawca wskazuje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 1 wskazywanej ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją nr 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów i factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości. Należy mieć na uwadze, że przy symbolu PKWiU przedmiotowych "usług pośrednictwa finansowego" znajduje się oznaczenie "ex". Oznaczenie to uprawnia do stosowania zwolnienia w zakresie ściśle określonym w ustawie, z wyłączeniem usług wymienionych w punktach 1-9.

Należy mieć na uwadze, że przy symbolu PKWiU przedmiotowych "usług pośrednictwa finansowego" znajduje się oznaczenie "ex". Oznaczenie to uprawnia do stosowania zwolnienia w zakresie ściśle określonym w ustawie, z wyłączeniem usług wymienionych w punktach 1-9.

Udzielając odpowiedzi na zapytanie Podatnika podkreślić należy, że do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielenia pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów (usług) do poszczególnych grupowań PKWiU upoważnione są wyłącznie odpowiednie organy statystyczne. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania towaru lub usługi do grupowania PKWiU spoczywa na Podatniku.

Jeżeli więc usługi wykonywane przez Wnioskodawcę objęte są grupowaniem 67.12.10-00 "Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie", czynności takie mieszczą się w sekcji J PKWiU ex (65-67) i nie są objęte żadnym z wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w związku z pkt 12) powołanego przepisu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Miasto jako emitent euroobligacji zawarło z dwoma bankami międzynarodowymi (z siedzibą w Paryżu i we Frankfurcie) umowę o świadczenie usług pośrednictwa finansowego.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z ust. 3 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, miejscem świadczenia usług finansowych - w przypadku, gdy usługi te świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - jest miejsce, gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem, w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy świadczonych na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 3 tego artykułu, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia i zapłaty podatku jest ich usługobiorca.

A więc, usługi świadczone przez banki, będące podmiotami zagranicznymi, na rzecz Wnioskodawcy stanowią dla niego import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Do rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług tej transakcji obowiązany będzie Wnioskodawca, jako nabywca przedmiotowych usług. Jednakże usługi te będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile oczywiście są one sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl