IPPP2/443-846/11-5/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-846/11-5/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27 września 2011 r. Nr IPPP2/443-846/11-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat rejestracyjnych pobieranych od uczestników konferencji-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat rejestracyjnych pobieranych od uczestników konferencji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Agencja jest podmiotem państwowym, powołanym w drodze ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), nadzorowanym przez Ministra Zdrowia. Zgodnie z art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) Agencja jest inną państwową osobą prawną utworzoną na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Wnioskodawca nie jest podatnikiem wobec czego nie jest zarejestrowany w zakresie podatku od towarów i usług.

Do zadań ustawowych Agencji należy m.in. "opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodologii przeprowadzania oceny technologii medycznych opracowywanych w Rzeczpospolitej Polskiej i innych krajach oraz prowadzenia działalności szkoleniowej w zakresie zadań ustawowych.

W ramach prowadzonej działalności ustawowej Wnioskodawca prowadzi współpracę z wieloma państwami na świecie, w tym z członkami Unii Europejskiej. Wnioskodawca jest członkiem Stowarzyszenia, które finansowane jest ze środków Unii Europejskiej. Agencja jako członek korzysta z ww. środków w postaci grantu. Jednym z zadań, które Wnioskodawca musi zrealizować w 2011 r. w dn. 8-9 grudnia jest zorganizowanie konferencji o charakterze merytorycznym. Uczestnikami konferencji będą członkowie Stowarzyszenia oraz przedstawiciele firm niezrzeszonych m.in. przemysłu farmaceutycznego oraz osoby zaproszone. Aby sprostać zadaniu Wnioskodawca zmuszony jest od wszystkich uczestników pobrać opłaty rejestracyjne na pokrycie częściowe kosztów przedsięwzięcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego pobrane opłaty rejestracyjne na pokrycie kosztów rodzą obowiązek rejestracyjny w zakresie podatku od towarów i usług VAT oraz obowiązek zapłaty podatku należnego 23% od otrzymanych opłat.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że jest to realizacja zadania ustawowego otrzymywane opłaty rejestracyjne nie powodują obowiązku zapłaty podatku należnego 23% oraz obowiązku rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Od wspomnianej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki.

I tak na podstawie art. 15 ust. 6 powołanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Aby wyłączenie spod zakresu opodatkowania mogło być zastosowane w odniesieniu do określonego rodzaju działalności wykonywanej przez organ władzy publicznej (lub podmiot prawa publicznego działający w takim charakterze), działalność ta musi być wykonywana w ramach właściwego dla tych organów reżimu prawnego. Jeśli natomiast organy władzy (lub podmioty prawa publicznego) działają na tych samych warunkach prawnych co prywatni przedsiębiorcy, nie wykonują działalności w ramach pełnienia funkcji publicznych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem państwowym, powołanym w drodze ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), nadzorowanym przez Ministra Zdrowia. Zgodnie z art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) Agencja jest inną państwową osobą prawną utworzoną na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych. W świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest podatnikiem wobec czego nie jest zarejestrowany w zakresie podatku od towarów i usług. Do zadań ustawowych Wnioskodawcy należy m.in. "opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodologii przeprowadzania oceny technologii medycznych opracowywanych w Rzeczpospolitej Polskiej i innych krajach oraz prowadzenia działalności szkoleniowej w zakresie zadań ustawowych. W ramach prowadzonej działalności ustawowej Wnioskodawca prowadzi współpracę z wieloma państwami na świecie, w tym z członkami Unii Europejskiej. Wnioskodawca jest członkiem Stowarzyszenia, które finansowane jest ze środków Unii Europejskiej. Wnioskodawca jako członek korzysta z ww. środków w postaci grantu. Jednym z zadań, które Wnioskodawca musi zrealizować w 2011 r. w dn. 8-9 grudnia jest zorganizowanie konferencji o charakterze merytorycznym. Uczestnikami konferencji będą członkowie Stowarzyszenia oraz przedstawiciele firm niezrzeszonych m.in. przemysłu farmaceutycznego oraz osoby zaproszone. Aby sprostać zadaniu Wnioskodawca zmuszony jest od wszystkich uczestników pobrać opłaty rejestracyjne na pokrycie częściowe kosztów przedsięwzięcia.

Wskazać należy, iż Agencja zwana dalej "Agencją" została utworzona na mocy ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 31m ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Agencja jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Natomiast w myśl art. 31m ust. 2 cyt. ustawy, Agencja działa na podstawie ustawy i statutu.

Stosownie do art. 31n powołanej ustawy, do zadań Agencji należy:

1.

realizacja zadań związanych z oceną świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie:

a.

wydawania rekomendacji w sprawie:

* kwalifikacji świadczenia opieki zdrowotnej jako świadczenia gwarantowanego,

* określania lub zmiany poziomu lub sposobu finansowania świadczenia gwarantowanego,

* usuwania danego świadczenia opieki zdrowotnej z wykazu świadczeń gwarantowanych,

b.

odopracowywania raportów w sprawie oceny świadczeń opieki zdrowotnej, z wyłączeniem raportów w sprawie oceny leku lub wyrobu medycznego,

c.

opracowywania oceny raportów w sprawie oceny świadczeń opieki zdrowotnej;

2.

opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodologii przeprowadzania oceny technologii medycznych oraz o technologiach medycznych opracowywanych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych krajach;

3.

opiniowanie programów zdrowotnych, o których mowa w art. 48 ust. 2;

4.

prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1-3;

5.

realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

Mając na uwadze powołane przepisy i opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w zakresie organizacji przedmiotowej konferencji działa jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem organizacja konferencji wypełnia zadania nałożone na Wnioskodawcę ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Wobec powyższego opłaty pobierane od uczestników konferencji nie będą objęte podatkiem od towarów i usług, w związku z tym otrzymanie tych kwot nie spowoduje obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl