IPPP2/443-853/11-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-853/11-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 3 października 2011 r. sygn. IPPP2/443-853/11-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* pytania nr 1, 2, 4 - jest nieprawidłowe,

* pytania nr 3 w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT na świadczone usługi Pogotowia Ciepłowniczego w lokalach i obiektach użytkowych - jest prawidłowe,

* pytania nr 3 w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT na świadczone usługi Pogotowia Ciepłowniczego w przypadku nie uzyskania informacji o statusie obiektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT na świadczone usługi Pogotowia Ciepłowniczego w lokalach i obiektach użytkowych oraz w budynkach mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

S. S.A. (dalej jako S. lub Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi w zakresie zabezpieczenia i usuwania awarii, tzw. Pogotowie Ciepłownicze. Usługi zabezpieczenia i usuwania awarii dotyczą:

* instalacji ciepłej wody (c.w.),

* instalacji zimnej wody (z.w.),

* instalacji centralnego ogrzewania (c.o.).

W ramach usług Pogotowia Ciepłowniczego Spółka prowadzi udrażnianie kanalizacji wewnętrznej, naprawy (regulacje) węzłów cieplnych, zabezpiecza awarie sieci cieplnych.

Zakres działania Pogotowia Ciepłowniczego został określony w załączniku nr 1 do standardowej umowy o świadczenie usług Pogotowia Ciepłowniczego. Obejmuje on:

* zatrzymanie wypływu wody z uszkodzonej instalacji c.o., c.w. lub z.w. przez spuszczenie wody z instalacji lub jej części;

* usunięcie awarii (bez wymiany rur i armatury) przez:

* uszczelnienie armatury,

* założenie obejmy,

* miejscowe spawanie uszkodzonej rury,

* odcięcie niesprawnego grzejnika, pionu, lub części instalacji;

* uruchomienie instalacji po usunięciu awarii;

* przywrócenie ogrzewania przez:

* uzupełnienie ubytków wody instalacji c.o.,

* odpowietrzenie instalacji, lub poszczególnych grzejników,

* uruchomienie pomp cyrkulacyjnych,

* udrażnianie pionów i poziomów kanalizacji w budynkach (do 30 m2).

Z tytułu świadczonych usług Pogotowia Ciepłowniczego, zgodnie z postanowieniami umowy, S. wystawia faktury VAT.Wynagrodzenie jest powiększone o podatek VAT wg stawki obowiązującej w dniu wystawienia faktury.Ponadto, Spółka świadczy usługi Pogotowia Ciepłowniczego na podstawie Zlecenia złożonego przez podmiot zamawiający usługę.

Dotyczy to najczęściej działań interwencyjnych, polegających na usuwaniu powstałych awarii. Wówczas, w oparciu o podpisane Zlecenie, wykonywana jest usługa Pogotowia Ciepłowniczego, a następnie wystawiana jest faktura dokumentująca wykonaną usługę.

W ramach usług Pogotowia Ciepłowniczego Spółka gwarantuje dojazd do zgłoszonej awarii w czasie maksymalnym do dwóch godzin.Usługi Pogotowia Ciepłowniczego świadczone są m.in. w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PROB 11 oraz budynkach sklasyfikowanych w PKOB 12. Przy czym Spółka nie dysponuje dokumentacją oraz wynikającymi z niej informacjami na temat powierzchni mieszkalnej i powierzchni użytkowej budynków, w których świadczy usługi Pogotowia Ciepłowniczego. Dlatego też w celu pozyskania informacji oraz danych niezbędnych do ustalenia właściwej stawki podatku VAT w S. zostały opracowane wzory "oświadczeń dla określenia stawki VAT".

Oświadczenia podpisywane przez zleceniodawcę i dotyczące usług Pogotowia Ciepłowniczego o charakterze usług konserwacyjnych zawierają następujące informacje:

1.

adres obiektu,

2.

przeznaczenie obiektu,

3.

a.

powierzchnia obiektu budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB dział 11 (tekst jedn.: budynki mieszkalne stałego zamieszkania), w tym powierzchnia lokali mieszkalnych w m2 oraz powierzchnia lokali użytkowych w m2,

b.

procentowy udział powierzchni lokali mieszkalnych w łącznej powierzchni mieszkalnej i lokali użytkowych,

c.

ogólna powierzchnia podlegająca konserwacji w m2, w tym powierzchnia mieszkalna podlegająca konserwacji w m2 oraz powierzchnia użytkowa podlegająca konserwacji w m2,

4.

a.

powierzchnia budynku mieszkalnego sklasyfikowana w PROB dział 12 w m2, w tym powierzchnia lokali mieszkalnych w m2 oraz powierzchnia lokali użytkowych w m2,

b.

procentowy udział powierzchni lokali mieszkalnych w łącznej powierzchni mieszkalnej i lokali użytkowych,

c.

ogólna powierzchnia podlegająca konserwacji w m2, w tym powierzchnia mieszkalna podlegająca konserwacji w m2 oraz powierzchnia użytkowa podlegająca konserwacji w m2,

5.

a.

powierzchnia obiektów sklasyfikowanych w PROB w klasie ex 1264 (wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

b.

powierzchnia podlegająca konserwacji w m2.

Zgodnie z klauzulą zawartą w Oświadczeniu Zleceniodawca usług Pogotowia Ciepłowniczego zobowiązany jest na wniosek S. przedstawić do wglądu lub udostępnić na każde wezwanie S. oraz organów podatkowych i skarbowych kopię kompletnej dokumentacji techniczno - budowlanej lub inną określającą lub uzasadniającą dane zawarte w oświadczeniu. Zleceniodawca ponosi pełną odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek wskazania przez Zleceniodawcę błędnych lub nieprecyzyjnych danych dotyczących świadczonych usług lub urządzeń będących przedmiotem tych usług, jak też wynikające z nieposiadania przez Zleceniodawcę lub posiadania niekompletnej lub wadliwej dokumentacji techniczno - budowlanej lub innej określającej lub uzasadniającej dane zawarte w niniejszym oświadczeniu.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż jak określono we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. usługi Pogotowia Ciepłowniczego wykonywane przez ekipy S. S.A. w ramach zawartych umów mają charakter robót konserwacyjnych skutkujących utrzymaniem sprawności technicznej instalacji budynków (takie też było stanowisko S. S.A. sformułowane we wniosku). Działania ekip Pogotowia Ciepłowniczego S. S.A. polegające na zapobieganiu powstawania awarii, usunięciu usterki oraz lub zabezpieczeniu miejsca awarii prowadzą do uruchomienia instalacji, czyli w konsekwencji do przywrócenia sprawności technicznej sieci i instalacji.

Istotnym jest jednak podkreślenie, iż S. S.A. w sformułowanym we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. pytaniu wnosiła o dokonanie przez Organ interpretacji § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) w zakresie pojęcia roboty konserwacyjne. Interpretacja wskazanego przepisu winna być dokonana na podstawie zaistniałego stanu faktycznego w rozumieniu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. W związku z powyższym Organ winien w wydanej interpretacji dokonać określenia czy usługi Pogotowia energetycznego opisane szczegółowo przez S. S.A. można zaklasyfikować do robót konserwacyjnych w rozumieniu § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392).

W przypadku realizacji usług Pogotowia energetycznego wartość materiałów (towarów) zużywanych przy realizacji prac przez ekipy techniczne S. S.A. co do zasady nie przekracza 50% podstawy opodatkowania (wartości usługi).

W przypadku realizacji usług Pogotowia energetycznego, jak wskazano to we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r., realizacja prac wykonywana jest w budynkach, jednakże doprecyzowując: prace wykonywane są w mieszkaniach i lokalach oraz na klatkach schodowych lub też w piwnicach. Miejsce wykonywania prac warunkowane jest miejscem awarii. Wskazać należy, iż w przypadku świadczenia usług Pogotowia energetycznego w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 12 prace wykonywane są między innymi w lokalach mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi Pogotowia Ciepłowniczego należy zaliczyć do robót konserwacyjnych, które zgodnie z § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu wg 8% stawki VAT.

Czy usługi Pogotowia Ciepłowniczego wykonywane w budynkach mieszkalnych klasyfikowanych w PKOB 11 i budynkach klasyfikowanych w PKOB 12, zaliczanych na mocy art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlegają opodatkowaniu 8% stawką VAT... W związku z tym, że usługi Pogotowia Ciepłowniczego dotyczą całego budynku mieszkalnego: czy Spółka powinna ustalać wartość usługi odnoszącej się do powierzchni mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz wartości usługi odnoszącej się do pozostałej powierzchni budynku.

Czy usługi Pogotowia Ciepłowniczego - bez względu na to w jakich obiektach są wykonywane - od 1 stycznia 2011 r. podlegają opodatkowaniu wg 23% stawki VAT.

Czy Spółka fakturując świadczone usługi może zastosować obniżoną stawkę podatku VAT, korzystając z informacji zawartych w oświadczeniu uzyskanym od klienta.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako "Rozporządzenie") 8% stawka VAT ma zastosowanie do:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (§ 7 ust. 1 pkt 2),

* robót konserwacyjnych dotyczących (§ 7 ust. 1 pkt 3):

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zgodnie z § 7 ust. 2 Rozporządzenia przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z definicją robót konserwacyjnych, roboty te mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części. Przy czym roboty te nie mogą być zaliczane do usług remontowych. Oznacza to, że poprzez roboty konserwacyjne stan techniczny budynku jest utrzymywany na takim poziomie, który umożliwia niedopuszczenie do powstania ewentualnych "awarii". Ponadto robotami konserwacyjnymi nie są usługi remontowe, czyli usługi mające na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i zdolności użytkowej budynku.

W ramach usług Pogotowia Ciepłowniczego S. wykonuje usługi zapobiegające powstaniu ewentualnych awarii oraz wykonuje roboty związane z zabezpieczeniem i usuwaniem awarii powstałych w sieci c.w., z.w. i c.o.

Zdaniem Spółki usługi dotyczące usuwania awarii stanowią jedynie zabezpieczenie jej skutków poprzez niedopuszczenie do zalania pomieszczeń (uszczelnienie armatury, założenie obejmy, miejscowe spawanie uszkodzonej rury, odcięcie niesprawnego grzejnika) i w tym zakresie nie mogą być traktowane jak remont. Remontem instalacji polegającym na wymianie uszkodzonych rur i armatury zajmuje się właściciel budynku. Istotnym elementem, bez którego usługa Pogotowia Ciepłowniczego nie może zostać uznana za wykonaną jest:

* uruchomienie instalacji po usunięciu awarii;

* przywrócenie ogrzewania przez:

* uzupełnienie ubytków wody instalacji c.o.,

* odpowietrzenie instalacji, lub poszczególnych grzejników,

* uruchomienie pomp cyrkulacyjnych,

* udrażnianie pionów i poziomów kanalizacji w budynkach

- a zatem wykonanie czynności mających na celu zapewnienie sprawności i ciągłości działania sieci c.w., z.w. i c.o. i tym samym zapewnienie sprawności technicznej tej sieci.

W związku z tym zdaniem Spółki przedmiotowe usługi, których głównym celem jest zapobieganie powstawaniu awarii oraz zabezpieczenie i usunięcie awarii mają charakter usług konserwacyjnych utrzymujących sprawność techniczną sieci c.w., zw. i c.o., o których mowa w § 7 ust. 1 i 2 Rozporządzenia.

W konsekwencji usługi Pogotowia Ciepłowniczego są objęte 8% stawką VAT na mocy przepisów § 7 ust. 1 i 2 Rozporządzenia.

Ad.2

Zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako: "uptu") w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a uptu przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego została zawarta w art. 2 pkt 12 uptu; są nimi budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b uptu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z kolei w myśl art. 41 ust. 12c uptu w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b obniżoną - 8% stawkę VAT stosuje się do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy podkreślić, że zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 kwietnia 2008 r., nr xx/2008, skierowanym do S. S.A. węzły ciepłownicze wchodzące w skład obiektu budowlanego klasyfikowane są łącznie z tym obiektem. Oznacza to, że węzły ciepłownicze i instalacje c.w., z.w. oraz c.o. znajdujące się w budynkach sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 i 12, są zaliczane do tych obiektów. W konsekwencji roboty związane z remontem, modernizacją, termomodernizacją lub przebudową węzłów ciepłowniczych lub instalacji c.w., z.w., c.o. powinny podlegać opodatkowaniu taką samą stawką VAT jak remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Przepisy art. 41 ust. 12 uptu wskazują, że obniżoną stawką VAT są opodatkowane usługi związane m.in. z remontem, modernizacją, termomodernizacją obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Zarówno uptu jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji remontu, modernizacji czy termomodernizacji.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) remontem jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z kolei zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) roboty remontowe budynku obejmują naprawy bieżące, naprawy główne oraz roboty konserwacyjne. Naprawa bieżąca to okresowy remont elementów budynku, który ma na celu zapobieganie skutkom zużycia tych elementów i utrzymanie budynku we właściwym stanie technicznym. Natomiast naprawa główna to remont polegający na wymianie co najmniej jednego elementu budynku.

Natomiast zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwa Naukowe PWN S.A.) remontem jest doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności.

Próbę zdefiniowania pojęcia 'remont" podejmowały także sądy administracyjne, np. NSA w wyroku z dnia 14 stycznia 1998 r., sygn. akt SA/Sz 119/97, stwierdził, że wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych można uznać za remont. Przedstawione powyżej definicje wskazują, że remontem są czynności (działania), które prowadzą do przywrócenia (odtworzenia) pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, i które wymagają wymiany zużytych części (elementów).Czynności wykonywane w ramach usługi Pogotowia Ciepłowniczego polegają na zabezpieczeniu i usuwaniu awarii powstałych w sieciach ciepłowniczych (szczegółowe czynności zostały określone w załączniku nr 1 do umowy standardowej i opisane w stanie faktycznym). Charakter tych czynności, tj. uszczelnienie armatury; założenie obejmy; spawanie uszkodzonej rury; odcięcie niesprawnego grzejnika, pionu, lub części instalacji; uruchomienie instalacji po usunięciu awarii - wskazuje zdaniem Spółki, że czynności te mimo, iż dotyczą awarii, polegają jedynie na zabezpieczeniu jej skutków poprzez niedopuszczenie do zalania pomieszczeń. Remontem instalacji mającym na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego sieci ciepłowniczej i polegającym na wymienianie uszkodzonych rur i armatury zajmuje się właściciel budynku.

Istotnym elementem, bez którego usługa Pogotowia Ciepłowniczego nie może zostać uznana za wykonaną jest:

* uruchomienie instalacji po usunięciu awarii;

* przywrócenie ogrzewania przez:

* udrażnianie pionów i poziomów kanalizacji w budynkach

- a zatem wykonanie czynności mających na celu zapewnienie sprawności i ciągłości działania sieci c.w., z.w. i c.o. i tym samym zapewnienie sprawności technicznej sieci.

W związku z tym zdaniem Spółki przedmiotowe usługi mają charakter usług konserwacyjnych i nie mogą być traktowane jak remont rozumiany jako wykonanie prac mających na celu przywrócenie stanu technicznego, o którym mowa w art. 41 ust. 12 uptu.

Ad.3

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako: "Rozporządzenie") 8% stawka VAT ma zastosowanie do:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (§ 7 ust. 1 pkt 2),

* robót konserwacyjnych dotyczących:

* obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych (§ 7 ust. 1 pkt 3 lit. a),

* lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 (§ 7 ust. 1 pkt 3 lit. b),

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W związku z tym, że obniżona 8% stawka VAT zgodnie z przepisami Rozporządzenia nie dotyczy lokali użytkowych znajdujących się w budynkach zaliczanych do obiektów budownictwa mieszkaniowego (budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11) oraz lokali innych niż mieszkalne znajdujących się w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, zdaniem Wnioskodawcy stawką 23% będą opodatkowane usługi Pogotowia Ciepłowniczego mające charakter konserwacji w zakresie powierzchni lokali użytkowych w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 11 i PKOB 12.

W przypadku, gdy Spółka nie uzyska od właściciela /zarządcy budynku informacji czy budynek posiada status obiektu budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym lub czy budynek mieści się w klasyfikacji PKOB 11 lub 12 oraz informacji o udziale powierzchni lokali użytkowych w ogólnej powierzchni budynku usługa Pogotowia Ciepłowniczego będzie opodatkowania 23% stawka VAT, zgodnie z art. 146a pkt 1 uptu.

Ponadto, zgodnie z art. 146a pkt 1 uptu 23% stawka VAT będzie dotyczyć usług Pogotowia Ciepłowniczego w zakresie instalacji c.w., z.w., c.o. w obiektach użytkowych.

Ad.4

W opinii S. oświadczenie składane przez Zleceniodawcę, które określa status obiektu oraz zawiera informacje w zakresie powierzchni lokali mieszkalnych, powierzchni lokali użytkowych oraz informacje dotyczące udziału powierzchni lokali mieszkalnej w łącznej powierzchni lokali mieszkalnych i lokali użytkowych stanowi podstawę do ustalenia właściwej stawki VAT dla opodatkowania usług Pogotowia Ciepłowniczego. Stanowisko Spółki potwierdzają poniższe okoliczności i przepisy prawa podatkowego.

Usługi Pogotowia Ciepłowniczego mające charakter usług konserwacyjnych świadczone są m.in. w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 oraz budynkach sklasyfikowanych w PKOB 12.

W przypadku usług konserwacyjnych, zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako: Rozporządzenie") 8% stawka VAT ma zastosowanie do:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym budownictwem mieszkaniowym (§ 7 ust. 1 pkt 2),

* robót konserwacyjnych dotyczących (§ 7 ust. 1 pkt 3):

* obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

* lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przepisy Rozporządzenia określają, że obniżona 8% stawka VAT może być zastosowana do usług wykonywanych w określonych przez ustawodawcę obiektach, które spełniają definicję obiektów budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym. Zgodnie z art. 41 ust. 12b uptu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zalicza się budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2. Ponadto 8% stawką VAT objęte są usługi konserwacyjne w obiektach budownictwa mieszkaniowego, tj. budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 z wyłączeniem lokali użytkowych oraz usługi konserwacyjne w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12.

Oznacza to, że dla ustalenia właściwej stawki VAT usługodawca powinien posiadać następujące informacje dotyczące obiektu, w którym prowadzone są roboty konserwacyjne:

* adres obiektu,

* przeznaczenie obiektu,

*

* powierzchnia obiektu budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB dział 11 (tekst jedn.: budynki mieszkalne stałego zamieszkania) w tym powierzchnia lokali mieszkalnych w m2 oraz powierzchnia lokali użytkowych w m2,

* procentowy udział powierzchni lokali mieszkalnych w łącznej powierzchni mieszkalnej i lokali użytkowych,

* ogólna powierzchnia podlegająca konserwacji w m2, w tym powierzchnia mieszkalna podlegająca konserwacji w m2 oraz powierzchnia użytkowa podlegająca konserwacji w m2,

*

* powierzchnia budynku mieszkalnego sklasyfikowana w PKOB dział 12 w m2, w tym powierzchnia lokali mieszkalnych w m2 oraz powierzchnia lokali użytkowych w m2,

* procentowy udział powierzchni lokali mieszkalnych w łącznej powierzchni mieszkalnej i lokali użytkowych,

* ogólna powierzchnia podlegająca konserwacji w m2, w tym powierzchnia mieszkalna podlegająca konserwacji w m2 oraz powierzchnia użytkowa podlegająca konserwacji w m2,

*

* powierzchnia obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 (wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

* powierzchnia podlegająca konserwacji w m2.

Przepisy uptu oraz przepisy Rozporządzenia nie określają rodzaju i formy dokumentów, które uprawniają podatnika do zastosowania 8% stawki VAT dla świadczonych usług konserwacyjnych. Jednocześnie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 137, poz. 60 z późn. zm.) jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

W związku z tym, że S. nie dysponuje dokumentacją oraz wynikającymi z niej informacjami na temat klasyfikacji budynków dla potrzeb określenia właściwej stawki, a jednocześnie Spółka jako usługodawca ma obowiązek prawidłowego określenia stawki jaką opodatkowane są usługi Pogotowia Ciepłowniczego, powstała konieczność zebrania informacji, na podstawie których zostanie określona właściwa stawka VAT.

Należy podkreślić, że S. dostarcza energię cieplną do ponad 19.000 obiektów przez co zapewnia 80% potrzeb miasta w zakresie energii cieplnej. Spółka jako jedyna w mieście świadczy usługi Pogotowia Ciepłowniczego. Zakres i obszar działalności S. powoduje, że Spółka może dokonać ustalenia statusu obiektu, dla którego świadczy usługi Pogotowia Ciepłowniczego jedynie na podstawie oświadczeń złożonych przez zamawiającego usługę.

Zadaniem Spółki oświadczenie dla określenia stawki VAT właściwej dla usług konserwacji składane przez właściciela budynku lub zarządcę budynku, w którym Zleceniodawca wskazuje i potwierdza informacje dotyczące:

* przeznaczenia obiektu,

* powierzchni lokali mieszkalnych oraz powierzchni lokali użytkowej,

* udziału powierzchni lokali mieszkalnych w łącznej powierzchni,

* powierzchni mieszkalnej oraz powierzchni użytkowej podlegającej konserwacji

- pozwala ustalić zakres usług Pogotowia Ciepłowniczego, których świadczenie podlega opodatkowaniu 8% stawką VAT.

W konsekwencji oświadczenie składane przez Zleceniodawcę stanowi podstawę (dowód) do zastosowania przez S. obniżonej 8% stawki VAT na wystawianych przez Spółkę fakturach VAT.

W opinii Spółki oświadczenie składane przez Zleceniodawcę należy uznać za wiarygodne dowody, które potwierdzają status i przeznaczenie obiektu. Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z klauzulą zawartą w oświadczeniu Zleceniodawca usług Pogotowia Ciepłowniczego zobowiązany jest na wniosek S. przedstawić do wglądu lub udostępnić na każde wezwanie S. oraz organów podatkowych i skarbowych kopię kompletnej dokumentacji techniczno - budowlanej lub inną określającą lub uzasadniającą dane zawarte w oświadczeniu. W oświadczeniu zgodnie z zawartą klauzulą Zleceniodawca ponosi pełną odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek wskazania przez Zleceniodawcę błędnych lub nieprecyzyjnych danych dotyczących świadczonych usług lub urządzeń będących przedmiotem tych usług, jak też wynikające z nieposiadania przez Zleceniodawcę lub posiadania niekompletnej lub wadliwej dokumentacji techniczno - budowlanej lub innej określającej lub uzasadniającej dane zawarte w niniejszym oświadczeniu. W ocenie Spółki powyższe okoliczności wskazują, że S.dochowuje wszelkiej staranności umożliwiającej uzyskanie od zleceniodawcy wiarygodnych danych umożliwiających zastosowanie obniżonej 8% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1, 2, 4 oraz prawidłowe w odniesieniu do pytania nr 3 w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT na świadczone usługi Pogotowia Ciepłowniczego w lokalach i obiektach użytkowych oraz nieprawidłowe w odniesieniu do pytania nr 3 w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT na świadczone usługi Pogotowia Ciepłowniczego w przypadku nie uzyskania informacji o statusie obiektu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

* stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

* stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z powyższych uregulowań wynika, że budowę, remonty, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisami, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy). Należy jednak podkreślić, że od dnia 1 stycznia 2011 r. istotnym jest tutaj powierzchnia lokali mieszkalnych i budynków mieszkalnych jednorodzinnych, gdyż preferencyjna 8% stawka podatku ma zastosowanie jedynie do lokali mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 150 m2 oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2.

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Jak wynika z powyższego, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje:

* 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne,

* 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

* 113 - budynki zbiorowego zamieszkania.

Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem w dziale 12 mieszczą się budynki niemieszkalne. Dział ten obejmuje:

* 121- hotele i budynki zakwaterowania turystycznego,

* 122 - budynki biurowe,

* 123 - budynki handlowo-usługowe,

* 124 - budynki transportu i łączności,

* 125 - budynki przemysłowe i magazynowe,

* 126 - ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej,

* 127 - pozostałe budynki niemieszkalne.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

* towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

* robót konserwacyjnych dotyczących:

* obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

* lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Na mocy § 7 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz cyt. rozporządzeń nie definiują pojęcia budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Ponadto, ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niniejszej ustawy nie zawierają definicji lokalu użytkowego. W związku z tym, należy posłużyć się definicją zawartą w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.).

Zgodnie z § 3 pkt 14 powołanego rozporządzenia, lokalem użytkowym jest jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

Natomiast zgodnie z § 3 pkt 13 ww. rozporządzenia, pomieszczeniem gospodarczym jest pomieszczenie znajdujące się poza mieszkaniem lub lokalem użytkowym, służące do przechowywania przedmiotów lub produktów żywnościowych użytkowników budynku, materiałów lub sprzętu związanego z obsługą budynku, a także opału lub odpadów stałych. Zaś pomieszczeniem technicznym jest pomieszczenie przeznaczone dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku (§ 3 pkt 12 cyt. rozporządzenia).

W konsekwencji powyższego, biorąc pod uwagę stan prawny należy stwierdzić, iż powierzchnie wspólne takie jak klatki schodowe czy piwnice nie spełniają definicji lokalu użytkowego.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi w zakresie zabezpieczenia i usuwania awarii, tzw. Pogotowie Ciepłownicze. Usługi zabezpieczenia i usuwania awarii dotyczą instalacji ciepłej wody (c.w.), instalacji zimnej wody (z.w.), instalacji centralnego ogrzewania (c.o.). W ramach usług Pogotowia Ciepłowniczego Wnioskodawca prowadzi udrażnianie kanalizacji wewnętrznej, naprawy (regulacje) węzłów cieplnych, zabezpiecza awarie sieci cieplnych. Z tytułu świadczonych usług Pogotowia Ciepłowniczego, zgodnie z postanowieniami umowy, Wnioskodawca wystawia faktury VAT. Wynagrodzenie jest powiększone o podatek VAT wg stawki obowiązującej w dniu wystawienia faktury. Ponadto, Wnioskodawca świadczy usługi Pogotowia Ciepłowniczego na podstawie Zlecenia złożonego przez podmiot zamawiający usługę. Dotyczy to najczęściej działań interwencyjnych, polegających na usuwaniu powstałych awarii. Wówczas, w oparciu o podpisane Zlecenie, wykonywana jest usługa Pogotowia Ciepłowniczego, a następnie wystawiana jest faktura dokumentująca wykonaną usługę. W ramach usług Pogotowia Ciepłowniczego Wnioskodawca gwarantuje dojazd do zgłoszonej awarii w czasie maksymalnym do dwóch godzin. Usługi Pogotowia Ciepłowniczego świadczone są m.in. w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PROB 11 oraz budynkach sklasyfikowanych w PKOB 12. Przy czym Wnioskodawca nie dysponuje dokumentacją oraz wynikającymi z niej informacjami na temat powierzchni mieszkalnej i powierzchni użytkowej budynków, w których świadczy usługi Pogotowia Ciepłowniczego. Dlatego też w celu pozyskania informacji oraz danych niezbędnych do ustalenia właściwej stawki podatku VAT Wnioskodawca opracował wzory "oświadczeń dla określenia stawki VAT".

Jak wskazał w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca, usługi Pogotowia Ciepłowniczego wykonywane przez ekipy Wnioskodawcy w ramach zawartych umów mają charakter robót konserwacyjnych, skutkujących utrzymaniem sprawności technicznej instalacji budynków. Działania ekip Pogotowia Ciepłowniczego Wnioskodawcy polegające na zapobieganiu powstawania awarii, usunięciu usterki oraz lub zabezpieczeniu miejsca awarii prowadzą do uruchomienia instalacji, czyli w konsekwencji do przywrócenia sprawności technicznej sieci i instalacji. W przypadku realizacji usług Pogotowia wartość materiałów (towarów) zużywanych przy realizacji prac przez ekipy techniczne Wnioskodawcy co do zasady nie przekracza 50% podstawy opodatkowania (wartości usługi). W przypadku realizacji usług Pogotowia, realizacja prac wykonywana jest w budynkach, jednakże doprecyzowując: prace wykonywane są w mieszkaniach i lokalach oraz na klatkach schodowych lub też w piwnicach. Miejsce wykonywania prac warunkowane jest miejscem awarii. Wskazać należy, iż w przypadku świadczenia usług Pogotowia w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 12 prace wykonywane są między innymi w lokalach mieszkalnych.

Ad.1

Zgodnie z definicją zawartą w § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przez roboty konserwacyjne, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

W tym miejscu należy wskazać, że dla odróżnienia robót konserwacyjnych od remontu wprowadzona została powyższa definicja robót konserwacyjnych. Rozumie się przez nie roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub lokali inne niż remont. Konserwacją nie będzie z całą pewnością demontaż i montaż np. grzejnika, pionu lub części instalacji.

Zatem pod pojęciem roboty konserwacyjne, o których mowa w § 7 ust. 2 powołanego rozporządzenia, należy rozumieć wykonywane roboty nie polegające na odtworzeniu stanu pierwotnego, ale mające na celu utrzymanie instalacji w dobrym stanie, w celu jej zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, czy też zniszczeniem i dla utrzymania jej w celu użytkowania w stanie zgodnym z przeznaczeniem. Tak więc konserwacją będą prace wykonywane na bieżąco w węższym zakresie niż roboty budowlane określone jako remont.

Takie też stanowisko przyjął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 5 kwietnia 2006 r. sygn. art. II OSK 704/05 z dn. 5 kwietnia 2006 r. "Przez pojęcie "bieżącej konserwacji" o jakiej mowa w art. 3 pkt 8 Prawa budowlanego należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót nie polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, ale mających na celu utrzymanie obiektu budowlanego w dobrym stanie, w celu jego zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, czy też zniszczeniem i dla utrzymania go w celu użytkowania w stanie zgodnym z przeznaczeniem tegoż obiektu. Tak więc bieżącej konserwacji będą prace budowlane wykonywane na bieżąco w węższym zakresie niż roboty budowlane określone jako remont".

W ocenie tut. Organu roboty konserwacyjne to utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. "Utrzymywać" oznacza zachować w stanie niezmienionym, należytym. Wykładnia językowa wskazuje zatem, że w pojęciu "konserwacji" nie mieści się naprawa niedziałających urządzeń, bo ta polega na przywróceniu ich sprawności.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że wykonuje usługi zabezpieczenia i usuwania awarii dotyczące instalacji ciepłej wody (c.w.), instalacji zimnej wody (z.w.), instalacji centralnego ogrzewania (c.o.). Obejmują one:

* zatrzymanie wypływu wody z uszkodzonej instalacji c.o., c.w. lub z.w. przez spuszczenie wody z instalacji lub jej części;

* usunięcie awarii (bez wymiany rur i armatury) przez:

* uszczelnienie armatury,

* założenie obejmy,

* miejscowe spawanie uszkodzonej rury,

* odcięcie niesprawnego grzejnika, pionu, lub części instalacji;

* uruchomienie instalacji po usunięciu awarii;

* przywrócenie ogrzewania przez:

* uzupełnienie ubytków wody instalacji c.o.,

* odpowietrzenie instalacji, lub poszczególnych grzejników,

* uruchomienie pomp cyrkulacyjnych,

* udrażnianie pionów i poziomów kanalizacji w budynkach (do 30 mb).

Zatem usługi Pogotowia Ciepłowniczego w zakresie usługi zabezpieczenia i usuwania powstałej awarii (usterki) lub zabezpieczenie miejsca awarii instalacji ciepłej wody, zimnej wody, centralnego ogrzewania stanowią w istocie remont, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy. Bowiem usuwanie zaistniałej już awarii jest związane z wykonaniem zespołu czynności, w wyniku których przywracana jest sprawność uszkodzonej instalacji.

W związku powyższym Wnioskodawca nie świadczy usług konserwacji podlegających opodatkowaniu stawką w wysokości 8%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2

Odnosząc się do usług Pogotowia Ciepłowniczego tj. zabezpieczenia i usuwania awarii sieci przedmiotowych instalacji wykonywanych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym z wyłączeniem lokali użytkowych oraz w lokalach niemieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, tut. Organ podatkowy uznał, iż usługi te nie są usługami konserwacyjnymi. Powyższe zostało przedstawione we wcześniejszej części uzasadnienia dotyczącego pytania nr 1. Zatem wykonywane przez Wnioskodawcę usługi są usługami remontowymi. Usługi remontowe wykonywane w całym obiekcie sklasyfikowanym w PKOB 11 będą podlegały w całości opodatkowaniu wg. stawki VAT 8% niezależnie od tego czy w obrębie tego budynku znajdują się lokale użytkowe. W sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał usługi w budynkach jednorodzinnych o powierzchni powyżej 300 m 2, bądź w lokalach o powierzchni przekraczającej 150 m 2, wówczas w myśl art. 41 ust. 12b i ust. 12c stawkę podatku w wysokości 8% należy zastosować tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikowanej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Natomiast w odniesieniu do powierzchni przekraczającej powyższe limity określone w art. 41 ust. 12b dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz lokali mieszkalnych będzie miała zastosowanie podstawowa stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Z kolei remonty świadczone w obiektach zaliczanych do PKOB klasa ex 1264, jeśli dotyczą obiektów, będą również podlegały opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, bez względu na to, czy w ich obrębie będą znajdowały się lokale użytkowe. Ponadto ww. usługi świadczone w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 12 wykonywane w obiekcie będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przepis art. 41 ust. 12b i 12 c ustawy, nie będzie miał zastosowania do obiektów budownictwa mieszkaniowego w budynkach wielorodzinnych PKOB 11 i w klasie ex 1264 wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Przepis ten bowiem jak wyżej wskazano, odnosi się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekroczyła 300 m 2 oraz lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekroczyła 150 m 2.

Z uwagi na to, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydawanej interpretacji jest zobowiązany do oceny stanowiska Wnioskodawcy w pełnym zakresie, należało uznać, iż przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko w przedmiotowym zakresie, iż wykonywane usługi są usługami konserwacyjnymi należało uznać jest nieprawidłowe.

Ad. 3

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego i opis sprawy stwierdzić należy, że usługi pogotowia Ciepłowniczego świadczone przez Wnioskodawcę wyłącznie w lokalach użytkowych w obiektach budownictwa objętym społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanych w PKOB 11 i PKOB 12 oraz w obiektach użytkowych opodatkowane są wg podstawowej stawki podatku od towarów i usług czyli 23% podatku VAT do 31 grudnia 2013 r., zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż w sytuacji jeśli nie uzyska informacji o statusie obiektu wówczas opodatkuje wykonywane usługi stawką VAT w wysokości 23%.

Status budynku wynika z dokumentów określonych w przepisach prawa budowlanego m.in. takich jak projekt, pozwolenie na budowę, dokumentacji powykonawczej, dokumentu o przekazaniu do użytkowania. Ponadto w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez odpowiednie organy określony jest również status danego obiektu.

Zatem dokumenty te stanowią podstawę do zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT, a nie uzyskanie lub brak możliwości uzyskania przez Wnioskodawcę właściwej informacji o statusie budynku.

Zgodnie z wyżej wymienionym katalogiem istnieje szereg dokumentów i możliwości ich sprawdzenia, z których będzie wynikało, w jakim obiekcie Wnioskodawca wykonywał usługę.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe z uwagi na stwierdzenie, że stawka dotycząca wykonywanych usług będzie zależna od uzyskania właściwej informacji o statusie budynku.

Ad. 4

Odnosząc się natomiast do składanych przez Zleceniodawcę oświadczeń, które określają status obiektu oraz zawierają informacje dotyczącą powierzchni pomieszczeń (lokal mieszkalnych, powierzchni lokali użytkowych oraz informacje dotyczące udziału powierzchni lokali mieszkalnej w łącznej powierzchni lokali mieszkalnych i lokali użytkowych usług), tut. organ stoi na stanowisku, iż status obiektu wynika z dokumentów, w których zawarte są dane stanowiące o jego przynależności do odpowiedniego obiektu w grupowaniu PKOB, o powierzchni poszczególnych pomieszczeń tj. mieszkalnych, użytkowych i innych.

W świetle powyższego, dokonując oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy, tut. Organ stwierdza, że fakt posiadania przez Wnioskodawcę oświadczeń składanych przez Zleceniodawcę nie jest wystarczającym do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT. Dokumenty uprawniające do obniżenia stawki podatku powinny być wiarygodne i w sposób niebudzący wątpliwości winny potwierdzać związek wykonanych robót z budownictwem mieszkaniowym. Samo oświadczenie nabywcy usługi - w ocenie tut. Organu - nie stanowi wystarczającego dowodu dla Wnioskodawcy, który będzie z tego oświadczenia wywodził dla siebie określone skutki podatkowe.

Zatem, Wnioskodawca jest władny zastosować właściwą stawkę podatku do świadczonych usług w zależności od statusu obiektu wynikającego z odpowiednich dokumentów a nie na podstawie otrzymanego od Zamawiającego oświadczenia.

W związku z powyższym przedstawione przez Spółkę stanowisko w przedmiotowym zakresie jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl