IPPP2/443-829/09-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-829/09-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w prawa zakresie:

* opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków lub sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami - jest prawidłowe,

* opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów przyłączy do sieci lub przydomowych oczyszczalni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków lub sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, min. umów o najem lokali komunalnych oraz innych. Gmina prowadzi inwestycje: "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami". Mieszkańcy dokonują wpłat na rzecz gminy z tytułu partycypacji w kosztach realizacji tych zadań na podstawie umów zawartych pomiędzy Gminą a właścicielem nieruchomości. Po zakończeniu inwestycji Gmina jest właścicielem budowli, którą przekazuje mieszkańcom do używania na podstawie umowy użyczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług.

Czy wpłaty dokonywane przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków lub sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez mieszkańców gminy wpłaty związane z realizacją inwestycji mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie są to bowiem czynności o których mowa w art. 5 ust. 1 i pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wykonanie sieci oraz przyłącza nie może być uznane za dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy, gdyż w związku z wpłatą mieszkaniec nie nabywa własności towaru (przyłącza bądź oczyszczalni). Nie jest też odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ustawy, gdyż mieszkańcy nie korzystają po wybudowaniu oczyszczalni lub sieci z żadnych ulg czy bonifikat przy dostarczaniu wody i odbiorze ścieków. Dokonywane wpłaty nie mają jakiegokolwiek wpływu na późniejszą cenę jednostkową za usługi wodno - kanalizacyjne świadczone przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Rolniczych Sp. z o.o. na terenie naszej Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków lub sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami - jest prawidłowe,

* opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców Gminy na pokrycie częściowych kosztów przyłączy do sieci lub przydomowych oczyszczalni - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o czym stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych - art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy.

Z kolei, zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzania ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. O zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (określonych w art. 2 pkt 14 i 16 wymienionej ustawy) obowiązane jest przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia - zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy - na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci, oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków), nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Tym samym budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina prowadzi inwestycje: "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami". Mieszkańcy dokonują wpłat na rzecz gminy z tytułu partycypacji w kosztach realizacji tych zadań na podstawie umów zawartych pomiędzy Gminą a właścicielem nieruchomości. Po zakończeniu inwestycji Gmina jest właścicielem budowli, którą przekazuje mieszkańcom do używania na podstawie umowy użyczenia.

W tym stanie prawnym stwierdzić należy, że wnoszone wpłaty przez mieszkańców z tytułu partycypacji w kosztach realizacji zadań dot. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wynika bowiem z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, przedmiotowe wpłaty nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywaniem na rzecz jej mieszkańców czynności podlegających opodatkowaniu w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są współfinansowaniem inwestycji realizowanej przez Gminę, w ramach wykonywania zadań własnych.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zatem, dokonywane wpłaty dotyczące partycypacji w kosztach ogólnych budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej mają charakter darowizny rozumianej jako dobrowolne i bezpłatne przysporzenie na rzecz innej jednostki, nie mieszcząca się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wybudowana sieć wodociągowa pozostanie własnością Gminy i po zakończeniu budowy zostanie przekazana mieszkańcom. W tym zakresie uznano stanowisko Gminy za prawidłowe.

Natomiast, dokonywane przez mieszkańców wpłaty na pokrycie częściowych kosztów jeśli dotyczą budowy przyłączy kanalizacyjnych do sieci wodociągowych będą podlegały podatkiem od towarów i usług, ponieważ budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy. Powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Dlatego w tym zakresie uznano stanowisko Gminy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl