IPPP2/443-845/13-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-845/13-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 lipca 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 20 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z 20 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Gminy obejmują m.in.: sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi, wobec czego Gmina wykonuje niektóre ze swoich zadań przez jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, które tworzone są na podstawie przepisów regulujących zasady ich działania zawarte w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zasady działania samorządowego zakładu komunalnego regulują przepisy art. 15 i art. 16 wyżej przywołanej ustawy, zgodnie z którymi:

Artykuł 15

1. Samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

2. Podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.

3. Samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:

1.

dotacje przedmiotowe;

2.

dotacje celowe na zadania bieżące finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3;

3.

dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

4. W zakresie określonym w odrębnych ustawach samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać dotację podmiotową.

5. Nowo tworzonemu samorządowemu zakładowi budżetowemu może być przyznana jednorazowa dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.

6. Dotacje dla samorządowego zakładu budżetowego, z wyłączeniem dotacji, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, nie mogą przekroczyć 50% kosztów jego działalności.

7. Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych, ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

8. W planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i kosztów, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu jednostki samorządu terytorialnego ani zwiększenia dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Artykuł 16

1. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

2. Tworząc samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa:

1.

nazwę i siedzibę zakładu;

2.

przedmiot jego działalności;

3.

źródła przychodów własnych zakładu;

4.

stan wyposażenia zakładu w środki obrotowe oraz składniki majątkowe przekazane zakładowi w użytkowanie;

5.

terminy i sposób ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez zakład do budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób i terminy rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu.

3. Likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.

4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do łączenia samorządowych zakładów budżetowych.

5. Przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

6. Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7.

7. Należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka.

W związku z realizacją wskazanych wyżej zadań/obowiązków Gminy, określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym Gmina w ramach, zwanego dalej "Projektem UE" - Projektu UE pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy", realizowanego w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" finansowanego ze środków Funduszu Spójności - zamierza zrealizować inwestycję obejmującą budowę kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy. Gmina wystąpiła o dofinansowane Projektu UE wnioskiem z dnia 18 czerwca 2012 r. do wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Warszawie. W związku z ubieganiem się przez Gminę o dofinansowanie realizacji Projektu UE ze środków Funduszu Spójności istotna staje się możliwość kwalifikowania do dofinansowania podatku VAT.

Po zakończeniu budowy kanalizacji sanitarnej objętej Projektem UE, Gmina zamierza przekazać wybudowaną infrastrukturę kanalizacyjną nieodpłatnie do eksploatacji/w zarząd Gminnemu Zakładowi Komunalnemu, będącemu jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie gminnego zakładu budżetowego.

W okresie realizacji Projektu UE oraz po jego zakończeniu Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych - związanych ze zrealizowanym Projektem UE w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, przy czym poniesiony przez Gminę wydatek na realizację Projektu UE będzie również w całości kosztem Gminy jako Beneficjenta dofinansowania.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że zgodnie z pismem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki wodnej w sprawie uzupełnienia wniosku o dofinansowanie Projektu UE ze środków Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" - Gmina powinna przedłożyć interpretację stosownego organu, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, stanowiącą udokumentowanie kwalifikowania podatku VAT do dofinansowania przy budowie kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Gmina prosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do opisanej w stanie faktycznym inwestycji, tj. budowy przez Gminę kanalizacji sanitarnej, przekazanej następnie do eksploatacji/w zarząd Gminnemu Zakładowi Komunalnemu będącemu jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie zakładu budżetowego Gminie/Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bezpośrednio związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie ze stanowiskiem Gminy w odniesieniu do opisanej w stanie faktycznym inwestycji, tj. budowy przez Gminę kanalizacji sanitarnej, przekazanej następnie do eksploatacji/w zarząd Gminnemu Zakładowi Komunalnemu będącemu jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie zakładu budżetowego - Gminie/Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bezpośrednio związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej zamiennie "ustawą o VAT" w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Inwestycja realizowana w ramach Projektu UE pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy" po przekazaniu jej do eksploatacji/w zarząd gminnemu zakładowi budżetowemu - Gminnemu Zakładowi Komunalnemu nie będzie w żadnym zakresie związana z wykonywaniem bezpośrednio przez Gminę - Urząd Gminy czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z eksploatacją zrealizowanej w ramach Projektu UE inwestycji.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina/Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, a do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W okresie realizacji inwestycji wykonywanej w ramach Projektu UE pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy" i po jej zakończeniu - Gmina - Urząd Gminy nie będzie wykonywała żadnych czynności - związanych z przedmiotową inwestycją - opodatkowanych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, inwestycja nie będzie w żadnym zakresie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, czynności te bowiem będą ewentualnie wykonywane przez podmiot eksploatujący/zarządzający przekazaną siecią kanalizacyjną. W związku z powyższym, Gmina nie ma i nie będzie miała możliwości odliczenia zarówno w całości, jak też w części podatku naliczonego w fakturach VAT wystawionych przez wykonawców robót objętych Projektem UE.

W Projekcie UE, w ramach którego realizowana będzie inwestycja obejmująca budowę kanalizacji na terenie Gminy, nie wystąpiły i nie wystąpią przychody - zakupione towary i usługi, natomiast środki trwałe nie są i nie będą wykorzystane do sprzedaży opodatkowanej, a w konsekwencji nie wystąpi bezpośredni i bezsprzeczny związek pomiędzy zakupionymi towarami usługami lub środkami trwałymi a czynnościami opodatkowanymi. Gmina wykona jedynie czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT (wykona inwestycję) a poniesiony przez Gminę wydatek na realizację tej inwestycji będzie w całości kosztem Gminy. Po zakończeniu budowy kanalizacji sanitarnej objętej Projektem UE, Gmina zamierza przekazać wybudowaną infrastrukturę kanalizacyjną nieodpłatnie do eksploatacji/w zarząd Gminnemu Zakładowi Komunalnemu /gminnemu zakładowi budżetowemu. Okoliczność, czy Gmina po wybudowaniu przedmiotu Projektu UE przekaże inwestycję nieodpłatnie do eksploatacji/w Zarząd innemu podmiotowi lub innej jednostce nie ma przy tym znaczenia w kwestii kwalifikowalności VAT-u w związku z jego dofinansowaniem, gdyż ocena możliwości odzyskania podatku naliczonego wskazanego w fakturach za wykonanie inwestycji dokonywana będzie przez jednostki weryfikujące kwalifikowalność VAT-u w związku z dofinansowaniem Projektu UE - w odniesieniu do konkretnych podmiotów, których dotyczą te faktury, tj. podmiotów które poniosły wydatki.

Działalność Gminy obejmuje wykonywanie zarówno czynności niestanowiących działalności gospodarczej, jak i czynności spełniających definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów handlowców lub usługodawców (...). Działalność gospodarcza wykonywana jest przez Gminę w sposób spełniający warunki uznania jej za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż podatnikami są osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Niezależnie od powyższego - część czynności wykonywanych przez Gminę wyczerpuje warunki określone w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, wobec czego Gmina nie jest podatnikiem VAT z tytułu wykonywania tych czynności.

Z uwagi na wykonywanie przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu VAT (z tytułu wykonywania których jest podatnikiem VAT) Gminę - Urząd Gminy zarejestrowano jako podatnika VAT i uzyskano NIP służący do rozliczania działalności pozostającej w zakresie VAT.

Samorządowy zakład budżetowy powołany przez Gminę został zarejestrowany jako odrębny podatnik podatku VAT. Decyzja o rejestracji tej jednostki została podjęta w oparciu o jednoznaczne stanowisko w tym zakresie prezentowane przez MF.

Samorządowy zakład budżetowy, tworzony przez organ stanowiący j.s.t., poprzez wydzielenie z majątku jednostki i przekazanie temu zakładowi do użytkowania, wyposażenie w środki obrotowe oraz składniki majątkowe, jest formą organizacyjno-prawną sektora finansów publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania własne tworzącej go jednostki z zakresu gospodarki komunalnej, a koszty działalności pokrywa, co do zasady, z przychodów własnych, z możliwością wspierania dotacjami z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca stwierdza, że samorządowy zakład budżetowy:

1.

nie posiada osobowości prawnej;

2.

jest jednostką wyodrębnioną, w stosunku do tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego, pod względem organizacyjnym, majątkowym oraz finansowym;

3.

działa w imieniu podmiotu, który go utworzył (j.s.t.),

4.

realizuje tylko zadania własne j.s.t. w zakresie gospodarki komunalnej o charakterze użyteczności publicznej;

5.

wydzielony dla niego przez j.s.t. majątek publiczny, którym zarządza (użytkuje), stanowi własność tej jednostki;

6.

wykonywane przez niego odpłatnie zadania gospodarki komunalnej mieszczą się w pojęciu działalność gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.).

Zadania wykonywane przez samorządowy zakład budżetowy z zakresu gospodarki komunalnej mieszczą się również w pojęciu działalności gospodarczej, o której stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmującej wszelką działalność producentów handlowców lub usługodawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy). Na mocy art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z realizacją inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - w ramach projektu UE pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy", realizowanego w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" finansowanego ze środków Funduszu Spójności - zamierza zrealizować inwestycję obejmującą budowę kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy. W okresie realizacji przedmiotowego projektu oraz po jego zakończeniu Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych - związanych ze zrealizowanym Projektem UE w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Po zakończeniu budowy kanalizacji sanitarnej objętej przedmiotowym projektem UE Gmina zamierza przekazać wybudowaną infrastrukturę kanalizacyjną nieodpłatnie do eksploatacji/w zarząd Gminnemu Zakładowi Komunalnemu, będącemu jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie gminnego zakładu budżetowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej.

Biorąc zatem pod uwagę obowiązujący stan prawny na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wyżej wskazano obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych wydatków (nabyć towarów i usług) ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W niniejszych okolicznościach związek taki nie występuje, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w okresie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych - związanych ze zrealizowanym projektem, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT. W konsekwencji powyższego, skoro przedmiotowa inwestycja dotycząca budowy przez Gminę kanalizacji sanitarnej nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z przedmiotową siecią kanalizacyjną.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy".

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl